Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (29 minutter siden):

Sammenligne rødt med nasistene? Da er man vel litt desillusjonert eller desperat. Hvilke ekstrem ideologier tenker du at eks. rødt ønsker å innføre i Norge? Og da tenker jeg helt konkrete eksempler på hvordan det vil endre det norske samfunnet. Man kan fint ønske seg i en annen retning uten å ende opp med "Stalin" styre og Stasi virkelighet.

FRP har jo styrt landet i mange år nå og det ble ingen fremmedfiendtlig bølge eller "end of the world is coming" av det. Snakker du fra ytre venstre som ser alt annet enn eget tankegods som "fienden"?

Nei jeg sammenlignet ikke kommunisme med nazisme (selv om de har noen liketstrekk). Det jeg sier er at får kommunister makt i Norge så får vi kommunistiske tilstander i Norge. Ja det var noen få som mente at om Frp kom i regjering så ville verden ende. Jeg sier ikke at verden ender om Rødt kommer i regjering, de blir nok forhåpentligvis dempet av mindre radikale regjeringsparti. Det jeg sier er at blir kommunisme den dominante ideologien i Norge så vil Norge bli et dårligere land, fordi kommunisme funker ikke, og har aldri fungert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Mr.Duklain said:

Nei jeg sammenlignet ikke kommunisme med nazisme (selv om de har noen liketstrekk). Det jeg sier er at får kommunister makt i Norge så får vi kommunistiske tilstander i Norge. Ja det var noen få som mente at om Frp kom i regjering så ville verden ende. Jeg sier ikke at verden ender om Rødt kommer i regjering, de blir nok forhåpentligvis dempet av mindre radikale regjeringsparti. Det jeg sier er at blir kommunisme den dominante ideologien i Norge så vil Norge bli et dårligere land, fordi kommunisme funker ikke, og har aldri fungert. 

Poenget mitt og eksemplet med FRP er at selv om man får et parti til makten så er det langt, langt fra det samme som at man får en tilstand av ytterste og verste konsekvens basert på historiske eksempler.

På samme måte kan man si at demokratiet ei heller fungerer.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Poenget mitt og eksemplet med FRP er at selv om man får et parti til makten så er det langt, langt fra det samme som at man får en tilstand av ytterste og verste konsekvens basert på historiske eksempler.

Synes det er et veldig bra eksempel. Frp fikk ikke gjennom særlig mye i regjering i det hele tatt, og det vil heller ikke et Rødt eventuelt gjøre. Det ble mest små populistsaker for Frp i deres tid, for eksempel vannscootere. Jeg føler meg ekstremt trygg på at Norge ikke er i nærheten av å dreie i noen kommunistisk retning selv om Rødt hypotetisk skulle fått hele 15% i et stortingsvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktignok en sannhet med modifikasjoner. En ting FRP har sørget for er en ekstrem opprusting og oppussing av justis sektoren. Det har aldri i norgeshistorien gått en slik enorm mengde penger inn i justis sektoren som under FRP. 

Bare i Politi etaten har det vært en ekstrem økning i både sivilt ansatte og tjenestemenn. Lønnsnivået har økt betraktelig ifb. med en kjemperekruttering over mange år over hele linja. På materiell siden har man virkelig slått på stortromma i alle sammenhenger for ikke å snakke om splitter nytt state of the art beredskapssenter og nye helikopter. Man har valgt det beste av det beste hele veien også ift. nye tjenestebiler, nye uniformer, nytt utstyr osv. Nytt råflott hovedkvarter for Politidirektoratet på majorstua og nærmere en tredobling av ansatte i de underlagte instansene. Jeg ser at man fortsatt rekruttere enormt i mange instanser. Det samme med mange andre etater i justissektoren. En opprusting uten like.

De siste 8-9 årene i justissektoren utpeker seg som tidenes satsing og det er noe FRP har hatt som hjertebarn. Man kan sikkert forsøke å mene at "neh det er riksrevisjonen og AP etter 22. juli" men det sørget kun i hovedsak for reformeringen og sentraliseringen av distrikter fra 200+ til 10+ samt at man måtte se på beredskapen. Akkurat det har ikke nødvendigvis vært like vellykket. Endringer rundt beredskapsstyrker er nok også i den sammenheng men nytt beredskapssenteret var helhetlig styrt av dagens regjering - både økonomisk og prosjektmessig.

I samme periode og spesielt de siste 5-7 årene har man sett en tilstrømming til politihøgskolen man aldri har sett maken som en følge av den store mengden penger man har sett FRP har pumpet inn i sektoren for en satsing vi aldri har sett maken til. Men den aller største satsingen har vært blant sivilt ansatte i forskjellige instanser og den har vært enorm.

Denne sektoren forstår at FRP nå er på vei ut av regjering og derfor ser man nå en del artikler rundt "ikke skru igjen pengekrana før vi har fått på plass X og Y" osv. Riktignok ble pengebruken så ekstrem til tider at man for 1-2 år siden begynte å skru igjen bittelittt på pengestrømmen som har stått nærmest helt åpen nå i mange år.

Hadde det ikke vært for FRP og Høyre hadde vi aldri sett noe i den skalaen. Det har også vært mye og stor satsing på viktig veibygging som ikke ville skjedd uten FRP og som andre har jobbet hardt for å sabotere.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så ikke bildet for denne tråden før nå.

 

  

On 6/24/2021 at 11:37 AM, Mr.Duklain said:

....og når lederen til Rødt er en pappagutt fra Oslo vest så burde det ringe noen bjeller.

Quote

 

Moxnes was raised on Nordstrand in Oslo by a mother who was a nurse and a father who worked in a kindergarten. Later, while studying in the Oslo Cathedral School, he became a member of Red Youth.[2]

Education[edit]

Moxnes did his higher education at the University of Oslo, where he studied sociology.[3] In his Master's theses Med makt i bagasjen - En analyse av politikerelitens yrkesmobilitet (With power in the luggage - An analysis of occupational mobility of politicians), he analysed the tendency of politicians to change careers from politics to PR. Moxnes concluded that characteristics such as socioeconomic background and education have little direct effect on the probability of transition to high-earning jobs. Instead, according to Moxnes, this probability is influenced by political capital. He did not rule out that socioeconomic backgrounds and education indirectly affect occupational mobility, because high education or high socioeconomic status of parents make it more likely to get jobs which permit accumulation of the political capital.[4]

 

Det er nok ikke den verste "pappagutten" vi ser her. Han kunne jo risikert å bli blitzer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Da har vi jo mange "radikale" partier i norsk politikk.

Tja er vell 2 kommunistiske partiet. Hva som er radikalt har jo mye å si på øyene som ser. En manns frigjører er en annen manns terrorist. Jeg vil også si MdG, Partiet de kristne og Alliansen er radikale så nå er vi oppe i fem. Demokratene og SV er i grenseland.  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Mr.Duklain said:

Tja er vell 2 kommunistiske partiet. Hva som er radikalt har jo mye å si på øyene som ser. En manns frigjører er en annen manns terrorist. Jeg vil også si MdG, Partiet de kristne og Alliansen er radikale så nå er vi oppe i fem. Demokratene og SV er i grenseland.  

ikke uenig her.

Lenke til kommentar

Jeg synes personlig det var å gå litt vidt for å beskrive "radikale" partier. I Norge ville jeg definert Rødt og deler av Frp (noen lokallag, f.eks i Oslo) som radikale. De andre partiene tenker jeg ikke på som noe radikale, i hvert fall ikke SV og MDG om man ser de i en europeisk målestokk. De fleste land har grønne/miljøpartier som nok er en del mer "radikale" enn vårt her i landet, men her er det mange unntak for eksempel i Tyskland hvor miljøpartiet er et konservativt parti. Småpartier som nazi-Alliansen, Demokratene, De Kristne osv er også radikale etter min mening, da de vil ha total endring i enten styresett eller samfunnsstruktur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 10.6.2021 den 15.30):

Kanskje fagforeningene også burde klare å si noe positivt om yrket sitt. Ikke rart at få gidder å bli lærere når alt de hører fra lærerne selv er hvor dritt hverdagen er og hvor elendig betalingen er. 

En av lærerne jeg hadde, hadde en utdanning som arkitekt, historiker, samt han hadde utdanning som lærer. Han brente for kunnskap og å lære det bort. Han valgte bort lønninger som var dobbelte av det han kunne ha hatt for sin lidenskap. 

En liten avstikker, såklart. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Jeg synes personlig det var å gå litt vidt for å beskrive "radikale" partier. I Norge ville jeg definert Rødt og deler av Frp (noen lokallag, f.eks i Oslo) som radikale. De andre partiene tenker jeg ikke på som noe radikale, i hvert fall ikke SV og MDG om man ser de i en europeisk målestokk. De fleste land har grønne/miljøpartier som nok er en del mer "radikale" enn vårt her i landet, men her er det mange unntak for eksempel i Tyskland hvor miljøpartiet er et konservativt parti. Småpartier som nazi-Alliansen, Demokratene, De Kristne osv er også radikale etter min mening, da de vil ha total endring i enten styresett eller samfunnsstruktur.

Stort sett enig. Rødt er blitt en del mindre radikal med årene. Frp ser ut til å gå i mer radikal retning. MDG er et nisjeparti som ikke helt har modnet ennå, men prosessen er fremdeles gående. 

De radikale i Norge er stort sett ikke med i Stortinget. Vi har dusinvis av dem. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 24.6.2021 den 13.31):

Ikke noen nei, men blir det mange nok så tror jeg vi alle vet utfallet. Hadde noen sagt for bare få år siden at Rødt muligens skulle få 8 mandater på Stortinget så hadde man blitt ledd opp i trynet. Dette er nå noe som kan bli en realitet. Det er viktig å stå opp mot ekstreme ideologier før det får sikkerlig fotfeste slik som med Tyskland før krigen. 

Du mener Rødt er såpass ekstremt? Hvordan er de det?

 

Mr.Duklain skrev (På 24.6.2021 den 11.37):

Er ingenting med holdninger å gjøre, men man vet at kommunisme ikke funker. Synes det er morsomt at kommunister alltid sier at denne gangen vil det funke, også går det rett til helvete.

At man er misfornøyd med Ap er forståelig, men ser ikke da helt poenget med å bli helt raddis. Det var en grunn til at folk var skeptisk til kommunisme på 60-tallet og i dag, fordi det er en radikal og farlig ideologi, som som oftest (alltid) ender med en elite på topp, og når lederen til Rødt er en pappagutt fra Oslo vest så burde det ringe noen bjeller.

Rødt er ikke kommunisme. Det er heller ikke slik at kommunisme er noen enevelde av styresett; det har vært dusinvis av forskjellige forsøk -- de fleste av dem var ingenting annet enn autoritære personlighetskulter. Fagfolk bruker stort sett korrekt terminologi, som Stalinisme, Leninisme, Maoisme, o.l. Det er litt som å se på nazi-Tyskland og hevde at all demokrati er nazisme. 

Det er også en feilaktig fremstilling av Bjørnar Moxnes. 

 

Edit: NKP er vel nå norges eneste kommunistiske parti. 

Endret av dDork
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
dDork skrev (1 time siden):

Du mener Rødt er såpass ekstremt? Hvordan er de det?

 

Rødt er ikke kommunisme

 

Edit: NKP er vel nå norges eneste kommunistiske parti. 

Les deg litt opp på Rødt og ja du vil finne ut at de er marxsister. Du har helt rett at fagfolk bruker andre begrep enn kommunisme, da kommunisme er målet mer enn selve idelogien, men i dagligtale kalles de kommunister. Rødt er ekstremt fordi de vil at det meste (alt?) skal være underlagt staten. De har også revolusjon i sitt partiprogram. Hvorfor tror du at alle kommunistiske regimer er og har vært totalitære? Det er fordi de fleste vil ikke leve i et samfunn der staten kontrollerer alt, og da må det styres med jernhånd, slik som med facisme en annen ekstremt kollektivistik idelogi. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg synes personlig det var å gå litt vidt for å beskrive "radikale" partier. I Norge ville jeg definert Rødt og deler av Frp (noen lokallag, f.eks i Oslo) som radikale. De andre partiene tenker jeg ikke på som noe radikale, i hvert fall ikke SV og MDG om man ser de i en europeisk målestokk. De fleste land har grønne/miljøpartier som nok er en del mer "radikale" enn vårt her i landet, men her er det mange unntak for eksempel i Tyskland hvor miljøpartiet er et konservativt parti. Småpartier som nazi-Alliansen, Demokratene, De Kristne osv er også radikale etter min mening, da de vil ha total endring i enten styresett eller samfunnsstruktur.

Tja, Demokratene er vell på mange felt likest med Arbeiderpartiet, og kan plasseres i sentrum. Det som gjør Demokratene på grensen til radikalt er deres rabiate holdning til muslimsk innvandring.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (10 minutter siden):

Tja, Demokratene er vell på mange felt likest med Arbeiderpartiet, og kan plasseres i sentrum. Det som gjør Demokratene på grensen til radikalt er deres rabiate holdning til muslimsk innvandring.

Mange i partiet sier jo offentlig de vil forby islam i Norge, altså forby religionsfrihet i landet. Kleppe er sitert på at han vil tvangsstenge moskeer i Norge. De har tatt til orde for å tvinge norske muslimer til psykiatrisk behandling. 

Dette er radikalt, for det bryter med menneskerettigheter og mye av det jeg i hvert fall ser på som gjør Norge til et fritt land. For meg er i hvert fall dette helt fundamentale spørsmål.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Mange i partiet sier jo offentlig de vil forby islam i Norge, altså forby religionsfrihet i landet. Kleppe er sitert på at han vil tvangsstenge moskeer i Norge. De har tatt til orde for å tvinge norske muslimer til psykiatrisk behandling. 

.

Det er vell bare radikale muslimer de ikke vil ha inn i landet, og radikale moskeer de vil stenge. Demokratene har jo tatt kraftig avstand fra SIAN blant annet (Er du medlem av SIAN får du ikke lov til å bli med i Demokratene). Jeg er ikke noe tilhenger av Demokratene og de får aldri min stemme, bare så det er sagt. 

Edit: Den første partilederen fra et muslimsk land var den tidligere lederen for Demokratene: Makvan Kasheikal.

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Dette er en viktig dom og vi har sett i flere sammenhenger at vanlige folk ikke får rettighetene de har krav på. Under Høyreregjeringen har adgangen til midlertidige ansettelser økt, det skaper et mer utrygt arbeidsliv, med færre rettigheter for arbeidsfolk, sier Tajik til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7KXLgv/mats-rolfsen-vant-over-stendi-i-retten-jeg-er-stolt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Demokratene ville kommet inn på Stortinget om valget var nå ut fra siste Ipsos-måling. Fullstendig galskap.

Kandidat for Demokratene: Vil stoppe «den jævla muslim-importen» og mener Solberg er «verre enn Quisling»
https://filternyheter.no/vil-stoppe-den-jaevla-muslim-importen-mener-solberg-er-verre-enn-quisling-og-stiller-til-valg-for-demokratene/

Sitat

– Jeg har vært medlem av alt det går an å være medlem i for å stoppe de jævla muslimene. For det blir vår undergang. Folk forstår ikke hvor alvorlig det er.

Det sier Amund Garfors (76) til Filter Nyheter. Helt siden slutten av 80-tallet har han vært aktiv i den rasistiske organisasjonen Folkebevegelsen mot innvandring (FMI).

Sitat

FMI består i dag av noen få sentrale medlemmer som benytter retorikk om et «raserent Norge» og beskriver innvandrere som «rasefremmede», «negre» og «invasjonsstyrker» i sosiale medier.

Garfors selv har flere ganger i 2021 skrevet innlegg på FMIs hjemmesider der han har signert som stortingskandidat for partiet Demokratene. Der kaller han statsminister Erna Solberg «forræder» og advarer mot «befolkningsutskiftning» og «eksotisk vold» fra «det importerte marerittet».

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Demokratene ville kommet inn på Stortinget om valget var nå ut fra siste Ipsos-måling. Fullstendig galskap.

Kandidat for Demokratene: Vil stoppe «den jævla muslim-importen» og mener Solberg er «verre enn Quisling»
https://filternyheter.no/vil-stoppe-den-jaevla-muslim-importen-mener-solberg-er-verre-enn-quisling-og-stiller-til-valg-for-demokratene/

 

Nå ser ikke jeg på Filter nyheter som en troverdig kilde, men la gå. Ja, det finnes personer i Demokratene som aldri skulle vært med, og partiet bør gjøre en oppvask. At de får en representant på stortinget gjør særs lite akkurat som Rødt og MdG har en representant, det som er skummelt er fremveksten av ekstreme partier, og ikke at de får et lite sete på stortinget, er ikke mye de kan gjøre med et sete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...