Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

On 6/6/2021 at 11:33 AM, Vaniman said:

Det høres ut som du er invovlert og på krigsstien😀 Det er greit, slik er det når man står foran en streik. Men samfunnet ellers ser ut til å reagere, og da bør kanskje lærere jenke seg denne gang, og heller vente til neste år før man fronter denne saken. 

Samfunnet reagerte på det syltynne grunnlaget for tvungen lønnsnemd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Gromle said:

Har vanligvis stemt innen den borgerlige konstellasjonen. Men etter tvungen lønnsnemnd x 2 vs Unio kommer jeg stemme Rødt i ren protest. 

Ser ikke helt hvordan å stemme Rødt skal hjelpe deg. Hovedsakelig er problemet at det er for mange ansatte i stat og kommune og et statbudsjett som er for stort. Siden statsbudsjettet nå ikke kan øke pga. sin størrelse ift BNP, så er det eneste som hjelper hver enkelt i staten til høyere lønn at det blir færre å dele budsjettet på. Så antall ansatte må reduseres og oppgaver til staten må reduseres samt produktiviteten per ansatt opp. En måte er å redusere ikke vesentlige oppgaver staten har påtatt seg (NRK, trossamfunn, ulike støtteordninger til bedrifter, miljøplanlegging/klima i kommune...). Hvis Rødt skal inn så står de for en økning av offentlig ansatte og offentlige oppgaver. Det vil knele økonomien og evnen staten har til å lønne sine ansatte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er også veldig usikker i år.
Har ofte stemt Høyre, men synes Høyre har beveget seg for langt bort fra tanken om individuell frihet og en effektiv offentlig sektor.

Jeg er for en omfordeling i samfunnet, men det aller viktigste er å sørge for at folk jobber så mye som de har kapasitet til, og da primært i privat sektor. 
Jeg ønsker mer fokus på "mest mulig verdi for pengene". Hvordan kan man gi best mulig offentlige tjenseter for den summen man har til rådighet. Nå er fokusest motsatt vei. Vi kaster penger etter de områdene som tilsynelatende trenger mer penger, uten å se på om man kan gjøre ting smartere. 

Jeg har ikke problemer med at det er litt forskjeller i Norge, så lenge alle har det bra. Litt forskjeller må det være for at folk skal gidde å gjøre en innsats. At det som en konsekvens av dette blir noen superrike har jeg ikke et stort problem med. Men man kan gjerne ha en liten arveavgift for en liten omfordeling av opparbeidet rikdom. Men MYE lavere enn galskapen fra SV som i praksis ville gitt over 100% arveavgift for de største formuene.

Jeg ønsker "å sette bestemor ut på anbud".
Dette fordi jeg ønsker at bestemor (eller i mitt tilfelle min datter, og etter hvert mine foreldre.) skal få den best mulige hjelpen hun kan få for de pengene som er satt av til å hjelpe henne.
Jeg er enig i venstresiden at Høyre i for stor grad satser på "stoppeklokke"-måling. Man måler nå alt for mye i hvor billig og fort man kan gjøre ting, og fokuserer ikke på kvaliteten. Jeg ønsker meg mest mulig kvalitet for pengene. Her har Høyre feilet stort.

Men dette er ikke noe venstresiden er bedre på heller. De har enda mindre fokus på kvalitet i tjenestene.
De driver i enda større grad med å kaste penger på problemer og har i stor grad kun ideologiske skylapper. F.eks. i Oslo kaster man ut private barnehager selv om disse er bedre drevet og leverer høyere kvalitet enn de offentlige. (Jeg har selv hatt erfaring med begge deler og mine personlige erfaringer underbygger dette). Måten skolen nå drives på i Oslo er også enda verre enn da Høyre hadde styringen. Offentlige tilbud til mange svake grupper i byen har stått stille de siste årene, og dermed i praksis blitt dårligere grunnet befolkningsøkning. Venstresiden vil at "alle skal ha det likt", men folk er ikke like, og særlig en del utsatte grupper har behov for spesielle løsninger tilpasset dem.

Ideologisk mener jeg derfor at høyresiden har de beste løsningene, men dagens Høyre++ har rotet seg bort i en enorm offentlig pengebruk uten at man har klart å fokusere på kvalitet.  Offentlige tjenster vil aldri bli like effektive som private tjenster, men utfordringen er å styre dem riktig. Her har Høyre feilet.


Også på miljøfeltet er jeg i utakt med det meste av dagens Storting. Som for alt annet ønsker jeg mest mulig miljøeffekt per krone. Dette er overhodet ikke fokus for så og si noen av de som sitter på dagens Storting. Her kastes det milliard etter milliard på løsninger med minimal miljøeffekt, som f.eks. elektrifisering av norsk sokkel. Venstresiden er også her enda verre. Det er bare å se på hvor lite man i praksis har fått til i Oslo.

Pandemihåndteringen var vel det som satte siste spiker i kista for å stemme på Høyre. De har i alt for liten grad klart å balansere hensynet til individuell frihet opp mot behovet for effektive smittevern. Når de ønsket å utrede portforbud var det nok for meg. At et parti som sier de hører hjemme på høyresiden i det hele tatt vurderer dette, er for meg utilgivelig.

Det eneste alternativet er egentlig på papiret FrP, men i praktisk politikk er de jo umulig å forholde seg til, og vimser hit og dit i beste populistiske ånd, og i praksis blir det nok ikke noe bedre enn Høyre. I tillegg er det for mange rare folk i partiet.

Frister litt å stemme SP som en protest, men gitt at de mest sannsynligvis vil samarbeide med SV og AP (Og "grøss" kanskje Rødt eller MDG) gjør at jeg slår det fra meg. I tillegg har de nok enda dårligere løsninger ift effektiv offentlig sektor.
 

Å stemme FnB e.l. hadde kanskje vært det beste. En proteststemme til et parti som sier "Nok er nok".

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
13 minutes ago, KalleKanin said:

-

Høres ut som du har et mye bredere engasjement og tanker rundt politikk enn FNB. Nærmest som kommer er nok Liberalistene for deg også. Jeg har personlig ikke tro på et samfunn 100 prosent styrt av liberalistene, men tror at en stor andel med Liberalistene ville vært en sunn retning for Norge i en god del år. Sjekk Stortingsprogrammet:

https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram

 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (11 minutter siden):

Høres ut som du har et mye bredere engasjement og tanker rundt politikk enn FNB. Nærmest som kommer er nok Liberalistene for deg også. Jeg har personlig ikke tro på et samfunn 100 prosent styrt av liberalistene, men tror at en stor andel med Liberalistene ville vært en sunn retning for Norge i en god del år. Sjekk Stortingsprogrammet:

https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram

 

Må nok skuffe deg der. :)

Liberalistene blir litt for ekstreme, og jeg ønsker å stemme på et parti som jeg i hvert fall kan være enig i hovedretningen.
Jeg er enig i mye av det man ønsker å oppnå, men ikke helt enig i virkemidlene. 

Uten sammenligning forøvrig blir det for meg litt som Rødt på venstresiden. Ideene er besnærende, men de vil ikke fungere i praksis. 

Jeg ønsker f.eks. en velferdsstat, og gjerne at staten står for en stor del av finansieringen av offentlige ordninger, men bare ikke nødvendigvis all gjennomføringen.
(Gjerne både offentlige og private aktører som kan konkurrere mot hverandre på sine styrker og svakheter.)

Min personlige mening er at systemet til Liberalistene vil gjøre at litt for mange faller utenfor, og at forskjellene blir litt for store. Det blir litt for mye "USA" for meg.

Edit:
Som nevnt over er jeg f.eks. ikke kategorisk mot en arveavgift, ei heller formueskatt. Men de må være edruelige og utformet på en måte som i minst mulig grad gir oss ulemper ift andre land, investeringslyst etc.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, KalleKanin said:

Må nok skuffe deg der. :)

Liberalistene blir litt for ekstreme, og jeg ønsker å stemme på et parti som jeg i hvert fall kan være enig i hovedretningen.
Jeg er enig i mye av det man ønsker å oppnå, men ikke helt enig i virkemidlene. 

Uten sammenligning forøvrig blir det for meg litt som Rødt på venstresiden. Ideene er besnærende, men de vil ikke fungere i praksis. 

Jeg ønsker f.eks. en velferdsstat, og gjerne at staten står for en stor del av finansieringen av offentlige ordninger, men bare ikke nødvendigvis all gjennomføringen.
(Gjerne både offentlige og private aktører som kan konkurrere mot hverandre på sine styrker og svakheter.)

Min personlige mening er at systemet til Liberalistene vil gjøre at litt for mange faller utenfor, og at forskjellene blir litt for store. Det blir litt for mye "USA" for meg.

Hvis man ikke ønsker å stemme inn en eneste liberalistisk og statsreduserende representant må man nesten bare finne seg i dårlig kvalitet levert av staten og en stat som sløser. Det er forskjell på å få inn noen representanter og sluttideologien.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (5 timer siden):

Jeg er også veldig usikker i år.
Har ofte stemt Høyre, men synes Høyre har beveget seg for langt bort fra tanken om individuell frihet og en effektiv offentlig sektor.

Jeg er for en omfordeling i samfunnet, men det aller viktigste er å sørge for at folk jobber så mye som de har kapasitet til, og da primært i privat sektor. 
Jeg ønsker mer fokus på "mest mulig verdi for pengene". Hvordan kan man gi best mulig offentlige tjenseter for den summen man har til rådighet. Nå er fokusest motsatt vei. Vi kaster penger etter de områdene som tilsynelatende trenger mer penger, uten å se på om man kan gjøre ting smartere. 

Jeg har ikke problemer med at det er litt forskjeller i Norge, så lenge alle har det bra. Litt forskjeller må det være for at folk skal gidde å gjøre en innsats. At det som en konsekvens av dette blir noen superrike har jeg ikke et stort problem med. Men man kan gjerne ha en liten arveavgift for en liten omfordeling av opparbeidet rikdom. Men MYE lavere enn galskapen fra SV som i praksis ville gitt over 100% arveavgift for de største formuene.

Jeg ønsker "å sette bestemor ut på anbud".
Dette fordi jeg ønsker at bestemor (eller i mitt tilfelle min datter, og etter hvert mine foreldre.) skal få den best mulige hjelpen hun kan få for de pengene som er satt av til å hjelpe henne.
Jeg er enig i venstresiden at Høyre i for stor grad satser på "stoppeklokke"-måling. Man måler nå alt for mye i hvor billig og fort man kan gjøre ting, og fokuserer ikke på kvaliteten. Jeg ønsker meg mest mulig kvalitet for pengene. Her har Høyre feilet stort.

Men dette er ikke noe venstresiden er bedre på heller. De har enda mindre fokus på kvalitet i tjenestene.
De driver i enda større grad med å kaste penger på problemer og har i stor grad kun ideologiske skylapper. F.eks. i Oslo kaster man ut private barnehager selv om disse er bedre drevet og leverer høyere kvalitet enn de offentlige. (Jeg har selv hatt erfaring med begge deler og mine personlige erfaringer underbygger dette). Måten skolen nå drives på i Oslo er også enda verre enn da Høyre hadde styringen. Offentlige tilbud til mange svake grupper i byen har stått stille de siste årene, og dermed i praksis blitt dårligere grunnet befolkningsøkning. Venstresiden vil at "alle skal ha det likt", men folk er ikke like, og særlig en del utsatte grupper har behov for spesielle løsninger tilpasset dem.

Ideologisk mener jeg derfor at høyresiden har de beste løsningene, men dagens Høyre++ har rotet seg bort i en enorm offentlig pengebruk uten at man har klart å fokusere på kvalitet.  Offentlige tjenster vil aldri bli like effektive som private tjenster, men utfordringen er å styre dem riktig. Her har Høyre feilet.


Også på miljøfeltet er jeg i utakt med det meste av dagens Storting. Som for alt annet ønsker jeg mest mulig miljøeffekt per krone. Dette er overhodet ikke fokus for så og si noen av de som sitter på dagens Storting. Her kastes det milliard etter milliard på løsninger med minimal miljøeffekt, som f.eks. elektrifisering av norsk sokkel. Venstresiden er også her enda verre. Det er bare å se på hvor lite man i praksis har fått til i Oslo.

Pandemihåndteringen var vel det som satte siste spiker i kista for å stemme på Høyre. De har i alt for liten grad klart å balansere hensynet til individuell frihet opp mot behovet for effektive smittevern. Når de ønsket å utrede portforbud var det nok for meg. At et parti som sier de hører hjemme på høyresiden i det hele tatt vurderer dette, er for meg utilgivelig.

Det eneste alternativet er egentlig på papiret FrP, men i praktisk politikk er de jo umulig å forholde seg til, og vimser hit og dit i beste populistiske ånd, og i praksis blir det nok ikke noe bedre enn Høyre. I tillegg er det for mange rare folk i partiet.

Frister litt å stemme SP som en protest, men gitt at de mest sannsynligvis vil samarbeide med SV og AP (Og "grøss" kanskje Rødt eller MDG) gjør at jeg slår det fra meg. I tillegg har de nok enda dårligere løsninger ift effektiv offentlig sektor.
 

Å stemme FnB e.l. hadde kanskje vært det beste. En proteststemme til et parti som sier "Nok er nok".

Enig i mye av det du skriver. Det er en uting i norsk politikk å "kaste penger etter løsninger", som du sier, i den tro at mer penger alltid er løsningen. Ellers høres det ut som du er plassert sentrum/høyre politisk. Et fritt marked med godt utbygd velferdsstat er vel en god løsning. Da får man liksom det beste fra både høyre og venstresiden. (Jeg tolker det slik at det er her du står politisk). 

Jeg synes egentlig det meste stemmer i Norge. Vi er høyt utdannet, har mye kapital, politisk stabilitet, nærhet til markeder (EØS-avtalen)  og etterhvert en godt utbygd transport-infrastruktur. Men alle land har sine utfordringer, også Norge. Hovedutfordringen til Norge er nok en offentlig sektor som er for stor. Det binder opp produktiv arbeidskraft, og er dyrt for samfunnet. Det blir liksom tap-tap. Man taper arbeidere som kan produsere, og man taper fordi man må betale for disse unødvendige offentlige arbeidsplassene over skatteseddelen. Egentlig handler det om effektiv og smart ressursutnyttelse, der arbeidskraft og kapital er ressursene i dette tilfellet. Jens Stoltenberg advarte mot dette da han var statsminister, og vi ser nå at han hadde rett. Vi som stemmer borgerlig kan kanskje akseptere en såpass stor offentlig sektor, men da må den i tilfelle være mer effektiv enn i dag. Pengene over statsbudsjettet må investeres på en smartere, bedre og mer lønnsom måte. 

Jeg synes det høres ut som FrP, H og V er de partiene som står deg nærmest. Det er disse partiene som er aktuelle for meg. FNB forsvinner nok ut på sidelinjen etter dette valget. Håper du stemmer, ihvertfall. Det er jo det viktigste, når det kommer til stykket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fryktelig usikker på hva jeg skal stemme i år. Valgkamp og hva de gjør er to forskjelige ting så jeg gir fulstendig f.. i hva de sier i valgkampen. Noen eksempler er at AP plutslig er imot sentralisering selv om de stemmer for sentrallisering hver eneste gang. FRP er plutselig mot bompenger selv om de har stemt for de fleste bomringene. Senterpartiet sier at de lytter til folk selv om de er imot folkeavsemninger som de har vist flere ganger(Husker siste EU Avstemming da SP sa at de ville stemme mot uansett hva folk sa), SV sa det samme.  Venstre skal være liberale, men det de stemmer stor sett imot hvis noe er liberalt. Det er vanskelig og finne et parti som man kan stole på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grynte skrev (13 minutter siden):

FRP er plutselig mot bompenger selv om de har stemt for de fleste bomringene.

Fordi de ikke bestemmer alt selv, og må svare ja på noe, så de kan svare nei på noe annet.

Ganske logisk at man prøver å stemme det samme som de andre partiene man samarbeider med, med mindre man er dypt uenig og tror man kan forandre på dette.
Hadde FRP stemt nei på bompenger så kunne det endt med at de ble stemt ut..

Lenke til kommentar

Nå går Oslo byrådet, pga at Lan ikke ville trekke seg, er det taktikk kun fordi hun nå skal sikte seg inn på tinget?

 Man kan mene mye om MDG, men dette partiet vil sløse skattepenger som aldri før. Nå har de klart tiden budsjettsprekk på 5,2 milliarder, jeg ser at mange av tilhengerne ikke bryr seg om denne summen, men dette er en god slump med penger. Ville en leder i en privat bedrift beholdt sin stilling om hen sløste 5,2 milliarder?

Miss tillit.jpeg

Endret av Oksygen88
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oksygen88 skrev (1 time siden):

Man kan mene mye om MDG, men dette partiet vil sløse skattepenger som aldri før. Nå har de klart tiden budsjettsprekk på 5,2 milliarder, jeg ser at mange av tilhengerne ikke bryr seg om denne summen, men dette er en god slump med penger. Ville en leder i en privat bedrift beholdt sin stilling om hen sløste 5,2 milliarder?

Det er ikke MDG, Berg, etaten eller andre partier som har gjort at vannforsyningsprosjektet har gått over budsjett, saken handler om det opposisjonen og Rødt mener er brudd på informasjonsplikten - ikke budsjettet. Alle partiene i Oslo stemte enstemmig for å godkjenne budsjettsprekken i dag, så det er det full politisk enighet om.

Vi ser slike budsjettsprekker til stadighet i Norge, for eksempel InterCity-sprekken nå nylig som har gått hele 70% over budsjett (7.4 milliarder sprekk). Det har likevel ikke vært snakk om noe mistillit mot samferdselsministeren av den grunn, selv om han ventet lengre med å informere og tok flere runder med eksterne konsulenter enn det Berg gjorde i Oslo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 hours ago, Snikpellik said:

Det er ikke MDG, Berg, etaten eller andre partier som har gjort at vannforsyningsprosjektet har gått over budsjett, saken handler om det opposisjonen og Rødt mener er brudd på informasjonsplikten - ikke budsjettet. Alle partiene i Oslo stemte enstemmig for å godkjenne budsjettsprekken i dag, så det er det full politisk enighet om.

Vi ser slike budsjettsprekker til stadighet i Norge, for eksempel InterCity-sprekken nå nylig som har gått hele 70% over budsjett (7.4 milliarder sprekk). Det har likevel ikke vært snakk om noe mistillit mot samferdselsministeren av den grunn, selv om han ventet lengre med å informere og tok flere runder med eksterne konsulenter enn det Berg gjorde i Oslo.

Jeg tror partiene passer på hverandre, det fleste som er inne der har jo endel prosjekter under beltene hvor million og milliarder har blitt svidd av unødvendig. Men tror folket er ganske oppgitt pga arbeidsmiljø saken + 5,2 milliarder. Det er jo litt veksel. Nå prøver hun desperat å skylde på Rødt, men hun gadd jo heller ikke å trekke seg, og ville trekke med hele byrådet, selv om hun vet at MDG sikkert får en person inn på tinget fra Oslo, siden det virker som så mange i Oslo elsker sykkelveien og øko-markeder.

Hvorfor er det så jævlig vanskelig for prosjekter å holde seg innenfor budsjettet, er det ikke derfor de har anbud og en armé med konsulenter for å holde litt kontroll på pengebruken?

Lenke til kommentar
Oksygen88 skrev (18 timer siden):

Hvorfor er det så jævlig vanskelig for prosjekter å holde seg innenfor budsjettet, er det ikke derfor de har anbud og en armé med konsulenter for å holde litt kontroll på pengebruken?

Hvis dette er viktig for ditt valg må du stemme på ett parti som aldri vil få noe makt.

Og så foreslår jeg du setter deg inn i litt større anbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Barny Aråstad said:

Hvis dette er viktig for ditt valg må du stemme på ett parti som aldri vil få noe makt.

Og så foreslår jeg du setter deg inn i litt større anbud.

Heller en stemme på en nytt parti, enn til de som øker statsbudsjettet år for år og sløser med skattepenger. Det kommer til å gå galt, når pensjonisttrykket øker og vi en gang i fremtiden kanskje ikke har olje som en melkeku. 

Personlig frihet og ansvarlig brukt av penger er viktig for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvem jeg skal stemme på til høsten, men det står mellom to partier Høyre eller Liberalistene. Grunnen til at jeg stemmer Høyre er ikke fordi jeg er noe fan, men en bedre av to onder. Tanken på fire år med rød-grønn regjering får meg til å grøsse. Da vil jeg heller ha det slik vi har det i dag med Høyre ved roret. Politisk er jeg nærmest liberalistene, men tviler at et så nytt parti får noe annet en maks en representant (selv om de er veldig populærere på diskusjon.no) 

Lenke til kommentar
On 6/10/2021 at 7:32 PM, simpelt_tull said:

For meg er det for første gang bare ett parti man kan stemme på. (Har tidligere stemt over hele fjøla og aldri samme parti to ganger)

Norske politikere og ikke minst nordmenn trenger en real oppvåkning på hva som foregår ute i den store verden. Vi risikerer å låse oss i dyre investeringer på fossil kraft som aldri blir lønnsomme. Samtidig så bygger vi ned urørt natur i beste grønnvaskings-stil. Vi har skrevet under på Paris-avtalen, men er helt enige med hverandre at den kan vi bare drite i å følge. 

MDG har på ingen måte (virkelig, ingen måte!) alle løsningene, men de andre trenger en skikkelig rist i ørene.

Både Demokratene og INP er i mot vindmøller og Parisavtalen.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...