Gå til innhold

Nær halvparten av motorsykler bråker ulovlig høyt


Anbefalte innlegg

Abigor skrev (På 26.9.2021 den 14.05):

Her er et eksempel:

Hvis du ser en tilfeldig 'populær' bil, golf:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&fuelsort=6&constyear_s=2020&constyear_e=2021&powerunit=2

Gjennomsnitt 6,57l/100km.

Så en middels motorsykkel, ktm 390:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/60-KTM/1546-390_Duke.html?powerunit=2

Gjennomsnitt 3,93l/100km.

Når utbredte motorsykler har 1-6 sylindre så er kanskje ensylindret i underkant av "middels".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (På 26.9.2021 den 20.14):

Haha, en motorsykkel med 44 hk som knapt selges i Norge, og selv da ender en på godt over halvparten av drivstoffforbruket. Hvis en velger en mer typisk sykkel for hvermansen feks en Honda 600 Hornet, så ender man 10-20% under, og hvis man velger en sykkel med samme motoreffekt som bilen, så vil man typisk få et høyere drivstoffforbruk. Men ok, bare for eksempelets skyld, la oss si at den typiske norske sykkelen for sommerturen er en KTM med 44hk. Selv da måtte man hatt et batteri på rundt 30kw for å fått en akseptabel rekkevidde, og da ville man ikke klare å holde vekten til en RC390, som villle ført til ekstra forbruk etc. Mao Sykkel har helt andre forutsetninger enn bil. 

Men et like stort problem, som man knapt er innom på bil ,er effektleveransen. La oss si at vi har en sykkel som tåler litt vekt feks en sportstourer med relativt moderate 150hk. Med begrenset batteristørrelse, så ville man fort slite med å levere nok strøm. Selv med typiske 355 volt, ville man behøvd ca 310 A ved max pådrag. Sett at man brukte 18650celler fra Tesla, som tåler en utladning på ca 17A, ville man da trenge 96 celler i serie for å få høy nok spenning og 19 celler paralellt for å få nok strøm. Det gir oss 1824 celler, med en vekt på ca 84 kg, altså kun batterivekt. Hvis vi tar utgangspunkt i hva Tesla klarer av vekt på motor og batteripakke, ville vi da fått en drivverkspakke på rundt 160kg (batteripakke, inverter og motor). Da er vi fort oppe på langt over 300kg for en sykkel som fremdeles bare har litt over 22kwh batteri og en rekkevidde på rundt 200km.

 

En sportstourer med 150 hk leverer 150 hk ved ca maks turtall. Jeg tror mange som har sånne til turbruk sjelden eller aldri tar ut 150 hk. Full gass på lavt turtall er 50 hk eller mindre.

Zero motorsykler fungerer bra og skal føles spreke og sterke nok, jeg har ikke prøvd selv. Rekkevidden er begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mag ne said:

En sportstourer med 150 hk leverer 150 hk ved ca maks turtall. Jeg tror mange som har sånne til turbruk sjelden eller aldri tar ut 150 hk. Full gass på lavt turtall er 50 hk eller mindre.

Nettopp. Mopeder og 125-ere kan holde full gass dagen lang i samme byggefelt. Holder du full gass i 10 sekunder på en stor sykkel så er du i neste kommune. (Eller i fengsel).

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Hanhijnn said:

Ja både GODE og dårlige opplevelser dessverre. Elsker lyden av min når jeg drar på litt, men er påpasselig med å ikke plage naboene mine.

Tiltredes.
Orignal-"potta" på min Z H2 veier "ett halvt tonn" og høres såvidt ved oppstart/tomgang.
Selv ved fullt pådrag i to-hu...-og-helvete så må "onkel" være like i nærheten for å høre den.
Da er det patetisk med disse RR-wannabees som kjører med "effektanlegg" og høres kilometer unna når de tester aksen på rv.4.

De med raka rør (HD/HD-wannabees) og tenåringer på treeeege 125cc med megafoner istedetfor orignalt anlegg (som bråker nok) må ha en form for fetisj på å ødelegge egen og andre hørsel. 😆

Når det gjelder han banekjøreren og Del som ikke har noen tro på elmotorsykkel så må de gjerne leve i fortiden for min del.
Jeg regner med at det kun er ett tidspørsmål før vi får råspreke *el*-motorsykler med akseptabel rekkevidde (300km) og hurtiglading. Kommer til å "switche" til en slik såsnart som mulig.
Banekjøring er for spesielt interesserte og er totalt irrelevant.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Ja både GODE og dårlige opplevelser dessverre. Elsker lyden av min når jeg drar på litt, men er påpasselig med å ikke plage naboene mine.

Ja, gjelder å vise hensyn i tettbebygde strøk.

 

Er en grunn til at folk bytter fra original eksos som veier 10x så mye, blir 10x så varm, struper ytelsen og høres ut som en vespa.
Mange godkjente anlegg som gjør sykkelen bedre på flere måter og derfor ofte folk velger å bytte.

Napper man ut DB killer og slike ting er saken en helt annen og det bråker ut av en annen verden.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (36 minutter siden):

Tiltredes.
Orignal-"potta" på min Z H2 veier "ett halvt tonn" og høres såvidt ved oppstart/tomgang.
Selv ved fullt pådrag i to-hu...-og-helvete så må "onkel" være like i nærheten for å høre den.
Da er det patetisk med disse RR-wannabees som kjører med "effektanlegg" og høres kilometer unna når de tester aksen på rv.4.

Vel, hver sin smak. Jeg er ikke overdrevet begeistret for trimpotter jeg heller, men litt vakker motorlyd får alltid pulsen til å stige. Z H2 er kanskje en meget kompetent sykkel med vanvittig skyv, men kombinasjonen av sterilt design, kjedelig lyd og overlading får ikke pulsen til å heve seg i det hele tatt, dessverre. Alt må ikke være sterilt og perfekt.

TL1000S skrev (36 minutter siden):


Når det gjelder han banekjøreren og Del som ikke har noen tro på elmotorsykkel så må de gjerne leve i fortiden for min del.
Jeg regner med at det kun er ett tidspørsmål før vi får råspreke *el*-motorsykler med akseptabel rekkevidde (300km) og hurtiglading. Kommer til å "switche" til en slik såsnart som mulig.
Banekjøring er for spesielt interesserte og er totalt irrelevant.

Klart det bare er et tidsspørsmål. Teknologien utvikler seg hele tiden. Dette er imidlertid ikke snakk om manglede satsing eller vilje fra MC-produsentene sin siden. Pr i dag eksisterer det ikke teknologi som kan oppfylle ønsket ditt. Hvis du bruker det beste av det beste, så kan du få enten høy effekt eller høy rekkevidde, men ikke begge deler. Når solidstateteknologien har utviklet seg litt kan det fort bli annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange tror at batteriteknologien utvikler seg lineært. Og at det dermed er kort tid til vi får noe revolusjonerende. Fakta er at med mindre man plutselig får et gigantisk gjennombrudd, som f.eks. superledere ved romtemperatur, så går utviklingen nå egentlig veldig sakte. Det er små marginer man henter inn av gangen. Og vanskeligere blir det.

Med logikken til batterioptimistene så vil vi snart ha batterier med negativ vekt, volum og pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (3 timer siden):

Orignal-"potta" på min Z H2 veier "ett halvt tonn" og høres såvidt ved oppstart/tomgang.
Selv ved fullt pådrag i to-hu...-og-helvete så må "onkel" være like i nærheten for å høre den.

Min også. Men beholder db-killeren i nypotta ja.

TL1000S skrev (3 timer siden):

De med raka rør (HD/HD-wannabees) og tenåringer på treeeege 125cc med megafoner istedetfor orignalt anlegg (som bråker nok) må ha en form for fetisj på å ødelegge egen og andre hørsel. 😆

Når vi var tenåringer syns vi sikkert at høy lyd var tøft vi også. 😉

TL1000S skrev (3 timer siden):

Når det gjelder han banekjøreren og Del som ikke har noen tro på elmotorsykkel så må de gjerne leve i fortiden for min del.
Jeg regner med at det kun er ett tidspørsmål før vi får råspreke *el*-motorsykler med akseptabel rekkevidde (300km) og hurtiglading. Kommer til å "switche" til en slik såsnart som mulig.

Ja elmotorsykkel kommer, like sikkert som elbil, men litt senere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (4 timer siden):

Da er det patetisk med disse RR-wannabees som kjører med "effektanlegg" og høres kilometer unna når de tester aksen på rv.4.

Det er sikkert noen strekninger hvor dette er et problem. Riktig løsning er vel å mase på politiet om fartskontroll der, så blir det ubetinget fengsel på hele hurven. Jeg har til gode å se slike strekninger, men de finnes sikkert, eksempelvis rett ved Tyrigrava. Lettsykler og HD er en landeplage.

TL1000S skrev (4 timer siden):

Når det gjelder han banekjøreren og Del som ikke har noen tro på elmotorsykkel så må de gjerne leve i fortiden for min del.

Jeg regner med at det kun er ett tidspørsmål før vi får råspreke *el*-motorsykler med akseptabel rekkevidde (300km) og hurtiglading. Kommer til å "switche" til en slik såsnart som mulig.
Banekjøring er for spesielt interesserte og er totalt irrelevant.

Da blir du sikkert kjempeglad. Jeg fant din neste sykkel, og den er på tilbud nå!

https://www.erling-sande.no/kategori/2-hjul/produkter/zero-sr-s14-4kwhpremium/

30 mil rekkevidde og hurtiglading er tilgjengelig. Løp og kjøp! Ikke? Hvorfor ikke det?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
16 hours ago, Del said:

Det er sikkert noen strekninger hvor dette er et problem. Riktig løsning er vel å mase på politiet om fartskontroll der, så blir det ubetinget fengsel på hele hurven. Jeg har til gode å se slike strekninger, men de finnes sikkert, eksempelvis rett ved Tyrigrava. Lettsykler og HD er en landeplage.

Da blir du sikkert kjempeglad. Jeg fant din neste sykkel, og den er på tilbud nå!

https://www.erling-sande.no/kategori/2-hjul/produkter/zero-sr-s14-4kwhpremium/

30 mil rekkevidde og hurtiglading er tilgjengelig. Løp og kjøp! Ikke? Hvorfor ikke det?

 

😉
Den har jeg siklet på en stund faktisk.
Men jeg ble så skuffet da den ble testet av Motorrad. Ikke sprek nok for meg ihvertfall.
Den tapte jo til og med for Livewire på dragstrip. Holder bare ikke...😁

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (8 timer siden):

😉
Den har jeg siklet på en stund faktisk.
Men jeg ble så skuffet da den ble testet av Motorrad. Ikke sprek nok for meg ihvertfall.
Den tapte jo til og med for Livewire på dragstrip. Holder bare ikke...😁

Sjekket litt rundt, ser ut som den klarer 0-110km/t (høyeste lovlige i Norge) på drøyt fire sekunder. Det er vel på grensen til at framhjulet går i været. Kanskje Livewire rett og slett er litt mer framtung? Du fnyser jo av banekjøring, så da lurer jeg jo litt på hva du er ute etter. Å bevege seg i hastigheter vesentlig over 110km/t er livsfarlig, en sau i veien er nok.

Lenke til kommentar
Del skrev (5 timer siden):

Sjekket litt rundt, ser ut som den klarer 0-110km/t (høyeste lovlige i Norge) på drøyt fire sekunder. Det er vel på grensen til at framhjulet går i været. Kanskje Livewire rett og slett er litt mer framtung? Du fnyser jo av banekjøring, så da lurer jeg jo litt på hva du er ute etter. Å bevege seg i hastigheter vesentlig over 110km/t er livsfarlig, en sau i veien er nok.

Hva som er "trygg" hastighet kommer veldig an på chassis, hjuloppheng og bremser. Zeroen er ikke noen vinner på noen av områdene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, Del said:

Sjekket litt rundt, ser ut som den klarer 0-110km/t (høyeste lovlige i Norge) på drøyt fire sekunder. Det er vel på grensen til at framhjulet går i været. Kanskje Livewire rett og slett er litt mer framtung? Du fnyser jo av banekjøring, så da lurer jeg jo litt på hva du er ute etter. Å bevege seg i hastigheter vesentlig over 110km/t er livsfarlig, en sau i veien er nok.

😉
Går fint å få tider under 3sec på "offentlig vei" uten at forhjulet går i været (gitt at du kan "håndtere redskapen").
Er nok ukjent materie for deg dette Del... 4sec er d***dårlig i min verden.
Nok om det.. er jo helt off-tåppik dette...
Banekjøring er gøy det, men dragrace kan man gjøre hvorsomhelst der det ikke er andre trafikanter eller dyr..

20110709_IMG_0324_small.jpg

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (47 minutter siden):

Går fint å få tider under 3sec på "offentlig vei" uten at forhjulet går i været (gitt at du kan "håndtere redskapen").

Hvis du slipper girskift, og helst ikke en lett R-sykkel, ellers blir det fort drøyt 3 sec. Med wheeliecontrol og launchcontrol trenger man ikke all verdens kunnskaper. Selv gamle FJ1200 fra åttitallet tok 0-100 på 2.7 sec, men det var fordi den var lang og tung, og første gir holdt hele veien. 0-100 er faktisk uinteressant på moderne motorsykler. På vanlig vei er det mye viktigere med dreimoment og effekt langt ned. Du må over 7000rpm før du matcher effekten til Zero'en, Det har du vel svært sjelden når du kjører, selv ved aktiv kjøring.

TL1000S skrev (47 minutter siden):

Er nok ukjent materie for deg dette Del.

Hva vet du om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 10/1/2021 at 12:49 AM, Del said:

Hvis du slipper girskift, og helst ikke en lett R-sykkel, ellers blir det fort drøyt 3 sec. Med wheeliecontrol og launchcontrol trenger man ikke all verdens kunnskaper. Selv gamle FJ1200 fra åttitallet tok 0-100 på 2.7 sec, men det var fordi den var lang og tung, og første gir holdt hele veien. 0-100 er faktisk uinteressant på moderne motorsykler. På vanlig vei er det mye viktigere med dreimoment og effekt langt ned. Du må over 7000rpm før du matcher effekten til Zero'en, Det har du vel svært sjelden når du kjører, selv ved aktiv kjøring.

Hva vet du om det?

Oppsss! Da tok jeg nok feil (igjen) ja..om din kunnskap altså 😉
Du må jo da være steingammel som husker FJ1200 og aks.tider fra tiden CycleWorld testet med PeWee Gleason på strip'en.
De tidene er jo å ta med en klype salt da. F.eks. RF900 som skulle klare 0-100 på 2.5. Man kan lure på hva slags måleinstrumenter man brukte på den tiden når f.eks. en Duc Streetfighter V4S ikke klarer bedre enn 3.2. For ikke å snakke om Z H2 som er en sinke med 3.5 (stemmer bra med egne tester). Selv om de har dobbelt så mye hk på bakhjulet enn disse eldgamle modellene fra 80-tallet.
Sånn sett har jo ikke mye skjedd når det gjelder ytelser (rett fram).
Du har også rett i at denne "øvelsen" (0-100) er uinteressant og sier mer om den som tester samt geometri på "sykkelen" (tyngdepunkt etc).
På de to nevnte "verstingene" er jo ECU strupet til å kun gi full effekt i hastigheter godt over 200...

Men dette var jo rimelig off-topic da  😁

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (3 timer siden):

Oppsss! Da tok jeg nok feil (igjen) ja..om din kunnskap altså 😉
Du må jo da være steingammel som husker FJ1200 og aks.tider fra tiden CycleWorld testet med PeWee Gleason på strip'en.
De tidene er jo å ta med en klype salt da. F.eks. RF900 som skulle klare 0-100 på 2.5. Man kan lure på hva slags måleinstrumenter man brukte på den tiden når f.eks. en Duc Streetfighter V4S ikke klarer bedre enn 3.2. For ikke å snakke om Z H2 som er en sinke med 3.5 (stemmer bra med egne tester). Selv om de har dobbelt så mye hk på bakhjulet enn disse eldgamle modellene fra 80-tallet.
Sånn sett har jo ikke mye skjedd når det gjelder ytelser (rett fram).
Du har også rett i at denne "øvelsen" (0-100) er uinteressant og sier mer om den som tester samt geometri på "sykkelen" (tyngdepunkt etc).
På de to nevnte "verstingene" er jo ECU strupet til å kun gi full effekt i hastigheter godt over 200...

Men dette var jo rimelig off-topic da  😁

Hehe, glad jeg kan overraske litt 🙂 Duc'en vinner noe på Z H2 med  omvendt roterende krank (som hjelper å holde framhjulet nede), ellers er et girskift nok til å miste tre tideler. Ingen av dem har noen mulighet til å få kreftene i asfalten før du er godt over 100km/t. Faktisk har Ducati elektronisk begrenset effekten på de to første girene siden første generasjon Panigale, vil tro Kawa gjør noe lingnende på din. Alt over 150hk på en R-sykkel skriker etter elektronikk for å holde sykkelen på veien. Har du forsøkt å kjøre en R-sykkel hardt med godt over 1hk per kg uten  noen elektronikk? Da bør du ikke være overnervøs for en high-side, eller snarere, da bør du være livredd for en high-side 😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...