Gå til innhold

Studenten Maren har Macbook. Hadde hun hatt Chrome OS eller Ipad, kunne hun fått problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Pendleren Odd Egil har bil. Hadde han hatt etthjulssykkel så kunne han fått problemer.

Eller møter opp med en VW Golf for å kjøre off-road. Ja den kan gjøre mye men ikke det du har satt deg ut til å gjøre. Chromebooks og iPads er ikke fullverdige laptoper, så ser ikke helt hvorfor dette er blitt en så stor sak hos Digi. Eller i alle fall en såpass lite utdypet sak.

Hva er meningen med artikkelen? "Pass på at du kjøper utstyret som skolen sier du skal kjøpe"? Hvem er Maren, hvorfor er hun her?

Virker som latskap.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
16 hours ago, Comma Chameleon said:

Chromebooks og iPads er ikke fullverdige laptoper
[snip]
Hva er meningen med artikkelen?

Ref Safe Exam browser, man ønsker en nedlåst kiosk-PC som bare kan åpne denne ene websiden. Ikke noe med fullverdige laptoper å gjøre.

Poenget med å opplyse om det er at du risikerer en lånePC - med uvandt tastatur kan man skrive mye tregere enn man vil med sin egen.
Utenom det er det ikke en veldig stor sak, men morsomt å belyse hvordan man løser problemet med eksamen på PC / juks.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 7:36 PM, St. Anders said:

Best å ha en maskin enn er fornøyd med. Hvordan vil det stille seg å kjøre Linux også ha en virtuell Windows installasjon i fullskjerm for eksamen? Men synes det er en uting å kreve installasjon av programvare.

Frem til for en ukes tid siden jobbet jeg ved IT-avdelingen på UiB så dette vet jeg litt om. Der brukes det "Safe Exam Browser" som låser ned maskinen og skal forhindre juks. Den programvaren lar seg ikke kjøre i virtuelle maskiner.

Ellers er det alltid en god margin med lånemaskiner tilgjengelig om noen skulle ha problemer med å utføre eksamin på sin egen laptop.

Endret av Oytal
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 8:39 PM, amber said:

Har man en noenlunde kraftig maskin kan man kjøre Windass i virtuell maskin

 

On 8/13/2021 at 7:36 PM, St. Anders said:

Best å ha en maskin enn er fornøyd med. Hvordan vil det stille seg å kjøre Linux også ha en virtuell Windows installasjon i fullskjerm for eksamen? Men synes det er en uting å kreve installasjon av programvare.

Vet ikke hvordan Safe Exam Browser fungerer, men en del verktøy som skal forhindre juks, overvåke e.l. varsler enten om mulig juks, eller nekter å fungere, dersom du kjører i virtuell maskin. Årsaken er at du da kan gjøre ting utenfor gjeste OS-et som verktøyet ikke kan fange opp.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Oytal skrev (4 timer siden):

Frem til for en ukes tid siden jobbet jeg ved IT-avdelingen på UiB så dette vet jeg litt om. Der brukes det "Safe Exam Browser" som låser ned maskinen og skal forhindre juks. Den programvaren lar seg ikke kjøre i virtuelle maskiner.

Ellers er det alltid en god margin med lånemaskiner tilgjengelig om noen skulle ha problemer med å utføre eksamin på sin egen laptop.

Jo det går fortsatt ann å kjøre SEB eksamen med VM den dag i dag. Programvaren er full av hull og UIO sin løsning ved å investere i maskiner hvor de kontrollerer oppsettet isolert fra studenters hender ellers i semesteret er den eneste sikre løsningen. Den løsningen koster åpenbart penger og hvorvidt det er verdt det er en diskusjonssak.

Så er artikkelen litt mangelfull ellers, SEB eller inspera som er mer riktig å si her støtter ChromeOS, -også iOS rent teknisk - men det betyr ikke at det er en god idè å la studentene gjennomføre eksamen på chromebook eller ipad av den grunn. TL;DR artikkelen er egentlig bare tull.

 

Endret av Sampson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å bare låne maskin da, kan jo kanskje få bruke eget tastatur og mus om du spør på forhånd og det er viktig for deg. 
 

for å jobbe og notere så er ville jeg selv alltid kjøpt maskinen jeg liker best selv, så får eksamen være som den er, men har ikke planer om noen eksamener så for min del går det bra selv om jeg «kunne fått problemer» (eller bare lånt maskin da). Er ellers veldig lite lysten på å kjøre eller installere forskjellig programvare for overvåking så kunne godt vært jeg hadde brukt lånemaskin selv om maskinen var støttet, er alt etter hva programmet gjør på maskinen. Så noen la en link, så kanskje jeg får se på det litt seinere. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 2021-8-13 den 20.30):

Hva er meningen med artikkelen? "Pass på at du kjøper utstyret som skolen sier du skal kjøpe"? Hvem er Maren, hvorfor er hun her?

Virker som latskap.

Tullete og usaklig artikkel fra digi.no. Dette hadde vært greit fra en blogger, men jeg forventer mer saklighet fra et nettsted. Desperat klikkagn dette her. 

Artikkelen har lite/ingen relevans. Hadde det dreid seg om at at Høyskoler eller universitet generelt ikke støttet flere plattformer/maskinvare, kunne det vært relevant. 

Man søker linje med spesifikt programmering og databruk som verktøy til oppgaver, da sjekker man hva som kreves av utstyr.

"Jeg har kommet inn på arkitektlinjen og kjøpe bøker jeg likte om arkitektur, skolen krever jeg må ha andre bøker".

Noen ganger må man bite i det sure eplet, dersom det er spesielle linjevalg som krevet egen spesifikk plattform og maskin. 

Generelt er jeg selvsagt for plattformfrihet. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Tullete og usaklig artikkel fra digi.no. Dette hadde vært greit fra en blogger, men jeg forventer mer saklighet fra et nettsted. Desperat klikkagn dette her. 

Artikkelen har lite/ingen relevans. Hadde det dreid seg om at at Høyskoler eller universitet generelt ikke støttet flere plattformer/maskinvare, kunne det vært relevant. 

Man søker linje med spesifikt programmering og databruk som verktøy til oppgaver, da sjekker man hva som kreves av utstyr.

"Jeg har kommet inn på arkitektlinjen og kjøpe bøker jeg likte om arkitektur, skolen krever jeg må ha andre bøker".

Noen ganger må man bite i det sure eplet, dersom det er spesielle linjevalg som krevet egen spesifikk plattform og maskin. 

Generelt er jeg selvsagt for plattformfrihet. 

Jeg vil påstå dette er relevant. Eksamensløsningen som kjøres på de nevnte universitetene støtter kun Windows/macOS. Dette er ikke linjespesifikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...