Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu-kontroll/ etterkontroll på samme verksted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har opplevd at merkeverkstedene er snille med feilene, ellers får de ikke solgt noen ny bil til meg, og stempler sitt eget merke som "rustbomber" osv.

Ellers pleier etterkontroll være inkludert dersom man utbedrer feilene på samme verksted som reparasjonen.

Lenke til kommentar

Dette varierer nok også litt frå verksted til verksted.

Begge framgangsmåtar kan ha fordelar og ulempar. Ved å ta berre EU kontrollen ein stad og reperasjonen ein annan stad så unngår du å bli lurt til å reparere ting som går gjennom kontrollen. Ulempen er at det er dyrare å ha bilen på verksted 3 gongar (fyrst for kontroll, deretter reperasjon, og igjen etterkontroll om verkstedet som reparerer ikkje også tek EU kontrollar).

Ved å bruke samme verksted så er det større fare for å bli lurt, men det er tidseffektiv om verkstedet som tar kontrollen også reparerer feila umiddelbart slik at bilen er godkjent i det den ruller ut frå verkstedet.

Lenke til kommentar

Du ber om skriftlig tilbud på det du ikke klarer å fikse selv, inkludert etterkontroll. Så kan du ta kontrollseddel og tilbud med deg til andre å be om tilbud på det samme hvis du mener det blir for dyrt.

Uahvhengig kontrollorgan finnes vel ikke nå etter at NAF etabelerte seg som verkstedskjede.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid brukt NAF, og hadde den gamle bilen på eukontroll der for en uke siden. Men er litt skeptisk til at de nå har etablert verksted ved kontrollstasjonen i Bergen. Uansett, bilen min ble godkjent uten feil, ventet i ca. 45 minutter. Og akkurat der er NAF enestående, da de fleste andre krever at du setter fra deg bilen en hel dag.

Ellers har jeg inntrykk av at det er mye rusk i verkstedsbransjen. Om man mistenker at noen feil ikke er korrekt, ville jeg tatt en etterkontroll hos et annet kontrollorgan. Dersom det er ført feil som ikke er riktige mener jeg du har krav på pengene tilbake.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...