Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nødvendig verkstedtjeneste for kortkjørt bensinbil


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Tmz said:

Service er bare tull, skift olje og filter selv og dokumenter det så er du like langt. 

Vel tipper du ikke sier det samme når registereim ryker og motoren går til helvete.

Men ja olje og filter er greit å skifte selv bare passe på interval på registereim, husk at selv om bilen ikke har gått langt så bør man bytte den hvert 5-7 år, usikker på hva subaru mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (45 minutter siden):

Vel tipper du ikke sier det samme når registereim ryker og motoren går til helvete.

Men ja olje og filter er greit å skifte selv bare passe på interval på registereim, husk at selv om bilen ikke har gått langt så bør man bytte den hvert 5-7 år, usikker på hva subaru mener.

Registerreimen hadde jeg helt glemt. Har inntrykk av at den koster en del, så den tar man gjerne og bytter i Sverige.

Jeg undersøkte en gang prisen for service på - var det Snapdrive - I hvert fall var det noen som var sertifisert for Subaru. Det var bare 1000 kr rimeligere. Men det var vanlig service på nybil før man begynner å skifte ut deler.

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Lakkforsegling kan du gjøre selv. For min egen del polerer jeg bilen to ganger i året og legger på lakkforsegling selv etterpå. Siste gangene nå, så ha det vært Autoglym sin lakkforsegling som brukes. En flaske koster noen hundrelapper og holder til flere behandlinger. Er produkter tilgjengelig i forskjellige prisklasser.

Når bilen var ny, kjørte jeg noen år med behandling via et spesialfirma. Var ikke superfornøyd med resultatet. Er en del forskjellige opsjoner nå når det gjelder teknikker/typer lakkforsegling som skal vare alt fra et år til flere år før man trenger etterbehandling. Og med varierende priser. 

6000 hørtes dyrt ut. Tipper de vel gjerne kjører bilen da til et annet firma som tar seg av dette, og som kanskje er rimeligere om man tar direkte kontakt. Videre er det jo gjerne etterbehandlinger 12-24 mnd.

Vet om et sted jeg kan tenke meg de benytter som verkstedet anbefalte en gang, antagelig fordi deres avdeling ikke tilbyr bilpleie, ser jeg.

Bruker du poleringsmaskin?  Litt å velge i https://www.biltema.no/bilpleie/polermaskiner-og-hoytrykkspylere/polermaskiner/

Lakkforsegling virker mer for proffe med ordentlig verneutstyr, dekke til håndtak, vinduer og speil og er stort lokale/garasje til disposisjon. Tenker at fluer vil feste seg hvis man gjør det ute på sommeren.        Om våren pollestøv. Om høsten, blader og barnåler.

 Sitat

Best resultat oppnår du ved å bruke Biltemas proffsprøyte med trykkluft.

https://www.biltema.no/nytt-og-nyttig/inspirasjon/denne-jobben-fikser-du-fint-selv/

 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 17.6.2021 den 8.16):

Elbil vil jeg ikke anbefale. TS kjører alt for lite og bør ene og alene fokusere på å holde verditapet nede. Driftskostnadene er en veldig liten andel.

 

Sitat

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gir Statens vegvesen i oppdrag å legge til rette for nullutslippssoner i Oslo og Bergen. Selv vil han ikke selge bensinbilen.

Oslo og Bergen har i lang tid bedt om adgang til å utprøve soner med forbud mot bensin- og dieselbiler. Formålet er å redusere utslipp av skadelige klimagasser.

Veivesenet skal også vurdere endringer som gjør det lettere å opprette gebyrbaserte lavutslippssoner. Oppdraget omfatter både rettslige, tekniske og praktiske problemstillinger.

Innføring av slike soner betyr at bystyret kan forby beboere og næringsliv å kjøre diesel- og bensinbiler i enkelte gater eller områder i byen. Hybridbilens skjebne er uavklart.

I Oslo kan sentrum fra Aker brygge til og med Tøyen, Grønland og Vaterland i øst bli berørt i første omgang. Målet er at første sone skal være på plass i 2023.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/eKApQO/knut-arild-hareide-groent-lys-for-aa-teste-diesel-og-bensinbilforbud-i

Jeg pleier å kjøre til en annen del av Oslo, hvor jeg også kan parkere. Inntil til det blir stengt for bensinbiler...

Endret av Subara
Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Vet om et sted jeg kan tenke meg de benytter som verkstedet anbefalte en gang, antagelig fordi deres avdeling ikke tilbyr bilpleie, ser jeg.

Bruker du poleringsmaskin?  Litt å velge i https://www.biltema.no/bilpleie/polermaskiner-og-hoytrykkspylere/polermaskiner/

Lakkforsegling virker mer for proffe med ordentlig verneutstyr, dekke til håndtak, vinduer og speil og er stort lokale/garasje til disposisjon. Tenker at fluer vil feste seg hvis man gjør det ute på sommeren.        Om våren pollestøv. Om høsten, blader og barnåler.

Bruker ikke poleringsmaskin. Kunne klart vært en fordel i de tilfellene man skulle tatt kosmetiske riper i klarlakken o.l. Med det sagt, den eldste bilen hadde vel nå - i hvert fall visuelt sett - hatt godt av en omgang med maskin. Er kanskje litt redd for at jeg skal gjøre mer skade enn nytte med maskin  😉 

Det finnes lakkforseglingsprodukter som man bare legger på med poleringsklut - også vel gjerne referert til som hardvoks. Se eksempelvis Autoglym Extra Gloss Protection. Det forutsettes at jobben gjøres oftere enn de profesjonelle løsningene med teflon, keramikk etc. og hva som enn i hvert fall markedsføres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 timer siden):

Vel tipper du ikke sier det samme når registereim ryker og motoren går til helvete.

Men ja olje og filter er greit å skifte selv bare passe på interval på registereim, husk at selv om bilen ikke har gått langt så bør man bytte den hvert 5-7 år, usikker på hva subaru mener.

Har kjede i bilen min, men ja har man reim bør man selvfølgelig bytte denne. Første bilen min var over 20 år gammel og hadde gått langt over 200k når jeg byttet reima.. Gikk fint det. Kan sikkert kjøpe ny motor for den summen det koster med service i 5+ år

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 22.6.2021 den 9.11):

Lakkforsegling kan du gjøre selv. For min egen del polerer jeg bilen to ganger i året og legger på lakkforsegling selv etterpå. Siste gangene nå, så ha det vært Autoglym sin lakkforsegling som brukes. En flaske koster noen hundrelapper og holder til flere behandlinger. Er produkter tilgjengelig i forskjellige prisklasser.

Bruker du noe fra Autoglym til poleringen også? Er det viktig å bruke samme merke hvis man polerer først og tar lakkforseglingen på toppen?

NAF sier tyntflytende poleringsmiddel eller voks. https://nye.naf.no/bilhold/bilpleie/slik-polerer-du-bilen-din-enkelt

Til avfetting og flyverustfjerner tenker jeg det er det samme hva man sprayer på, bare de ikke er for sterkt, fordi det spyles av til slutt. Det virker som Biltema sin flyverustfjerner er sterk for det anbefales lakkering etterpå. Så da prøver jeg den hos Bilextra.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Subara said:

Bruker du noe fra Autoglym til poleringen også? Er det viktig å bruke samme merke hvis man polerer først og tar lakkforseglingen på toppen?

NAF sier tyntflytende poleringsmiddel eller voks. https://nye.naf.no/bilhold/bilpleie/slik-polerer-du-bilen-din-enkelt

 

Til avfetting og flyverustfjerner tenker jeg det er det samme hva man sprayer på, bare de ikke er for sterkt, fordi det spyles av til slutt. Det virker som Biltema sin flyverustfjerner er sterk for det anbefales lakkering etterpå. Så da prøver jeg den hos Bilextra.

Når det gjelder "flyverustfjerner" tror jeg en del av midlene er ganske så enkle kjemikalier, med fancy navn 😉 Generelt er det kanskje også asfalt o.l. som er det som skaper størst utfordringer - dvs. spesielt fordørene kjennes helt rue ut, og dette må bort før man behandler lakken videre. Her er jeg ikke så sikker på at "vindundermidlene" gjør en så spesielt forskjellig jobb fra vanlig petroleumsbasert avfetting. Nesten som man kan mistanke at jo mindre advarsler og flere miljømerker det er på flaska, jo dårligere fungerer det 😉 

Ja, har brukt Autoglym til poleringen, eller andre midler.... Igjen, mye av dette er nok i praksis ganske like produkter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 17.6.2021 den 8.16):

Du kjører så lite at du bør nok sikte på å ha bilen i 10 år, kanskje mer hvis det er lite salt i området.

Sitat

Når du først vasken bilen utvendig er det lurt å spyle skikkelig på og rundt bremsene. Salt gjør at bremseskiver ruster, og bilen går ikke gjennom EU-kontroll om det er for mye rust på skivene, selv om skivene i utgangspunktet ikke er for slitt.

https://nye.naf.no/bilhold/bilpleie/slik-vasker-du-bilen-utvendig

Da må man vite hvor bremsene befinner seg på bilen. På undersiden av bilen i fronten et sted. Ikke så lett å komme til der. Bare synd at jeg ble opptatt av dette etter 5 år på veien 😅

Heldigvis ikke salting på veiene i sommermånedene. Og det var ikke salt som førte til rustne bremseskiver hos en jeg kjenner som har bil ett år eldre enn min, men at hun ikke hadde trykket hard nok på bremsen.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...