Gå til innhold

Moms på beløp over 600.000 vil gi helt feil insitamenter til valg av elbil


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (8 timer siden):

Hva med vektavgift?

Det var det vi hadde på fossilbiler før, og som gjorde de større bilene dyrere.

Nederland har årsavgift på vekt, hvor de fleste ikke har råd til å kjøre store biler.

Det finnes de av oss som har større familier enn frutbahetstallet på 1,48 barn, og har behov for bil med 7 seter. Dette er gjerne biler som både er tyngre og dyrere. Hvorfor skal vi komme dårligere ut..?  Hvorfor skal vi betale mere avgifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange ønsker å kjøpe en SUV med hengerfeste hvis de kjøper ny bil.

Målet må vel være at det blir solgt færrest mulig diesel-SUV.

Folk flest kjøper bruktbiler, men hvis ingen "rike" kjøper elektrisk SUV med hengerfeste blir det ingen slike bruktbiler til salgs for de som kun har råd til en brukt elbil om noen år.

Selv har jeg en gammel Volvo V70 med hengerfeste for langturer og ferier. Den ville jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe ny, men siden noen gjorde det kunne jeg kjøpe den til en levelig pris brukt.

Lenke til kommentar
ulrikX skrev (1 time siden):

Det finnes de av oss som har større familier enn frutbahetstallet på 1,48 barn, og har behov for bil med 7 seter. Dette er gjerne biler som både er tyngre og dyrere. Hvorfor skal vi komme dårligere ut..?  Hvorfor skal vi betale mere avgifter?

Dere har selv valgt å få flere barn.

Desverre er det ikke noe økonomisk krav for å lage egne barn.
Vil man adoptere derimot så man man ha god økonomi.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Dere har selv valgt å få flere barn.

Desverre er det ikke noe økonomisk krav for å lage egne barn.
Vil man adoptere derimot så man man ha god økonomi.

Poenget er vel at det er litt motstridende når det blir oppfordret å få flere barn og å være miljøvennlig, mens du straffes* økonomisk.

*Forslaget gir en jo fremdeles "økonomisk støtte" siden en slipper avgift på 600.000kr.

Lenke til kommentar

"Alle de store" har lenge presisert at innen "få år" vil produksjonskostander for EV´s vs ICE nå et "krysningspunkt", støping av større deler av fron og hekk blir vanlig, er del av denne ligningen. Det samme for produksjon av battericeller, Teslas BATTERY DAY gir flere hints om hva som kommer, ikke bare på batterifronten, men kanskje enda mer i fht hvordan fremtidens elbiler produseres, med "dramatiske" konsekvenser også for batterienes levetid , i positiv forstand!

https://www.youtube.com/results?search_query=tesla+battery+day

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (13 timer siden):

Ja, null penger inn i avgifter. Om ankepunktet er at "subsidieringen" er dyr fordi staten ikke får inn moms etc, så er vi like langt om folk kjøper bil til under 600k.

Dette er jo "god" gammel AP-politikk. Innfør en ny avgift så lavt at det er politisk akseptabelt og spisbart for befolkningen.

Og så er det bare å skru opp avgiften i ettertid, med begrunnelse i at den var for lav til å ha noen effekt. 

Dette kommer til å skje. Er overasket over at folk har glemt AP's modus operandi allerede.

Derfor MÅ man være mot innføringen av denne fiskalavgiften på elbiler, hvis man er for det grønne skiftet og gode elbiler til folket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Derfor MÅ man være mot innføringen av denne fiskalavgiften på elbiler, hvis man er for det grønne skiftet og gode elbiler til folket.

Det er vel ingen som hadde trodd at dette mva-fritaket skulle vare evig. Opprinnelig skulle det eksistere frem til det var 50'000 elbiler i landet. Nå registreres det over 50'000 elbiler i halvåret. 

Så vi er på god overtid til å faktisk gjøre noe med fordelene. Det er ikke mange varer i Norge som har momsfritak... Det er strømmen til nordlendinger, elbil, helsetjenester (men ikke silikonpupper) og barnepass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Frobe said:

Mange ønsker å kjøpe en SUV med hengerfeste hvis de kjøper ny bil.

Målet må vel være at det blir solgt færrest mulig diesel-SUV.

Folk flest kjøper bruktbiler, men hvis ingen "rike" kjøper elektrisk SUV med hengerfeste blir det ingen slike bruktbiler til salgs for de som kun har råd til en brukt elbil om noen år.

Selv har jeg en gammel Volvo V70 med hengerfeste for langturer og ferier. Den ville jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe ny, men siden noen gjorde det kunne jeg kjøpe den til en levelig pris brukt.

 

Jeg har en drosjekjørt og sliten V70 men jeg trenger bagasjerommet ca. daglig og mange ganger uten forvarsel - for å frakte hjelpemiddel. Det skal godt gjøres å finne en elektrisk erstatning til en V70 eller selv en V50 under 600.000. Selv SUVene er jo egentlig crossovers med korte bagasjerom. Sannsynligvis må man over i blikkboks eller i sjuseters SUV med de unødvendige setene nede - til mye høyere pris. Vi snakker ikke om luksus, vi snakker om daglige behov. Jeg vil ikke ha SUV engang, men enn så lenge finnes det ikke en elektrisk stasjonsvogn. 

Hverken vekt, effektivitet eller pris er en indikasjon på luksus eller wastefulness. Vi har utsatt det i det lengste, men blir tvunget over i Sprinter- eller Caravelle-klassen neste gang. Jeg utfordrer noen til å fortelle meg ansikt til ansikt at en Caravelle med rullestolramp er unødvendig luksus. Det er mye høyere luksus om man kjøper en toppspekka liten sedan. 

For vår del vil vi nok faktisk få endel subsidier, og det på en Diesel-bil også, men poenget står. Vekt, energieffektivitet og pris er elendige mål på luksus. Da kan man like godt legge avgift på batterikapasitet som overstiger 4x avstanden til jobb. Da ville man faktisk truffet bedre i forhold til luksus.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hallvard The Horrible said:

Viktig at noen påpeker at også elektriske biler forbruker energi.

🤣

3 hours ago, Hallvard The Horrible said:

Det er ikke snakk om "Null utslipp" av CO2. Og heller ikke slik at EL-bil gir utslipp i en annen størrelsesorden enn fossilbiler. Det er heller snakk om en ganske marginal forbedring.

Jo, det er i en slik størrelseorden at den egentlig ikke kan uttrykkes i prosent når du trekker fra det som ICE- og elbiler har felles: nesten null mot ett eller annet større enn null.

Men du vil vel peke på produksjonsutslipp og energiforbruk ved bygging av kraftverkene, og utslipp ved produksjon av anleggsmaskinene til bygging av kraftverkene, og utslipp ved bygging av fabrikkene til produksjonen av anleggsmaskinene, og ... slik kan man fortsette hvis man orker og har en agenda.

Og samtidig ignorerer du utslipp fra dieselproduksjonen i hele ICE-bilenes levetid - overslag: 180000 km x 6 liter/100 km = 10 m3 uten å ta hensyn til forbruk under produksjonen av drivstoffet og transporten til bensinstasjonen? Og du kaller forskjellen marginal?

Og ikke minst: alt tyder på at i løpet av denne levetiden blir ladestrømmen til elbilen stort sett renere mens utslippet fra dieselproduksjonen stort sett verre.

Men du har sikkert en troverdig kilde, takk.

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, tommyb said:

 

Jeg har en drosjekjørt og sliten V70 men jeg trenger bagasjerommet ca. daglig og mange ganger uten forvarsel - for å frakte hjelpemiddel. Det skal godt gjøres å finne en elektrisk erstatning til en V70 eller selv en V50 under 600.000. Selv SUVene er jo egentlig crossovers med korte bagasjerom. Sannsynligvis må man over i blikkboks eller i sjuseters SUV med de unødvendige setene nede - til mye høyere pris. Vi snakker ikke om luksus, vi snakker om daglige behov. Jeg vil ikke ha SUV engang, men enn så lenge finnes det ikke en elektrisk stasjonsvogn.

Usikker på hvor du får det fra? Bagasjerommet i en V70 siste generasjon er på 555 liter, mens f.eks Skoda Enyaq er på 585 liter, og den starter jo på ca 400k og kommer godt under 600k ganske "fullspeccet."

Stort sett de eneste som blir rammet av en grense på 600k er jo de som vil ha Mercedes, Tesla, Porsche eller BMW. Disse er merkene er jo fra gammelt av allerede definert som "luksus" av de fleste,  og kjøperne er jo allerede godt vant til å betale ekstra for å få "sitt merke" på fossilbilene.

Så jeg vil si at alle normale familiebehov i dag godt kan dekkes av en bil under 600k. - Kanskje ikke for de med stor familie som må ha 7 seter, men de betaler allerede mer for fossilbiler enn de som ikke trenger det.

At du ikke vil ha SUV er jo kjedelig mht dagens trender, men det kommer helt sikkert stasjonsvogner i samme prisklasse fremover. Når de faktisk kan levere alt de kan selge vil de ha behov for å diversifisere modellene. - Ellers er jo den nye KIAen og Hyundaien mer stasjonsvogns-aktig og har også hhv 520/527 liter som er tilnærmet V70 (og godt over V50)-størrelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var mange ord for å si noe helt enkelt. Hva med:

Jeg tror at det er dumt å legge moms på dyre elbiler, for jeg tror at dyre elbiler er mest energieffektive. Det er viktig for miljø og klima fordi nesten all strøm lages og distribueres på måter som belaster miljøet og kan øke utslipp av klimagasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, kjetilkl said:

Usikker på hvor du får det fra? Bagasjerommet i en V70 siste generasjon er på 555 liter, mens f.eks Skoda Enyaq er på 585 liter, og den starter jo på ca 400k og kommer godt under 600k ganske "fullspeccet."

Stort sett de eneste som blir rammet av en grense på 600k er jo de som vil ha Mercedes, Tesla, Porsche eller BMW. Disse er merkene er jo fra gammelt av allerede definert som "luksus" av de fleste,  og kjøperne er jo allerede godt vant til å betale ekstra for å få "sitt merke" på fossilbilene.

Så jeg vil si at alle normale familiebehov i dag godt kan dekkes av en bil under 600k. - Kanskje ikke for de med stor familie som må ha 7 seter, men de betaler allerede mer for fossilbiler enn de som ikke trenger det.

At du ikke vil ha SUV er jo kjedelig mht dagens trender, men det kommer helt sikkert stasjonsvogner i samme prisklasse fremover. Når de faktisk kan levere alt de kan selge vil de ha behov for å diversifisere modellene. - Ellers er jo den nye KIAen og Hyundaien mer stasjonsvogns-aktig og har også hhv 520/527 liter som er tilnærmet V70 (og godt over V50)-størrelse.

Liter sier ingenting på høye biler, dessverre. Nå er kanskje Enyaqen best i klassen, og det er den jeg har likt best faktisk, hvis vi ser bort fra ikke-lanserte modeller. Dessverre er fortsatt ikke bagasjerommene sammenlignbare. Se på dette:

Volvo-V70-2008-1600-74.jpg
 

skoda_enyaq_review_12.jpg

Isolert sett har Enyaqen fin lengde på bagasjerommet, det er vel rett over 100 cm langs gulvet. Det er noe smalt, men den tredelte ryggløsningen i Volvoen er bedre men dessverre for Enyaqen kan den ikke legge ned setene ordentlig.

Grunnen til at jeg ikke lengter etter en SUV er naturligvis at en SUV i utgangspunktet er vesentlig dyrere enn en stasjonsvogn. F.eks. sammenlign prisen på en V70 og en XC70, som er samme bilen jekka opp noen cm. Startprisen på Enyaqen er derimot flott og hengerfeste trekker opp. Det hadde vært ganske flott med en elektrisk Superb, men den ville neppe vært billigere enn en Enyaq. 

V50, V70, Octavia og Superb har særdeles praktiske bagasjerom, og det er ikke bare størrelsen men formen. Jeg liker Enyaq, da. 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette minner meg om FrP og eiendomsskatt hvor de alltid klarer å dytte frem en av de ytterst få stakkars minstepensjonistene som bor i et slott på Vinderen.

Antall familier med flere enn 3 barn som bor hjemme er hvor mange? Kanskje det ikke betyr all verdens for klimakatastrofen om de fortsatt kjører en fossil VW Transporter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lett å være einig i argumentasjon om at avgiftspolitikken bør være tilpassa slik at flest mulig kjøper elbilar som gir dei beste miljøfordelane.

Men kor mange elbilar med god virkningsgrad er det eigentleg som vil bikke over denne grensa på 600 000 kr?
Heilt generelt så vil det være dei små og lette elbilane som har best virkningsgrad totalt sett.
Om avgiftene skal settast basert på virkningsgrad så må ein også utarbeide eit standarisert system for å berekne. Ei kronegrense vil ikkje være ei perfekt løysing, men det en i alle fall enkel å organisere.

Reknar med at dersom det skulle være heilt klare unntak der ein elbil til over 600 000 kr er eit klart meir miljøvenleg enn ein liten elbil til 250k så burde det vel være mulig å gi unntak?


Kanskje ei passeleg løysing hadde vært å berre gi momsfritak på elbilar som kostar mellom 400 og 600 tusen? Då blir det full avgift på dei billige elbilane med dårleg teknologi, samtidig som at bilar som er veldig dyre på grunn av inventar og ekstrautstyr også får full avgift.

Lenke til kommentar
NZ2593 skrev (1 time siden):

Mva på beløp over 600 000 er en enkel og forståelig regel som i all hovedsak vil virke etter hensikt. Det finnes sikkert noen som har behov for en elbil til over 600 000, men nå er det heller ikke verdens undergang å betale litt mva.

Ja det høres jo ufarlig ut med mva kun på det beløpet som er overskytende 600.000,- NOK.

Men dette er jo "god" gammel AP-politikk. Innfør en ny avgift så lavt at det er politisk akseptabelt og spisbart for befolkningen.

Og så er det bare å skru opp avgiften i ettertid, med begrunnelse i at den var for lav til å ha noen effekt. 

Og dette kommer til å skje igjen. Er overasket over at folk har glemt AP's modus operandi allerede. AP = AvgiftsPartiet.

Derfor MÅ man være mot innføringen av denne fiskalavgiften på elbiler, hvis man er for det grønne skiftet og gode elbiler til folket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...