Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprøyteskrekk


Ano9m

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en voksen person med ekstrem sprøyteskrekk. Er så ille at jeg kaster opp om jeg ser bilde av sprøyter. Et ganske stort problem nå i disse koronatider når mediene er proppfulle av vaksinebilder. Jeg skulle gjerne tatt koronavaksinen, men jeg klarer rett og slett ikke. Får jeg beskjed om å ta blodprøve hos legen nekter jeg og forlater legekontoret. Noen som er i samme båt som meg og kanskje har klart å bli kvitt fobien? Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Ano9m said:

Hei. Jeg er en voksen person med ekstrem sprøyteskrekk. Er så ille at jeg kaster opp om jeg ser bilde av sprøyter. Et ganske stort problem nå i disse koronatider når mediene er proppfulle av vaksinebilder. Jeg skulle gjerne tatt koronavaksinen, men jeg klarer rett og slett ikke. Får jeg beskjed om å ta blodprøve hos legen nekter jeg og forlater legekontoret. Noen som er i samme båt som meg og kanskje har klart å bli kvitt fobien? Hva kan jeg gjøre?

Høres veldig spesielt ut.  Har du virkelig aldri fått tatt en blodprøve?  eller fått bedøvelse hos tannlegen?  Å bli stikket med pfizer/moderna er som ingenting å regne i forhold til det å få tatt en blodprøve.  Du merker det knapt nok og er ferdig på 2 sekunder.  Eventuelt se den andre veien og slå en prat av med den som stikker deg. 

Se eventuelt https://sykepleien.no/fag/2021/01/koronavaksinasjon-frykt-sproyter-kan-dempes-med-enkle-tiltak

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ta vaksinen er smertefritt. Jeg vet at det jeg kommer til å si er "lett for meg å si", men bare slapp av i kroppen så kommer du ikke til å kjenne noe som helst.

Ta det opp med fastlegen din, da dette problemet er stort for deg. Det er dessverre lang ventetider på offentlig psykologer, men du burde absolutt få hjelp til å håndtere denne frykten.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ano9m said:

Har tatt blodprøver tidligere, men frykten blir bare verre og verre for hver gang. Vet at det ikke gjør vondt osv, men det hjelper ikke. Tannlegen har jeg ikke vært hos siden barneskolen og jeg holder meg unna i frykt for sprøyter. 

La til en lenke i mitt svar til en artikkel som tar for seg problematikken og har forslag til både den som setter stikket og patienten. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde ekstrem sprøyteskrekk som barn, men det er verre ting som skjer i verden & fant meg i det.
Er dog livredd for å fly. Vi strever alle med noe, terapi er vel det eneste som jeg kan foreslå. Fobier er jo ikke rasjonelle, selv om du vet det ikke gjør vondt, eller er noe farlig.

22 minutes ago, Ano9m said:

Har tatt blodprøver tidligere, men frykten blir bare verre og verre for hver gang. Vet at det ikke gjør vondt osv, men det hjelper ikke. Tannlegen har jeg ikke vært hos siden barneskolen og jeg holder meg unna i frykt for sprøyter. 

Du kan velge å ikke få bedøvelse hos tannlege. 

Edit: 

 

Endret av Pizza3333
Lenke til kommentar

Om det er slik at du ønsker å ta vaksinen men ikke klarer det på grunn av skrekken ville jeg tatt meg en prat med legen din og  spurt hvordan en eventuelt skal løse det. Vet at ved tannlegeskrekk kan det være aktuelt at en får en valium eller lignende angstdempende midler før timen slik det ikke blir like vanskelig. Tenker dere finner en løsning på det , lykke til :) 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Om det er slik at du ønsker å ta vaksinen men ikke klarer det på grunn av skrekken ville jeg tatt meg en prat med legen din og  spurt hvordan en eventuelt skal løse det. Vet at ved tannlegeskrekk kan det være aktuelt at en får en valium eller lignende angstdempende midler før timen slik det ikke blir like vanskelig. Tenker dere finner en løsning på det , lykke til :) 

Kjenner en med samme problem som trådstarter og hadde selv sterk tannlege skrek.

En valium hvis det hjelper så har man ikke sikkelig problem med fobi og hva han over her forteller så vil nok en valium være som å drikke en dråpe vann når man er tørst.

Her tenker jeg psykolog var det som hjalp meg med tannlege skrekken min.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

God nyhet: Det er helt mulig å bli kvitt fobier, spesielt spesifikke fobier. Jeg likte ikke sprøyter da jeg var barn, men som voksen synes jeg at det bare er flott. Takknemlig for å beskyttelse via vaksinene og jeg opplever sjelden noe særlig bivirkninger fra de. Jeg ser på mens de stikker meg jeg, men det er ikke til å anbefale om man besvimer av synet av blod ;) da ville jeg heller funnet en fin plante å se på. 

Fobi mot sprøyter er vanlig. Jeg vil nok si at gradvis eksponering er den beste metoden. Hensikten med eksponeringstreningen er å lære kroppen at vaksiner/blodprøver ikke er farlig, og at det du frykter ikke skjer, at det ikke er farlig å kjenne på angst og at angsten blir mindre og mindre for hver gang.  Det er en ting å forstå det i fornuften (noe du nok allerede gjør), men en annen ting er å få kroppen, og dens "røykvarsler" i hodet til å ikke ringe når når den ikke skal ringe.  Du trenger absolutt ikke å gå rett på å ta blodprøve eller vaksine , du kan heller avtale at dere kanskje bruker litt tid på å bli kjent på lab, se litt på sprøytene uten at dere gjør noe, etterhvert kan du sitte med stasen på og at de driver og kjenner etter en fin åre å stikke i (men uten å bli stukket) og når du etterhvert klarer dette så kan man forsøke å fylle bare et glass, kanskje noen glass flere etterhvert.

I tillegg så kan man tilrettelegge situasjonen ved at du kan ligge på en benk hvis dette føles bedre, du kan ha med en person du stoler på som emosjonell støtte. Og sist men ikke minst: du gis hele kontrollen til å kunne stoppe opp om du synes det blir for ille, prøv dog å presse deg litt gjennom ubehag - men du har kontrollen i eksponeringen! Prøv å benytt en pusteteknikk når du eksponerer deg. En pusteteknikk du kan bruke (som jeg selv har hatt nytte av), er å puste langsomt ut, før du puster inn. 

Noen andre tips; hydrer godt før du skal ta blodprøver. Lettere å finne noe å stikke, det er over kjappere da. Tøm blæra før du skal ta vaksine eller blodprøve, å være tissetrengt gjør en bare stresset. Pass på å få sovet nok og spist ok før blodprøve eller vaksine. 

Kunne jeg spurt deg om hva det er du spesifikt frykter vil skje dersom du tar blodprøve eller vaksine? 

PS: Du trenger ikke bedøvelse hos tannlege, selv ikke når du skal borre. Jeg har borret 3 hull tidligere i år, og 1 hull da jeg var ungdom, alle gangene uten bedøvelse. Det gikk helt fint. Noen tannleger tilbyr forresten også bedøvende gel. Det finnes team som spesialiserer seg på å behandle tannlegeskrekk, i tillegg til at en rekke tannleger har god kompetanse på å håndtere pasienter som har tannlegeskrekk.  

Kan være lurt å starte med å kontakte fastlegen angående sprøyteskrekken. 

Vaksinekontorene er veldig behjelpelige med å tilrettelegge hvis man sliter med angst. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

Når jeg fikk vaksinen kjente jeg ikke en pøkk. Faktisk; så var jeg ikke klar over at de hadde satt den - fordi jeg var opptatt med å prate med ei av de frivillige. Plutselig fikk jeg bare et plaster på armen. Og jeg ble en smule forvirra. 
Ved blodprøver kjenner du et lite stikk. Det gjør du ikke med vaksinen. 

Vaksinen er altså 100% smertefri. Kanskje kan det være inngangen til å håndtere skrekken? Dersom du nekter å ta blodprøver eller få veneflon ved behov - så kan det i absolutt verste fall koste deg livet. Den beste (og eneste?) mulighet du har til å kurrere en fobi er eksponering. Vaksinen er vel kanskje den beste starten du kan få. Rett å slett fordi den er smertefri. 

Lenke til kommentar

Det er IKKE uvanlig å ha sprøyteskrekk, og jeg kjenner til mange som knapt har tatt en blodprøve eller vaksine gjennom sitt liv. Det er totalt urasjonelt - men sånn er fobier. Det er også totalt urasjonelt å ha edderkopp-skrekk, et menneske er en ekstrem trussel for en edderkopp, en edderkopp er ikke er trussel for menneske, allikevel er man livredd. Men nok om det. 

Fobi kan behandles, og gjøres da i samråd med f.eks. psykolog. Du må selv ta initiativ til å starte denne utredningen og behandlingen, og du vil ha stor nytte av dette fremover. Du kan selvfølgelig la være, du MÅ ikke vaksineres og sjekkes for sykdom, men skal du ta del i den moderne medisinen, så må du nok på et tidspunkt ta blodprøve.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Ikke spis eller drikk noe før du skal ta vaksinen.

Du MÅ huske å spise og drikke før du tar vaksinen, noen skiver et par timer før er nok. Jeg antar at Dubious mener at du ikke skal spise og drikke masse rett før hvis du sliter med kvalme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...