Gå til innhold

Nyttelasten på Tesla Model Y er mye lavere enn hos konkurrentene: Fire røslige mennesker kan ikke ha med seg mye bagasje


Anbefalte innlegg

23 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Hvis man ser helt bort fra det juridiske, så kommer det helt an på hvor vekten plasseres.

Det er nok sjeldent man har overvekt som følge av for mange tjukkaser i midten av bilen (de får tross alt ikke plass i bilen hvis de er feite nok). Er de i midten, så påvirker det kjøreegenskapene lite under vanlig kjøring og bilen tåler det fint. Du har i verste fall litt mer krenging dersom du kjører fort gjennom svinger og litt lenger bremselengde, men det er ubetydelig. Men som regel kommer overvekt fra et overfylt bagasjerom. Da har du ikke bare 50 kg overvekt, men du har alt for mye vekt over bakhjulene i tillegg til de 50 kg overvekt. Det er bare å se hvor mye en vanlig bil beveger seg når en normalvektig voksen person setter seg på bagasjekanten til en stasjonsvogn. Hele bakenden av bilen gynger ned. Det gjør at du har betydelig redusert grep på forhjulene, siden veiene våre aldri er helt jevne. Selv en alminnelig sjåfør bør kunne kjenne dette. Rattet føles lettere og bilen føles mer vinglete. 

Men det er nok alt for mange som kan for lite om bil til å forstå konsekvensene når de kjenner det. Tankene går nok ikke lenger enn at bilen føles tung ut. Jeg så for eksempel en Avensis stasjonsvogn på motorveien her om dagen. Det så ut som en lowrider, med vanlig høyde på bilen foran og bagasjerommet som nesten lå oppå bakhjulene. Bagasjerommet var stappet til taket. Over hver ujevnhet på motorveien, så duvet bilen opp og ned flere sekunder etterpå. Og vedkommende kjørte et sted mellom 120 og 130 km/t. Det er kjempefarlig.

Man trenger ikke være tjukkas eller "feit nok" for å ligge på rundt 100kg. Små spirrevipper på 70kg som skvetter når man åpner døra tenker nok det.

Endret av Theo343
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (21 timer siden):

Man trenger ikke være tjukkas eller "feit nok" for å ligge på rundt 100kg. Små spirrevipper på 70kg som skvetter når man åpner døra tenker nok det.

Snakk om å bruke både hersketeknikk og å ta mannen i stedet for ballen på én gang. For å akkurat klare å havne innenfor normaldefinert BMI når man veier nøyaktig 100 kg, må man være 201 cm høy eller høyere. Er du lavere, er du i kategorien "overvektig". Og om du med samme vekt er 182 cm høy eller lavere, havner du i kategorien "fedme". Derimot, om man er gjennomsnittlige 185 cm høy, og veier 70 kg, havner man midt innenfor "normal"-kategorien.

Lenke til kommentar
On 8/20/2021 at 11:03 PM, Zeph said:

Til samanlikning kan bilane på MEB-platformen ha ~520 kg nyttelast, så det er heller TMY som er unntaket.

 

Dersom du har et reelt behov for over et halvt tonn nyttelast til stadighet så foreslår jeg at du da velger en av bilene på MEB plattformen. Da er du innafor og vil slippe bondeanger. 

Også er det sikkert noen som vil si "men hva om man skal dra på tur, med 8 venner og alle skal ha med store ryggsekker på minst 30 kilo, sovepose, telt og ymse fritidsutstyr". Da kan halvparten ta å ordne transporten selv, eller rett og slett ta buss eller tog også kan resten av gjengen bli med deg. 

Det du ikke får på MEB plattformen er stabil OTA, morsom akselerasjon eller et globalt hurtigladenettverk konstruert for nettopp MEB plattformen. 

Men som sagt, om behovet for nyttelast på et halvt tonn er viktigst så velger du bil på MEB plattformen også lever du greit med at OTA ikke er på nivå med Tesla, eller at akselerasjonen er som en litt sporty turbodisel. Eller at ladenettverk ikke kan sammenliknes med Tesla. Du finner jo uansett ikke den perfekte bilen som dekker alle dine behov så du må alltid prioritere det viktigste også får du leve med de manglene som valget evt. medfører. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er langt fleire faktorar er du nemner der, men om det er viktig at bilen brukar 1 sekund mindre frå 0-100 så er sjølvsagt Tesla eit godt alternativ. Eg vil tippe dei fleste kan ha det meir enn nok moro med VAG-bilane som brukar eit sekund meir til 100 km/t.

Kor viktig OTA er vil vise seg, men kva du meiner med stabil veit eg ikkje. Bilane er i stor grad akkurat lansert, så det er litt tidleg å påstå så mykje om den saken. At VAG ligg langt bak Tesla på appen er det ikkje tvil om, men så er det heller ikkje så stort poeng for mange.

Folk har ulike behov og fint er det.

Eg har ikkje sagt noko om at det er problematisk med nyttelasta på TMY, kun konstantert fakta. Så får den enkelte finne ut av det sjølve.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

 

Dersom du har et reelt behov for over et halt tonn nyttelast til stadighet så foreslår jeg at du da velger en av bilene på MEB plattformen. Da er du innafor og vil slippe bondeanger. 

Også er det sikkert noen som vil si "men hva om man skal dra på tur, med 8 venner og alle skal ha med store ryggsekker på minst 30 kilo, sovepose, telt og ymse fritidsutstyr". Da kan halvparten ta å ordne transporten selv, eller rett og slett ta buss eller tog også kan resten av gjengen bli med deg. 

Det du ikke får på MEB plattformen er stabil OTA, morsom akselerasjon eller et globalt hurtigladenettverk konstruert for nettopp MEB plattformen. 

Men som sagt, om behovet for nyttelast på et halvt tonn er viktigst så velger du bil på MEB plattformen også lever du greit med at OTA ikke er på nivå med Tesla, eller at akselerasjonen er som en litt sporty turbodisel. Eller at ladenettverk ikke kan sammenliknes med Tesla. Du finner jo uansett ikke den perfekte bilen som dekker alle dine behov så du må alltid prioritere det viktigste også får du leve med de manglene som valget evt. medfører. 

Liten vits i å dra overdrivelsen helt ut for å plukke på argumentene. Tesla Model Y er en passelig stor bil med mange faktorer som frister til å velge akkurat den bilen, men har så lav nyttelast at man ikke engang er i nærheten av å klare å utnytte all denne plassen. Det er kritikken.

Og det er provoserende at du bare avfeier alle med at det bare er å velge noe annet. Det gir heller ikke TMY mer nyttelast, eller øker nytten for de som finner den lave nyttelasten som ikke god nok. For manges del har man ikke lyst til å velge noe annet, for bilen ellers tikker av så mange bokser på "vil ha"-faktoren. I motsetning til mye annet der ute. Det er og grunnen til at Tesla får mye velfortjent pepper for dette. Det er altså ikke bare sære tilfeller, men helt vanlig bruk for mange.

Prøv ihvertfall å se ting fra flere sider, så fremstår du mer troverdig. For mange av de som kritiserer Tesla, er potensielle kunder.

Zeph skrev (1 time siden):

Det er langt fleire faktorar er du nemner der, men om det er viktig at bilen brukar 1 sekund mindre frå 0-100 så er sjølvsagt Tesla eit godt alternativ. Eg vil tippe dei fleste kan ha det meir enn nok moro med VAG-bilane som brukar eit sekund meir til 100 km/t.

Kor viktig OTA er vil vise seg, men kva du meiner med stabil veit eg ikkje. Bilane er i stor grad akkurat lansert, så det er litt tidleg å påstå så mykje om den saken. At VAG ligg langt bak Tesla på appen er det ikkje tvil om, men så er det heller ikkje så stort poeng for mange.

Folk har ulike behov og fint er det.

Eg har ikkje sagt noko om at det er problematisk med nyttelasta på TMY, kun konstantert fakta. Så får den enkelte finne ut av det sjølve.

VW id.4 har 0-100 på 8,5 der Tesla Model Y LR har samme øvelsen på 5,1 sekunder. Det er ikke bare ett sekund, men 3,4 sekunder. Prosentmessig og tidsmessig er det altså stor forskjell. Det utgjør også mye på morrofaktoren. Her er Teslaen overlegen.

Rekkevidden er og god forskjell på, samme med ladefarten, som selvsagt påvirker hvor lang tid man bruker på tur der man må lade en eller 2 fulle ladinger på. SuC-nettverket er fremdeles langt bedre utbygd og tilgjengelig enn Ionity+alle andre ladeoperatører til sammen. OTA er foreløpig Tesla best på, software-messig også. En-pedal-kjøring er noe Tesla tar godt, men som ikke funker på ID.4.

Det er altså i sum mange grunner til å ønske TMY over ID.4. Nyttelast og mulighet til individuell tilpasning er dog 2 av områdene hvor ID.4 er best, så intet er ensidig.

Tok med link på TM3 LR, da den på mange måter kan være mer sammenlignbar med ID.4, bortsett fra bagasjelukens størrelse og 

https://ev-database.org/car/1182/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor

https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4-1st

https://ev-database.org/car/1321/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

VW id.4 har 0-100 på 8,5 der Tesla Model Y LR har samme øvelsen på 5,1 sekunder. Det er ikke bare ett sekund, men 3,4 sekunder. Prosentmessig og tidsmessig er det altså stor forskjell. Det utgjør også mye på morrofaktoren. Her er Teslaen overlegen.

Rekkevidden er og god forskjell på, samme med ladefarten, som selvsagt påvirker hvor lang tid man bruker på tur der man må lade en eller 2 fulle ladinger på. SuC-nettverket er fremdeles langt bedre utbygd og tilgjengelig enn Ionity+alle andre ladeoperatører til sammen. OTA er foreløpig Tesla best på, software-messig også. En-pedal-kjøring er noe Tesla tar godt, men som ikke funker på ID.4.

Det er altså i sum mange grunner til å ønske TMY over ID.4. Nyttelast og mulighet til individuell tilpasning er dog 2 av områdene hvor ID.4 er best, så intet er ensidig.

Tok med link på TM3 LR, da den på mange måter kan være mer sammenlignbar med ID.4, bortsett fra bagasjelukens størrelse og 

https://ev-database.org/car/1182/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor

https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4-1st

https://ev-database.org/car/1321/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor

Du kan i det minste samanlikne tilsvarande bil så dei er noko lunde på same nivå.

Model Y er AWD, ID.4 er RWD. ID.4 GTX er AWD og brukar 6.2 s på 0-100 iht. ev-database: https://ev-database.org/car/1494/Volkswagen-ID4-GTX

1.1 s meir enn TMY LR altså. For nokon er det kanskje viktig, men eg vil tippe at for veldig mange er det ein ubetydeleg forskjell.

Ja, det er mange gode grunnar for å kjøpe Tesla, og det er mange god grunnar for å ikkje kjøpe Tesla og det er mange gode grunnar for å kjøpe eller ikkje kjøpe ID.4. Så får den enkelte finne ut av kva dei vil prioritere.

Eg veit ikkje kva alle andre prioriterer, men eg har ingen problem med å kjøpe ein anna bil enn Tesla, sjølv om den er raskare, ladar fortare, har OTA og eit betre ladenettverk. Eg har ikkje noko behov for å liste opp mine grunnar til at eg ikkje har Tesla sidan det ikkje er det tråden handlar om, men låg nyttelast er ikkje akkurat noko som slår ut positivt for TMY.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Og det er provoserende at du bare avfeier alle med at det bare er å velge noe annet. Det gir heller ikke TMY mer nyttelast, eller øker nytten for de som finner den lave nyttelasten som ikke god nok. For manges del har man ikke lyst til å velge noe annet, for bilen ellers tikker av så mange bokser på "vil ha"-faktoren. I motsetning til mye annet der ute. Det er og grunnen til at Tesla får mye velfortjent pepper for dette. Det er altså ikke bare sære tilfeller, men helt vanlig bruk for mange.

Prøv ihvertfall å se ting fra flere sider, så fremstår du mer troverdig. For mange av de som kritiserer Tesla, er potensielle kunder

Jeg har da forsøkt å se saken fra flere sider, har gjort det flere ganger, jeg kom også med en konkret tilnærmingsmåte til hvordan de kan gripe dette an. At mange er potensielle kunder? Slik de som kritiserer ladehastighet, rekkevidde osv også er potensielle kunder? Ja det er mulig, det kan også hende mange av de som kommer med kritikk kommer med kritikk for kritikkens egen skyld. Men likevel, det endre jo ikke svaret mitt. Det er faktisk uansett så enkelt, passer ikke bilen behovet må A; annen bil velges, B; Inngå kompromiss og velg model Y til tross for kompromissene. Eller C; lag en gruppe som forsøker å påvirke Tesla til å gjøre en endring, eller lage en spesial versjon av model Y. 

Det hjelper ikke å forstå ihjel dette problemet, det hjelper ikke om jeg klapper i hendene og imøtekommer de som finner begrensningene å være en dealbreaker. Jeg får ikke gjort noe med nyttelasten, du får ikke gjort nye med nyttelasten. Men om de som er reelle potensielle kunder av Tesla Y går sammen og henvender seg samlet til Tesla er det godt mulig det blir en endring. Kanskje kommer det en egen versjon av Y med større nyttelast? Det hjalp når folk gikk sammen for å be Tesla om AWD, og det hjalp for å få Tesla til å få på plass ventilerte seter, de hadde ventilerte seter, så forsvant det. Folk klagde til Tesla også fikk Tesla tilbake ventilerte seter. Det viser jo at det nytter å kontakte Tesla. Og det er nok langt viktigere å ta kritikken direkte til Tesla fremfor å ta den på forumet. 

Hva du og jeg skriver her er nok av veldig liten betydning for hva som skjer med model Y. Jeg har altså forsøkt å vise til at argumentene som benyttes i tråden kanskje ikke er reelle problemer men konstruerte problemer. Jeg er likevel åpen for, noe jeg også gjentatte ganger har gitt uttrykk for, at noens behov faktisk krever større nyttelast. Da har jeg forslått direkte kontakt med Tesla eller å finne en annen bil som bedre passer behovet deres. Jeg skjønner ikke helt hva mer du mener jeg bør gjøre? 

Har du noen gang funnet deg en bil som dekker alle dine behov? Også de mer uvanlige? Alle mine kjøretøy har sin andel kompromisser. Og det er helt greit. Heller ikke Tesla kan være alt for alle til enhver tid. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Det er langt fleire faktorar er du nemner der, men om det er viktig at bilen brukar 1 sekund mindre frå 0-100 så er sjølvsagt Tesla eit godt alternativ. Eg vil tippe dei fleste kan ha det meir enn nok moro med VAG-bilane som brukar eit sekund meir til 100 km/t.

Kor viktig OTA er vil vise seg, men kva du meiner med stabil veit eg ikkje. Bilane er i stor grad akkurat lansert, så det er litt tidleg å påstå så mykje om den saken. At VAG ligg langt bak Tesla på appen er det ikkje tvil om, men så er det heller ikkje så stort poeng for mange.

Folk har ulike behov og fint er det.

Eg har ikkje sagt noko om at det er problematisk med nyttelasta på TMY, kun konstantert fakta. Så får den enkelte finne ut av det sjølve.

Foreskjellen i akselerasjon er flere ganger større enn 1 sekund. Nå husker jeg ikke specs på MEB bilene i hodet men jeg husker jeg tenkte de MEB'ene var som en litt sporty turbodiesel. Så da er vel aksen en plass mellom høy 7er til mid 9er kanskje? Veldig mye lavere enn Tesla altså. Det påvirker kjøreopplevelsen i veldig stor grad. Siden det er såpass stor avstand i akselerasjon mellom VW og Tesla vil jeg nesten være fristet til at si at akselerasjonen hos Tesla faktisk gjør Tesla mer trafikksikker når det kommer til forbikjøringer. Akselerasjon handler altså ikke ene og alene om å ha det gøy, det er også et element for å raskest mulig komme forbi andre i trafikken. Kanskje ekstra viktig for oss i dette grisgrendte landet hvor svingene kommer veldig tett og oversiktigle sletter der en kan kjøre forbi virker som en mangelvare på mange veier. Selv E39 Kr.sand til Stavanger var et helvete før elbil om det var litt trafikk. Og vi har jo mange veier som er langt dårligere enn E39. 

Viktigheten av fungerende OTA er vel kanskje umulig å både beskrive og ikke minst forstå skikkelig uten å ha forsøkt selv. En velfungerende OTA er kanskje også en av de største fordelene med Tesla. Nå som vi ser at også andre merker dreier mot OTA så ser vi jo at ikke alle er like flinke på OTA. Og det er flere eksempler på biler som må inn til forhandler for å få "OTA". Da er det jo i realiteten ikke en OTA men en manuell flashing av firmware. Det vil sikkert bli bedre for de fleste, men vi snakker kanskje lang tid og mange manuelle oppdateringer før de har full kontroll på OTA biten. 

Lenke til kommentar

"Noen" må slutte å diskutere biler de åpenbart ikke har peiling på. Kan ikke sammenligne en vanlig MEB med de firehjulstrukkede. GTX-versjonen av ID4 har en ekstra motor og nesten 100 hk mer. Her er en mer faktuell sammenligning, men i tråd med de andre innleggene mer satt på spissen til slutt: ID4 GTX vs. MY LR (begge AWD):

0-100 km/t: ID4 6,2 sek., MY 5,1 sek.

WLTP rekkevidde: ID4 478 km, MY 507 km.

Nyttelast minus 75 kg fører: ID4 526 kg, MY 315 kg.

Tilhengervekt: ID4 1200 kg, MY 1600 kg.

Startpris: ID4 456000 kr, MY 549142 kr.

Tesla Model Y koster over 93000 kr mer, og for de pengene kan man altså komme 1,1 sek. raskere til 100, kjøre 29 km lenger på en lading og laste 211 kg _mindre_ i bilen, men man kan derimot laste 400 kg mer på tilhengeren. Man vil altså se en hel del Model Y-er med tilhenger framover... Og btw., ID4 _har_ OTA oppdateringer. Er bare de første eksemplarene som trengte en manuell oppdatering på verksted for å aktivere det.

Endret av Cleanupordie
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om du ikkje klarar å kjøre forbi på ein trygg måte med ein elbil som er treigare enn Tesla så er det den bak rattet som er problemet, ikkje bilen. No grev du verkeleg godt for å finne argument for Tesla. Eg har hatt ein 99 hk bensinbil og 190 hk bensinbil og har ingen problem med forbikjøringar. Kan sjølvsagt koma fortare forbi jo høgare akselerasjon bilen har, men at ein Tesla er meir trafikksikker av den grunn synest eg er ein drøy påstand. Statistikken viser tvert imot at Tesla har fleire ulykker enn andre merker og at elbilar kræsjar oftare enn bensin og diesel. Så kanskje er ikkje høg akselerasjon det beste for å få det tryggare på veiane?

Viktigheita av OTA er avhengig av kor mykje det er å oppdatere og fikse. Om VAG har mindre eller meir vil vel viste seg etter kvart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, Cleanupordie said:

Snakk om å bruke både hersketeknikk og å ta mannen i stedet for ballen på én gang.

Ser ikke noe annet i mitt svar kontra det jeg svarte på.

Quote

For å akkurat klare å havne innenfor normaldefinert BMI når man veier nøyaktig 100 kg, må man være 201 cm høy eller høyere. Er du lavere, er du i kategorien "overvektig". Og om du med samme vekt er 182 cm høy eller lavere, havner du i kategorien "fedme". Derimot, om man er gjennomsnittlige 185 cm høy, og veier 70 kg, havner man midt innenfor "normal"-kategorien.

Som er helt på trynet. Er man godt trent veier man lett 100kg når man er 185cm. 185cm og 70 er meget magert og omtrentlig prepubertalt. BMI er ingen fasit.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Cleanupordie said:

"Noen" må slutte å diskutere biler de åpenbart ikke har peiling på. Kan ikke sammenligne en vanlig MEB med de firehjulstrukkede. GTX-versjonen av ID4 har en ekstra motor og nesten 100 hk mer. Her er en mer faktuell sammenligning, men i tråd med de andre innleggene mer satt på spissen til slutt: ID4 GTX vs. MY LR (begge AWD):

0-100 km/t: ID4 6,2 sek., MY 5,1 sek.

WLTP rekkevidde: ID4 478 km, MY 507 km.

Nyttelast minus 75 kg fører: ID4 526 kg, MY 315 kg.

Tilhengervekt: ID4 1200 kg, MY 1600 kg.

Startpris: ID4 456000 kr, MY 549142 kr.

Tesla Model Y koster over 93000 kr mer, og for de pengene kan man altså komme 1,1 sek. raskere til 100, kjøre 29 km lenger på en lading og laste 211 kg _mindre_ i bilen, men man kan derimot laste 400 kg mer på tilhengeren. Man vil altså se en hel del Model Y-er med tilhenger framover... Og btw., ID4 _har_ OTA oppdateringer. Er bare de første eksemplarene som trengte en manuell oppdatering på verksted for å aktivere det.

Kan sikkert shave litt av 0-100 tiden om du betaler en månedslønn ekstra om ønskelig, slik man kan på Model 3 Long Range. Motorene har masse å gå på.

 

Screenshot_20210822-214548.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn for å skyte inn. Vi har ID4, og i sommer var vi hele familien på camping (glamping), med telt og hele sulamitten.

Vi hadde telt og kjøkken på en easybase på hengerfestet (ca. 50kg), takboks med allslags ræl (75kg), 200kg med meg, kona og ungene, + diverse stoler, kjøleboks, mat, bøker, og ryggsekker i bagasjerommet (+ladekabel/lader). Jeg vil tippe at det kanskje var 100kg bak i der, uten at jeg veide bilen. 

Det er en ferie vi har gjort i mange år, men måtte droppe det i fjor fordi vi da kjørte Leaf. Vi vurderte også MY lenge, men måtte droppe den fordi lav nyttelast og lang leveringstid. Og litt prisen da, ID4 kosta 417000 + vinterhjul.

Poenget er at jeg kunne ikke kjørt lovlig med en MY i samme tilfelle, og vi er ikke 5 mannfolk med bagasje.

Kanskje dette ikke er så relevant for andre, men det var en sak for oss. I vår kjørte jeg også med murstein og mørtel i bagasjerommet. Kunne sikkert ha tatt hengeren, men det trengte jeg ikke tenke på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 hours ago, unik42 said:

Sånn for å skyte inn. Vi har ID4, og i sommer var vi hele familien på camping (glamping), med telt og hele sulamitten.

Vi hadde telt og kjøkken på en easybase på hengerfestet (ca. 50kg), takboks med allslags ræl (75kg), 200kg med meg, kona og ungene, + diverse stoler, kjøleboks, mat, bøker, og ryggsekker i bagasjerommet (+ladekabel/lader). Jeg vil tippe at det kanskje var 100kg bak i der, uten at jeg veide bilen. 

Det er en ferie vi har gjort i mange år, men måtte droppe det i fjor fordi vi da kjørte Leaf. Vi vurderte også MY lenge, men måtte droppe den fordi lav nyttelast og lang leveringstid. Og litt prisen da, ID4 kosta 417000 + vinterhjul.

Poenget er at jeg kunne ikke kjørt lovlig med en MY i samme tilfelle, og vi er ikke 5 mannfolk med bagasje.

Kanskje dette ikke er så relevant for andre, men det var en sak for oss. I vår kjørte jeg også med murstein og mørtel i bagasjerommet. Kunne sikkert ha tatt hengeren, men det trengte jeg ikke tenke på.

Helt fint at du valgte utifra behovet. Du viste du ville trenge mer nyttelast og tok et nøye gjennomtenkt valg utifra behovene deres. Helt topp. Du kunne blitt sittende på gjerdet, klaget over nyttelasten til Y straks sjansen bød seg men da hadde du jo fortsatt kjørt gammelbilen og heller ikke i år hadde dere kommet dere på bilferie. Nå løste det seg til det beste for dere. Og det er helt ok at ikke alle behov er like. Eller at noen velger bil med hjerte eller fordi de har gode opplevelser med et spesielt merke. Eller pga kampanje el whatever. 

Nå var det nok ikke slike som deg jeg rettet skytset mot når jeg har svart på andre innlegg i tråden, det var nok mest en (over?)reaksjon fra min side på at så mange henger seg opp i begrensingene på elbil generelt og Tesla spesielt. Bilferie med familien er absolutt noe folk bør prioritere ved bilvalg. Handletur til Sverige med 4 kompiser not so much kanskje? Samme for kompiskjøring til fjells eller kjøring med full bil til jobb events. Altså jeg sier ikke at det er feil å gjøre alle disse tingene, eller å prioritere slike ting, det får jo folk selv lov å bestemme. Jeg bare sier at om det er behovet de har så må de faktisk velge bort model Y fordi nyttelasten blir for liten. Akkurat som du gjorde og dere hadde sikkert en kjempefin bilferie i år i den nye ID 4? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Vel, hvis bilane faktisk ikkje tåler overlast er låg nyttelast eit trafikksikkerheitsproblem. Det er langt frå alle sjåfører som sjekker og forstår vognkortet. Eg tippar mange går ut frå at det går å fylle setane og bagasjerommet og alt er innafor.

Nokon, dømer finner du ved å stå ein dag utanfor ein byggevarehandel eller tilsvarande ein laurdag, er dei som ikkje har fått med seg at plass i bagasjerommet ikkje betyr lastekapasitet. Så for trafikksikkerheit burde det kanskje vere krav om lastekapasitet på 95kg eller meir per sete i bilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Lynxman said:

Jaja. Greit å ha noe å klage på for gubber med "ler så jeg griner"-emotikon på Facebook.

Heldigvis så kommer det jo mange spennende elbiler i tiden fremover. Rivian kommer med pick up og suv mot slutten av året. Iirc så kan rivian pick up trekke henger på over fem tonn. Pluss nesten ett tonn lastekapasitet på planet. Så her blir det plass til ryggsekker, svenskehandel og selv 4 svette og stinkende turkamerater. Fords el pickup som slippes neste år har vel omtrent den samme kapasiteten, har også baksete og kan trekke en like tung henger som Rivian, så også der kan du fylle opp både kupe, plan og tilhenger slik at alle svette venner får plass og alt det mor og barn skal ha med får plass pluss at familien kan gjøre impulshandling på hjemveien fra ferieturen. Bare å fylle opp lasteplan, og den svære tilhengeren. 

Så det blir plenty av valgmuligheter for flest fremover. Så får vi se hvor lang tid det går før kranglefantene er over på elbil. Det er jo ikke sikkert det blir bilbytte selv om det finnes mange gode alternativer som dekker absolutt alle tenkelige krav de måtte ha. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Heldigvis så kommer det jo mange spennende elbiler i tiden fremover. Rivian kommer med pick up og suv mot slutten av året. Iirc så kan rivian pick up trekke henger på over fem tonn. Pluss nesten ett tonn lastekapasitet på planet. Så her blir det plass til ryggsekker, svenskehandel og selv 4 svette og stinkende turkamerater. Fords el pickup som slippes neste år har vel omtrent den samme kapasiteten, har også baksete og kan trekke en like tung henger som Rivian, så også der kan du fylle opp både kupe, plan og tilhenger slik at alle svette venner får plass og alt det mor og barn skal ha med får plass pluss at familien kan gjøre impulshandling på hjemveien fra ferieturen. Bare å fylle opp lasteplan, og den svære tilhengeren. 

Så det blir plenty av valgmuligheter for flest fremover. Så får vi se hvor lang tid det går før kranglefantene er over på elbil. Det er jo ikke sikkert det blir bilbytte selv om det finnes mange gode alternativer som dekker absolutt alle tenkelige krav de måtte ha. 

Du glemte den lille detaljen med pris på Rivian. Den blir nok godt over prisen på en TMY.

En godt utstyrt F-150 Lightning vil og komme godt opp i pris, men der er det dog en viss mulighet for at en mer folkelig priset versjon kommer. Den er spennende.

Men og her får man noen spørsmål om hvilken nyttelastvekt den får om man får den på B-lappen. Kommer veldig an på ekstrautstyret man "må" ha med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Du glemte den lille detaljen med pris på Rivian. Den blir nok godt over prisen på en TMY.

En godt utstyrt F-150 Lightning vil og komme godt opp i pris, men der er det dog en viss mulighet for at en mer folkelig priset versjon kommer. Den er spennende.

Men og her får man noen spørsmål om hvilken nyttelastvekt den får om man får den på B-lappen. Kommer veldig an på ekstrautstyret man "må" ha med.

Vel igjen, få biler passer alle. Har noen behov for virkelig høy nyttelast så er kanskje ikke klasse B nok. Da kan C1 være et alternativ slik at alt som skal fraktes kan fraktes lovlig. 

Det er jo ingen menneskerett å kunne kjøpe digre biler med svær nyttelast. Om budsjettet kun holder til en Yaris så må en akseptere at slik er det akkurat nå og enten kjøpe brukt eller billigere og mindre bil. 

Ford'n skal komme rundt 40K $ eller noe under i billigste versjon. Om det ikke blir store endringer på elbil mva neste år så kan det bli et alternativ som prismessig kan havne rundt model Y. 

Også kommer det jo kinesiske elbiler også av ymse slag nå, der kan det også bli mye bil for pengene. Så får vi vente å se hva nyttelasten på de modellene blir. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...