Gå til innhold

Nær halvparten av motorsykler bråker ulovlig høyt


Anbefalte innlegg

Abigor skrev (6 timer siden):

Her er et eksempel:

Hvis du ser en tilfeldig 'populær' bil, golf:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&fuelsort=6&constyear_s=2020&constyear_e=2021&powerunit=2

Gjennomsnitt 6,57l/100km.

Så en middels motorsykkel, ktm 390:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/60-KTM/1546-390_Duke.html?powerunit=2

Gjennomsnitt 3,93l/100km.

Haha, en motorsykkel med 44 hk som knapt selges i Norge, og selv da ender en på godt over halvparten av drivstoffforbruket. Hvis en velger en mer typisk sykkel for hvermansen feks en Honda 600 Hornet, så ender man 10-20% under, og hvis man velger en sykkel med samme motoreffekt som bilen, så vil man typisk få et høyere drivstoffforbruk. Men ok, bare for eksempelets skyld, la oss si at den typiske norske sykkelen for sommerturen er en KTM med 44hk. Selv da måtte man hatt et batteri på rundt 30kw for å fått en akseptabel rekkevidde, og da ville man ikke klare å holde vekten til en RC390, som villle ført til ekstra forbruk etc. Mao Sykkel har helt andre forutsetninger enn bil. 

Men et like stort problem, som man knapt er innom på bil ,er effektleveransen. La oss si at vi har en sykkel som tåler litt vekt feks en sportstourer med relativt moderate 150hk. Med begrenset batteristørrelse, så ville man fort slite med å levere nok strøm. Selv med typiske 355 volt, ville man behøvd ca 310 A ved max pådrag. Sett at man brukte 18650celler fra Tesla, som tåler en utladning på ca 17A, ville man da trenge 96 celler i serie for å få høy nok spenning og 19 celler paralellt for å få nok strøm. Det gir oss 1824 celler, med en vekt på ca 84 kg, altså kun batterivekt. Hvis vi tar utgangspunkt i hva Tesla klarer av vekt på motor og batteripakke, ville vi da fått en drivverkspakke på rundt 160kg (batteripakke, inverter og motor). Da er vi fort oppe på langt over 300kg for en sykkel som fremdeles bare har litt over 22kwh batteri og en rekkevidde på rundt 200km.

 

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var bare et eksempel på motorsykkel, jeg vet ikke hvor mange det er solgt av den i Norge. Jeg har en annen motorsykkel med mindre hestekrefter og lavere bensinforbruk.

KTM ligger på 2. plass av solgte motorsykler (over 225cc) i 2021 etter BMW:

https://www.reitwagen.no/reitwagen-no-motorsykler-solgt-i-norge-i-perioden-1-januar-28-mars-2021-bmw-ktm-og-honda-topper-listen/

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (23 timer siden):

Tror Simen1 har peiling på mye, men han har kanskje ikke fått med seg de mest avdankede MC-"fanatikere" mtp hvor dårlige de er til å følge med i teknologi?

Du har helt rett i at MC-bransjen ligger ett par lysår etter bil-bransjen når det gjelder teknologi, men det har kommet seg mye de siste åra.

Når det gjelder MC med *eldrift* finnes det idag bra alternativer fra *HD* (Livewire) , Zero og Energica.. Sistnevnte går vel bedre i aksen enn det meste inkludert R-sykler relatert til at det er ytterst få R-ryttere som hverken tør eller kan utynytte effekten der de putrer av gårde med gul vest.
Og det er jo greit da slike sykler skal jo brukes på bane hvor hverken rekkevidde eller fartsgrenser er så viktig.

Med våre fartsgrenser er rekkevidden til de nyere el-mtorsyklene helt på linje med en MC med liten tank og en rytter som leker racer på vei dvs sjelden er i høyere gir enn 3dje, dvs 100-250km.

For min del vil jeg kanskje selge Z H2'n når Triumph kommer med den nye (el) Project Triumph TE-1 som de utvikler bl.a. i samarbeid med Williams.
Fossil fuel er bare sååå ut... 😜

Sorry kompis, men her er du på dypt vann. De av oss som følger med på internasjonal roadracing vet at Energica Ego-syklene i Moto E holder i noen få runder og veier bortimot det doble av syklene de kan sammenliknes med, dvs Moto2. Ego-syklene yter drøye 140 hk, og veier bortimot 270 kg. Min egen gateregistrerte R1 har 200 hk fordelt på 200 kg til sammenlikning. MotoGP-syklene nærmer seg 300 hk og må veie minimum 157 kg. De tallene vil det ikke være mulig å nå med batteridrift før om MANGE år (jeg tipper 2050-2060). Dersom batteriteknologien var så god som du later til å tro, ville sykler med elektrisk drivlinje dominert, hvilket de altså ikke gjør. Det handler om fysikk og batterikjemi, så å påstå at mangelfull elektrifisering skyldes en treg mc-bransje faller på sin egen urimelighet.

Når jeg kjører på Rudskogen som baneinstruktør, synes jeg det er praktisk å ikke måtte lade tohjulingen i 40 minutter før jeg kan komme utpå igjen etter bare sju-åtte runder. Altså funker det svært dårlig med elsykkel der. Skal jeg på tur, funker det like dårlig med elsykkel så lenge man ønsker å kjøre mer enn 10 mil i 60 km/t. Skal jeg på butikken, kjører jeg elbilen. Skal jeg lenger enn 20 mil med henger, benyttes dieselbilen.

Men kos deg med batterisykkel. Blir sikkert helt strålende. Foreslår imidlertid denne artikkelen først, bare for å roe ned teknologioptimismen din litt: https://www.topspeed.com/cars/warp-coils-seem-closer-to-reality-than-a-battery-with-energy-density-of-gasoline-ar185365.html

Denne videoen fra Fortnine som forklrer hvorfor batterisykler selger dårlig er også fin:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (23 timer siden):

Når det gjelder MC med *eldrift* finnes det idag bra alternativer fra *HD* (Livewire) , Zero og Energica.. Sistnevnte går vel bedre i aksen enn det meste inkludert R-sykler relatert til at det er ytterst få R-ryttere som hverken tør eller kan utynytte effekten der de putrer av gårde med gul vest.
Og det er jo greit da slike sykler skal jo brukes på bane hvor hverken rekkevidde eller fartsgrenser er så viktig.

Med våre fartsgrenser er rekkevidden til de nyere el-mtorsyklene helt på linje med en MC med liten tank og en rytter som leker racer på vei dvs sjelden er i høyere gir enn 3dje, dvs 100-250km.

For min del vil jeg kanskje selge Z H2'n når Triumph kommer med den nye (el) Project Triumph TE-1 som de utvikler bl.a. i samarbeid med Williams.
Fossil fuel er bare sååå ut... 😜

Du er jaggu god til å fiske 😄 OK, jeg tar sluk og snøre. Elektrisk på TT klarer ikke holde tritt med lettvektsklassen en gang, og kjører kun en runde av naturlige årsaker (altså lading om du skulle ha noen som helst tvil). Mest solgte storsykkel i Europa er R1250 GS (og 1200 flere år på rad før det igjen). Den kjører 50-60 mil på en tank i adventure utgaven og fyller tanken på to minutter (ja, inkludert inntasting av kode på kredittkortet). Ingen elektriske motorykler klarer selv den letteste søndagsturen uten en ladestopp som teller timer. De duger kun som cafe-racer, eventuelt pendling (forutsatt kort pendelavstand). Livewire? Tuller du? Det må vel være tidenes mest feilslåtte produkt. *Ingen* kjøper dem. Realistisk sett må det en ny generasjon batterier til før det gir mening på motorsykkel. På mopeder derimot er batterier absolutt bra nok i dag.

Angående tråden. Mopeder og lettmotorsykler er plage nummer en. Ta dem på skolene. Dernest HD. Ja, de gjør det med vilje fordi de ikke har lært seg folkeskikk, og de elsker å bråke rundt i tettbygde strøk i lav hastighet. R-sykler bråker stort sett på øde landeveier, og er sjelden en plage for andre selv om de er utstyrt med Akra eller Termi (eller noe billig dritt som bare bråker). Alle slags sykler og motorsyklister møter opp til Senior MC, men de tre kategoriene som bråker plagsomt (altså moped, lettsykkel og HD), er naturligvis svært underrepresentert på all banekjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 25.9.2021 den 20.34):

Hvis SV sier 46% av mptorsyklene de kontrollerer bråker for mye, så stemmer nok det tallet 100%. 

Det SV faktisk sier at 46% av kontrollerte motorsykler er over støygrensen. Og grunnen til at de blir kalt inn til kontroll er nettopp p.g.a. at de støyer, så ikke så veldig overraskende tall da.

Å vri tallet over til at det er 46% av den totale motorsykkelstanden er en GROV forvrengning av fakta, men det er kanskje ikke så interessant...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, 55GE57GD said:

Jeg mener politiet burde få hjemmel til å beslaglegge bråkete motorkjøretøy - både MC-er, mopeder og biler.

Som sitert tidligere fra NRK:

Quote

Ein av åtte motorsyklar som har blitt kontrollerte i år, har fått bruksforbod på staden. Det er fem gongar oftare enn i 2017.

Dette bør holde i første omgang - og jeg er åpen for å justere dB-grensene. Ved gjentagelse er jeg også for sterkere lut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55GE57GD skrev (30 minutter siden):

Jeg mener politiet burde få hjemmel til å beslaglegge bråkete motorkjøretøy - både MC-er, mopeder og biler.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy.

Tja, da får jo politiet raskt et oppbevaringsproblem, samt at de som har bråkete kjøretøy mister muligheten til å utbedre feilen. Jeg tror det kan være mer konstruktivt å finne andre avskrekkende metoder. Nå vet jeg ikke bøtesatsen men antar den er noen få tusenlapper. Et alternativ til å heve bøtesatsene er å øke antall kontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det SV faktisk sier at 46% av kontrollerte motorsykler er over støygrensen. Og grunnen til at de blir kalt inn til kontroll er nettopp p.g.a. at de støyer, så ikke så veldig overraskende tall da.

Å vri tallet over til at det er 46% av den totale motorsykkelstanden er en GROV forvrengning av fakta, men det er kanskje ikke så interessant...?

Sorry, men jeg biter ikke på trollingen. Du tillegger meg meninger jeg ikke har 😛

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 25.9.2021 den 15.34):

Synes det kun er typ HD sykler samt mopeder og lett sykler som bråker veldig og jeg bor midt i Oslo smørja.

Du synes, ja. Men glemmer alle med RR-sykler som kjøper effektpotter, modder de så de får "mer RR-godlyd", og kjører deretter. Aks, brems, aks og så brems igjen. Og så snu og gjenta. Det er svært utbredt.

DaniNichi skrev (På 25.9.2021 den 22.20):

Selv sykler jeg i Oslo og ikke noe er verre enn å sykle bak en moped..Føles ut som man får 10x dosen med eksos..

Og plutselig var dieselbilene glemt? Jeg kjører heller bak en knatremoped med blårøy, enn en dieselbil med blårøyk. Men helst ville jeg sluppet, og gjør heller tiltak for å unngå det. Som å blåse forbi disse, og legge meg foran de. Som regel i litt høyere fart, så de havner lenge og lenge bak. Trenger stort sett ikke kjøre ulovlig engang...

Har bodd på Hauketo og hørt svært mange av motorsyklistene som skal innom Tyrigrava, og det var relativt jevnbyrdig mellom hvilke typer sykler som dro på langs rettsrtrekningen før de måtte bremse ned og svinge av i retning Holmlia, Hvervenbukta og Tyrigrava.

DaniNichi skrev (På 25.9.2021 den 23.49):

Er jo nettopp de her som får midtlivskrise som skal anskaffe Harley type sykler.

Har selv merket at flere venner som var på r-sykler tidligere er allerede på harry vognen med forkjærlighet for harley type sykler som bråker 100x mer enn den går framover.

Det kommer mest sannsynlig av at de har vokst fra seg fartssuget, og nå vil oppleve turene. De fleste bytter ikke til rette piper, med kjører med lovlige piper. Men det merkes nok likevel når man har fått for seg at det bråker om det er 45 grader V-blokk, selv om de har lovlige piper.

Gruppen som absolutt må sette på ulovlige anlegg, er et sterkt mindretall selv i Harley-kretser. Men det er gjerne noen klubber og grupperinger som dette fenger godt an hos, så da fordømmer man likegodt alle, selv om de fleste kjører lovlig utstyr.

DaniNichi skrev (På 25.9.2021 den 23.53):

Nå pleier i det minste jeg og alle jeg vet med r-sykkel dempe syklene da Rudskogen er jo ganske kjipe på lyd..Selv min track bike må jeg plugge for godkjent kjøring på Rudskogen.

Med de fordommene du fremviser, så tviler jeg egentlig på at du kjører MC selv. Eller så har du et stort behov for å dekke over hva RR-syklistene/kompisene dine foretar seg.

PS! Kjører ikke HD selv, selv om jeg liker syklene. Har dessuten solgt min lille Suzuki GR650, så for øyeblikket er jeg MC-laus. Hadde gjerne kjøpt elmotorsykkel om jeg kunne "hurtiglada" batteriet på mellom 15-30 minutter, men det virker som de fleste trenger minst en time. Det blir litt i snaueste laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...