Gå til innhold

Nær halvparten av motorsykler bråker ulovlig høyt


Anbefalte innlegg

Frobe skrev (7 timer siden):

men jeg er overrasket over hvor mange eldre som skiter i eget reir.

 

Er jo nettopp de her som får midtlivskrise som skal anskaffe Harley type sykler.

Har selv merket at flere venner som var på r-sykler tidligere er allerede på harry vognen med forkjærlighet for harley type sykler som bråker 100x mer enn den går framover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
4 minutes ago, Simen1 said:

Du nevner Livewire. De er definitivt inne på noe selv om rekkevidden ikke er helt overbevisende ennå. Overgangen til type2-pluggen var i hvert fall et stor steg i riktig retning. Det har også begynt å komme el-mopeder, men disse er omtrent der Tesla roadster var i 2008. Det kommer flere og bedre modeller på løpende bånd de neste 4 årene. Dette er ikke avdankede MC-fanatikere, men ungdom som er mer glad i å skjermkort med RGB enn å sitte i garasjen og mekke på skitne deler.

Vel, ikke bare ungdommer, men ung til sinns (barnslig) hjelper.😄
Noen liker begge deler (<check>), men jeg er forberedt at min tid som "modder" av suge/kompressor/turbo-motorer vil ha en slutt.
Kommer sikkert noe tilsvarende for versting-modeller med eldrift (ref linken jeg editert inn i mitt tidligere innlegg).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling skrev (5 timer siden):

Som leder av den største motorsykkel klubben på Østlandet (over 1000 medlemmer), kjenner jeg meg ikke igjen i denne beskrivelsen. At 46% av de kontrollerte kjøretøyene ikke er innenfor de støykrav som er satt virker usannsynlig. Det rimer ikke med den statistikken vi sitter på.

Vi har hver uke gjennom hele sommeren 100 motorsyklister på våre førerutviklings kurs på Rudskogen. I tillegg har vi kurs på Vålerbanen, Arctic Circle Raceway og Motorcenter Norway. Det er 2200 unike kursplasser i sesongen. Vi setter krav til teknisk stand og vi måler støy før man får delta. Vi kjenner oss ikke igjen i det bildet som her beskrives.

 

 

Nå pleier i det minste jeg og alle jeg vet med r-sykkel dempe syklene da Rudskogen er jo ganske kjipe på lyd..Selv min track bike må jeg plugge for godkjent kjøring på Rudskogen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Bodde i 3-4 år 15 meter fra en vei som bla ledet til den lokale yrkesskolen, så har fått min dose moped og MC-støy, kan du si. Min personlige mening er at 2-takt låter forferdelig, mens de nyere 1 syl 4-takts motorene er et kjært gjenhør med en motorkonfigufasjon som har vært ganske uvanlig etter 60-tallet, og som låter skikkelig fint. Uansett, la ungdommen ta seg ut, sier nå jeg, finnes verre ting de kan drive med enn MC 🙂 

 

Finnes ikke så mye mere irriterende en å våkne midt i natta en varm sommernatt med vinduet åpent av 4 lettmotorsykler uten lyddemper i fri dresur nedover veien her og de støyer mere en godstogene som dundrer forbi 35 meter unna soveromsvinduet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (44 minutter siden):

Når det gjelder MC med *eldrift* finnes det idag bra alternativer fra *HD* (Livewire) , Zero og Energica.. Sistnevnte går vel bedre i aksen enn det meste inkludert R-sykler relatert til at det er ytterst få R-ryttere som hverken tør eller kan utynytte effekten der de putrer av gårde med gul vest.
Og det er jo greit da slike sykler skal jo brukes på bane hvor hverken rekkevidde eller fartsgrenser er så viktig.
 

Problemet er luftmotstanden til MC. Du som sikkert har kjørt MC en del har sikkert fått med deg at en Motorsykkel bruker nesten like mye drivstoff som en bil. Det er et stort hinder for elmotorsykkelens fremtid. Selv den nyeste Energicaen som kom i sommer, og som er den eneste sykkelen til nå med skikkelig kred, sliter med høy vekt og lav rekkevidde. Selvfølgelig kan man gi litt mer gass på teknologisiden, noe elbilprodusenten ikke er så flinke til, men selv Triumph/Williams/IP TE-1 prosjekt, som trolig har det mest optimaliserte eldrivverket noengang på noe kjøretøy vil ikke kunne brukes som tursykkel hvis den noengang kommer i produksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (7 minutter siden):

Finnes ikke så mye mere irriterende en å våkne midt i natta en varm sommernatt med vinduet åpent av 4 lettmotorsykler uten lyddemper i fri dresur nedover veien her og de støyer mere en godstogene som dundrer forbi 35 meter unna soveromsvinduet.

Grinebiter 🙂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 26.9.2021 den 0.16):

Grinebiter 🙂 

 

Selv om nok mange kan synes denne type motorlyd er god motorlyd så er jeg uenig, god motorlys kommer fra store motorer gjerne på mere en 100 liter og med en ytelse på  minst 4 sifret antall hestekrefter og gjerne med høyere startsiffer en 1 og disse finner du ikke langs veien.
Jeg våkna ei sommernmatt av godlyd borti skogen og det var et gult DI3 lokomotiv med noen arbeidsvogner hengende etter og det må jeg faktisk innrømme var hyggelig.
Du må gjerne kalle meg en grinebiter og til det sier jeg takk på vegne av oss grinebitere.

Endret av perpyro
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Senior MC Norge avd Førerutvikling said:

Jeg skal ikke henge ut merker eller grupper. Det er faktisk slik at denne artikkelen er særdeles unøyaktig.

Hvor mange % av den totale mengden MC blir stoppet i kontroll og igjen hvor mange snakker vi om når det er 46% av de som blir stoppet i kontroll?

Det antallet opp mot det totale antallet motorsykler er det som sier noe om det er et samfunnsproblem.

Jeg etterlyser tallmateriale fra SVV.

 

Den ser jeg helt klart :)

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg at alt av nysalg på mopeder og scootere på fossilt brensel blir forbudt innen 2025. Å ligge etter en scooter som blåser blårøyk er som å sitte i et gasskammer med garantert hodepine og småkvalme frem til lunsj.

Det er helt opplagt at disse skulle vært elektrifisert allerede.

Fossilt brensen bør kun være lov fra 600cc på gateregistrerte sykler hvor alt ellers er innenfor gode miljøkrav.

Det er for meg helt uforståelig at man ikke har tatt tak i luftforurensing fra mopeder og scootere for lenge siden. Der er man på tidlig 1980-tallet fortsatt.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling skrev (15 timer siden):

Jeg skal ikke henge ut merker eller grupper. Det er faktisk slik at denne artikkelen er særdeles unøyaktig.

Hvor mange % av den totale mengden MC blir stoppet i kontroll og igjen hvor mange snakker vi om når det er 46% av de som blir stoppet i kontroll?

Det antallet opp mot det totale antallet motorsykler er det som sier noe om det er et samfunnsproblem.

Jeg etterlyser tallmateriale fra SVV.

Artikkelen linker til NRK der man finner mer tallmateriale fra SVV. Blant annet denne tabellen:

1889043378_Screenshot2021-09-26at10-26-32Nestenhalvpartenavallemotorsyklarbrkarulovleghgt.png.939352ca2b0684c0697f608a02df0e17.png

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Antar at tallene fra NRK kun er for lette og tinge motorsykler, ikke mopeder.

Det betyr at årlig sjekkes kun 0,5 til 1% av motorsyklene. De som ikke støyer blir nok ikke vinket inn til kontroll.

Økt kontroll er bedre enn at man frister folk til å rigge opp tau over veien eller tømmer Leca-kuler i en sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SVV holder nok ikke kontroller helt vilkårlige steder, men der støyproblemet er størst og der det er høy sannsynlighet for å stoppe noen som overtreder støygrensa. På samme måte har UP fartskontroller der det er lurt og beltekontroller der det er lurt. Da er nok videregående skoler et åpenbart sted å holde støykontroll. Det kan selvsagt forklare høy andel støyovertedelser på samme måte som mange kjører for fort på strekninger som "innbyr" til det.

På samme måte er nok elever på videregående skoler underrepresentert på Rudskogen. Ditto med potter uten lyddemper. Begge disse tingene kan altså forklare hvorfor MC opplæringslederen hadde et helt annet generelt inntrykk enn det NRK skriver i overskrifta.

Det betyr uansett ikke at folks opplevde støyproblemer i sine nabolag er oppdiktet tull som ikke skal taes seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, AL123 said:

Hvilken motorsykkel og hvilken bil?

 

Her er et eksempel:

Hvis du ser en tilfeldig 'populær' bil, golf:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&fuelsort=6&constyear_s=2020&constyear_e=2021&powerunit=2

Gjennomsnitt 6,57l/100km.

Så en middels motorsykkel, ktm 390:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/60-KTM/1546-390_Duke.html?powerunit=2

Gjennomsnitt 3,93l/100km.

Lenke til kommentar

  

Salvesen. skrev (17 timer siden):

Helt sykt irriterende med unødig lyd. Mopedister og amerikanske 'muskelbiler' er en pest og plage her i området. Håper det kommer lyd 'fotobokser' her også snart.

 

Helt enig! Jeg som har hatt rånebiler og tung MC kunne ikke vært mer enig. Lydforurensing er grovt underprioritert, og for min del er dette noe som hindrer meg i å dyrke en hobby. Det er rett og slett flaut å være en del av miljøet.

Og etter å ha lest tråden - nei dette gjelder på ingen måte kun 16-18 åringer på lettMC. Jeg har aldri vært på et eneste cars&coffee hvor dette ikke gjaldt alle aldersgrupper og sykkeltyper. Få opp lydfotobokser i alle norges byer.

Når det gjelder diskusjonen om SVV sine tall - her er nok yngre overrepresentert, enkelt nok fordi tekniske kontroller er veldig vanlig på VGS skoler og jeg tror SVV sin statistikk som tross alt bunner ut i sykler de kontrollerer er farget av det. Så det betyr at 46% sikkert er et veldig lavt anslag sammenlignet med virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sampson said:

  

Helt enig! Jeg som har hatt rånebiler og tung MC kunne ikke vært mer enig. Lydforurensing er grovt underprioritert, og for min del er dette noe som hindrer meg i å dyrke en hobby. Det er rett og slett flaut å være en del av miljøet.

Og etter å ha lest tråden - nei dette gjelder på ingen måte kun 16-18 åringer på lettMC. Jeg har aldri vært på et eneste cars&coffee hvor dette ikke gjaldt alle aldersgrupper og sykkeltyper. Få opp lydfotobokser i alle norges byer.

Når det gjelder diskusjonen om SVV sine tall - her er nok yngre overrepresentert, enkelt nok fordi tekniske kontroller er veldig vanlig på VGS skoler og jeg tror SVV sin statistikk som tross alt bunner ut i sykler de kontrollerer er farget av det. Så det betyr at 46% sikkert er et veldig lavt anslag sammenlignet med virkeligheten.

Her er ihvertfall støyforurensingen fra MC-førere ganske ekstremt, spesielt på varme sommerdager og det er absolutt ikke bare noen få det gjelder. Når de står i gata i et boligområde og ruser motoren virker det som om de tror de er tøffe og at de ikke forstår eller gir blaffen i at de plager et helt boligområde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...