Gå til innhold

Skyhøye elpriser skaper nervøsitet


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Vaniman said:

Jeg synes vi bør fokusere på det Norge kan gjøre. Og så kan andre land fokusere på det de kan gjøre. Men nå tror ikke jeg at det finnes en klimakrise, annet enn i folks hode, så utgangspunktet mitt er et annet. Høye skatter og energipriser skremmer meg mer enn klimaendringer, for å være ærlig. Utviklingen er kanskje slik at vi bør investere i fornybar energi, med tanke på alt det som skal elektrifiseres, men da gjør vi vel best i å holde oss til vannkraft her i Norge? 

Den siste grafen din er forresten interessant. 

Vi kan ha fortsette med fokuset nasjonalt, men da tror jeg ikke vi når målet. Norge gjør allerede der vi har mest og hente, transport, ikke veigående maskiner og transport og olje- og gass. Så mener jeg at vi skal fjerne symboltitak som er ren selvplaging uten noe spesielt utbytte. Og der ligger nullvekstmålet og utfasing av egen industri (ubevist).

image.png.32c7c3383c9d8d83dff19a9430e56310.png

 

Angående klimakrise eller ei så er ikke jeg heller 100 prosent sikker. Men fra et kostnadsperspektiv og ingeniørperpsektiv mener at jeg på riktig måte skal være mulig å gjennomføre uten å ødelegge velstanden vår. Men da må vi være resultatfokuserte, og der opplever jeg at vi er på villspor av enkelte tiltakene. Slik vi jobber nå er det fare for at vi gjør dette unødvendig kostbart og pådrar oss (og spesielt de ressurssvake) stor regninger.

Utslipp i jordbruket kan gjøres enkelt ved å be folk om å spise kylling, fisk og egg istedenfor storfe:

image.thumb.png.23ba7ac851126fce77ae2a6847a6206e.png

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er grunnrenteskatten og at vannkraftverk effektivt sett betaler 78 % skatt av overskuddet per år. Full oppgradering av vannkraftverk tar 2-3 år og koster hundrevis av millioner på kraftverk av en viss størrelse. Effektiviteten er allerede temmelig god så det er vanskelig å hente inn mer enn 5-10 % der. I tillegg til at man har null produksjon fra dette kraftverket de 2-3 årene det tar som betyr enda flere hundre millioner tapt. Man er altså fort opp mot 1 milliard i kostnad. Dette er langt mer krevende enn de fleste tror. Det er ikke bare å bytte en pling og en plong så har du plutselig 50 % mer effektivitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (12 timer siden):

At Tyskland er svært langt unna "det grønne skiftet", og at løsningen ikke ser ut til å være mer sol og vindkraft alene.

Du kan jo se på WisdOms graf som viser en utvikling fra 6% til mer enn 50% fornybar strøm fra år 2000 til 2020. Og potensialet for sol og vind er atskillig større de neste årene enn årene foran oss både med hensyn til mye lavere pris på denne strømmen og langt sikrere leveranser (langt høyere kapasitetsfaktor på havvind og lønnsomt med batterier som backup over døgnet for sol). Så det ser definitivt ut som at sol og vind stadig mer blir løsningen for Tysklands Energiewende alene. Altså motsatt av det du påstår!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 2021-9-18 den 15.37):

Jeg mener jeg leste noe om et forsøk med en undervannsvannmølle i et sund oppe i Finnmark for noen år siden...
Noen som husker noe om det ?

Edit: De ga opp:
Ga opp tidevanns-satsing i Norge - nå skjer det i Skottland - Tu.no

Også andre tidevannskraftverk har vært prøvd nordpå:
«Drømmen om tidevannskraft er knust» – NRK Troms og Finnmark – Lokale nyheter, TV og radio

Tror det var noe med en bro også som skulle produsere både via undervannsmøller og vindmøller på denne broen i Vesterålen? Kanskje var det bare en drøm denne ordføreren hadde?

Mange bro-venner - Vesterålen Online (vol.no)

Det er gjort mange slags spenstige forsøk, men de virker liksom bare halvhjertet, man står ikke på til å utvikle produktene ferdig, og det blir fort en storeslem av det. Og der er masse ny teknologi som vil kunne ta vare på overskuddstrøm om sommeren. Den strømkabelen som er lagt til England nå har kanskje en sammenheng med noen ideer om å pumpe sjøvann (? ) opp i norsk natur for senere bruk til å fore England med strøm. Elektrisitet har blitt big business etter at strømnettet ble lagt til private aktører. Nå får vi strømmen for det det koster, etter at Europa har fått sin del, mye penger til å hove inn der. Imens slår været kolbøtte på seg og sparer på regent.

Saltvann + ferskvann = strøm - Tu.no

Nå kan energi lagres i betong (innovasjonnorge.no)

Pumper vann til fjells - Tu.no

Norge som «grønt batteri» - Nationen

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
8 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Du kan jo se på WisdOms graf som viser en utvikling fra 6% til mer enn 50% fornybar strøm fra år 2000 til 2020. Og potensialet for sol og vind er atskillig større de neste årene enn årene foran oss både med hensyn til mye lavere pris på denne strømmen og langt sikrere leveranser (langt høyere kapasitetsfaktor på havvind og lønnsomt med batterier som backup over døgnet for sol). Så det ser definitivt ut som at sol og vind stadig mer blir løsningen for Tysklands Energiewende alene. Altså motsatt av det du påstår!

Det blir ikke et fossilfritt samfunn selv om fossil strømforsyning erstattes i sin helhet med sol og vind slik du og mange andre hevder. De aller fleste samfunn, også Tyskland (men i liten grad Norge) bruker langt mer energi til industri, varme, husholdning og transport enn bare elkraft. Tyskland eksempelvis har et primært energiforbruk på 3300 TWh/år, hvorav det meste er olje og gass. Av dette utgjør elkraft fra sol og vind 250 TWh, eller 7,5 %. En tysk husholdnings strømforbruk er omlag 3500 KWh/år - det er ikke engang nok strøm til å drive familiens elbil. Selv om virkningsgrad i bruk av primær energi og elkraft ikke alltid kan likestilles, er det klart for alle som vil se at også Tyskland er veldig langt fra å bli et fossilfritt land. Gass og olje fra Norge vil være viktig for tyskerne fremdeles i mange ti-år.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Elkem "Slår Alarm" (for å bruke et elsket uttrykk blant MSM) om strømprisen og ber myndighetene begrense eksporten av strøm.
https://e24.no/olje-og-energi/i/y48y7g/ ... nposten.no
La Tyskerne ta seg av sine egne problemer når de er stupide nok til å legge ned atomkraften samtidig som forbruket øker og kaldere vintre står for døren !

Det eneste riktige nå er å skrote Parisavtalen før den gjør mer skade enn eventuelle "klimaendringer" noen gang vil gjøre !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (20 timer siden):

Så det ser definitivt ut som at sol og vind stadig mer blir løsningen for Tysklands Energiewende alene. Altså motsatt av det du påstår!

Og hver gang noen viser deg et øyeblikksbilde av energimixen i Tyskland så sier du at "øyeblikksbilder viser oss svært lite".
Er det slik at Tyskland skal leve uten strøm når det ikke blåser?
Nei, teknologien for å lagre energien er foreløpig et stykke unna.

Øyeblikksbildet nå, sier at Tyskland kl 08:00 i dag får 10% av strømmen sin fra vind og sol. 
For min del sier det utrolig mye.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Frank Olsen said:

Elkem "Slår Alarm" (for å bruke et elsket uttrykk blant MSM) om strømprisen og ber myndighetene begrense eksporten av strøm.
https://e24.no/olje-og-energi/i/y48y7g/ ... nposten.no
La Tyskerne ta seg av sine egne problemer når de er stupide nok til å legge ned atomkraften samtidig som forbruket øker og kaldere vintre står for døren !

Det eneste riktige nå er å skrote Parisavtalen før den gjør mer skade enn eventuelle "klimaendringer" noen gang vil gjøre !

Jeg vet ikke om det er vits å bruke energi på dette her, for usikker på om du vil lytte? Men altså, la meg bare oppsummere med at du tror det er en faktor alene som har ført til situasjonen vi ser nå - da har du feil. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er vits å bruke energi på dette her, for usikker på om du vil lytte? Men altså, la meg bare oppsummere med at du tror det er en faktor alene som har ført til situasjonen vi ser nå - da har du feil. 

Jo det er en eneste faktor som har ført til situasjonen og den kalles "Det Grønne Skiftet" eller "Grüne Wende" im Deutsch.

Lenke til kommentar

Bør være gode tider for de som selger solcellepaneler nå, for har man et tak plassert slik at man har god solinnstråling, så skal det nå langt kortere tid før dette betaler seg selv.

Og fortsetter prisene i dette nivået og oppover, noe jeg tror bare skjer på kort sikt, så vil selv en "powerwall"/batteribank slik at man kun produserer for eget forbruk, fort bli lønnsomt. For noen nabolag vil det kanskje være bedre med en slik batteribank som kun forsyner eget nabolag med strøm som nabolaget selv leverer overskuddskraften til.

I Tyskland og mange andre land i Europa, er det mange tak som fremdeles ikke har solcelleanlegg. Her er potensialet stort. Og der, i likhet med mange steder i Norge, vil kanskje mer lokale vindturbiner hjelpe på egenproduksjonen av strøm. Og dette, egenprodusert sol og vindkraft, bør kunne dekke mange hjems totale el-forbruk, spesielt i kombinasjon med en egen batteribank.

Kanskje vil bønder med sine gårder kunne produsere langt mer enn de trenger selv, og sånn sett bidra til lokal energiproduksjon. Solcelletak over grønnsakshager vil kunne bidra med mer energi, i tillegg til at forskning viser til at slike fører til økt matproduksjon.

De vil kanskje og kunne produsere endel ved å lage energi ut fra avgassene fra egne møkkakjellere, både fra gassen selv, men og varmeenergien som disse inneholder. Totalt kan dette gi gode bidrag til total energiproduksjon.

Og da har man og unngått noen store sol og vindfarmer, selv om det nok vil komme i tillegg uansett. Men man forskyver kanskje på tidspunktet der disse vil være lønnsom nok, om folk heler produserer sin egen strøm.

Forøvrig ser jeg og at vi vil få et oppsving av folk som vil gjøre andre energisparende tiltak, slik som etterisolering og å skifte ut vinduer med mer isolerende utgaver. Så de vil eget strømbruk kunne reduseres.

Og så vil kanskje disse høye energiprisene føre til at stadig flere bedrifter ser seg tjent med å skru av unødvendige strømslukere når arbeidsdagen er omme. Pga effektprising har det stort sett betydd lite om man lar lys, PC og AC-anlegg stå på døgnet rundt, noe som kanskje burde utfordres. Men for de som ikke har langsiktige avtaler som sikrer de veldig billig strøm, vil altså prisen nå kunne påvirke de til å endre på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Besøkte søskenbarnet mitt i Sveits som jobbet som au pair der, dette var vel for 20 år siden og kan huske at de sa at dem var så misunnelig på de lave norske strømprisene.. Regner med at denne misunnelsen også gjaldt flere europeiske land og at de nå har fått viljen sin ved å få integrert det norske strømnettet til det europeiske.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (4 timer siden):

Og hver gang noen viser deg et øyeblikksbilde av energimixen i Tyskland så sier du at "øyeblikksbilder viser oss svært lite".
Er det slik at Tyskland skal leve uten strøm når det ikke blåser?
Nei, teknologien for å lagre energien er foreløpig et stykke unna.

Øyeblikksbildet nå, sier at Tyskland kl 08:00 i dag får 10% av strømmen sin fra vind og sol. 
For min del sier det utrolig mye.

Tyskland må minst på sikt tre til firedoble sin produksjon av strøm for fase ut fossile brensler. Når en vet at fornybar energi står for ca 50% av strømmen får en den enkle konklusjon at fornybart må seks til åttedobles av dagens nivå for til slutt å kvitte seg med alle CO2-utslipp. Alt annet likt vil det si at ditt minimum på 10% blir til 60 til 80% dekning om vi antar at behovet for øyeblikkelig strøm ikke øker (til lys, kjøleskap, frysere, radioer og tv'er og vaskemaskiner etc). Ta videre i betraktning at ny vind vil ha ca dobbel kapasitetsfaktor av snittet i dag og nye solparker vil være komplementert med batterikapasitet for sikker døgnlevering. I tillegg må en beholde alle gasskraftverkene en har og bruke dem kun som backup og fyrt med hydrogen. Alt dette er faktorer i tiden fremover til null CO2-utslipp i 2050 og som alle bør fundere litt på! EU vil stå for sine mål og ambisjoner uavhengig av hva enkelte (som Pronton1) må mene og tro! Når vi i tillegg ser at strøm blir stadig billigere per kWh, så er jo dette den beste veien å gå. Hvor dyr kull og gasskraft er jo utmerket demonstrert disse dager!

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

Kanskje vil bønder med sine gårder kunne produsere langt mer enn de trenger selv, og sånn sett bidra til lokal energiproduksjon

Flisfyring anlegg er på full fart inn. Særlig de som driver med kylling og gris f.eks som trenger en del varme uansett og har 2-3 boliger + verksted på gården som de varmer opp. Fort et varmebehov på mellom 100-200 tusen kWh i året der som kan dekkes med billig flis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...