Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, AL123 said:

En slik test tar flere hundre tusren km med testing på offentlig vei under alle mulige kjøreforhold.

Det er da ikke noe sak: kjør programvare ut på flere 1000 biler hvor radaren brukes til å teste om den kamera-baserte versjonen gjør det samme som den kamera+radar-baserte. Etter at disse har kjørt 100 km hver så har man resultatet fra flere 100.000 km.

Eller flere 100 biler med hver 1000 km.

Shadow-mode kalles det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (17 minutter siden):

Hvilke andre påstår at de har autopilot og selvkjøresystem? Tesla tar en avgjørelse om å fjerne radar i løpet av et par uker, og påstår at det ikke er noe problem, og det i det hele tatt før de i det hele tatt har en løsning klar. Og når de om kort tid har en løsning klar, så skipper de lett de mange testene under ulike forhold som kreves for å kvelitetsikre et førerassistanse system. Poenget mitt va at man ikke kan utføre en uavhengig test for å se hvor flinke tesla er. En slik test tar flere hundre tusren km med testing på offentlig vei under alle mulige kjøreforhold.

 

Sitat

 

Det er ganske mange som har tilsvarende systemer som autopilot, faktisk de fleste etterhvert. Tesla påstår vell heller ikke at de har ett selvkjørende system, men at de har noen beta testere av det som fremtidig vill bli ett selvkjørende system(etter deres påstander).

Hvordan vet du at avgjørelsen er tatt ila noen uker? Meg bekjent har de en løsning klar da de fleste funksjoner er tilgjengelige uten radar? 

Hvordan vet du at de skipper "de mange testene under ulike forhold som kreves for å kvelitetsikre et førerassistanse system"? 

Klart man kan utføre en uavhengig test, som sagt gjør NCAP det hele tiden og rater. med flere. 

Har du noe hold i at tesla kjører mindre km i sine tester enn si sine konkurenter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (24 minutter siden):

Da burde du jo reagere litt på denne avgjørelsen? 

Om løsningen de kommer med er sikrere enn uten radar, hvorfor fjerne radar på 3/Y men ikke på S/X? 

Det finnes biler der ute med sikkerhetssystemer på CMOS sensorer, men de er i stereo-oppsett. Disse nye 3/Y burde i så fall doble opp sensorene i front om de skal kaste radar. 

Ja jeg synes avgjørelsen er rar, men jeg venter med å trekke konklusjoner til jeg ser hva endringen fører til. I motsetning til andre. 

Jeg har ikke sett hardware liste for nye biler, så jeg vet ikke hvordan oppsettet er. Men med 5 kamera forover så har de absolutt redundansen på plass. Mange kamera overlapper hverandre og en kan derfor ta valg basert på 2 eller flere inputs. Men som sagt, det er ikke helt klart enda hva endringene er og hva de fører til. Tesla har bare kjørt på en radar også, som de fleste andre... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja jeg synes avgjørelsen er rar, men jeg venter med å trekke konklusjoner til jeg ser hva endringen fører til. I motsetning til andre. 

Jeg har ikke sett hardware liste for nye biler, så jeg vet ikke hvordan oppsettet er. Men med 5 kamera forover så har de absolutt redundansen på plass. Mange kamera overlapper hverandre og en kan derfor ta valg basert på 2 eller flere inputs. Men som sagt, det er ikke helt klart enda hva endringene er og hva de fører til. Tesla har bare kjørt på en radar også, som de fleste andre... 

Jeg syns det er en åpenbar forklaring basert på hva som skjer i markedet med chip mangel, og mengden biler Tesla startet å ha parkert. Om dette var en forbedring, så ville de gjort forandringen globalt i tillegg til å ha gjort det på alle modellene fremfor noen kun ved Fremont imo. 

Tesla har ikke et stereoskopisk oppsett med sine sensorer, så uansett så vil løsningen mest sannsynligvis være dårligere enn alternativer med kun CMOS sensorer. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 27.5.2021 den 17.27):

I motsetning til resten av bransjen så er mangel på deler tydeligvis ikke noe problem for Tesla. Bare å levere bilene uten kritiske komponenter sammen med en skrøne om at de egentlig ikke trengs. Genialt.

Lykke til med å være betatester for kritiske sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsling, automatisk nødbrems og dynamisk bremseassistent. 

Færre deler gir mindre kompleksitet, og færre feilkilder. Akkurat radar er en stor feilkilde, viser det seg tydeligvis.

uname -i skrev (21 timer siden):

Tesla gjør nok en snarvei med livet til egne kunder og medtrafikanter som innsats.

Nok en snarvei? Hvilke andre snarveier har de tatt?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (22 timer siden):

Nei, dette er en dårlig forklaring. Akkurat samme person er jo kjent for å dikte opp fantasifulle men akk så feilaktige "forklaringer" på alt mulig rart. Han plukker sammen ulike typer fakta og kommer med latterlig dårlige tolkninger som alltid viser seg å være feil.

Tesla har faktisk snakket om å kvitte seg med radar lenge. Når de så endelig gjør det de har sagt de skal gjøre så trenger man ikke mentalt utfordrede anti-Tesla fanatikere på Twitter til å dikte opp løgner om hva som skjer. Det er bare å følge med på virkeligheten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 timer siden):

https://illvit.no/mennesket/kroppen/hvor-hoy-opploselighet-har-vart-eget-syn

Våre øyne har ganske god oppløsning ca 570 Mb i følge illustrert vitenskap. 

En bil har vel ofte 5-10Mb oppløsning i kamera. Så den er nok svaksynt. Spørs om det er godt nok. Den må bestå synstest akkurat som alle andre i trafikken.

Du glemmer at menneskets synsfelt egentlig er ganske begrenset, mens 360 grader med kameraer har full synsbredde rundt hele bilen på en gang. Mennesker må flytte synet rundt hele tiden for å tegne opp et bilde av situasjonen, mens kameraene fanger alt opp hele tiden.

Sitat

Uansett så skyldes svært mange ulykker det vi ikke ser. Det å vite og ta hensyn til at vi ikke har full oversikt er det som er krevende.  Står det to vogntog etter hverandre i et kryss, kan det være lurt å vite om det er et kjørefelt på utsiden av dem som kan ha trafikk. Derfor trenger nok bilene nøyaktig mapping av veien for å kjøre trygt på visuell informasjon.

Siden bilens kameraer kan se 360 grader rundt bilen på en gang, hele tiden, så vil bilen vite enda mer enn et menneske om hva den har oversikt over eller ikke.

Poenget her er at mennesker klarer seg med svært begrenset synsfelt, lang reaksjonstid og ikke 100% oppmerksomhet hele tiden. Da klarer en bil med 360 graders synsfelt, øyeblikkelig reaksjonstid og 100% oppmerksomhet hele tiden seg selvsagt ekstremt mye bedre enn et menneske - som vi altså i dag mener kjører godt nok med bare det begrensede synet vårt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Nei, dette er en dårlig forklaring.

Hvorfor er det lite sannsynlig at dette kan være en av årsakene? Resten av avsnittet ditt angriper person, og ikke argumentet så prøv igjen. 

 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Tesla har faktisk snakket om å kvitte seg med radar lenge.

Ja, de har byttet retning flere ganger siden AV var løst innen noen måneder for flere år tilbake. 

Hvorfor kvitte seg med radar på kun de billigste modellene om radaren er ubrukelig? Hvorfor fortsette med radar hos X og S? EM har jo bekreftet at Y og 3 uten radar må forvente dårligere funksjonalitet vs de med radar, så det virker som et steg tilbake med lovnader om å fikse det med OTA. Som vanlig. Litt av en krykke det er blitt. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (21 timer siden):

Målet er vel også at det skal være bedre enn mennesker, så.. hvorfor vil en ikke ha radar som feks kan se i mørket eller gjennom tåke? 

Se over. Det er bedre enn mennesker. 360 graders synsfelt mot menneskets svært begrensede synsfelt, samt at alt fanges opp hele tiden, mot mennesket som hele tiden må flytte oppmerksomheten sin rundt til ulike steder for å få overblikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Se over. Det er bedre enn mennesker. 360 graders synsfelt mot menneskets svært begrensede synsfelt, samt at alt fanges opp hele tiden, mot mennesket som hele tiden må flytte oppmerksomheten sin rundt til ulike steder for å få overblikk.

Du misforstår. 

En radar har flere egenskaper ett kamera ikke har. Hvorfor ikke ha radar i tillegg til 360 kamera systemet? Hvorfor "settle" på godt nok, når en kan gjøre det enda bedre?  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (23 minutter siden):

Jeg syns det er en åpenbar forklaring basert på hva som skjer i markedet med chip mangel, og mengden biler Tesla startet å ha parkert. Om dette var en forbedring, så ville de gjort forandringen globalt i tillegg til å ha gjort det på alle modellene fremfor noen kun ved Fremont imo. 

Tesla har ikke et stereoskopisk oppsett med sine sensorer, så uansett så vil løsningen mest sannsynligvis være dårligere enn alternativer med kun CMOS sensorer. 

Chip mangel er globalt... det er også flere chipset i en tesla om en ser vekk i fra radar. Tilnærmingen er alt for enkel og åpenbart feilaktig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

NEI! Du tar FEIL!

Evolusjon. EVOLUSJON! Vi er PERFEKTE!

image.png.dc38f5af5ff6a18d76b15a22ba0f0162.png
Se for deg at du kikker på denne boksen slik den står avbildet av her rett forrran deg. Hvor lang avstand er det mellom deg og denne boksen, og hvor stor er boksen? 

Hva er grunnen til at du sånn ca kan tippe deg frem til svarene i spørsmålet, og hvorfor tenker du at dette er vanskelig for AV? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

En slik test tar flere hundre tusren km med testing på offentlig vei under alle mulige kjøreforhold.

Ok... og Tesla har altså hundretusenvis av biler på veiene som er utstyrt med både radar og kamera. Og de har noe som kalles "Ghost Mode" der bilen sjekker egne beregninger mot sjåførens handlinger.

Du skjønner vel at de ikke trenger å fjerne radar for å teste om kun kamera kan erstatte radaren, og at Tesla har teknologien til å teste dette i sanntid på hele flåten sin?

Altså, du er jo selverklært teknologimotstander, så det er kanskje noe her du ikke har fått med deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er det lite sannsynlig at dette kan være en av årsakene? Resten av avsnittet ditt angriper person, og ikke argumentet så prøv igjen. 

Ja, de har byttet retning flere ganger siden AV var løst innen noen måneder for flere år tilbake. 

Hvorfor kvitte seg med radar på kun de billigste modellene om radaren er ubrukelig? Hvorfor fortsette med radar hos X og S? EM har jo bekreftet at Y og 3 uten radar må forvente dårligere funksjonalitet vs de med radar, så det virker som et steg tilbake med lovnader om å fikse det med OTA. Som vanlig. Litt av en krykke det er blitt. 

Vi vet av erfaring at denne gjengen med fanatikere på Twitter hele tiden dikter opp fantasifulle konspirasjonsteorier. Det blir bare useriøst å linke til disse fanatikerne når det gjelder å forklare noe som helst som har med Tesla å gjøre.

Du får spørre Tesla hvorfor de kvitter seg med radar på de billigste modellene. De siste man skal spørre er fanatikerne på Twitter som har tatt 100% feil om Tesla i alle år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (7 minutter siden):

Du misforstår. 

En radar har flere egenskaper ett kamera ikke har. Hvorfor ikke ha radar i tillegg til 360 kamera systemet? Hvorfor "settle" på godt nok, når en kan gjøre det enda bedre?  

Radar gir økt kompleksitet, inneholder mye feildata som må filtreres ut, koster i kompleksitet både i koden og andre ting, 

Ved å fjerne radar når man ser at radar ikke egentlig trengs, eliminerer man en feilkilde, man reduserer kompleksiteten på både maskinvare og programvare, og man gjør det billigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

At om en skal fjerne ting i en tesla pga chip mangel så er det ikke nok å fjerne radar. 

Du må jo ta inn informasjonen du har fått også? Se fra når dette gjelder angående produksjon av biler, og se når bilene startet å hope opp på parkeringsplassen til Tesla. Dette er biler de nå starter å selge mens de sier at de dropper radarer.. 

Lenke til kommentar
molna skrev (6 timer siden):

Tesla kom aller sist i rangering over selvkjøringssystemer sist måned og kunne vel egentlig bare kuttet ut alt det tullet. Slike systemer vil uansett aldri kunne bli bedre enn menneske og de som absolutt ikke vil kjøre selv kan da heller ta buss, tog osv. Jeg velger i alle fall bort alt slikt når jeg kjøper bil, desverre er noe likevel standard pga tåpelige NCAP-regler.

Hvilken rangering var det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...