Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (På 29.5.2021 den 17.12):

Jepp, det er fortvilende at folk ikke skjønner markedsføringen til Tesla...🙄

 

Ja det er noen få som virkelig ikke forstår noe som helst og bygger sine egne konspirasjoner om feks radar mangel og annet vrøvl de ikke klarer å dokumentere. Folien sitter godt på toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke DP det samme som autopilot, det ligger i navnet. Det er god på akkurat det, holde en statisk posisjon. Tesla lager ikke ett DP system, så det blir veldig rart å sammenligne..

Det er ingen problem å flytte navigasjonspunkt. Da flytter båten seg. Se når store moduler blir satt ned på havbunnen med cm nøyaktighet. skipene kan manøvrere med utrolig nøyaktighet. 

Men som sagt det var ikke poenget. Kamera og radarer kan se det som er synlig. De ser ikke bak store skip eller hva som er bak et fjell eller en øy. Derfor har alle store fartøy en sender som gir alle omkring dem informasjon om posisjon, fart og kurs.

Dette har ikke biler,motorsykler eller fotgjengere. På havet er det mye plass og det går ganske sakte. 20-30km/h. Alikevel ble AIS innført. Tilsvarende i flytrafikken.

Alle vet at det som er vanskelig med bilkjøring er å vurdere det man ikke ser. 

Er det barn mellom parkerte biler, er det en motorsykkel på utsiden av varebilen, kommer det en bil i 90km rundt svingen der du kjører ut i veien osv osv.

Det jeg hadde forventet av autonome systemer var at disse usikre sonene ble markert og risiko vurder av bilens computer. Det har jeg ikke sett med unntak av wemo som i det minste unngår å kjøre på strekninger eller kryss der den kommer i slike dilemmaer

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Det er ingen problem å flytte navigasjonspunkt. Da flytter båten seg. Se når store moduler blir satt ned på havbunnen med cm nøyaktighet. skipene kan manøvrere med utrolig nøyaktighet. 

Men som sagt det var ikke poenget. Kamera og radarer kan se det som er synlig. De ser ikke bak store skip eller hva som er bak et fjell eller en øy. Derfor har alle store fartøy en sender som gir alle omkring dem informasjon om posisjon, fart og kurs.

Dette har ikke biler,motorsykler eller fotgjengere. På havet er det mye plass og det går ganske sakte. 20-30km/h. Alikevel ble AIS innført. Tilsvarende i flytrafikken.

Alle vet at det som er vanskelig med bilkjøring er å vurdere det man ikke ser. 

Er det barn mellom parkerte biler, er det en motorsykkel på utsiden av varebilen, kommer det en bil i 90km rundt svingen der du kjører ut i veien osv osv.

Det jeg hadde forventet av autonome systemer var at disse usikre sonene ble markert og risiko vurder av bilens computer. Det har jeg ikke sett med unntak av wemo som i det minste unngår å kjøre på strekninger eller kryss der den kommer i slike dilemmaer

Ja jeg vet det, jeg har jobbet på dp skip. Men det har ingenting med tesla å gjøre.poenget er at tesla lager det mest nøyaktige autopilot systemet der ute. Og med flest funksjoner. 

Men det et bare ett navn på ett system. Det de prøver å utvikle er ett autonomt system. Det er betegnelsen på type system. Det er forskjellige ting. Noe folk ikke klarer å ta inn over seg, tydligvis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (19 timer siden):

Det er jo rimelig åpenbart at de har brukt mesteparten av budsjettet på 2 av de 26 styreenhetene, mens resten av bilen er så som så.

Det som virker åpenbart er at du ikke vet hvordan Tesla fordeler forskningsmidler internt. Om vi skal se på resultatene ser vi tydelig resultatet av at de har tatt elektrisk drivlinje på alvor lenger enn noen andre. De har også designet bilen som en datamaskin med hjul allerede fra starten av, vi ser det på at OTA-updates har virket i årevis allerede, det virker som konkurrentene sliter med at de så langt har latt underleverandører ta seg av sånt og at det tar tid å bygge egne team på dette..  At Tesla har ligget bak på det mekaniske bør ikke overraske noen, de har tross alt bare holdt på med dette i knapt 15 år mens mange av konkurrentene har holdt på siden før andre verdenskrig. 

Hvordan 'selvkjøringsveddemålet' vil gå vet vi ikke ennå. Mulig utviklingen kan 'brute-forces' ved å kaste på nok programmerere, eller kanskje verden fortsatt venter på et gjennombrudd begått av en enkeltperson eller gruppe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Og hvor langt hadde flyet komt? 

Fire innlegg på like mange minutter og kvaliteten blir deretter. Jeg skjønte hvertfall ikke hva du mente med det du skrev der.

Ser at Tesla nå har fjernet korsryggstøtte på nye biler. Uten å si fra selvfølgelig. Blir spennende å se hva annet de bare glatt fjerner fordi de har manko på deler. Mye artig å ta av inne i bilen som man ikke umiddelbart oppdager er borte.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (43 minutter siden):

Fire innlegg på like mange minutter og kvaliteten blir deretter. Jeg skjønte hvertfall ikke hva du mente med det du skrev der.

Ser at Tesla nå har fjernet korsryggstøtte på nye biler. Uten å si fra selvfølgelig. Blir spennende å se hva annet de bare glatt fjerner fordi de har manko på deler. Mye artig å ta av inne i bilen som man ikke umiddelbart oppdager er borte.

Skjønte du ikke hva jeg mente når jeg stilte deg etg direkte spørsmål? Du klaget over at tesla ikke kom mer enn 50 meter på ap i en by. Hvor langt hadde flyet komt på sin ap? Svaret er 0 meter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Skjønte du ikke hva jeg mente når jeg stilte deg etg direkte spørsmål? Du klaget over at tesla ikke kom mer enn 50 meter på ap i en by. Hvor langt hadde flyet komt på sin ap? Svaret er 0 meter.

Har du problemer med helt elementær leseforståelse? Jeg skrev at autonomien må vurderes fra hvilket domene det opererer i. Det du skriver gir absolutt ingen mening overhodet.

Du bør skjerpe kvaliteten på det du kommer med.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Har du problemer med helt elementær leseforståelse? Jeg skrev at autonomien må vurderes fra hvilket domene det opererer i. Det du skriver gir absolutt ingen mening overhodet.

Du bør skjerpe kvaliteten på det du kommer med.

Nei det har jeg ikke, rart det kommer fra en som bare kommer med personlige angrep. Om du hadde fokusert mer på diskusjonen så hadde kanskje mindre innlegg blitt moderert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja jeg vet det, jeg har jobbet på dp skip. Men det har ingenting med tesla å gjøre.poenget er at tesla lager det mest nøyaktige autopilot systemet der ute. Og med flest funksjoner. 

Men det et bare ett navn på ett system. Det de prøver å utvikle er ett autonomt system. Det er betegnelsen på type system. Det er forskjellige ting. Noe folk ikke klarer å ta inn over seg, tydligvis.

Autonome skip er i drift i dag.

Hvordan definerer du nøyaktighet på autopilot system?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg leser jo innleggene dine ....

Aha, så da vet du alt da. Begynner å bli latterlig denne kompisgjengen som bruker all tid på personlige innlegg som bryter med reglementet bare for en ikke klarer å diskutere på ett oppegående nivå og vise til kilder fra sine påstander. Beklager men jeg har ikke tenkt å synke like lavt å skyte tilbake med slike tåpeligheter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Ja det er noen få som virkelig ikke forstår noe som helst og bygger sine egne konspirasjoner om feks radar mangel og annet vrøvl de ikke klarer å dokumentere. Folien sitter godt på toppen.

Tror vel ikke at teslakunder generelt er dummere enn folk flest, så hvis markedsføringen ikke virker, så kan det kanskje være den det er noe galt med? Eller er Tesla så ufeilbarlig at dersom markedsføringen ikke virker, så er det kundene som må endre seg?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Aha, så da vet du alt da. Begynner å bli latterlig denne kompisgjengen som bruker all tid på personlige innlegg som bryter med reglementet bare for en ikke klarer å diskutere på ett oppegående nivå og vise til kilder fra sine påstander. Beklager men jeg har ikke tenkt å synke like lavt å skyte tilbake med slike tåpeligheter. 

Ingen personlige innlegg her. Å skrive at dine bilkunnskaper er mildt sagt begrenset er hverken mer usaklig, feil personlig enn når du skriver at andres innlegg er svada. Hvilke bevis har du forresten for at Teslaa «autopilot « er den beste?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ingen personlige innlegg her. Å skrive at dine bilkunnskaper er mildt sagt begrenset er hverken mer usaklig, feil personlig enn når du skriver at andres innlegg er svada. Hvilke bevis har du forresten for at Teslaa «autopilot « er den beste?

Ingen personlige innlegg men en diskuterer ens mening om personens egenskaper? Altså.. Men som sagt, jeg synker ikke ned til slike nivåer og rapporterer bare de åpenbare bruddene på reglementet. 

Tja, det er vell ganske åpenbart. Tesla sitt system holder seg innenfor vegnettet. Båter og fly drifter ganske mye ut av retning til tider. Jeg kan sikkert finne frem til en autopilot leverandør til fly og så finne nøyaktigheten. Men det er nok ganske åpenbart at det er unødvendig å diskutere. De brukes i forskjellige applikasjoner der viktigheten for nøyaktighet er forskjellig. En båt har masse frihet til å drifte ut i fra setpunkt, en bil på en vei har ikke dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ingen personlige innlegg men en diskuterer ens mening om personens egenskaper? Altså.. Men som sagt, jeg synker ikke ned til slike nivåer og rapporterer bare de åpenbare bruddene på reglementet. 

Tja, det er vell ganske åpenbart. Tesla sitt system holder seg innenfor vegnettet

Finnes, vel andre biler med kjøreassistansesystem. Sånn ca alle... Det er ikke brudd på reglene å påpeke at noen mangler kompetanse på temaet man diskuterer

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Finnes, vel andre biler med kjøreassistansesystem. Sånn ca alle...

Ja absolutt, men de heter ikke autopilot. Som var grunnlaget for påstanden. Og bak det ligger misforståelsen mellom autonom og autopilot. Nei, tesla har ingen "full" autonome biler. Men de har ett system de kaller autopilot, og det er en ekstremt nøyaktig en med mange funksjoner som ikke finnes ellers i autopilot verden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (39 minutter siden):

sitat: poenget er at tesla lager det mest nøyaktige autopilot systemet der ute.

Det var vel du som skrev

Ja, og jeg skrev ikke autonom som du da refererte til. Som ikke er det samme. Du må gjerne vise til ett system som er mer nøyaktig som går under definisjonen autopilot. Se på ILS systemet feks, hvor sinnsykt unøyaktig det er i tidlige faser. Selv i sene faser snakker en titalls meter. 

Men forøvrig har det ingenting å si, autopilot er bare ett navn for tesla. De prøver å lage en autonom bil. Ikke en autopilot, det er bare navnet de valgte.  Som pro pilot. Som jeg har sagt utallige ganger tidligere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Ja, og jeg skrev ikke autonom som du da refererte til. Som ikke er det samme. Du må gjerne vise til ett system som er mer nøyaktig som går under definisjonen autopilot. Se på ILS systemet feks, hvor sinnsykt unøyaktig det er i tidlige faser. Selv i sene faser snakker en titalls meter. 

Men forøvrig har det ingenting å si, autopilot er bare ett navn for tesla. De prøver å lage en autonom bil. Ikke en autopilot, det er bare navnet de valgte.  Som pro pilot. Som jeg har sagt utallige ganger tidligere. 

Det var hvordan man definerer nøyaktighet i et autopilot system jeg lurte på. Det var det du sa at tesla utvikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...