Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nødvendig verkstedtjeneste for kortkjørt bensinbil


Anbefalte innlegg

Wisd0m skrev (3 timer siden):

Du kjører så lite at du bør nok sikte på å ha bilen i 10 år, kanskje mer hvis det er lite salt i området. Og når den begynner å bli så gammel er det så lite verdi at du kan egentlig ha den til det begynner å komme betydelige verkstesutgifter.

Elbil vil jeg ikke anbefale. TS kjører alt for lite og bør ene og alene fokusere på å holde verditapet nede. Driftskostnadene er en veldig liten andel.

Nå skal de begynne å bruke mindre salt på veiene. Jeg har nok ikke vært flink til å vaske bilen under i bilvaskeri. Noen jeg spurte sa at det har ingen betydning, det kommer jo salt på igjen med en gang du har kjørt ut av bilvaskeriet. Sånn rent generelt er jeg ikke glad i bilvaskerier, men tar turen innom likevel med et stort intervall. Og man leser litt forskjellig, kostene ødelegger lakken osv, bedre å vaske den selv på selvvask.

Ble tipset om Elbil fra en som kjørte til hytta. Han brukte 700 kr for å kjøre til hytta før, mens han nå bruker 24 kroner. Det er bare batteriet som trenger verkstedservice ved elbil, bensinbil hele motoren som gir en høyere prislapp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grankongla skrev (25 minutter siden):

Det er lett å sjekke hvor bra AC funker. Bare skru tempen så lavt som det går, og om det da ikke blåser kaldt er det på tide å få noen til å se på det. Spiller ingen rolle om du står i en garasje eller ute i sola så lenge tempen i bilen er høyere enn den du setter AC på. Jeg hadde en kompis som kjørte rundt og tenkte alt var ok, det ble jo tross alt litt kjølig etter noen minutter sa han. Men det skal ikke bli litt kjølig etter noen minutter. Det skal bli ordentlig kjølig etter noen sekunder. Når kompisen min stakk på verksted viste det seg selvfølgelig at han trengte mer gass.

AC brukes vel ikke direkte til oppvarming? Der bruker vel de fleste motorvarme slik som i biler uten AC.

+1590 betyr at det er en tilleggsavgift som kommer i tillegg til den vanlige servicekostnaden. Gass kommer i tillegg til dette igjen. 

Det må jeg teste ut. Bra med alt som det er mulig å finne ut av selv.

Vil det si at det koster mer en 1590 kr for AC-service?

Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Det må jeg teste ut. Bra med alt som det er mulig å finne ut av selv.

Vil det si at det koster mer en 1590 kr for AC-service?

Stemmer, AC-service koster her 1590 + gass. Så da må du nesten høre med dem hva estimatet for gasskostnad er.

Endret av Grankongla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (5 timer siden):

Verdifallet avtar for hvert år. Altså; for hvert år du eier bilen, så vil du alltiid tape mindre penger i verdifall det neste året. På et eller annet tidspunkt er den lite verdt, ja. På det tidspunktet har du eid bilen lenge og hatt i gjennomsnitt lavt verdifall per år.

Det kan bli mer utgifter til reperasjoner, det får vurderer når de begynner å komme. Det må også vurderes opp mot hvor mye ekstra verdifall man tar på seg med en nyere bil. Bytter man en f.eks ut bil til verdt 200' til en helt ny til 500', så går man fra 20-40' i årlig verdifall til nesten 100', så man kan faktisk reparere forganske mange penger i året før det lønner seg å gjøre et sånt bytte.

Finnes selvfølgelig mye annen motivasjon for å bytte til nyere bil, men det er en ganske god måte å bruke mye penger på.

De som bytter bil før garantien går ut, det vil kanskje si med minst ett år igjen å kjøre før utløp, har enten bildilla, tykk lommebok, firmabil eller kombinasjoner av det som før er nevnt?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

De som bytter bil før garantien går ut, det vil kanskje si med minst ett år igjen å kjøre før utløp, har enten bildilla, tykk lommebok, firmabil eller kombinasjoner av det som før er nevnt?

Siden du har Subaru. Raskt eksempel på Forester bassert på priststistikk fra kvdnorge:

4 år gammel; 270000, 5 år gammel: 251000 -> verditap neste år ca 19000,-

Ny: 530000, ett år gammel: 440000 -> verditap neste år ca 90000,-

Dette forutsetter også at du får solgt bilen til samme pris som forhandler får. Tar du innbytte får du ihvertfall 20'-30' mindre.

Så ved å bytte ut en 4 år gammel Subaru Forester med en ny (uten noe utstyr) øker du ditt årlige forventede verditap med 71000 kroner. Legger man litt utstyr på den nye, og tar innbytte er det fort godt nord for 100000 i transaksjonskost og verdifall første året. Det er ganske mange verkstedsbesøk, eller?

Det finnes mange grunner til å bytte til nyere og dyrere bil. Spare penger er bare veldig feil grunn.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker bilen til å handle med. Bor på toppen av en bratt bakke. Må ha høye hjul og firhjulstrekk på vinteren. Helst litt plass i bagasjerommet så man kan handle uten tilhenger.

Men nå ser det ut til ta det kanskje kan komme en matbutikk litt nærmere der jeg bor.

Lenke til kommentar
liehen skrev (7 timer siden):

Det andre er svart på, men dette fikser du veldig enkelt selv. Kjøp inn såkalt "Iron-X" / flyverustfjerner. Biltema selger dette, men kjenner ikke til hvor bra den er. Her er det bare å spraye på en ren bil (ikke i sterk sol), la det virke som det står på flasken og spyle av med  høyttrykkspyler på en selvvask om du ikke har det hjemme. Du vil se at flyverusten blir farget lilla og vil løse seg opp. Om du ikke vi polere, bør du i det minste ha på voks for å beskytte lakken.

Ofte har man også asfalt-/tjæreflekker i lakken, der fungerer Prickbort (f.eks. Mekonomen) til rundt 90,- pr. flaske helt fint. Denne brukes evt. før Iron-X.

Jeg har en eldre høytrykksspyler som muligens spyler litt for hardt? Kanskje flere styrker å velge i på nyere. Jeg ville tenkt at det fjerner lakken. Men ser at bileiere i området bruker høytrykksspyler på bilen når jeg går forbi.

Når du ikke kjenner til hvor bra Iron-X er, tenker du effektivitet i å få bort prikkene eller at den kan ta noe av lakken samtidig?

Nå har bilen levd en stund, så da er jeg ikke så forsiktig lenger. Syntes i begynnelsen at bilen var så blank og fin at den nesten var mer verdt enn meg, og gremmet meg når det kom en ripe eller to. Egentlig liker jeg å ha en litt røffere bil ute på landet. Men ved bruktbilkjøp vet man ikke hva man får.

Overraskelsen ved nybilkjøpet var flere tusenlapper på verkstedet en gang i året, nesten uten å ha brukt den. Men glad for å ha hatt en bil som har gått knirkefritt i mange år. Ellers en liten suse-pipelyd fra gasspedalen da jeg kjørte på motorveien i går, ved et bestemt trykk, altså ikke hele tiden.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Subara said:

Jeg har en eldre høytrykksspyler som muligens spyler litt for hardt? Kanskje flere styrker å velge i på nyere. Jeg ville tenkt at det fjerner lakken. Men ser at bileiere i området bruker høytrykksspyler på bilen når jeg går forbi.

Når du ikke kjenner til hvor bra Iron-X er, tenker du effektivitet i å få bort prikkene eller at den kan ta noe av lakken samtidig?

Nå har bilen levd en stund, så da er jeg ikke så forsiktig lenger. Syntes i begynnelsen at bilen var så blank og fin at den nesten var mer verdt enn meg, og gremmet meg når det kom en ripe eller to. Egentlig liker jeg å ha en litt røffere bil ute på landet. Men ved bruktbilkjøp vet man ikke hva man får.

Overraskelsen ved nybilkjøpet var flere tusenlapper på verkstedet en gang i året, nesten uten å ha brukt den. Men glad for å ha hatt en bil som har gått knirkefritt i mange år. Ellers en liten suse-pipelyd fra gasspedalen da jeg kjørte på motorveien i går, ved et bestemt trykk, altså ikke hele tiden.

Det tviler jeg på, bare pass på at du ikke har på munnstykke som er til spyling av stein e.l. Pass på å ha litt avstand, er vel rundt 20-30 cm de anbefaler.

Kjenner ikke til hvor effektiv Biltema sin variant som de kaller "Flyverustfjerner" er det jeg mente. Den fjerner garantert ikke lakken :)Skal normalt ikke på i sterk sol og gjerne virke type 2-5 minutter, men det er bare å se hva som står på flasken. Er bare å prøve, er jo billig. Kanskje du må ta en ekstra omgang om det er mye av dritten i lakken og Biltema sin ikke er like effektiv som den jeg bruker.

Andre bruker også clay/leire som man får kjøpt til å fjerne sånt i lakken. Jeg har aldri hatt behov for å prøve det og tipper det vil fungere rimelig greit med metoden ovenfor.

Endret av liehen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (På 17.6.2021 den 12.17):

Det er lett å sjekke hvor bra AC funker. Bare skru tempen så lavt som det går, og om det da ikke blåser kaldt er det på tide å få noen til å se på det. Spiller ingen rolle om du står i en garasje eller ute i sola så lenge tempen i bilen er høyere enn den du setter AC på. Jeg hadde en kompis som kjørte rundt og tenkte alt var ok, det ble jo tross alt litt kjølig etter noen minutter sa han. Men det skal ikke bli litt kjølig etter noen minutter. Det skal bli ordentlig kjølig etter noen sekunder. Når kompisen min stakk på verksted viste det seg selvfølgelig at han trengte mer gass.

AC brukes vel ikke direkte til oppvarming? Der bruker vel de fleste motorvarme slik som i biler uten AC.

+1590 betyr at det er en tilleggsavgift som kommer i tillegg til den vanlige servicekostnaden. Gass kommer i tillegg til dette igjen. 

Test av klimaanlegget: Jeg trykket på klimaanleggbryter 6) og stilte temperaturen på 15,5 grader på førersiden og passasjersiden som er det kaldeste. Deretter viftehastighet 5) på full guffe. Mulig at det ble en tanke kaldere etter en stund enn det var først, men det er ikke snakk om minutter, så da satser jeg på at det er ok. Det er omtrent samme temperatur i luften ute som det går an å kjøle ned bilen, så ikke lett å merke forskjell.

Skrur jeg temperaturen enda mer ned står det LO - jeg hadde nær sagt LOL. Hva betyr det?

Nedkjøling etter parkering i solskinn. Har fått med meg at man ikke skal ha på klimaanlegget når vinduene er åpne, så derfor har jeg lukket de så fort som mulig uten å bli kokt. Og da tar det lang tid å få det kjølig inne i bilen. Løses ved å kjøre en stund med åpne vinduer først uten å ha på klimaanlegget, står det i manualene.

Veldig mye automatikk, så her slås jo ting på av seg selv før man vet ord av det.

Fant at MODE og DUAL var knapper til å trykke på, så det er flere muligheter. Dugg-og isfrie sidevinduer foran blir bra.

IMG_3119.thumb.JPG.aa8fe36a3f80608d0caabf306f4aabe8.JPG

Endret av Subara
Lenke til kommentar
On 6/18/2021 at 8:20 AM, liehen said:

Det tviler jeg på, bare pass på at du ikke har på munnstykke som er til spyling av stein e.l. Pass på å ha litt avstand, er vel rundt 20-30 cm de anbefaler.

Kjenner ikke til hvor effektiv Biltema sin variant som de kaller "Flyverustfjerner" er det jeg mente. Den fjerner garantert ikke lakken :)Skal normalt ikke på i sterk sol og gjerne virke type 2-5 minutter, men det er bare å se hva som står på flasken. Er bare å prøve, er jo billig. Kanskje du må ta en ekstra omgang om det er mye av dritten i lakken og Biltema sin ikke er like effektiv som den jeg bruker.

Andre bruker også clay/leire som man får kjøpt til å fjerne sånt i lakken. Jeg har aldri hatt behov for å prøve det og tipper det vil fungere rimelig greit med metoden ovenfor.

Så skal man ellers huske at "skikkelig" avfetting/asfaltfjerner/rustoppløser eller clay o.l. er slik at man bør polere bilen etterpå. Og helst videre lakkforsegling helst. Da blir også det videre vedlikeholdet enklere... Her trenger man ikke superdyre midler for at det skal bli et bra resultat - evt. kan man også si at de flaskene man kjøper til middels pris, gjerne holder til en del behandlinger. 

For mange høyttrykkspylere vil man kunne få kjøpt nye munnstykker med forskjellige dysetyper. En del merker har felles feste, slik at de kan bruke utstyr om hverandre (i en del tilfeller er det vel samme produsenten bak forskjellige merker....). 20-30 cm høres egentlig nært ut med type 15 graders dyse, som vel er ganske "standard". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

Så skal man ellers huske at "skikkelig" avfetting/asfaltfjerner/rustoppløser eller clay o.l. er slik at man bør polere bilen etterpå. Og helst videre lakkforsegling helst. Da blir også det videre vedlikeholdet enklere... Her trenger man ikke superdyre midler for at det skal bli et bra resultat - evt. kan man også si at de flaskene man kjøper til middels pris, gjerne holder til en del behandlinger. 

For mange høyttrykkspylere vil man kunne få kjøpt nye munnstykker med forskjellige dysetyper. En del merker har felles feste, slik at de kan bruke utstyr om hverandre (i en del tilfeller er det vel samme produsenten bak forskjellige merker....). 20-30 cm høres egentlig nært ut med type 15 graders dyse, som vel er ganske "standard". 

Polering har ikke vært gjort, for sand- eller asfaltprikkene måtte av først. Jeg får undersøke med noen verksteder i nærheten hva slags pakkeløsninger de tilbyr for slikt arbeid.

Jeg husker at det var et spørsmål ved maling av huset, bruke hageslangen eller høytrykkspyler på lang avstand. Hvis jeg kan få kjøpt dyse til høytrykkspyleren er det bra.

Lakkforsegling kr 5990,- (5 490,- ved service) er prisen på merkverkstedet. Da er premium bilpleie inkludert, med asfaltfjerning, piggstøv og polering. Jeg synes jo det høres dyrt ut, men er det det?

Hvis jeg tar premium bilpleie hjemme og finner en lakkerer, kan det hende han ikke er fornøyd med grunnarbeidet. Derfor er sikkert bilpleie lagt inn i lakkforseglings-pakken på merkverkstedet. Og lakken varer bare i 24 måneder. Jeg bruker piggdekk.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
12 hours ago, NULL said:

Så skal man ellers huske at "skikkelig" avfetting/asfaltfjerner/rustoppløser eller clay o.l. er slik at man bør polere bilen etterpå. Og helst videre lakkforsegling helst. Da blir også det videre vedlikeholdet enklere... Her trenger man ikke superdyre midler for at det skal bli et bra resultat

Helt riktig og som nevnt i mitt opprinnelige innlegg :) Man må hverken ha lakkforsegling eller polere, men man må beskytte bilen med voks som et minimum etter en slik behandling. Selv bruker jeg en dyr voks som er meget holdbar og gir mye glans. Vet en del sier at det er poleringen som gir glans, men voks kan også gi en ekstra glans. Selv bruker jeg Swissvax Shield. Den er forholdsvis dyr, men også veldig drøy i bruk og utrolig holdbar. Fortsatt masse voks igjen fra i fjor høst, også nederst på sidene da jeg tok bilen nå i juni. Men når den er nyvokset så renner dritten enda lettere av. Er man litt ekstra nøye er en maskinpolering av og til også veldig fint, både for fjerning av riper og for å få opp glansen, som man ikke klarer like bra for hånd. Men, det var kanskje ikke detailingråd trådstarter skulle ha 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/17/2021 at 11:58 AM, Subara said:

Kom til å tenke på at AC vel også varmer opp bilen innvendig om vinteren? Så sånn sett er det lett å merke hvis den synger på siste verset.

Kjenner ikke til at den varmer opp bilen om vinteren, men den skal stå på hele året. Den gjør gjerne at dugg i bilen forsvinner raskere, men på mange (de fleste?) biler mener jeg det er slik at den ikke går på under en viss temperatur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Subara said:

Polering har ikke vært gjort, for sand- eller asfaltprikkene måtte av først. Jeg får undersøke med noen verksteder i nærheten hva slags pakkeløsninger de tilbyr for slikt arbeid.

Jeg husker at det var et spørsmål ved maling av huset, bruke hageslangen eller høytrykkspyler på lang avstand. Hvis jeg kan få kjøpt dyse til høytrykkspyleren er det bra.

Lakkforsegling kr 5990,- (5 490,- ved service) er prisen på merkverkstedet. Da er premium bilpleie inkludert, med asfaltfjerning, piggstøv og polering. Jeg synes jo det høres dyrt ut, men er det det?

Hvis jeg tar premium bilpleie hjemme og finner en lakkerer, kan det hende han ikke er fornøyd med grunnarbeidet. Derfor er sikkert bilpleie lagt inn i lakkforseglings-pakken på merkverkstedet. Og lakken varer bare i 24 måneder. Jeg bruker piggdekk.

Lakkforsegling kan du gjøre selv. For min egen del polerer jeg bilen to ganger i året og legger på lakkforsegling selv etterpå. Siste gangene nå, så ha det vært Autoglym sin lakkforsegling som brukes. En flaske koster noen hundrelapper og holder til flere behandlinger. Er produkter tilgjengelig i forskjellige prisklasser.

Når bilen var ny, kjørte jeg noen år med behandling via et spesialfirma. Var ikke superfornøyd med resultatet. Er en del forskjellige opsjoner nå når det gjelder teknikker/typer lakkforsegling som skal vare alt fra et år til flere år før man trenger etterbehandling. Og med varierende priser. 

6000 hørtes dyrt ut. Tipper de vel gjerne kjører bilen da til et annet firma som tar seg av dette, og som kanskje er rimeligere om man tar direkte kontakt. Videre er det jo gjerne etterbehandlinger 12-24 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, liehen said:

Kjenner ikke til at den varmer opp bilen om vinteren, men den skal stå på hele året. Den gjør gjerne at dugg i bilen forsvinner raskere, men på mange (de fleste?) biler mener jeg det er slik at den ikke går på under en viss temperatur. 

Elbiler snur AC'n slik at den varmer på vinteren (varmepumpe). Andre biler bruker den kun for å avfukte lufta og hindre dugg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...