Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Kan vel ikke stemme med 500 millioner km i snitt? Dør ganske mange årlig i trafikken i Norge. Hvis det er 2 millioner kjøretøy i Norge som kjører 16.000km i snitt i året så er det 32 millioner km og det dør ca 100 stk årlig i Norge i trafikken i følge SSB. På verdensbasis dør det ca 1 million årlig og det er beregnet at med selvkjøring vil 90% av disse kunne "reddes" årlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Ano__Nym said:

Kan vel ikke stemme med 500 millioner km i snitt? Dør ganske mange årlig i trafikken i Norge. Hvis det er 2 millioner kjøretøy i Norge som kjører 16.000km i snitt i året så er det 32 millioner km og det dør ca 100 stk årlig i Norge i trafikken i følge SSB. På verdensbasis dør det ca 1 million årlig og det er beregnet at med selvkjøring vil 90% av disse kunne "reddes" årlig.

Det er 32 milliarder km, ikke millioner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det er vel bare midlertidig til de får resertifisert systemet.

Hvem er det som resertifiserer systemet?

NHTSA benytter egenrapportering så når Tesla sier at disse funksjonene ikke er tilstede så er de ikke tilstede. 

Velkommen til Level 1 selvkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
51 minutes ago, uname -i said:

Hvem er det som resertifiserer systemet?

NHTSA benytter egenrapportering så når Tesla sier at disse funksjonene ikke er tilstede så er de ikke tilstede. 

Ordinær sertifisering/krasjtesting gjøres i regi av bilprodusent.

Andre som f.eks IIHS gjør sin egen testing, så der er det ikke nødvendigvis slik at Tesla uten radar vil testes igjen på flere år. Men man kan kanskje anta at de vil gjøre det, ettersom resultatene vil nok interessere både IIHS og almennheten.

(Det at en bil ikke er testet er for øvrig ikke det samme som at det ikke er en trygg bil. Det betyr bare at IIHS ikke vil sette sitt godkjent-stempel på noe uten først å ha testet det.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla kom aller sist i rangering over selvkjøringssystemer sist måned og kunne vel egentlig bare kuttet ut alt det tullet. Slike systemer vil uansett aldri kunne bli bedre enn menneske og de som absolutt ikke vil kjøre selv kan da heller ta buss, tog osv. Jeg velger i alle fall bort alt slikt når jeg kjøper bil, desverre er noe likevel standard pga tåpelige NCAP-regler.

Lenke til kommentar

Høres litt prematurt ut, ikke så sikker på at vi er der ennå at kameraer kan avløse radar. Spesielt som nevnt, i dårlige værforhold og sikt. Hadde jeg kunne valgt, ville jeg hatt begge deler, omså bare for å ha radaren som en ekstra sikkerhetsbarriere. Spent på hvordan dette vil virke i praksis.

Lenke til kommentar

Regner med at det å fjerne radar kun er en midlertidig løsning, pga delemangel, og det er egentlig helt greit, men da må man være åpen på at bilene selges ute tidligere sikkerhetssystemer. Å lage en quickfix for å få systemene til å fungere med bare kamera, for så å selge bilen som før er ikke akseptabelt. For all del, Tesla har vist at de er gode på kameraalgoritmer, og europeiske bilprodusenter har vist hvor mye man kan få til av imponerende funksjonalitet med 3d kamera, men slike sikkerhetskritiske system trenger måneder og år med testing, og det virker det som Tesla her hopper bukk over. 

Dersom Tesla vurderer å kutte ut radar permanent, så tror jeg imidlertid en kan se bort fra Teslas selvkjøringsambisjoner. Musk virker å ha en urokkelig tro på hva man kan få til med gode algoritmer, og hva de har oppnådd på dette til nå, er vel kanskje det mest imponerende med Tesla. Det er imidlertid mennesker som skal sitte i disse bilene, og da bør man tenke litt mer redundans enn det Musk virker å gjøre.

Lenke til kommentar

Tror du må ta å se et par videoer på YouTube om emnet. Så vil du skjønne at de som driver med dette er super smarte geniale mennesker. Musk lander raketter på flåter og har den mest effektive batteripakken, neurolink, the boring Company osv. Lykke til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
60watt skrev (46 minutter siden):

Tror du må ta å se et par videoer på YouTube om emnet. Så vil du skjønne at de som driver med dette er super smarte geniale mennesker. Musk lander raketter på flåter og har den mest effektive batteripakken, neurolink, the boring Company osv. Lykke til.

Tror jeg har mer kompetanse enn man kan få av noen Youtubevideoer, ellers har jeg fulgt med på arbeidet med disse bilene i ca 20 år, så jeg har iallfall noenlunde oversikt over hva de driver med. Som jeg skrev, og har skrevet tidligere så har Tesla gjort en imponerende jobb med å programmere sine selvkjøringssystemer, og på den biten ligger de nok milevis foran sine konkurrenter. Da er det jo et paradoks at selvkjøresystemene deres ligger langt nede på listen totalt sett. Det finnes nok av eksempler på at teknologibedrifter har blitt for smarte for sitt eget beste. Boing er vel et godt eksempel, der nesten 100 år med kompetanse har blitt erstattet med en skremmende dårlig sikkerhets og kvalitetskultur i løpet av et tiår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regner med noen kaster seg rundt og tester dette ganske kjapt! Skal bli spennende å se resultatene. Håper noen seriøse tar på seg oppgaven som verken er med i koret eller musk fans. En nøytral 3 part med god test hadde vært kjekk lesing. Tipper det fungerer under forventet i starten men at de likevell overrasker på noen områder.

Håper de i det minste har eliminert ghost bremsing.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som gjør at de ligger langt nede på de listene du refererer til er ikke pågrunn av at Tesla sin kommende selvkjøring er dårlig. Det de som lager listene ser på er ikke de riktige faktorene mener jeg. Så listen blir feil. Tesla har løst problemet med selvkjørende biler, og om et par uker (sier Elon) Får vi se det nye produktet. Det skal bli vanvittig bra. Og det kommer til å bli så bra at, Om et år eller to så får vi robotaxier i Norge tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
60watt skrev (18 minutter siden):

Det som gjør at de ligger langt nede på de listene du refererer til er ikke pågrunn av at Tesla sin kommende selvkjøring er dårlig. Det de som lager listene ser på er ikke de riktige faktorene mener jeg. Så listen blir feil. Tesla har løst problemet med selvkjørende biler, og om et par uker (sier Elon) Får vi se det nye produktet. Det skal bli vanvittig bra. Og det kommer til å bli så bra at, Om et år eller to så får vi robotaxier i Norge tipper jeg.

Ok, du ligger på det stadiet. Beklager....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (48 minutter siden):

Regner med noen kaster seg rundt og tester dette ganske kjapt! Skal bli spennende å se resultatene. Håper noen seriøse tar på seg oppgaven som verken er med i koret eller musk fans. En nøytral 3 part med god test hadde vært kjekk lesing. Tipper det fungerer under forventet i starten men at de likevell overrasker på noen områder.

Håper de i det minste har eliminert ghost bremsing.

Problemet er vel at det er svært vanskelig å lage en test noe sånt. Tipper Teslas folk er dyktige nok til å få et slikt system til å fungere knirkefritt 99% av tiden. Problemer er vel heller det spesielle meteorologiske fenomenet som dukker opp på den 235.dagen i kombinasjon med den veldig spesielle fargen på den lastebilen som kommer i mot. Da kan det hende folk dør. Der ligger forskjellen på Tesla og de fleste andre, iallfall europeiske produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Problemet er vel at det er svært vanskelig å lage en test noe sånt. Tipper Teslas folk er dyktige nok til å få et slikt system til å fungere knirkefritt 99% av tiden. Problemer er vel heller det spesielle meteorologiske fenomenet som dukker opp på den 235.dagen i kombinasjon med den veldig spesielle fargen på den lastebilen som kommer i mot. Da kan det hende folk dør. Der ligger forskjellen på Tesla og de fleste andre, iallfall europeiske produsenter.

Så du mener "de andre" er 100% sikre? Da tror jeg du må ta deg en seriøs runde. Ingenting er 100% sikkert. 

En kan lett teste dette for å se at det er innenfor design spec. Det er faktiske tester for dette, ref Euro NCAP m.m.

Det kommer alltid til å være scenarioer der slike ting ikke fungerer, en får aldri noe 100%. Målet må være å gjøre ting sikrere. Om de gjør det med å fokusere på ett sensorsett vill vise seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Målet må være å gjøre ting sikrere.

Da burde du jo reagere litt på denne avgjørelsen? 

Om løsningen de kommer med er sikrere enn uten radar, hvorfor fjerne radar på 3/Y men ikke på S/X? 

Det finnes biler der ute med sikkerhetssystemer på CMOS sensorer, men de er i stereo-oppsett. Disse nye 3/Y burde i så fall doble opp sensorene i front om de skal kaste radar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Så du mener "de andre" er 100% sikre? Da tror jeg du må ta deg en seriøs runde. Ingenting er 100% sikkert. 

En kan lett teste dette for å se at det er innenfor design spec. Det er faktiske tester for dette, ref Euro NCAP m.m.

Det kommer alltid til å være scenarioer der slike ting ikke fungerer, en får aldri noe 100%. Målet må være å gjøre ting sikrere. Om de gjør det med å fokusere på ett sensorsett vill vise seg. 

Hvilke andre påstår at de har autopilot og selvkjøresystem? Tesla tar en avgjørelse om å fjerne radar i løpet av et par uker, og påstår at det ikke er noe problem, og det i det hele tatt før de i det hele tatt har en løsning klar. Og når de om kort tid har en løsning klar, så skipper de lett de mange testene under ulike forhold som kreves for å kvelitetsikre et førerassistanse system. Poenget mitt va at man ikke kan utføre en uavhengig test for å se hvor flinke tesla er. En slik test tar flere hundre tusren km med testing på offentlig vei under alle mulige kjøreforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...