Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Comma Chameleon said:

Jeg synes det er vanskelig å respektere Frp velgere. Respekterer du de som stemte på Boris Johnson?

Hvorfor skulle jeg ikke det? Så hvis du har en kollega du er nødt til å jobbe tett med så respekterer du ham ikke som kollega hvis du tilfeldigvis fant ut at han stemmer på FRP?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg respekterer generelt folk som stemmer Frp, kjenner noen av de, men jeg har problemer med å respektere de som stemmer Frp på grunn av det jeg anser som dårlige verdier/menneskeverd. Jeg vil også slite kraftig med å respektere noen som stemmer på for eksempel Jon Helgheim som står som andrekandidat i Oslo nå, som jeg mener er en rasist. Men det er mange årsaker til at folk stemmer på et parti, og det er sjeldent noen er 100% enige i politikken.

En av mine bedre kamerater har vært aktiv i Frp i mange år før han meldte seg ut nylig på grunn av Listhaug som ny leder og at lokalpartiet der han bor ikke vil ta avstand fra diskriminering av homofile. Det representer ikke partiet som helhet sentralt, men noen lokallag i Norge. Jeg har også en venninne som var rådgiver i Frp på Stortinget, men som også er ute pga retningen de tok i Oslo som nasjonalkonservativt parti.

Jeg respekterer alle andre partier på Stortinget, Frp er det eneste jeg har problemer med noen deler av på grunn av andre ting enn politikk. Listhaug er i grenseland for meg, hun har gjort noen stunts som er helt motbydelige, som for eksempel da hun la seg i Middelhavet med redningsdrakt. Jeg synes også krenkefokuset hennes er veldig slitsomt, og at de kaster ut folkevalgte politikere som sier mot er også litt unikt Frp.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg respekterer personer uavhengig av stemmen dem avgir fordi jeg respekterer demokrati og ytringsfrihet. Ytringsfrihet er en menneskerett. Det å stigmatisere folk på grunn av politiske meninger blir som å motarbeide menneskerettighetene.

Folk tenker og prioriterer veldig forskjellig hva som er viktig. Jeg antar de fleste velgere har gode tanker bak sin stemme.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er vanskelig å respektere Frp velgere. Respekterer du de som stemte på Boris Johnson?

Jeg respekterer folk som stemmer alt fra Rødt til Demokratene så lenge de kan begrunne valget. Selvsagt med en begrunnelse dypere enn "Jeg stemmer MDG fordi jeg er i mot klimaendringer" eller "Jeg stemmer FRP fordi jeg vil ha brennevin på Rema". Å nekte å respektere mennesker på grunn av partiet de stemmer på er barnehage-tendenser og hører ikke hjemme noen steder. I tillegg er det nettopp slike holdninger som gjør at folk vegrer seg fra å si hva de stemmer. 

Og tygg litt på den; i et demokrati er det vel ingen som skal føle at de må vegre seg fra å fortelle hvem de stemte på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg respekterer folk som stemmer alt fra Rødt til Demokratene så lenge de kan begrunne valget. Selvsagt med en begrunnelse dypere enn "Jeg stemmer MDG fordi jeg er i mot klimaendringer" eller "Jeg stemmer FRP fordi jeg vil ha brennevin på Rema". Å nekte å respektere mennesker på grunn av partiet de stemmer på er barnehage-tendenser og hører ikke hjemme noen steder. I tillegg er det nettopp slike holdninger som gjør at folk vegrer seg fra å si hva de stemmer. 

Og tygg litt på den; i et demokrati er det vel ingen som skal føle at de må vegre seg fra å fortelle hvem de stemte på?

Mulig vi legger ulik definisjon på hva å respektere noen går ut på. Og det er igrunn kun FrP jeg føler dette mot.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (20 timer siden):

Jeg er nysgjerrig på hvor mange som lider av en type politisk Stockholm Syndrom, ifht partiet de stemmer på, og kanskje har stemt hele livet.
Så klart er det mange som stemmer på dem fordi de har veldig etablerte og erfarne politikere, men jeg tror nok en god del stemmer bare av lojalitet, eller vane.

Jeg kan ikke snakke for hele landet, men et eksempel nå for Møre Og Romsdal som har vært en fylke som har stemt Høyre i alle år viser nå på alle målinger at vil være et stort SP fylke ved valget i høst. Så personlig tror jeg folk stemmer det som en føler tjener de best, å ikke ut av lojalitet eller vane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (13 timer siden):

Jeg respekterer personer uavhengig av stemmen dem avgir fordi jeg respekterer demokrati og ytringsfrihet. Ytringsfrihet er en menneskerett. Det å stigmatisere folk på grunn av politiske meninger blir som å motarbeide menneskerettighetene.

Folk tenker og prioriterer veldig forskjellig hva som er viktig. Jeg antar de fleste velgere har gode tanker bak sin stemme.

Helt enig i dette, men det er stor forskjell på politiske meninger og ting som strider med menneskerettighetene. Noen verdier (eller mangelen på dem) er ikke nødvendigvis politiske, eller burde være politiske. Jeg kan ikke respektere partier som for eksempel mener noen mennesker er mindre verdt enn andre på grunn av deres opprinnelse, for eksempel slik Alliansen gjør. Jeg kan heller ikke respektere Frps lokallag i Asker som vedtok at de ikke skal ta avstand fra diskriminering av homofile. Dette er ikke politikk for meg, det handler om helt grunnleggende menneskeverd.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

2 hours ago, Snikpellik said:

 Jeg kan ikke respektere partier som for eksempel mener noen mennesker er mindre verdt enn andre på grunn av deres opprinnelse, for eksempel slik Alliansen gjør.

Sier virkelig Alliansen dette? Drøyt. Link?
 

Quote

Jeg kan heller ikke respektere Frps lokallag i Asker som vedtok at de ikke skal ta avstand fra diskriminering av homofile. Dette er ikke politikk for meg, det handler om helt grunnleggende menneskeverd.

Er ikke KRF i samme gata der da?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (43 minutter siden):

  Sier virkelig Alliansen dette? Drøyt. Link?

Alliansen (Lysglimt) har sagt langt verre ting enn dette, for å si det sånn. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne om jeg skal lenke til eksempler på hva et selverklært nazistisk parti som samarbeider med Den nordiske motstandsbevegelsen har sagt. Det er så mye. Her er et eksempel.

Sitat

Er ikke KRF i samme gata der da?

Ikke som jeg har fått med meg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Alliansen (Lysglimt) har sagt langt verre ting enn dette, for å si det sånn. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne om jeg skal lenke til eksempler på hva et selverklært nazistisk parti som samarbeider med Den nordiske motstandsbevegelsen har sagt. Det er så mye. Her er et eksempel.

Filter nyheter har også gransket hvordan alliansen visstnok radikaliserer kids på nettet, introduserer dem for organiserte nazister, og ytterliggående konspirasjoner alá the great replacement, som ble antydet på forrige side her.
Det er en oppsiktsvekkende reportasje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Jeg kan heller ikke respektere Frps lokallag i Asker som vedtok at de ikke skal ta avstand fra diskriminering av homofile.

Har du en lenke til dette?

Diskriminering er forøvrig ikke automatisk galt. Å diskriminere betyr å skjelne. Spørsmålet er om skjelningen er utålelig urimelig. F.eks. skjelner også staten på en rekke ting. Det samme gjør hver og en av oss. Man får ikke gifte seg med mer enn 1 person f.eks, samme hvor mye man påberoper kjærlighet, og man får ikke gifte seg med en for nær slektning. Alder skjelner man også utifra i en rekke sammenhenger (inkl hvem som får gifte seg). Dvs man diskriminerer, men det er rimelige grunner til hvorfor. På det personlige plan skjelner vi også. Valg av partner f.eks er som regel basert på en hel rekke parametre, inkludert kjønn, hudfarge, alder, utseende, helse, styrke, økonomi, utdanning, status og en rekke andre ting.

Jordan Peterson; You're disciminating all the time:

Totalitære respekterer jeg ikke. Om de tilhører høyre- eller venstresiden er meg likegyldig. Dvs, jeg respekterer deres menneskeverd, men folk som tråkker på andre og presser sin mening nedover halsen på andre er ikke greit. Man kan ikke tvinge sin vilje frem her i verden uten å miste respekt.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (47 minutter siden):

 Har du en lenke til dette?

https://www.tv2.no/a/14084178/

Har ikke lenke til avstemmingen i lokallaget dessverre, vet ikke om det finnes på internett. Som nevnt over var en av mine kamerater med i lokallaget der tidligere, men meldte seg ut på grunn av dette.

Sitat

Diskriminering er forøvrig ikke automatisk galt

Her begir du deg ut på en lang stråmann om en veldig vid tolkning av begrepet diskriminering som har lite med overnevnte tema å gjøre, men diskriminering av mennesker basert på deres seksuelle legning er galt. At det i det hele tatt har vært diskusjon om man bør ta avstand fra dette eller ikke på landsmøtet til Frp i 2021 er veldig trist.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

https://www.tv2.no/a/14084178/

Har ikke lenke til avstemmingen i lokallaget dessverre, vet ikke om det finnes på internett. Som nevnt over var en av mine kamerater med i lokallaget der tidligere, men meldte seg ut på grunn av dette.

Her begir du deg ut på en lang stråmann om en veldig vid tolkning av begrepet diskriminering som har lite med overnevnte tema å gjøre, men diskriminering av mennesker basert på deres seksuelle legning er galt. At det i det hele tatt har vært diskusjon om man bør ta avstand fra dette eller ikke på landsmøtet til Frp i 2021 er veldig trist.

Kan du plukke ut de deler fra TV2-artikkelen du mener forteller at FRP's lokallag vedtok at de ikke skal ta avstand fra diskriminering av homofile? Hadde også vært interessant å sett begrunnelsen (hvis så er tilfelle) - som er årsaken til hvorfor jeg skrev teksten vedr diskriminering (diskriminering er ikke alltid galt). Det er altså ingen stråmann der. Jeg har hverken tillagt deg meninger du ikke har, eller hatt noen intensjon om det. At man diskuterer politiske ting (som hvor grenser for diskriminering går) i et politisk parti ser jeg ikke helt problemet med. Det er hva man bør gjøre.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...