Gå til innhold

Nå er det på tide med avgifter på elbil


Anbefalte innlegg

Hvis du kom ut på 550k på Enyaq så har du gått etter å sette opp en så billig bil som mulig og ribbet den for utstyr som jeg har nevnt er viktig.

Jeg var i tale med Skoda i flere uker, prøvekjørte og så på flere opsjoner. Det var nærmest umulig å komme under 600k for en greit utstyrt iV 80X.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Hvis du kom ut på 550k på Enyaq så har du gått etter å sette opp en så billig bil som mulig og ribbet den for utstyr som jeg har nevnt er viktig.

Nei, eg har valgt utstyr etter mine ynskjer og behov. Det var iV80 med Loft og det eg ville hatt av ekstrautstyr. Hadde eg valgt så billeg som mogleg så ville eg ikkje tatt med ekstrautstyr i det heile tatt og då er ein under 500k. Med det eg valgte er bilen framleis 100k over startprisen for den modellen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
1 minute ago, Zeph said:

Nei, eg har valgt utstyr etter mine ynskjer og behov. Det var iV80 med Loft og det eg ville hatt av ekstrautstyr. Hadde eg valgt så billeg som mogleg så ville eg ikkje tatt med ekstrautstyr i det heile tatt og då er ein under 500k.

Og hva er dine behov? Jeg har skrevet utfyllende hva min families behov er.

Jeg kan også si at "mine behov er en leaf til 259.000,-".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Theo343 said:

Jeg hadde hverken soltak, belyst grill eller 21" i mitt prisoppsett. Det er alle ting jeg ikke ønsker eller ser nødvendig. Og om grensa går pår 600 så hjelper det ikke om man havner "bare litt over" 600.

Men jeg ser at det er mulig jeg har misforstått noe her. Får man kun moms på det beløpet som ligger over 600? Jeg forstod det som at man kun fikk momsfritak for bilkjøpet om hele kjøpet var under 600.

Da stiller det seg annerledes ift. mitt ønske om å oppgradere til  Enyaq, men det vil jeg gjerne få bekreftet.

Det er det som har blitt foreslått. Et faktisk vedtak ligger frem i tid og er ikke noe noen kan bekrefte for deg.

En grense på 600' som om man overstiger medfører moms fra første krone ville vært et helt vanvittig forslag. Ikke at ikke slikt skjer noen steder, men vi har stort sett vært forskånet fra slikt i norge selv fra de mest skattekåte regjeringene.

Det jeg lurer mest på er hvordan dette forslaget skal ta hensyn til leasing. Når momsfritaket først ble introdusert hensyntok man ikke leasing som gjorde leasing av elbil uaktuelt. Om man gjør samme feil igjen kan man ende med å gjøre leasing obligatorisk.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (37 minutter siden):

Tanken er god, men det blir et ormebol av muligheter for juks og tolkninger. Hvite skinnseter reduserer forbruket for nedkjøling, og dermed forbruket, og bør derfor være momsfritt!?

Momsfrie komponenter kan prises høyt, og andre komponenter tilsvarende lavt. Det blir så mange smutthull av slike regler.

Her er eg såpass pragmatisk at dersom ein bilprodusent enten meiner at dei har dekning for å påstå at kvite skinnseter reduserer forbruket, eller er villige til å lyge på seg ein slik påstand, så får det være greit. Om ein bilprodusent er villig til å øydelegge sitt eige renome for å presse prisen så tenker eg at det får være greit. Reknar også med at markedet kjem å ha ein viss form for sjølvjustis på dette området for å unngå å bli latterlegjort.

Theo343 skrev (34 minutter siden):

Ofte går dette også på sikkerhet. Bedre autopilot for økt sikkerhet er på enkelte biler "ekstrautstyr". Det samme med bedre belysning som igjen øker sikkerheten på veiene.

Dette er eit godt poeng, og eg ser at ulike bilprodusentar har litt ulike løysingar der den billegaste standardmodellen ofte har litt mindre sikkerheitsutstyr.
Det sagt så blir sikkerheitstiltak ei heilt anna problemstilling som bør ha eigne ordningar for uavhengig av drivstoff. Dekk kunne med fordel hatt ei intensivordning som gjer at det ikkje er like mykje å spare på å velge det billegaste og dårlegaste. Det må derimot ikkje bli slik at gode dekk til ein overkomeleg pris nesten utelukkande blir eit gode for elbilistar som ikkje kjem andre trafikkantar til gode uavhengig av om dei køyrer dieselbil eller eller triller på sykkelhjul.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sverreb said:

Det er det som har blitt foreslått. Et faktisk vedtak ligger frem i tid og er ikke noe noen kan bekrefte for deg.

Forslag eller ei, da er det hvertfall bekreftet at det er hensikten og da stille det seg annerledes for biler som befinner seg i rommet 600-650.  :)
 

Quote

En grense på 600' som om man overstiger medfører moms fra første krone ville vært et helt vanvittig forslag. Ikke at ikke slikt skjer noen steder, men vi har stort sett vært forskånet fra slikt i norge selv fra de mest skattekåte regjeringene.

Det hadde ikke forundret meg når man ser politikk som at MDG vil kaste ut elbiler fra byene.

 

Quote

Det jeg lurer mest på er hvordan dette forslaget skal ta hensyn til leasing. Når momsfritaket først ble introdusert hensyntok man ikke leasing som gjorde leasing av elbil uaktuelt. Om man gjør samme feil igjen kan man ende med å gjøre leasing obligatorisk.

Leasing har aldri blitt helt aktuelt for min del. Man hører for ofte om skrekkhistorier etter 3 år pga. kosmetiske skader.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

En grense på 600' som om man overstiger medfører moms fra første krone ville vært et helt vanvittig forslag. Ikke at ikke slikt skjer noen steder, men vi har stort sett vært forskånet fra slikt i norge selv fra de mest skattekåte regjeringene.

Om det blir gjort på den måten så må det være fordi vi får ei regjering som ser på det som ein "menneskerett" at alle skal kunne ha råd til ein bil som dekker det mest akutte transportbehovet.
Ein forslag om moms frå fyrste krone om du går over eit bestemt beløp vil nok gjere det meir overkomeleg for sjølv dei med dårlegast råd å skaffe seg ein bil sjølv om det er ein dårleg bil, men om ein ønsker å ha litt komfort eller kvalitet så må ein betale i dyre dommar fordi det er å sjå på som rein luksus.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Og hva er dine behov? Jeg har skrevet utfyllende hva min families behov er.

Jeg kan også si at "mine behov er en leaf til 259.000,-".

Det betyr ikkje stort. Ein topputstyrt Enyaq er uansett ikkje det eg vil kalle ein typisk folkebil. Og igjen, med moms på prisen over 25% hadde det ikkje utgjort stort.

Sidan du spør så kan eg heller nemne dei dyraste tillegga eg ikkje tok med. Komfortsetepakke pluss, Lyspakke pluss, større felgar, soltak, utvida garanti, anna interiør enn standard.

Ingen av dei tillegga ville påverka bilen si evne til å tilfredsstille mine behov.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Zeph said:

Det betyr ikkje stort. Ein topputstyrt Enyaq er uansett ikkje det eg vil kalle ein typisk folkebil. Og igjen, med moms på prisen over 25% hadde det ikkje utgjort stort.

Sidan du spør så kan eg heller nemne dei dyraste tillegga eg ikkje tok med. Komfortsetepakke pluss, Lyspakke pluss, større felgar, soltak, utvida garanti, anna interiør enn standard.

Ingen av dei tillegga ville påverka bilen si evne til å tilfredsstille mine behov.

Her leker du med ytterpunkter som gjør det rimelig meningsløst å diskutere videre.

Sverreb synes jeg dog kom med en god og edruelig fremstilling og samtidig oppklart en misforståelse rundt forslaget.
 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Det hadde ikke forundret meg når man ser politikk som at MDG vil kaste ut elbiler fra byene.

Dei vil redusere trafikken, punktum. Det er ikkje snakk om å kaste ut elbilar, men få ned trafikken totalt i byane, uansett kva kjøretøy det er.

Ein konsekvens av elbilar kan faktisk bli meir bilkjøring i byane. Betre enn ICE-bilar, men framleis ei kjelde for støy, forureining, trafikk, behov for parkeringsplassar osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 timer siden):

Men det rammer ikke de rikeste nevneverdig. De mest formuede bryr seg neppe mye. Men for meg, som spinkler og sparer i en årrekke, og virkelig ønsker å kunne ta opp et lån på en miljømessig riktigere bil med nok batteri for å ta meg over fjellet, så er dette dårlig nytt. Jeg vasser ikke i penger, og synes bilene er alt for dyre i dag.

Synd at du ikke ser deg i stand til å kjøpe en elbil. De fleste klarer å finne en elbil til under 600.000 som svarer greit til deres behov. Igjen, beklagelig at det ikke gjelder deg og at du må fortsette å ha din fossilbil (om du har bil i det hele tatt)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, The Avatar said:

Om det blir gjort på den måten så må det være fordi vi får ei regjering som ser på det som ein "menneskerett" at alle skal kunne ha råd til ein bil som dekker det mest akutte transportbehovet.
Ein forslag om moms frå fyrste krone om du går over eit bestemt beløp vil nok gjere det meir overkomeleg for sjølv dei med dårlegast råd å skaffe seg ein bil sjølv om det er ein dårleg bil, men om ein ønsker å ha litt komfort eller kvalitet så må ein betale i dyre dommar fordi det er å sjå på som rein luksus.

Jeg skjønner ikke hvordan du mener et slikt forslag skal gjøre det mer overkommelig å kjøpe en billig bil. Om man utøser full moms fra første krone for en bil som koster over 600000, så vil prisen uansett bli den samme for alle biler under 600k. Den eneste forskjellen er at første krone over 600k utøser en marginalskatt på 150k.

I.e. om forslag 1 er moms fra første krone om prisen er over 600k, og forslag 2 er moms på beløp som er overkytende over 600k:
pris før moms, forslag 1, forslag 2

300000, 300000, 300000
500000, 500000, 500000
700000, 875000, 725000
900000, 1125000, 975000

I.e. moms fra første krone for biler over 600k gjør ikke billige biler billigere enn moms på beløp over 600k. Mulig jeg ikke helt forstår hva du vil frem til.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Helt enig! Bortsett fra at momsen må gjelde fra 500 000 kroner. Du får ikke en elbil med betydelig større plass eller lenger rekkevidde selv om du går over denne prisen. Hvis man MÅ ha en dyrere bil får man heller betale litt moms eller kjøpe en fossilbil. Får være grenser på hva skattepengene mine skal brukes til.

Lenke til kommentar
Christer HS skrev (4 minutter siden):

Får være grenser på hva skattepengene mine skal brukes til.

Vet du, det er *mine* skattepenger også og jeg synes det er helt greit at de indirekte brukes for å finansiere samfunnets overgang til elbiler. Men hvordan løser vi denne uenigheten? Skal vi sammenlikne skatteseddel og la den som betaler mest bestemme? Eller skal vi avgjøre det ved valgurnene?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Full moms på alle elbiler.

0% rente på elbillån i 5 år, sponset av staten opp til en bestemt sum. 0% rente kan ikke overdras til ny eier ved salg.
F.eks det en ville betalt i moms for en bil under 600k

Ikke sikkert utgiftene til staten vil endres så mye , men det vil være enklere å kjøpe seg elbil.
Samtidig så må det blir forbudt for forhandlere å gi lavere enn 5% rente på fossile biler

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

Synd at du ikke ser deg i stand til å kjøpe en elbil. De fleste klarer å finne en elbil til under 600.000 som svarer greit til deres behov. Igjen, beklagelig at det ikke gjelder deg og at du må fortsette å ha din fossilbil (om du har bil i det hele tatt)!

Nå sporer vi litt av, men jeg kan informere om at jeg har én elbil: Leaf '15-modell (24kwh batteri). Super bil … men dekker ikke familiens behov mtp langtur, ferier, etc. Så da må vi byttelåne, leie eller ta mer fly, enn hva vi gjorde før Leafen ble anskaffet (eneste bil i husstanden. Den bilen vi hadde før det, er kondemnert.)

Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Hva med å kutte all mva, og heller øke alles skatteprosent til 60?

Du er klar over at mange betaler mye mer enn 60% ikke sant?

Forøvrig er skatt på forbruk kanskje en av de bedre skatteformene man har. All skattlegging er et disincentiv, så kan man spørre seg selv hva er minst skadelig: Å disincetivere arbeid (inntektsskatt på arbeid), investering (kapitalinntektsskatt), sparing/næringsutvikling (formueskatt) eller forbruk (moms)?

1 hour ago, frohmage said:

Subsidiene for elbilkjøp må bort. Ingen er tjent med at det fortsatt er lavere avgifter på elbiler enn gulrøtter.

Det blir en veldig forenklet fremstilling. Hva er målet ditt og hvordan har du tenkt å oppnå det? Politisk sett har man i norge effektivt satt seg et mål om at privattransport skal bli (lokal)utlippsfri innen ca 2035-2045 (i.e. en bilgenerasjon etter at man ønsker at ingen flere bensin/dieselbiler skal selges). Momsfritaket er det viktigste tiltaket man har brukt for å oppnå det. Vi har ikke noe tilsvarende mål om å få folk til å spise mer (gullerøtter eller annet) derav ingen tilsvarende fritak for de.

Man kan helt sikkert poengtere at selv uten tiltakene så kommer sannsynligvis det samme til å kunne oppnås innen 5-10 år senere og at incentivene har forsert mange lite kapable elbiler, på den andre siden kan man påpeke at tiltakene har økt markedet for denne typen biler og gjort det noe mer attraktivt å investere i. Til sist er dette en politisk prioritering. Man kan mene at det er meningsløst, men andre kan også påpeke at det er god mening i det. I.e. påstanden 'ingen er tjent med' er ikke noe fasitsvar, og du beskriver ingen naturlov.

1 hour ago, Dubious said:

0% rente på elbillån i 5 år, sponset av staten opp til en bestemt sum. 0% rente kan ikke overdras til ny eier ved salg.
F.eks det en ville betalt i moms for en bil under 600k

Ikke sikkert utgiftene til staten vil endres så mye , men det vil være enklere å kjøpe seg elbil.
Samtidig så må det blir forbudt for forhandlere å gi lavere enn 5% rente på fossile biler

0% rente er i praksis det man har i dag. Dette gjør ingen forskjell og kompenserer på ingen måte for en plutselig 25% prisøkning. De som kjøper nye biler har nok også i liten grad behov for å ta opp lån på selve bilen, det er jo uansett lite attraktivt siden bilen er ganske dårlig sikkerhet, så 5% på konvensjonelle biler har heller veldig lite betydning. Man bare belåner huset om man trenger lån.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...