Jump to content
Mathias Klingenberg

Nyttelasten på Tesla Model Y er mye lavere enn hos konkurrentene: Fire røslige mennesker kan ikke ha med seg mye bagasje

Recommended Posts

Gjett hvilket bilmerke det handller om i de 5 siste elbil-artiklene til Tesla Ukeblad?

 

Edit. 6 siste

Edited by uname -i
  • Like 6
  • Heart 1

Share this post


Link to post

I praktisk bruk spiller det kanskje ikke så stor rolle? Ser ikke for meg at jeg drar med meg 4 røslige karer og legger ut på langtur spesielt ofte i en model Y. Og om en ser for seg Y som familiebil så veier vel barna neppe 70+kilo hver? Her virker det nesten som noen konstruerer et problem. 

Det sagt er jo ikke alles behov like. Om noen støtt trenger høy nyttelast så får de vel velge en annen bil, vente på Y fra Tyskland, eller kanskje ta en gjennomgang av familiens matvaner og bevegelsesmønster. Litt fokus på mat og mosjon over tid har jeg hørt kan gi rett store utslag på kroppsvekt. Og om barna veier like mye som mor og far eller mor og far alene fyller mer enn halve nyttelasten så er det kanskje ikke model Y's nyttelast som er det egentlige problemet?

Uansett, folk må jo velge den bilen som passer bruksområdet best. Det er jo ingen som sier at alle skal kjøre Tesla eller model Y. Og det finnes jo andre elbiler med større nyttelast. 

Det er dog fort å bli helt fastlåst i situasjoner som ikke beskriver hverdagsbruken. Har hatt noen diskusjoner rundt dette med hengerfeste på elbil blant annet. En av mine bekjente som var mest opphengt i at krok var et absolutt krav var helt fastlåst på krok og ikke villig til å vurdere biler uten krok. Til noen ba ham redegjøre for bruken av tilhenger, hva han brukte tilhenger til og hvor ofte. Det viste seg at sist han brukte tilhenger var når han ryddet hageavfall for 4 år siden, nå bodde han sentralt og i leilighet. Så mente han at alle uansett trengte turer med henger feks for å kaste annen avfall, og da regnet de på kostnader på container leie vs pris for krok+tilhenger. Det ble ikke et godt argument for krok det heller. Han hadde aldri kjørt med eller eid campingvogn og han endte opp med en Leaf som han er godt fornøyd med. 

Edited by bojangles
  • Like 6

Share this post


Link to post

Det interessante spørsmålet, grunnen for låg nyttelast er ikkje stillt.

Kva tekniske eller juridiske overlegningar har Tesla for å setje nyttelasta så låg?

Når nokre blir registrert så kan i all fall vognkorta studerast. Er det til dømes lastindeks til dekk som set grensa for totalvekt?

  • Like 3

Share this post


Link to post
uname -i skrev (29 minutter siden):

Gjett hvilket bilmerke det handller om i de 5 siste elbil-artiklene til Tesla Ukeblad?

Det ledende, vil jeg anta.

  • Like 5
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Det er ikke nødvendigvis et problem for alle som vurderer model Y, men det er definitivt snaut. Det er litt som klesbutikker som ikke tilbyr størrelser over XL. Det begrenser hvem som kan kjøpe disse. Noen må bare lete videre andre steder.

Edit: Ennå kjipere er det at en del av kjøperne som har reservert, ventet lenge, betalt og nå får levert bilene, ikke har fått denne infoen før nå.

Jeg har sagt det mange ganger før, spesielt om bil-reservasjoner: Vent med kjøp til man ser hva man får. Ikke kjøp usett, uten ferdige spesifikasjoner, uten ferdig pris og uten tester og brukererfaringer.

Edited by Simen1
  • Like 4

Share this post


Link to post

Om du td. vil ha takboks eller sykkelstativ på kroken så forsvinn det fort ein del gram. På ein Model 3 er det greit nok, men ein Model Y som er meir reklamert som ein familiebil så blir det fort snaut ja.

Las ein teori på elbilforumet at ei forklaring kunne vere at WLTP-tala er inkludert nyttelast og ekstrautstyr, så ein bil med lågare totalvekt vil få lengre rekkevidde enn om den hadde hatt 200 kg meir nyttelast.

Sitat

In contrast to the NEDC, the WLTP procedure takes into account optional equipment and the vehicle payload when determining the actual mass of the vehicle.

https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_WLTP_EffectEU_20141029_0.pdf

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132

Kan virke som tek.no synes moderatorene har fått for lite å gjøre med disse "click-bait" artiklene om Tesla 🤪

Når det er sagt:
Med tanke på hvor utbredt det er med overvekt i det landet Tesla har sin base, så virker det unektelig litt svakt å sette max-vekt for total nyttelast så lavt.
Ref andre diskusjoner så kan det muligens ha noe med at konstruksjon av understell er såpass "sportsbil-preget" med bruk av "filigrane" komponenter/løsninger at det er begrenset hva dette tåler av vekt.
Når vi ser at de som vil "trolle" om hvor viktig det er å kunne kjøre lengst mulig uten stopp, dra enorme hengere og fylle truckene sine med betong så kanskje Tesla bør lage en traust modell for denne kundegruppen? Nei, vent: De kommer jo til å kjøre diesel til dauans dag uansett hvor bra utvalg det blir av elbiler. Og trolle i enhver debatt/sosialt medie om elbiler.. særlig om Tesla selvsagt.

Share this post


Link to post
3irik skrev (7 minutter siden):

Lurer på om dette er grunnen til at de har utsatt syvseter? Vil jo ikke kunne ha syv mennesker på 60 kilo i en sånn?

En kvikk-fiks kunne vært å øke dør-tykkelsen og smalne inn setebredden så bare barn og anorektikere får plass. :p

  • Heart 1

Share this post


Link to post

Det har definitivt praktisk betydning, men kanskje ikke for alle?

En gjennomsnittlig familie består kanskje av 2 voksne og 2 barn. La oss si 2 voksne á 85 kg (snitt) og 2 barn á 45 kg (snitt). Det er 260 kg. Da har du 130 kg til bagasje. Eller mer enn 6 svære kofferter (20 kg-grensen på flyene). Dette er ganske utenkelig at får plass i en Model Y.

Men det fungerer ikke med 4 kompiser som drar på guttetur. Noe som kanskje er relevant for mange (meg selv inkludert). Vi får omtrent ikke med oss bagasje. I hvert fall ikke nok bagasje til å dra på langhelg til en vinterdestinasjon.

Edited by (not the real) Dr. Bombay
  • Like 5

Share this post


Link to post
TL1000S skrev (6 minutter siden):

Når vi ser at de som vil "trolle" om hvor viktig det er å kunne kjøre lengst mulig uten stopp, dra enorme hengere og fylle truckene sine med betong så kanskje Tesla bør lage en traust modell for denne kundegruppen? Nei, vent: De kommer jo til å kjøre diesel til dauans dag uansett hvor bra utvalg det blir av elbiler. Og trolle i enhver debatt/sosialt medie om elbiler.. særlig om Tesla selvsagt.

Ser man pragmatisk på det så er det rett å bruke henger når bilen har, som i dette tilfelle, lav nyttelast. Men er man avhengig av å trekke henger så er elbil mindre attraktivt, både pga. av redusert rekkevidde og hurtigladere som er vanskelig å bruke med henger på kroken. Så det er bra at det kommer fram at det er forskjell på nyttelasten i ulike elbiler slik at kjøpere kan gjøre informerte valg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132
Just now, rockPaperScissors() said:

Ser man pragmatisk på det så er det rett å bruke henger når bilen har, som i dette tilfelle, lav nyttelast. Men er man avhengig av å trekke henger så er elbil mindre attraktivt, både pga. av redusert rekkevidde og hurtigladere som er vanskelig å bruke med henger på kroken. Så det er bra at det kommer fram at det er forskjell på nyttelasten i ulike elbiler slik at kjøpere kan gjøre informerte valg.

Det har du helt rett i, men problemet da er at rekkevidden blir helt elendig.
Ref de testene "TeslaBjørn" har gjort med sin modelX.

Share this post


Link to post
TL1000S skrev (6 minutter siden):

Det har du helt rett i, men problemet da er at rekkevidden blir helt elendig.
Ref de testene "TeslaBjørn" har gjort med sin modelX.

Grovt sett så kan du regne med dobbelt forbruk med henger men du får jo spørsmålet på nytt om hvor stort behovet er. Jeg har ikke eid bil med hengerfeste siden 2014(ble aldri brukt) og de få turene hvor jeg har lånt bil har kun vært på noen få km. Høyt forbruk spiller lite rolle da. Du må nesten kjøre mye campingvogn eller ha en hobby hvor du ofte drar med deg tunge ting(hest, banebil, snøscooter) før rekkevidden blir problematisk lav.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Å ha en bil som man ikke kan kjøre med 4voksne på hyttetur med 20kg sekker er uaktuelt for mitt bruk. Vi er ofte flere som går lange turer i fjellet og har bil i begge ender. Sist var vi 5 stykk med tunge sekker. 

Hvor mye laster konkurrentene? 5x110kg må jo være et minimum?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (9 minutter siden):

Å ha en bil som man ikke kan kjøre med 4voksne på hyttetur med 20kg sekker er uaktuelt for mitt bruk. Vi er ofte flere som går lange turer i fjellet og har bil i begge ender. Sist var vi 5 stykk med tunge sekker. 

Hvor mye laster konkurrentene? 5x110kg må jo være et minimum?

MEB-bilane ligg på rundt 520 kg basert på et utvalg på Finn. Ioniq 5 rundt 445 kg. E-tron ~550-600 kg.

Faktisk nyttelast er avhengig av modell og kor mykje ekstrautstyr bilen har.

Edited by Zeph

Share this post


Link to post

Jeg venter i spenning på at Tesla tar kontakt og forteller meg at jeg kan få omkonfigurere gratis til 5-seter, for 7-seter med så liten vekt er en dårlig vits.

Nå ligger vi p.t. på 75 kg i snitt på oss voksne i familien, og med to små på 70 kg til sammen, blir det jo litt plass til bagasje i år - bortsett fra at vi har bestilt 7-seteren, som sikkert krever litt ekstra vekt. 240 kg til sammen?

152 kg til sykler (75 kg), takboks og pakk blir fort svært dyr tur forbi vektkontrollen.

Alternativ: 152 kg til tre fra fotball-laget eller to besteforeldre (de bør ikke ha med seg drikke eller dagstursekk).

Dette høres OK ut bare for de som skal til hytten hvor alt utstyret er fra før, eller som har lite tungtveiende aktiviteter. Men for all del, campingbiler selges med mye lavere nyttelast, og selgerne argumenterer med at man ikke trenger mer, og blir trodd.

Siden ingen vet hvor mye de egentlig trenger i bilen på en fireukers med pakk for alle aktiviteter, blir vel dette også en "sjokkselger", men "det er ikke min tekopp" med så lite lastekapasitet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis du vil ha 5 store karer i bilen med 20 kg hver + i bagasje, er kanskje ikke dette bilen nei. Midtsetet bak er vel heller ikke full størrelse. Men 315 kg + fører er snaut!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har mange bekjente mannfolk på 185-190cm+ som veier alt fra 90-120kg. Med 4 av dem i TM3 og TMY så er det faktisk en ting man må tenke over. Ikke ofte vi drar på tur men det skjer jo at man drar på tur med 2-4 sykler, fiskestang osv. til ei hytte.

Jeg har tittet på TMY som en noe mer praktisk "allrounder" jeg kunne tenke meg å kjøpe. Men dette er en greie jeg faktisk ikke har tenkt over.

Edited by Theo343
  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...