Gå til innhold

Windows 10 har fått sin egen pakke­behandler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallvard The Horrible skrev (8 minutter siden):

Vil dette erstatte "Software Center"? Eller er det et kommandolinjeinterface mot Windows Store. Eller er det noe "helt nytt" for MicroSoft?

Vil tro det er ment som et verktøy for folk som administrerer mange maskiner så de bare kan lage et enkelt script for å klargjøre maskiner eller ved reinstalleringer.

Det er relativt unyttig for folk flest da det bare sparer litt tid hvis du for eksempel skal installere et program som er tilgjengelig andre steder og vanlige folk er også en aning ukomfortable med kommandoer.

Jeg har alltid bare brukt speil, men jeg kan se nytten hvis man administrerer maskiner med forskjellig innmat for da må man som alternativ ha en haug med speil og det kan bli rotete i lengden.

Lenke til kommentar
Computron skrev (10 timer siden):

Det egentlige poenget i kommentaren til vedkommende, var kanskje å sørge for å fremstå som mer kompetent og litt mer informert (arrogant) enn andre, litt slik som som slitsomme hipstere og/eller "jeg er mye mer nerd enn deg" menneskene som alltid skal proklamere at "jeg har likt det der lenge før alle andre visste noe som helst om at det eksisterte" i relasjon til et eller annet populært tema. ;)

Interessant teori, men poenget var nok bare å påpeke, på en litt spydig måte, siden det er fortjent, at dette kom rimelig sent på plass.

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (1 time siden):

Vil tro det er ment som et verktøy for folk som administrerer mange maskiner så de bare kan lage et enkelt script for å klargjøre maskiner eller ved reinstalleringer.

Det er relativt unyttig for folk flest da det bare sparer litt tid hvis du for eksempel skal installere et program som er tilgjengelig andre steder og vanlige folk er også en aning ukomfortable med kommandoer.

Jeg har alltid bare brukt speil, men jeg kan se nytten hvis man administrerer maskiner med forskjellig innmat for da må man som alternativ ha en haug med speil og det kan bli rotete i lengden.

Dersom dette fungerer sånn rimelig bra så gir det mulighet til oppdatering av all installert prorgamvare på en gang. Det er ganske nyttig også for de som ikke har mer enn én maskin å holde styr på. Ihvertfall syns jeg det er nyttig å gjøre det sånn med homebrew på mac og pakkebehandleren i Linux. Det kunne sikkert med fordel lages et gui på toppen også for brukervennlighetens skyld.

Lenke til kommentar

ENDELIG.

Detta har jeg venta på at Microsoft kunne kommet med for flere år tilbake. DISM var jo allerede godt brukt, så hvorfor i alle dager MS har brukt så lang tid på detta er vanskelig å forstå, åh, jo. Windows kildekode har  jo stort sett vært et mishmash av kaos som ligner mer på familietreet til noen i Alabama.

Lenke til kommentar

Ser at Appinstallasjonsprogram er installert, men at Winget ikke er installert.

Edit: Fikk det til nå, måtte laste ned Windows Package Manager fra her: Releases · microsoft/winget-cli · GitHub

Her er noen eksempler på bruk hentet fra Microsoft:

winget upgrade --id Microsoft.PowerToys
winget upgrade powertoys --version 0.15.2
winget upgrade --all

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...