Gå til innhold

ulrikX

Medlemmer
  • Innlegg

    92
  • Ble med

ulrikX sine prestasjoner

105

Nettsamfunnsomdømme

  1. Whois søk gir vanligvis ikke veldig nyttig informasjon om dagen.. så også her
  2. Kanskje en burde droppe målsetning om å gjøre flere strekninger fergefrie. Ferge er da et utmerket transportmiddel. Kost/nytte er heller tvilsom mange steder. Analyser heller hva som er de største ankepunktene mot ferge, og se deretter på hva som kan gjøres av forbedringer.
  3. Så hvor stor del av årsproduksjonen klarer vi å eksportere?
  4. Så nettoeksport er ca 300 GWh per uke. Vil anta dette er rundt maksimal ukentlig kapasitet på kabler ut av Norge. Så i løpet av et år klarer vi å eksportere 15600 GWh = 15,6 TWh. Årsproduksjon i Norge er 155 TWh. Så vi klarer maksimalt å eksportere 10% av hva vi produserer. Selv om vi ville, klarer vi ikke å eksportere mer. Jeg forstår at de 10% vi eksporterer, eksporteres til EU priser. Men hva med de 90% vi ikke klarer å eksportere? Hvorfor skal pris på denne kraft være påvirket av EU priser? Selv om produsentene ville, klarer de ikke å selge mer. Har ikke tatt hensyn til at vi har forskjellige elspotområder i Norge. Den største mangel ved kraft markedet i Norge er at vi ikke har tilstrekkelig samkjøring mellom disse forskjellige områder - kanskje vi skulle ha hatt kun ett område i stedt for fem som i dag. En annen feil ved markedet er at vi har bygget ut ny kapasitet, særlig vindkraft i NO3, uten mulighet tilstrekkelig mulighet til å få denne kraften ut av området.
  5. Nyttig analyse. Skulle gjerne sett en slik analyse fra effekt av elektrifisering av sokkelen.
  6. Leser på NRK at folk merket unormale bevegelser i bru en periode før kollaps. Hvis så er tilfelle burde det være enkelt å overvåke samtlige bruer med sensorer. Slik overvåkning må være kontinuerlig 24/7 - glimrende brukerscenario for 5g, men selvsagt ikke avhengig av 5g. Analysering og overvåkning legges til dagens Veitrafikksentraler, supplert med AI og alarmer for endringer i tilstander. https://www.nrk.no/innlandet/anita-bakken-reagerte-pa-unormale-bevegelser-i-tretten-bru-for-kollapsen-1.16069635
  7. Der har Treindustrien vært raske i vendingen - bildet var fortsatt online for noen timer siden i morges. Minner meg om da SAS fikk kritikk etter å ha malt over navnet sitt etter Gottöra-ulykken i 1991. Og her kan en se at Wayback tok en ny snapshot i dag pga at siden endret seg..
  8. Situasjonen kunne vært MYE BEDRE om en hadde hatt tilstrekkelig overføringskapasitet mellom de ulike kraft regioner i Norge…
  9. Er jo bare å inkludere LinkedIn, et Microsoft eid selskap, så sitter de med fasit’en. P.S. Microsoft skulle aldri fått tillatelse til å kjøpe LinkedIn - US konkurranse myndighet kunne med fordel endret praksis..
  10. Bærum kommune vil selvsagt ikke tape disse milliardene. Dette er et meget attraktivt område som vil bygges ut uansett. Fornuftig å dra i bremsen. Det er flere forhold som må undersøkes nærmer. Dagens plan med bane til Majorstuen vil tvinge frem nytt spor Majorstuen - Sentrum. Ny kostnadssmell. La heller banen gå fra Skøyen, langs Frognerstranden, Filipstad, Sentrum. Her ligger det spor allerede for tog. Bruk disse. T-bane eller Bybane? Velg kostnadseffektivt.
  11. Dette skal ramme dyre el-biler - men rammer også normale familiebiler for oss som trenger mer enn 5 seter…
  12. Råkjører - er de som kjører litt over fartsgrensen råkjørere? Er alle som blir tatt for å kjøre for fort en råkjører?
×
×
  • Opprett ny...