Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

1 per 66000 kan väl inte anses som så många och då snakker vi ikke heller nödvändigtsvis om långvariga problem.

Fleste under 40år opplever covid som worst case en hard forkjølelse.

Så da er det vel greit dem skal slippe urytme i hjerte og andre bivirkninger man ikke har peiling på hva betyr langsiktig ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kazuo said:

Fleste under 40år opplever covid som worst case en hard forkjølelse.

Så da er det vel greit dem skal slippe urytme i hjerte og andre bivirkninger man ikke har peiling på hva betyr langsiktig ? 

Nu visade ju faktiskt studien som du länkade till att 10 st fick myakardis av de under 40 som fick covid-19 också. Det är till och med mer än antalet som fick detta av phizer. 

Tycker det nok en gång visar att du ikke jämför ting på lika vilkor. Risken på 15 per million verkar vara stor, risken på 10 per millionen er liten (och bara som en forkjølelse antar jag.) 

Når man hade undersökt lång variga symtom efter covid-19 bland barn så kom de fram till några procent vilket du då sa var väldigt lite.

Flesta under 40 (999 985 st per million)  opplever ikke heller noen myakardis efter att ha tagit moderna vaksinen. 

Du kan ju också se på studien du länkade till angående arrytmi. image.png.1ec01e1febc5e8335ac6df38f1f57749.pngTycker det ser ut som att man nog ikke ska vara så rädd för det hvis man tar vaksinen jämfört med alternativet ...

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (28 minutter siden):

Nu visade ju faktiskt studien som du länkade till att 10 st fick myakardis av de under 40 som fick covid-19 också. Det är till och med mer än antalet som fick detta av phizer. 

Tycker det nok en gång visar att du ikke jämför ting på lika vilkor. Risken på 15 per million verkar vara stor, risken på 10 per millionen er liten (och bara som en forkjølelse antar jag.) 

Når man hade undersökt lång variga symtom efter covid-19 bland barn så kom de fram till några procent vilket du då sa var väldigt lite.

Flesta under 40 (999 985 st per million)  opplever ikke heller noen myakardis efter att ha tagit moderna vaksinen. 

Du kan ju också se på studien du länkade till angående arrytmi. image.png.1ec01e1febc5e8335ac6df38f1f57749.pngTycker det ser ut som att man nog ikke ska vara så rädd för det hvis man tar vaksinen jämfört med alternativet ...

 

Hva jeg mente var at de under 40år skulle slippe/unngå ta moderna når det finnes et tydelig bedre alternativ for dem.

Vil tro de aller fleste oppgående mennesker under 40år vil avstå fra moderna om de klarer lese denne studien selv.

Risk vs benefit er det langt bedre med pfizer for dem.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

What, du kjente ikke noe av Moderna? Føler "alle" gjør det. 

Nope, var knapt øm i armen en gang, og var på trening dagen etter - for øvrig sammen med en kollega som reagerte like lite som meg. Men klart, flertallet av kollegene mine var slått ut, alt fra et par dager og opptil en uke.

Sitat

Nå er det jo sånn med vaksiner generelt sett at risikoen for bivirkninger øker for hver dose, så hvis jeg var deg ville jeg fått vaksinen for eksempel på en fredag slik at du har helgen å komme deg på. Ha Ibux og Paracet klar, ta det 6 timer etter vaksinasjonstidspunktet. Krysser fingrene for at du får dose 3 snart!!

Vi vaksineres på jobb, så da styrer vi ikke så mye selv når de blir satt. Det styres av når de blir levert og spres litt utover i uka slik at man unngår at alle ansatte blir dårlige samtidig. Satser på å få den på en mandag, så ødelegger jeg ikke helgen med å være shabby 😛

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (46 minutter siden):

Nope, var knapt øm i armen en gang, og var på trening dagen etter - for øvrig sammen med en kollega som reagerte like lite som meg. Men klart, flertallet av kollegene mine var slått ut, alt fra et par dager og opptil en uke.

Vi vaksineres på jobb, så da styrer vi ikke så mye selv når de blir satt. Det styres av når de blir levert og spres litt utover i uka slik at man unngår at alle ansatte blir dårlige samtidig. Satser på å få den på en mandag, så ødelegger jeg ikke helgen med å være shabby 😛

Aaah, Nice, jeg trener hver dag knebøy, armhevinger og poweryoga selv, klarte fint å trene dette samme dag, og dagene etterpå. Regelmessig trening gir forresten bedre vaksineeffekt, ser man :)

Nice å bli vaksinert på jobb da, og fornuftig at man ikke vaksinerer alle samtidig. Men håper du får den snart 🤞

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (2 timer siden):

Hva jeg mente var at de under 40år skulle slippe/unngå ta moderna når det finnes et tydelig bedre alternativ for dem.

Vil tro de aller fleste oppgående mennesker under 40år vil avstå fra moderna om de klarer lese denne studien selv.

Risk vs benefit er det langt bedre med pfizer for dem

bare som saks-opplysing, siden du blir så heftig motsagt;

folkhelsemyndigheten både i Norge, Danmark og Sverige, og Legemiddelverket, fraråder bruk av Moderna til personer under 30

https://www.nettavisen.no/nyheter/sverige-stopper-moderna-vaksinen-for-dem-under-30-ar/s/12-95-3424187710

https://www.aftenposten.no/verden/i/0Goalo/sverige-og-danmark-tar-moderna-pause-for-unge-i-norge-raades-menn-unde

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Mr.M said:

bare som saks-opplysing, siden du blir så heftig motsagt;

folkhelsemyndigheten både i Norge, Danmark og Sverige, og Legemiddelverket, fraråder bruk av Moderna til personer under 30

https://www.nettavisen.no/nyheter/sverige-stopper-moderna-vaksinen-for-dem-under-30-ar/s/12-95-3424187710

https://www.aftenposten.no/verden/i/0Goalo/sverige-og-danmark-tar-moderna-pause-for-unge-i-norge-raades-menn-unde

Men er risikoen kun for de under 30 eller fordi man mener de under 30 ikke bør utsettes for en slik risiko?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Men er risikoen kun for de under 30 eller fordi man mener de under 30 ikke bør utsettes for en slik risiko?

baserer seg vel på når potensiell ulempe overgår nytteverdi?

mulig det burde vært under >40 år, men her rives de nok imellom å få vaksinert flest mulig av befolkningen vs være tilbakeholdene.

Lenke til kommentar

Jeg fikk Moderna som tredje dose i går formiddag, etter to doser Pfizer tidligere. Så langt (22 timer etter vaksinen) har jeg nøyaktig samme bivirkning som etter de to Pfizer-dosene, nemlig litt øm arm, men ingenting annet.

Ikke antydning til feber, hodepine eller noe annet plagsomt. Fortsatt ingen antydning til å ha blitt magnetisk heller, dessverre. 😜

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 timer siden):

Fått 3. Dose Pfizer innenbords i dag rundt 16:30. Nå drøyt 8 timer senere opplever jeg noe hodepine armen begynner å bli noe øm og kjenner at lymfeknutene har begynt så smått å jobbe med noe. For se hvordan det utvikler seg utover natta og morgendagen :) 

Våknet opp etter en urolig natt med mye hete og frost tokter i ganske elendig form, men etter å komt meg opp av senga fått brygget meg en kaffekopp og tatt noen smertestillende/betennelsesdempende føler jeg meg ganske fin, eneste plagsomme er hovne lymfeknuter i halsen.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Våknet opp etter en urolig natt med mye hete og frost tokter i ganske elendig form, men etter å komt meg opp av senga fått brygget meg en kaffekopp og tatt noen smertestillende/betennelsesdempende føler jeg meg ganske fin, eneste plagsomme er hovne lymfeknuter i halsen.  

Var det verre eller bedre sammenliknet med dose 2? Jeg ble ganske tufs etter den andre dosen, og føler at jeg gruer meg litt til dose 3. :p

Lenke til kommentar
Splitter skrev (Akkurat nå):

Var det verre eller bedre sammenliknet med dose 2? Jeg ble ganske tufs etter den andre dosen, og føler at jeg gruer meg litt til dose 3. :p

Så langt har bivirkningene vært mye mildere for 3. dosen enn min andre, største forskjellene var at hodepinen kom litt tidligere, og at lymfeknutene hovnet mer opp. Nå ganske akkurat 24 timer etter stikket kjenner jeg ikke på noe annet enn at hånden er litt øm og at lymfeknutene er litt plagsomme :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siste oppdatering etter min tredje dose (Moderna etter to Pfizer) som jeg fikk mandag formiddag. Jeg fikk som vanlig litt vondt i armen, i går kjente jeg det da jeg brukte den, men i dag kjenner jeg det kun når jeg trykker i nærheten av vaksinestedet. 
 

Forøvrig har jeg ingen bivirkninger. Jeg orket tilogmed julehandel i Oslo sentrum uten å føle meg syk! 😄

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tatt dose 3 i dag og legger meg nok med en paraceth i kveld for mulig bedre søvn. Ingen bivirkninger nå 8 timer etter stikket. Litt kalde føtter men ellers nada. Holdt på litt i garasjen med ting uten at det var noe issue.

Litt høyere hvilepuls (10-20) som ved de 2 andre stikkene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For første gang med tredje dosen i går har jeg fått litt milde influensasymptomer dagen etter vaksinen. Sov greit gjennom natten med kun 1 oppvåkning hvor jeg kjente at jeg var litt småvåt/svett men mindre enn jeg forventet og paraceth bidro nok mye til god søvn.

Ellers i dag
- merkbart kald og frysen
- mild leddverk (sokker var blæ)
- generellt slapp og noe redusert kognitivt.
- litt hodepine
- Ikke tett men litt forkjølelsespreget stemme.
- Armen ble tiltakende øm og stiv utover kvelden i går men bedre i dag. Bare litt øm.

Ingen store ting og innafor det man kan regne med å oppleve. Men det er første gangen jeg har fått så klare symptomer etter vaksinen.

De to andre dosene ble tatt på vår/sommer så det kan også spille inn. (Jeg tok pfizer på alle 3)

EDIT:
Jeg antar at den økte graden av "mulig forventede ting" denne gangen er at immunforsvaret nå er godt trent på dette og mobiliserer sterkere.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

For første gang med tredje dosen i går har jeg fått litt milde influensasymptomer dagen etter vaksinen. Sov greit gjennom natten med kun 1 oppvåkning hvor jeg kjente at jeg var litt småvåt/svett men mindre enn jeg forventet og paraceth bidro nok mye til god søvn.

Ellers i dag
- merkbart kald og frysen
- mild leddverk (sokker var blæ)
- generellt slapp og noe redusert kognitivt.
- litt hodepine
- Ikke tett men litt forkjølelsespreget stemme.
- Armen ble tiltakende øm og stiv utover kvelden i går men bedre i dag. Bare litt øm.

Ingen store ting og innafor det man kan regne med å oppleve. Men det er første gangen jeg har fått så klare symptomer etter vaksinen.

De to andre dosene ble tatt på vår/sommer så det kan også spille inn. (Jeg tok pfizer på alle 3)

EDIT:
Jeg antar at den økte graden av "mulig forventede ting" denne gangen er at immunforsvaret nå er godt trent på dette og mobiliserer sterkere.

 

Fikk ikke du rimelig kjipe langvarige bivirkninger av dose 2 ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 21.12.2021 den 16.31):

Så langt har bivirkningene vært mye mildere for 3. dosen enn min andre, største forskjellene var at hodepinen kom litt tidligere, og at lymfeknutene hovnet mer opp. Nå ganske akkurat 24 timer etter stikket kjenner jeg ikke på noe annet enn at hånden er litt øm og at lymfeknutene er litt plagsomme :) 

Lymfeknutene hadde omsider trekt seg tilbake til normalt nå i dagtidlig, så da antar jeg kroppen er ferdig med å produsere antistoffer, så er alt tilbake til normalt akkurat i tide til julaften 🥳

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...