Gå til innhold

Nå er det på tide med avgifter på elbil


Anbefalte innlegg

Stefse skrev (41 minutter siden):

En Arbeiderparti-boomer ønsker mer avgifter for neste generasjon elbilkjøpere. Så revolusjonerende og nytenkede...

Bra AP ikke satt med makten da Tesla fikk vind i seilene. Det ville garantert blitt et Danmark lignende misunnelses-scenario.

 

Frp har ivret svært lenge for avgifter på elbiler. Nå kom jo uansett forslaget fra SP i denne omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Del skrev (12 timer siden):

Er det ingen som har fått med seg at Norge er en del av EU sine utslippskrav? I klartekst betyr det at særnorske avgifter ikke gir en eneste ekstra elbil i Europa. Bilprodusentene er pålagt utslippsmål, og er nødt til å selge et visst antall elbiler i EU, Norge, Island og Storbritannia kombinert. Med andre ord, norske særavgifter hjelper ingenting på utbredelsen av elbiler, ikke en eneste ekstra elbil produsert. Det eneste vi oppnår er at produsentene kan ha høyere utsalgspris på sine elbiler, og sender en stor takk til den norske stat som dekker hele mellomlegget på skattebetalernes vegne. Den totale mangelen på kunnskap i Norge rundt dette er skremmende.

Her er litt obligatorisk lesestoff:

https://ec.europa.eu/clima/news/average-co2-emissions-new-light-duty-vehicles-registered-europe-2019_en

Om du liker det, eller ei, har beskatning ALDI NOENSINNE EVER hjulpet med salg av varen som er beskattet.

Jeg ønsker å se obligatorisk lesestoff om ett eneste eksempel - fra hvilken som helst tid, land, og sammenheng forøvrig - der beskatning av noe økte salget av samme varen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Har ikke noe tro på at forhandler/importør vil gjøre bilen i lav utstyrsgrad dyrere for å jevne ut prisen.

Det har jeg heller aldri sagt ... Har du noen gang kjøpt en bil, så vet du at det finnes flere utstyrsgrader. De to eksemplene var nettopp det: eksempler på to ulike utstyrsgrader. Det skiller mer enn 100 000 på en topputstyrt og minst utstyrt bil fra de aller fleste bilmerker ...

Lenke til kommentar

Eg er stort sett enig, men nokre endringar må til.

Det viktigaste er kanskje å få tydeleggjort kva forslaget går ut på, det er lett å lese dette som at det blir moms på elbilar over 600 000 kr, men det er moms på den summen som overskrider 600 000 kr som er forslaget. Så ein elbil til 700 000 kr vil då måtte betale moms for dei 100 000 kr som er over grensa slik at totalprisen blir 725 000 kr med moms. Ein tilsvarande fosilbil med verdi på 700 000 kr vil til samanlikning koste 875 000 kr fordi det er moms frå fyrste krone.

 

Andre moment er at ekstrautstyr utover grunnutstyret bør ha full moms så lenge det er ekstrautstyr som ikkje bidrar til å redusere drivstofforbruket. Lettmetallsfelgar kan f.eks. godt være fritatt for definisjon ettersom lavare vekt gir lavare forbruk, men skinnseter og liknande bør det nok være moms for (for enkelheitsskuld så kan det være unntak om skinnseter er standard på den aktuelle elbilen).
Eg synes også at batteripakken bør være heilt fritatt for moms uavhengig av størrelse. Det må ikkje bli slik at elbilar med god nok rekkevidde til at det er eit fornuftig valg for potensielle elbilistar blir så dyre at ein heller kjøper bil med fossilt brennsel.

Og kanskje det vikitigaste tiltaket, reperasjon av elbilar må bli momsfritt. Sjølv om elbilar alt har lave vedlikeholdskostnadar så vil det at både arbeidstimane og delane blir 25% billegare gjere det langt meir attraktivt og ikkje minst mindre risikofylt å skaffe seg elbil om ein har stram økonomi. (At reperasjon skal være momsfritt meiner eg også bør gjelde alle typar reperasjonar av miljøomsyn, det bør i større grad kunne lønne seg å repare enn å kjøpe nytt. Og sjølv om staten tapar inntekter ved å gi momsfritak på reperasjonar så vil dette tiltaket gi norske arbeidsplassar og dermed skatteinntekter, alternativet er jo at ein kaster ting og kjøper nytt slik at pengane går rett ut av landet).

Eg har forståing for at ei 600 000 kronersgrense vil være enklare å handheve administrativt, men eg synes det slår litt feil ut med ei slik grense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, qualbeen said:

Hvorfor skal innslaget være på 600.000? Kunne vi ikke satt mva på alt over millionen? Eller bare 100.000? Hvor kommer tallet 600.000 fra?

Er dette egentlig ment å være en ren luksus-skatt, fordi vi ikke liker at naboen har en penere bil enn en selv?

Jeg er så forbanna lei jante-loven i dette landet, og hvor mange kjepper vi stikker i hjulene på hverandre. 

Ikke vil tiltaket fungere så veldig godt. Såklart; det vil bli solgt færre elbiler i det dyrere sjiktet. Og tilsvarende fler fossiltdrevne kjøretøy. Dersom det er noe mål? 

Men det rammer ikke de rikeste nevneverdig. De mest formuede bryr seg neppe mye. Men for meg, som spinkler og sparer i en årrekke, og virkelig ønsker å kunne ta opp et lån på en miljømessig riktigere bil med nok batteri for å ta meg over fjellet, så er dette dårlig nytt. Jeg vasser ikke i penger, og synes bilene er alt for dyre i dag.

Med økte avgifter på kjøp og bruk av elbil, er det vel bare å innse at drømmen om en langkjørende elbil begynner å briste. Da blir det å kjøpe en brukt diesel-traver til 200~300k i stedet. 

Så forslaget rammer vel egentlig de som ikke har plenty penger fra før. Vanlige folk. Småbarnsfamilier og sånt ..! 

Idiotisk!

La elbilens fordeler være fredet. Selv om salget innen ny-bilet har en godkjent andel elektrisk (ca halvparten), er status noe helt annet i brukt-markedet. Det går det desidert mest av ICE. Og her er det også vi finner flest transaksjoner. Vi er faktisk ikke i nærheten av å få byttet ut bilparken. De fleste biler spyr fremdeles ut dødbringende partikler i nabolaget ditt og mitt. 

Jeg forstår at regjeringen jakter på fiskale avgifter, slik at vi kan fortsette med lavt skattetrykk - men det slår uheldig ut. Dropp dette, og slutt maset om at elbilens fordeler må fjernes. Slikt mas får ikke de som sitter på gjerdet over. De vil ikke velge elektrisk, med en slik usikkerhet rundt bruken. 

Dersom Erna & co trenger penger, så kan de heller legge på noen små avgifter på arv eller eiendomstransaksjoner, gitt at bunnfradraget settes til ca 100G (p.t. kr 106.399.000). Da rammes samtidig kun de mest bemidlede. Og ikke oss vanlige. (Men forstår jo at Høyre aldri kommer til å tørre å gjøre noe så drastisk! Bedre å avgiftslegge mannen i gata i stedet, må vite...)

Det man lenge har sett i Norsk politikk er at man setter innstegsnivået på et punkt som gjør at man ikke får kjøpt godt utstyrte folkebiler. Man har en greie her at må må kjøpe det billigste og dårligste for å slippe de verste avgiftene.

Dette resulterer igjen i at det er kun de rikeste og den helt øverste middelklasse som har råd til å kjøpe folkebiler med godt utstyr og da tenker jeg ikke på stereoanlegg, feite dekk og blingbling.

Man ser helst at man nærmest skal kjøpe bilen uten hjul.
Dette er en idiotpolitikk som man har dratt med seg fra ICE dagene.

Jeg har selv tittet på en Skoda Enyaq men det blir nok ikke noe kjøp pga. denne politikken og kombinert med MDGs politikk i byene er det meget sannsynlig at jeg retter synet mot å finne meg en jobb utenfor byene og titte på gode dieselbiler fremover.


 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Andre moment er at ekstrautstyr utover grunnutstyret bør ha full moms så lenge det er ekstrautstyr som ikkje bidrar til å redusere drivstofforbruket.

Tanken er god, men det blir et ormebol av muligheter for juks og tolkninger. Hvite skinnseter reduserer forbruket for nedkjøling, og dermed forbruket, og bør derfor være momsfritt!?

Momsfrie komponenter kan prises høyt, og andre komponenter tilsvarende lavt. Det blir så mange smutthull av slike regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Andre moment er at ekstrautstyr utover grunnutstyret bør ha full moms så lenge det er ekstrautstyr som ikkje bidrar til å redusere drivstofforbruket.

Ofte går dette også på sikkerhet. Bedre autopilot for økt sikkerhet er på enkelte biler "ekstrautstyr". Det samme med bedre belysning som igjen øker sikkerheten på veiene.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det man lenge har sett i Norsk politikk er at man setter innstegsnivået på et punkt som gjør at man ikke får kjøpt godt utstyrte folkebiler. Man har en greie her at må må kjøpe det billigste og dårligste for å slippe de verste avgiftene.

Dette resulterer igjen i at det er kun de rikeste og den helt øverste middelklasse som har råd til å kjøpe folkebiler med godt utstyr og da tenker jeg ikke på stereoanlegg, feite dekk og blingbling.

Man ser helst at man nærmest skal kjøpe bilen uten hjul.
Dette er en idiotpolitikk som man har dratt med seg fra ICE dagene.

Er det så mange «folkebilar» som går over 600k med det utstyret som normalt blir valgt?

Leaf, Ioniq, Model 3, Enyaq, ID.3, ID.4. Kjem ein i det heile tatt over 600k om dei er fullt utstyrt?

BMW, Mercedes og Audi kjem fint over, men dei har alltid vore dyre.

Lenke til kommentar

 

13 minutes ago, Zeph said:

Er det så mange «folkebilar» som går over 600k med det utstyret som normalt blir valgt?

Leaf, Ioniq, Model 3, Enyaq, ID.3, ID.4. Kjem ein i det heile tatt over 600k om dei er fullt utstyrt?

BMW, Mercedes og Audi kjem fint over, men dei har alltid vore dyre.

Leaf er en fin bil. Jeg har selv kjørt flere generasjner i nå ~10 år så jeg kjenner godt til denne størrelse og type bil. Men jeg har også erfart at det ikke er noen god familiebil selv om det var en av de første gode alternativene på elbilmarkedet i 2011.

Har du i det hele tatt forsøkt å sette sammen en Enyaq? Vårt behov for vår familiebil er:
- god bakkeklaring 
- Sitte høyt og oversiktlig men også for å ha en høy sitteposisjon inn og ut av bilen.
- Hengerfeste for alt fra sykkelstativ til henger opptil 1500kg
- God nok plass innvendig til å kunne dra med 4 stykk på en 3-5 ukers sommerferie.
- Helst 4x for disse ferieturene men også for helgeturer utenom planert asfaltvei og godt måkte vinterveier.
- God rekkevidde for høy last. (større batteripakke)

Biler som Leaf er et stort kompromiss der. Et kompromiss som  ikke fungerer godt nok, derfor ser jeg på Enyaq. Jeg har aldri på 30 år vurdert ny bil fra BMW, Audi og Mercedes.

Leaf er ypperlig til hverdags og hjem<->kontorjobb kjøring samt lengre turer når plass, trekk og bakkeklarings behovet ikke er viktig. Jeg kunne fint dratt på danmarksferie med Leaf alene, men jeg gjør ikke det med 4 stk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Om du liker det, eller ei, har beskatning ALDI NOENSINNE EVER hjulpet med salg av varen som er beskattet.

Jeg ønsker å se obligatorisk lesestoff om ett eneste eksempel - fra hvilken som helst tid, land, og sammenheng forøvrig - der beskatning av noe økte salget av samme varen. 

Her må det være en misforståelse. Du siterer meg, men det ser ikke ut til at posten har noe med min å gjøre? Er det noe i posten min du er uenig i, eller som er uklart?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har selv tittet på en Skoda Enyaq men det blir nok ikke noe kjøp pga. denne politikken og kombinert med MDGs politikk i byene er det meget sannsynlig at jeg retter synet mot å finne meg en jobb utenfor byene og titte på gode dieselbiler fremover.
 

For morro skyld spekket jeg opp en enyaq for å se hvor dyr den kunne bli og endte på 650000. Momsforslaget utgjør m.a.o. ca 12500 i differanse på denne, og du kommer fint under om du velger bort noen av opsjonene.

Forslaget har nok større effekt på de større bilene som kan erstatte slik som BMW x5, audi Q7  o.l. Som igjen betyr at det tar lengre tid før man populerer bruktmarkedet med større elbiler.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Hvilke opsjoner foreslår du at man fjerner.

Tar man bort soltak, dyreste lakk (men ikke billigste), belyst grill (altså kun de dekorative lysene i grillen, ikke kjørelysene) og går ned fra 21" til 19" kommer jeg ned på 609000. Om du ikke må ha skinninterør kan du kutte 10-20000 til. Ellers er det fortsatt største modell 4x4 med alt utstyr. (og ja med vinterjul) . Dette må man jo gjøre en vurdering av selv, men jeg kan vanskelig se at moms på overskytende over 600' skal gjøre noe vesentlig fra eller til på denne modellen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hverken soltak, belyst grill eller 21" i mitt prisoppsett. Det er alle ting jeg ikke ønsker eller ser nødvendig. Og om grensa går pår 600 så hjelper det ikke om man havner "bare litt over" 600.

Men jeg ser at det er mulig jeg har misforstått noe her. Får man kun moms på det beløpet som ligger over 600? Jeg forstod det som at man kun fikk momsfritak for bilkjøpet om hele kjøpet var under 600.

Da stiller det seg annerledes ift. mitt ønske om å oppgradere til  Enyaq, men det vil jeg gjerne få bekreftet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (26 minutter siden):

 

Leaf er en fin bil. Jeg har selv kjørt flere generasjner i nå ~10 år så jeg kjenner godt til denne størrelse og type bil. Men jeg har også erfart at det ikke er noen god familiebil selv om det var en av de første gode alternativene på elbilmarkedet i 2011.

Har du i det hele tatt forsøkt å sette sammen en Enyaq? Vårt behov for vår familiebil er:
- god bakkeklaring 
- Sitte høyt og oversiktlig men også for å ha en høy sitteposisjon inn og ut av bilen.
- Hengerfeste for alt fra sykkelstativ til henger opptil 1500kg
- God nok plass innvendig til å kunne dra med 4 stykk på en 3-5 ukers sommerferie.
- Helst 4x for disse ferieturene men også for helgeturer utenom planert asfaltvei og godt måkte vinterveier.
- God rekkevidde for høy last. (større batteripakke)

Biler som Leaf er et stort kompromiss der. Et kompromiss som  ikke fungerer godt nok, derfor ser jeg på Enyaq. Jeg har aldri på 30 år vurdert ny bil fra BMW, Audi og Mercedes.

Leaf er ypperlig til hverdags og hjem<->kontorjobb kjøring samt lengre turer når plass, trekk og bakkeklarings behovet ikke er viktig. Jeg kunne fint dratt på danmarksferie med Leaf alene, men jeg gjør ikke det med 4 stk.

Ja, faktisk har eg det. Eg har i dag ein Kodiaq som kosta 635k ny inkl. alt. I konfiguratoren til Enyaq kom eg på ca. 550k med ganske tilsvarande bil, der det hadde kome litt ekstra utanom, men den hadde gått under 600k, og sjølv ein full øt utstyrt blir ikkje spesielt mykje dyrare av moms på det over. Og det er ein av dei dyrare folkebilane der ute.

Men eg er einig i at det ikkje er så mykje å velje mellom i det segmentet med dei spesifikasjonane du nemner. Det er ein grunn for at eg i dag har bensin-Kodiaq. Enyaq er eit alternativ, men burde hatt takboks og då blir rekkevidde på vinteren ganske redusert. Ein Kodiaq har 720 liter mot 585 liter i Enyaq, regulerbare bakseter og etter mi meining betre på det meste. Hadde den hatt stor nok batteripakke ville det vore perfekt.

I tillegg er eg alltid skeptisk til å kjøpe førsteutgåve av ein elbil. 800V er knapt kome på marknaden og eg satsar på at eg det kjem betre alternativ til Kodiaq dei neste tre åra. Eg har testkjørt ein Enyaq, men saknar dei same tingene du nemner.

Eg er ueinig i at folkebilane i dag blir spesielt påverka av 600k-forslaget, men er einig i at el-folkebilane ikkje når heilt opp til ICE i segmentet du nemner. Model X er millionbil og BMW med 600+ km er vel det den òg. Ikkje at den hadde så god plass heller.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Kjetil Kjernsmo said:

Det store problemet er at det er en nisje for store familiebiler som er veldig vanskelig for oss som må være i den nisjen. Problemet er at det er veldig få som har dette behovet som egentlig har råd til nybil. Det gjør at bruktbil-prisene også er høye.

Du kan 'trøste' deg med at de sannsynligvis også vil foreslå å øke beskatningen av fossilt drevne biler i samme segment slik at det blir dyrere uansett hva du kjøper.

På sikt kan vi nok ikke leve med et fritak for moms på biler på generellt grunnlag, men det blir feil om man i oktober sier at det blir store endringer alt fra januar. Kontrakter og avtaler inngås langt frem i tid, særlig nå med alle de begrensingene som finnes i produksjon.

Man bør varsle i god tid via normative vedtak, og med god tid menes minst to år, for hva som skal gjelde. Og med normative vedtak menes eksplisitt ikke vage programformuleringer i en valgkamp, men vedtak i stortinget.

Vi kommer også sannsynligvis til å ha en vesentlig inflasjon* fremover, så 600000 er ikke særlig høyt lengre, og vil ihvertfall ikke være det om noen år.

*) I likhet med resten av verden, det er en konsekvens av to år med pandemi og stor offentlig pengebruk på avbøtende tiltak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde hverken soltak, belyst grill eller 21" i mitt prisoppsett. Det er alle ting jeg ikke ønsker eller ser nødvendig. Og om grensa går pår 600 så hjelper det ikke om man havner "bare litt over" 600.

Men jeg ser at det er mulig jeg har misforstått noe her. Får man kun moms på det beløpet som ligger over 600? Jeg forstod det som at man kun fikk momsfritak for bilkjøpet om hele kjøpet var under 600.

Da stiller det seg annerledes ift. mitt ønske om å oppgradere til  Enyaq, men det vil jeg gjerne få bekreftet.

Ja, det er kun moms per krone over 600k. Kostar bilen 610k så betalar du 25% moms for 10k, altså 2500 kr og bilen vil koste 612 500.

Det er ikkje noko som er vedtatt endå, men AP og SV har sagt at dei ynskjer det frå 2022 om dei vinn valet. Det kan bli noko heilt anna eller fritaket forlenga somd det er i dag. Uansett er det positive at dei ikkje går rett på dei billegaste bilane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...