Gå til innhold

Fords elektriske F-150 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Joda, jeg velger biler med hjertet selv. Men det er enkelte biler jeg unngår fordi stereotypen er for voldsom.

Kjører jeg pickup vil alle tro jeg er rasist og at søsteren min er moren til barna mine. Det er en allmenn oppfatning der jeg kommer fra og ikke noe jeg kan endre dessverre. Uansett hvor kult jeg synes det ser ut å kjøre gris med pickup.

Hvor bor du? Alabama? Med mindre du pimper pickupen full av sørstatsflagg og Trump-klistremerker, så tror jeg ikke du vil oppleve noe sånt i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Du må i såfall registrere den på grønne skilter, muligens plukke vekk andre seterad.

Jeg har allerede varebil på grønne skilter uten baksete
Jeg har bruk for en pickup med bakseter. Kommer ikke til å vurdere noen annen elbil enn pickup.

Lenke til kommentar

Det er jo en praktisk bil. står den tilkoblet hjemme kan den forsyne huset ditt med 9KW i 3 døgn. Du trenger ikke strøm på hytta. Bare å koble til bilen.

Dessuten har den et skikkelig lasterom fremme (med fjernåpning)med strømuttak til en stor byggsag. Blir nok en storselger

Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Det er jo en praktisk bil. står den tilkoblet hjemme kan den forsyne huset ditt med 9KW i 3 døgn. Du trenger ikke strøm på hytta. Bare å koble til bilen.

Dessuten har den et skikkelig lasterom fremme (med fjernåpning)med strømuttak til en stor byggsag. Blir nok en storselger

Men snøsamleren bak er ikke spesielt praktisk når man trenger den plassen til andre ting, halve året. Mye mer praktisk med takoverbygd lasterom etter min mening. Tak beskytter også innholdet mot regn, fugleskit, tyveri m.m. Med andre ord, jeg skjønner ikke helt hva som skal være så praktisk med et lasteplan uten tak. I hvert fall ikke for folk flest.

9 kW kommer sikkert godt med hvis man har utstyr som takler 120/240V 60 Hz. Det er lite som tyder på at det kommer en europeisk utgave.

En annen ting er at hvis du planlegger å trekke 9 kW i 3 døgn på hytta så må du finne på en måte å lade bilen hver gang den går tom. Du bruker nemlig 9*24*3 = 648 kWh på den tida, og batteriet er kanskje tappet noe før man kommer til hytta og hvis problemet er at hytta ikke har innlagt strøm så vil man sikkert ha litt rekkevidde igjen til hjemturen.. Særlig ettersom den sluker litt over 3 kWh på mila (EPA).

Enig i at frunken virker veldig lovende.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Men snøsamleren bak er ikke spesielt praktisk når man trenger den plassen til andre ting, halve året. Mye mer praktisk med takoverbygd lasterom etter min mening. Tak beskytter også innholdet mot regn, fugleskit, tyveri m.m. Med andre ord, jeg skjønner ikke helt hva som skal være så praktisk med et lasteplan uten tak. I hvert fall ikke for folk flest.

De selger 800 000 F150 i året. Det er omtrent uendelig med ekstrautstyr og opsjoner å få kjøpt. Ønsker man et lukket lasteplan så får man det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trestein said:

Dessuten har den et skikkelig lasterom fremme (med fjernåpning)med strømuttak til en stor byggsag. Blir nok en storselger

Hæ?

Det var du som trollet ut en stor sak: "Hvem vil ha frunk?" for 1--2 år siden. Var ikke måte på hvor farlig dette var.

Og nå kaller du sånt 'et skikkelig lasterom fremme'? 🤣

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Mye mer praktisk med takoverbygd lasterom etter min mening.

Det slår meg at du aldri faktisk har hatt en pickup? 

trikola skrev (13 minutter siden):

Hæ?

Det var du som trollet ut en stor sak: "Hvem vil ha frunk?" for 1--2 år siden. Var ikke måte på hvor farlig dette var.

Og nå kaller du sånt 'et skikkelig lasterom fremme'? 🤣

 Vil faktisk påstå at dette er en ganske stort steg opp fra stusselig frunk i vanlige elbiler. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (6 timer siden):

Det slår meg at du aldri faktisk har hatt en pickup? 

 Vil faktisk påstå at dette er en ganske stort steg opp fra stusselig frunk i vanlige elbiler. 

Det kan veldig godt hende at @trikola er veldig enig i at det er et stort lasterom, og veldig nyttig. Det synes jeg og.

Men poenget var at @Trestein nå plutselig finner ut at frunk ikke er så dumt, likevel. Og han har argumentert ganske kraftig for hvor dumt og farlig det var. 

Mange av oss som har sett nytten av frunk, har prøvd å fortelle hvorfor frunk er så greit å ha, men blitt kraftig motsatt av flere, og altså inkludert @Trestein.

Selv en frunk som knapt tar mer enn ladekablene, er tilstrekkelig for å ville ha dette.. For mange så er det rett og slett nok å få de frem fra trunken og over i frunken, for når du har fullastet trunk, så er det et herk å måtte grave frem disse som sannsynligvis ligger lengst nederst, kanskje til og med i gulvet under. Rett og slett, her har @Trestein snudd i meningen sin, og møtt seg selv i døren. Og det ble behørig og velfortjent bemerket.

Faktisk er frunken her godt større enn bagasjerommet i Kona som jeg har, og nesten stort nok til at jeg kunne fått all feriebagasjen inn der. Og likevel ha plass på lasteplanet til mere, inkludert sykler og andre bulky gjenstander. Du finner bl.a. oppblåsbare madrasser og telt som er spesialtilpasset lasteplanet, i tillegg til masse annet utstyr.

Denne bilen vil dog ha ulempen at vekten man kan ha med seg, fort blir det som begrenser. Blant annet endel påbygg som hadde gjort planet om til en camping-modul. Fint for mange som synes et telt, ja selv et taktelt, blir for stusselig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (17 timer siden):

Hadde det ikke vært for stigmatiseringen som følger med når man kjører pickup, så skulle jeg gjerne kjøpt en. De ser praktiske ut - også som familiebil.

Stigma? Å bekymre seg for hva andre måtte tenke og mene er ganske pubertalt. Det vokser man vanligvis av seg.

5-seters pick-up er den perfekte familiebilen for aktive familier. Det norske avgiftsystemet har fram til nå gjort de bilene uoppnåelige for lønnsmottagere, men nå er det håp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, hekomo said:

Varianten til 40K er vel en nedstrippet utgave som kun er tilgjengelig for bedrifter og ikke "vanlige folk", i det minste i USA.

Det er fult mulig, men så ikke noe om det i linken info kom fra.

Her er det spesifikke avsnittet om pris, som ved første øyekast ser ut til å være "40k fra Ford forhandlere før subsidier."

Spoiler

That equates to the equivalent of about 370 and 480 kilometres of estimated EPA range, respectively. The pickup will be sold through more than 2,300 EV-certified Ford dealers in the US. Prices for the F-150 Lightning start at a surprisingly low $39,974 before subsidies.

 

Fra https://www.electrive.com/2021/05/20/ford-finally-unveils-the-electric-f-150/

 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (45 minutter siden):

Tipper at i 98% av bruken så vil en e-golf eller Leaf gjøre samme nytten som denne tre tonns doningen med ~200 kWh batteripakke.

Det er et åpent spørsmål hvor mye miljø man får igjen med denne formen for elektrifisering. Om noe i det hele tatt.

Hva så, når det er mange som ikke vil bli sett i en sånn bil, og derfor aldri kommer til å kjøpe en? Vi trenger elektriske kjøretøy i stort sett alle kategorier, slik at ingen lengre kan si at "det finnes ikke en elbil som passer mitt behov".

Og behovet er ofte forskjellig fra f.eks. bestemor som mer eller mindre bare bruker bilen for å komme seg mellom bingoen, kjøpesenter, apotek, dagligvarehandelen og hjemmet, til Kyrre Aktiv som skal ha plass til både kajakken, Standup-boardet, sykkelen, dykkerutstyret og campingvogna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kombinasjonen 170-180 kWh og 40k$ høres ut som de enten har fått fantastisk lave priser på batteriet, eller selger bilen med tap. Det blir i hvert fall utrolig dårlig kilopris på resten av doningen. Skulle ikke forundre meg om det er såpass dårlig butikk at Ford struper produksjonen med vilje.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Hva så, når det er mange som ikke vil bli sett i en sånn bil, og derfor aldri kommer til å kjøpe en? Vi trenger elektriske kjøretøy i stort sett alle kategorier, slik at ingen lengre kan si at "det finnes ikke en elbil som passer mitt behov".

Og behovet er ofte forskjellig fra f.eks. bestemor som mer eller mindre bare bruker bilen for å komme seg mellom bingoen, kjøpesenter, apotek, dagligvarehandelen og hjemmet, til Kyrre Aktiv som skal ha plass til både kajakken, Standup-boardet, sykkelen, dykkerutstyret og campingvogna.

Som sagt, det selges 8-900 000 F-150 hvert år. Veldig mange av de selges som vanlig bruksbil hvor en vanlig sedan, stasjonsvogn eller mellomstor SUV kunne gjort samme nytten. Det er en populær bil med et image som appellerer langt utenfor de gruppene som faktisk trenger en pickup. Her i Norge har vi håndverkere og bygningsarbeidere som tydeligvis klarer å gjøre jobben sin uten å kjøre rundt i noe sånt.

Det er selvfølgelig fint om den elektriske versjonen  erstatter en bensindrevet en for en kar som faktisk trenger en pickup. Hvorvidt dette vil skje i særlig stor grad, gjenstår å se. Av de som lanserer elektriske pickuper så ligger nok Ford bedre an enn nykommerne  med null erfaring. De har produsert millioner F-150 og har stålkontroll på alle små og store detaljer som gjør den praktisk brukbar for de som trenger en pickup i jobb eller fritid. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Som sagt, det selges 8-900 000 F-150 hvert år. Veldig mange av de selges som vanlig bruksbil hvor en vanlig sedan, stasjonsvogn eller mellomstor SUV kunne gjort samme nytten. Det er en populær bil med et image som appellerer langt utenfor de gruppene som faktisk trenger en pickup. Her i Norge har vi håndverkere og bygningsarbeidere som tydeligvis klarer å gjøre jobben sin uten å kjøre rundt i noe sånt.

Det er selvfølgelig fint om den elektriske versjonen  erstatter en bensindrevet en for en kar som faktisk trenger en pickup. Hvorvidt dette vil skje i særlig stor grad, gjenstår å se. Av de som lanserer elektriske pickuper så ligger nok Ford bedre an enn nykommerne  med null erfaring. De har produsert millioner F-150 og har stålkontroll på alle små og store detaljer som gjør den praktisk brukbar for de som trenger en pickup i jobb eller fritid. 

Fint, så er vi da relativt enige om at det er flott at disse får en el-versjon, som i mange tilfeller fint kan erstatte ice--versjonen. Jeg har f.eks. veldig tro på Rivian, som gir langt bedre rekkevidde, men som ikke kommer i en slik billigversjon.

Hvor vidt disse vil få mange norske/europeiske kunder, gjenstår jo å se. De har et enormt hjemmemarked som jeg tipper er sultne på disse, og vektgrensen på stusselige 3 500 kg i Norge/Europa, kan gjøre det vanskelig for disse. Håper derfor man kan lage et unntak for alle elbiler som nå faller litt mellom to stoler fordi de blir akkurat litt for tunge. Egentlig burde vektgrensen økes til 4 500 kg, nettopp fordi 3 500 kg ikke tar hensyn til at bilene blir endel tyngre pga sikkerhetshensyn, og da blir fort nyttelasten i underkant liten.

Jeg er dog temmelig sikker på at vi får alternativer fra østen, både i form av Isuzu, Nissan, Toyota og Mitsubishi pick-ups, men og noen versjoner fra europeiske produsenter som bl.a. VW og Opel. MB hadde jo en rebranded pickup, og BMW har lekt seg litt med konseptet, så skal ikke se helt bort fra at de kan overraske med en utgave, som og kan selges som SUV og varebil basert på samme elektriske plattform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...