Gå til innhold

Moms på beløp over 600.000 vil gi helt feil insitamenter til valg av elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (20 minutter siden):

Det finnes ikke el-bil subsidier i Norge, bare insentiver. Fravær eller lavere skatt er en av de insentivene. USA derimot har subsidier, til sammenligning.

Kall det hva du vil. Støtte til elbiler dyrere enn 600 000 er likefullt penger ut av vinduet. Om klima er målet.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Kall det hva du vil. Støtte til elbiler dyrere enn 600 000 er penger ut av vinduet. Om klima er målet.

Det samme er så lav skatt, unnskyld mente støtte, på all brus og godteri. Hvis næring er målet.

Det jeg elsker med lavere skatter på elbil, er at de som tradisjonelt skal være veldig for lavt skattetrykk, type FRP, er veldig imot lavt skattetrykk på elbiler. Det får meg til å lure på hvor opptatt de egentlig er av skatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Det samme er så lav skatt, unnskyld mente støtte, på all brus og godteri. Hvis næring er målet.

Det jeg elsker med lavere skatter på elbil, er at de som tradisjonelt skal være veldig for lavt skattetrykk, type FRP, er veldig imot lavt skattetrykk på elbiler. Det får meg til å lure på hvor opptatt de egentlig er av skatt.

Når skal du begynne å snakke om miljø?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Når skal du begynne å snakke om miljø?

Skal jeg det? Jeg bare poengterte det at lavere skattetrykk på noen varer er ikke det samme som å kaste penger ut av vinduet. Det forutsetter at du hadde dem fra før av. Imotsetning til hva mange folk tror, så har vi ikke elbil subsidiering i Norge, ulikt mange andre land. Insentiver derimot, det har vi.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

TØI har regnet på dette og konkludert med at CO2-besparelsen ved momsfritak over 600k er helt marginal og at det dermed er penger ut av vinduet å opprettholde subsidiert luksus.

Det blir ikke noe sving på klimapolitikken før  man tar fram kalkulatoren og regner på hvor mye utslippsreduksjon man får igjen per krone når samfunnets begrensede ressurser skal fordeles på ulike tiltak. Men av den politiske debatten å dømme så ser det dessverre ut til at det er langt igjen til tenkehatten settes på.

"Om en nøyer seg med å legge moms på den del av elbilprisen som overstiger 600 tusen kroner, blir salgssvikten 3–4 prosent, CO2-utslippsøkningen ca. 4 prosent og den økte momsinngangen ca. 2 milliarder."

Hva blir helseutgiftene hvis man ikke reduserer lokale utslipp av giftige partikler så mye som mulig? Har de regnet på det?

Nei, vi må få vekk giftbiler ASAP. Ingen nåde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, trikola said:

"Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene.

I TØI sine analyser regner man kjøretøy i vektklassene over 7,5 tonn som tunge og alt under som lette."

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
XRHOR38K skrev (1 time siden):

Kjøper jeg en bil over 600 000 så er det fordi jeg trenger plassen, lasteevnen, rekkevidden og/eller sikkerhet for familien.

Som sagt er dette en avgift som kun er der for å ta inn skattepenger på generell basis. En ren misunnelsesskatt. Om den er marginalt mer eller mindre effektiv mht miljøgasser, spiller ingen rolle. Dessuten tror jeg at vi har godt av å ha noe, ett eller annet i samfunnet som ikke skal skattes ihjel eller som vi har en gledelig rett på. Vi er ett av få land i verden uten skatt på Lotto-gevinster. Det er liksom lov.

Det begynner å komme en del biler nå under 600.000 som har god plass og rekkevidde. Jeg vil tro at "neste generasjon" Model Y vil kunne få enten mye bedre rekkevidde eller mye lavere pris.

Er det mange som trenger mer enn det en Model Y kan tilby?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan Norge istedenfor være ei foregangsland for å løse moms på en litt mer logisk måte? Det å legge ei magisk grense på 600,000 kr syns jeg blir litt slapt. 

Ilegg krav til celle-produksjon av batterier slik man setter krav for CO2 utslipp av fossilmotorer. 

Anta at det koster 50kWh per kWh batteripakke i elbiler. 

1. Fabrikk i Sør-Norge ville gitt ca 1,3 tonn CO2 per kWh i batteripakken inn i en elbil. 
2. Fabrikk i Polen ville gitt ca 31 tonn CO2 per kWh i batteripakken inn i en elbil. 

Tar man utgangspunkt i dagens karbon-pris på ca 60 €/ton CO2, så kan man jo starte å designe et system som kan treffe tilsvarende 600,000 kr grensen idag, men at "momsen" tvinger inn bedre løsninger for bilprodusenter som vil importere og utnytte Norsk kjøpekraft for elbilene. Samme bilen ville kommet med et premium i pris om den var produsert i Polen vs Tyskland f.eks, og Polen burde dermed ikke produsere biler til energimiksen forbedres. Man straffer de som løser verdikjedene sine i større grad slik, og det øker også Norges konkurransefortrinn om vi får lobbyert inn en slik løsning inn i EU om det i det hele tatt ville vært mulig ved å gjøre et forsøk her hjemme først. 

Dette gjelder spesielt for firma som vil inn i Norge med anbud for elferger, elbusser og slikt. Kunder i Norge hadde kjøpt celler produsert med mindre CO2 innhold ved mulighet, og det ville vært vanskelig for f.eks Kineserne å vinne anbud her hjemme uten juks i anbudene. 
Noe slikt ville også med forhåpninger fått opp gjenbruk, da celleproduksjon fra andre celler naturlig nok ville fått mindre utslipp og CO2 påkost den veien. 

Hovedformålet er uansett for Norge å lobbyere inn bedre vilkår for Norsk industri, ved å gjøre Norske eksportvarer mer ettertraktet for anbud inn i utlandet. Så det er selvfølgelig en agenda her, men det er en agenda som bunner i et CO2 regnskap, og noe de fleste kunne svelget. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Momsfritak er tullete i utgangspunktet, det finnes neppe maken til "tilskuddsordning" noe sted på kloden. En refusjon på identisk beløp ved kjøp av el- bil ville vært spiselig for alle, og besparelsen i drivstoff/miljøegevinsten ville automatisk bli størst på de store tunge bilene. Elbilforeningen promoterer et momsfritak som egentlig bremser salg av elbiler når de ikke går inn for et universelt insitament isf momsfritak. Ca. 75.000- flatt + 15.000 ved vraking av en fossilbil i innbytte hadde gjort susen! Dårskap at dette skal skjevfordeles.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...