Gå til innhold

Moms på beløp over 600.000 vil gi helt feil insitamenter til valg av elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele argumentasjonen her forutsetter at avgiften som legges på dyre biler er ment å styre bilkjøpers valg av bil, men dette er en ren fiskal avgift som har til hensikt å skaffe inntekter til staten. Fravær av avgiften er ment å være et insentiv for å få folk til å bytte ut fossilbilen med en elbil. De bilene man har hatt anledning til å bytte ut nå er bil nummer to i husholdninger som har råd til to biler. Bilene i prisklassen 600000+ er de som kan erstatte bilen for de som ikke har råd til to biler. Således burde disse være de siste bilene som avgiftsbelegges.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, bruker-540634 said:

Utenlandskablene burde det være eksport restriksjoner på, eller fjernet fullstendig. Elbilfordelene er jo helt absurde, uavhengig om man er klimafanatiker eller ikke så burde man se at de særnorske elbilfordelene er absurde og absolutt ikke bærekraftig.

Vel, avgiftene vippet vel bare litt rund: på biler generelt er de jo helt absurde (historisk i noe varierende grad); nå går avgiftene på spesielt elbiler i den andre retningen.

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøper jeg en bil over 600 000 så er det fordi jeg trenger plassen, lasteevnen, rekkevidden og/eller sikkerhet for familien.

Som sagt er dette en avgift som kun er der for å ta inn skattepenger på generell basis. En ren misunnelsesskatt. Om den er marginalt mer eller mindre effektiv mht miljøgasser, spiller ingen rolle. Dessuten tror jeg at vi har godt av å ha noe, ett eller annet i samfunnet som ikke skal skattes ihjel eller som vi har en gledelig rett på. Vi er ett av få land i verden uten skatt på Lotto-gevinster. Det er liksom lov.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Helt greit med noe a la EUs kjøleskapsmerking, men det bør ikke være grunnlag for en avgift. I hvert fall ikke ennå.

Jeg svarer meg selv. Merk at kjøleskap og sånt merkes etter energibruk, ikke effektbruk. Komfyrtopper bruker lite energi, men høy effekt. VVB mye energi og noe lavere effekt enn koketopper. Hvis hensikten til siving elkraft er å legge på en avgift for å redusere investeringsbehovet i kraftnettet så bør det gjøres målrettet mot de apparatene som bruker høy effekt ved døgntoppen rundt kl 17. Fra 2022 får vi to slike målrettede priser/avgifter: Timepris på energi + effektledd. Begge deler er teknologinøytralt så det ikke spiller noen rolle hvilken type apparat som utløser investeringsbehovet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Første gang jeg hører om ideen om å bruke forbruk som grunnlag for avgift på elbiler. Må si jeg synes dette høres svært fornuftig ut, mer fornuftig enn et gitt beløpsgrense (selv om det også etter mitt syn er en OK løsning). Når det gjelder å gi insentiv for å redusere effektbruk fra strømnettet, er det effektbasert prising i nettleien som er rett tiltak her, som Simen1 kommenterer.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel synes jeg.

...men betyr ikke dette at en mva-grense på 600.000 kr skaper et problem som mva fra første krone løser?

Med tanke på effekten av mva og andre avgifter/fritak så er dette konkurransedreiende fra fossil til el, men ikke mellom elbiler.

Kjør mva, vektavgifter og veiavgifter fra første krone, så slipper man intern konkurransevridning innen elmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, tror 600'000 er et helt greit innslagspunkt. Miljøet blir ikke bedre av at noen kjører rundt med 21" lavprofil, ventilerte skinnseter, 48" heldekkende dataskjerm og paraplyholder i døra. Det kan folk som ønsker det betale selv. 

Nå får man brukbare biler som går langt ned i 450-600k, så da er målet med avgiftsletten nådd. 

Om man skal ta TØI på ordet må biler utstyres med 195R17 dekk for å få opp effektiviteten, og bort med tunge skinnseter med elektrisk innstilling, minnefunksjon, rompleblåser og massasje

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med familie med 2 voksne og 3 barn, som hadde sete, og behov for 4wd, så var utvalget, uansett drivlinje, begrenset. 

Jeg kunne kjøpt VW Sharan, Ford S-Max, Audi Q7, Q8 eller Audi E-tron. 

På tidspunktet jeg kjøpte bilen, kostet alle disse i området 7-900', + 1,1/1,3mill (Q7/Q8). 

Hadde det vært mva på over 600' på elbil på dette tidspunktet, hadde elbilen kommet ugunstig ut, men avgifsfritak gjorde at denne var tilgjengelig for min "barnefamilie". Og den kommer på sikt i bruktmarkedet også, slik alle bilene over også gjør. 

Men nå har prisene gått endel ned, slik at med samme behov som meg, er det ingen mva, eller kun noen få 10-tusener. Og da er jeg tilbøyelig til å si at det er "ok" med innfasing av mva. De som har lyst på dyrere bil enn behovet tilsier, har også kjøpekraft til å betale litt mva

Blande inn forbruk osv, det tilhører engangsavgift til, ikke mva. For det er mva på engangsavgifter også på fossilbiler. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Burde då ikkje avgift på strøm vere styrt av virkningsgrad i overføringskablane også?

Korleis blir det då med utenlandskablane, avgift på mengde straum med sats etter distanse omvendt proposjonalt med virkningsgrad.

Tilsvarande på stamnettet innenlands. Avgift på straum overført, sats etter avstand og omvendt proposjonalt med verkningsgrad til linja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...