Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

batterier som ikke kommer frem, så er noen batterier som ikke virker i heletatt, god mulig de ikke mener bevisene er gode nok, men hjelper lite når de ikke tar kontakt før de tar avgjøelse de bare avslutter saken til fordel for selgeren.

Siden kan være selgeren sin feil eller blitt skadet under transport i fly eller annet transportmiddel men hjelper lite.

Største problemet er aliexpress gjør som de selv vil samme med selger så er det kjøper som lider tap.

Man kan ikke gjøre god nok research før kjøp så man må ta risiko at selger er mere opptatt å påføre kjøper tap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterier kan ta veldig lang tid, spesielt hvis det er li-ion batterier siden det er strenge regler for hvordan disse skal transporteres.

Jeg bestilte fire Shockli 26650 5500mAh som ble send 07/04 og de ble levert først nå på Fredag 11/06, de ble sendt landveien fra Kina via Russland. Sjekket batteriene med min LiitoKala Lii-500S batterilader som også er kjøpt på AliExpress, alle batteriene fungerer og de har den kapasiteten som var lovet.

Hvis du skal reklamere så bør du kontakte selgeren først og ikke AliExpress, det ordner seg som regel hvis du kan dokumentere hva som feil med produktet. Brukerfeil gjelder selvfølgelig ikke, heller ikke feil som kommer av at du selv ikke har undersøkt hva du kjøper eller har misforstått bruksområdet. 

Kommunikasjonen må også foregå på korrekt engelsk og den bør være saklig, det er kanskje her noe av problemene dine ligger ettersom jeg ser hvordan du ordlegger deg her på forumet og hvordan engelsken din er på disse Linux forumene som visst også er håpløse.

Jeg synes det er fryktelig merkelig at du har så utrolig mange problemer med ting du kjøper på nett og alltid legger skylden på selgeren eller plattformen der tingene selges, det virker også som om den grunnleggende kunnskapen for teknologien du har interesse for ikke er helt der den burde være.

Dette er ikke frekt ment men kanskje du heller burde tenke over om problemet ligger hos deg?.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Hvordan har du kommet frem til at de ikke virker og hva gjorde du mellom mottak og konklusjonen?

Kan det tenkes at de virker når du tok de imot, men ikke etter f.eks en kortslutning eller lading med feil lader?

Er mobilbatteri så skal mye til at de blir ødlagt var noe blåst opp man vet samme med iphone har samme problem så antar problemet ligger hos fraktselskapet eller selger. Finnes jo app AccuBattery.

Sitat

Hvis du skal reklamere så bør du kontakte selgeren først og ikke AliExpress, det ordner seg som regel hvis du kan dokumentere hva som feil med produktet. Brukerfeil gjelder selvfølgelig ikke, heller ikke feil som kommer av at du selv ikke har undersøkt hva du kjøper eller har misforstått bruksområdet. 

Prøver jo å kontakte selger men de svarer ikke etter  man har mottat det som vanlig, så endte med å opprette sak heller ikke da sa selgerne noe men aliexpress valgte jeg måtte dekke frakten og ordne opp med selger.

Det er ikke mye å misforstå med mindre det er vanlig batteriet blåses opp og skadet i frakt.

Sitat

Dette er ikke frekt ment men kanskje du heller burde tenke over om problemet ligger hos deg?.

Du må gjerne stå for risikoen selv å gi eller forbedre butikker og nettbutikker for er grunn for iwill og andre ikke selger batterier til mobilene de selger men er jo kjøperne blir låst i aliepress og ebay fordi alle andre tar stive priser for billige varer eller gir ræva support.

Er jo klar over risikoen for falske varer men hva skal man gjøre for å løse et problem? kjøpe ny mobil og la andre idiotier tjene rått fordi ebay og aliexpress er useriøse?

Siden er vel noen som kjøper falske varer også på finn å selger det til overpris koster 200 kr på ebay og man selger det til 799 eller 1500 kr skryter batteriene er gode men hjelper lite. Så helt klart er penger å tjene hvis man er heldig,  men er man uheldig blir fort kostnader.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Til mobiler, men spiller vel liten rolle da virker ikke får deres troverdighet uansett ,det jeg mistenker er at batteriet har vært lagret over 1 år på lager uten å vært ladet opp også sendt uten å vært testet, så når jeg fikk det i posten var batteriet allede dødt. er ikke lett å bevise men tror det kan ha skjedd siden prisen er jo så lav og xiomi mi m5 kom i February 2016 så en del år siden. Muligens batteriene blir produsert etter den tid men er nok mange som muligens gjør dårlig jobb å teste batteriet før de sendes eller om frakt er delevis årsaken.

Har prøvd å få dokumentasjon fra selger om de er villige å gi test i AccuBattery men er vel ikke overraskene de ikke vil gi det.

Er også rart man ikke mottar noe ulefone power 5 batteri 2 av bestilte batterier har blitt borte i frakten, ene stoppers i tollen i oslo den andre ble sendt til adresse i oslo så virker rart om de ble sendt feil eller tollvesenet ikke godtar slike batteri?

Hadde selger vert litt seriøst ville de gitt dokumentasjon på batteriet, så jeg mistenker nok de er noe muffens et sted. Har ikke mye tillit til selgerne men rart de i disse dager ikke får gitt informasjon hvorfor ting blir borte?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har jeg deltatt i denne tråden en stund og jeg bgynner jo å se sammenhengen nå i det du skriver. Det vil si at jeg ikke ser noen sammenheng i det hele tatt. Det er så mange selvmotsigelser og elendige formuleringer trolig grunnet språkproblemer at jeg ikke finner postene dine troverdige i det hele tatt. 

Språket ditt samt formuleringene dine ved siden av uvitenheten rundt temaet får meg til å tro ting jeg ikke ønsker å si høyt av respekt for både deg og evt. forumregler. Det er nesten så jeg synes at du virker ruset på noe eller evt. har andre problemer. 

Derfor så tror jeg du gjør deg selv (og andre) en tjeneste ved å hoppe av denne tråden og reflektere litt rundt hva du egentlig holder på med. 

JEG skal i vertfall ikke la meg lure til å svare på flere av dine innlegg her. Faktisk kommer jeg til å ignorere alt du skriver, både her og i evt. andre tråder fra nå av. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Nå har jeg deltatt i denne tråden en stund og jeg bgynner jo å se sammenhengen nå i det du skriver. Det vil si at jeg ikke ser noen sammenheng i det hele tatt. Det er så mange selvmotsigelser og elendige formuleringer trolig grunnet språkproblemer at jeg ikke finner postene dine troverdige i det hele tatt. 

Språket ditt samt formuleringene dine ved siden av uvitenheten rundt temaet får meg til å tro ting jeg ikke ønsker å si høyt av respekt for både deg og evt. forumregler. Det er nesten så jeg synes at du virker ruset på noe eller evt. har andre problemer. 

Derfor så tror jeg du gjør deg selv (og andre) en tjeneste ved å hoppe av denne tråden og reflektere litt rundt hva du egentlig holder på med. 

JEG skal i vertfall ikke la meg lure til å svare på flere av dine innlegg her. Faktisk kommer jeg til å ignorere alt du skriver, både her og i evt. andre tråder fra nå av. 

Er vel opp til deg, syns det er rart du nevner ting som ruset og andre problemer, hvis du ikke ønsker å si si ting i forhold til forumregler hvorfor nevner du det da? Og du sier du vil ignorere alt jeg skriver har du gjort det før? Så nei tror ikke på dette svaret.

Lenke til kommentar

Dere får vurdere hva dere vil. men jeg mener batterier, minnekort, over 34 GB samt SSD og ram, og mye datadeler er stor risko å bli lurt på ebay og aliexpress.  skal man kjøpe noe ikke av glass eller lett ødlagt matrialer pytegjenstander i metal er vel bedre for er mange selgere som ikke informerer om hvordan de behandler ting eller hvor de får tak i varene, så godt mulig de vet om risikoen.

Om dere er fremdeles uenige så får det blir deres avgjørelse. Kanskje best å ikke handle men finner ikke noe alternativer som kan konkurere mot pris må være dx.com men heller ikke der får man særlig support hvis noe skjer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
20 hours ago, LMH1 said:

Ja men hjelper lite, får bare svar,

Pengene ser jeg ikke noe til. Med mindre selgerene er greie å gi til mitt gode, men som regel er det få selgere som gjør det. Da de kan juble over at aliexpress er på selgerens side.

 

Det som står i teksten fra Aliexpress er da at du allerede er i klageprosessen og ikke kan være dobbelt i klageprosessen. Hvis det er som det framstår, og som det er på eBay, er det DU som automatisk får medhold, ikke selgeren, dersom selgeren ikke svarer. 

At selgeren har noen dagers frist han har lov å svare innenfor, må du bare akseptere. 

Men det høres jo ut på deg som om du har flere klageprosesser på flere kjøp inne samtidig, og ikke klarer helt å skille de fra hverandre.  Det er også det som er gjennomgående i trådene dine, at du ikke klarer følge samme tanke gjennom hele setningen. Hvis dette er tilfelle, vil det også være vanskelig for deg å bli forstått og tatt alvorlig i en klageprosess. I såfall vil du alltid ha disse problemene, overalt. Da har jeg faktisk et annet råd til deg som kanskje kan hjelpe også med disse problemene. 

Jeg sier dette gjelder spesielt for deg, for vi vet at du har hatt tilsvarende prosesser med norske nettbutikker, og de er virkelig blant de aller beste på å forsøke hjelpe deg. Grunnen til at det alltid går på tverke, er nok problem med kommunikasjonen. Ja, sånn som i denne tråden og i alle trådene dine. Folk blir forvirra og frustrerte, og opplever ikke at du skjønner det som blir sagt. Dersom du jevnlig oppfatter at folk reagerer som i denne tråden, kan det beste tipset ditt være at du enten får noen til


å hjelpe deg med å skrive klagen, eller får noen til

å lese gjennom klagen for å klippe bort det som er unødvendig og forvirrende. Desto enklere og tydeligere formulert, desto greiere går slike prosesser. 

Og igjen må jeg si - ikke kast bort mer tid og frustrasjon på Aliexpress og eBay. Det er ikke for deg. Hold deg til de største, norske, og helst til standardprodukter også. 

 

Endret av tommyb
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Det som står i teksten fra Aliexpress er da at du allerede er i klageprosessen og ikke kan være dobbelt i klageprosessen. Hvis det er som det framstår, og som det er på eBay, er det DU som automatisk får medhold, ikke selgeren, dersom selgeren ikke svarer. 

At selgeren har noen dagers frist han har lov å svare innenfor, må du bare akseptere.


å hjelpe deg med å skrive klagen, eller får noen til

å lese gjennom klagen for å klippe bort det som er unødvendig og forvirrende. Desto enklere og tydeligere formulert, desto greiere går slike prosesser. 

Og igjen må jeg si - ikke kast bort mer tid og frustrasjon på Aliexpress og eBay. Det er ikke for deg. Hold deg til de største, norske, og helst til standardprodukter også.

selgeren har fått 1 uke men hjelper lite de gidder ikke å bruke tiden, hjelper ikke som du sier, da aliexpress gjør opp konklusjon på egen hånd så man kan ikke ta de automatiske svarene til hjelp.

Men takk for du forsøker selv om det ikke nytter. Da jeg ikke har andre alternativer.

Tror ebay og aliexpress syns mere synd på selgerne fra kina og asia en person fra norge med bedre inntekt.Synd det ikke står i eposten at de i rike land må regne med å betale returkostnaden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei men syns aliexpress og ebay er amatører da de gir svar på feil ting og går kun for roboter og behandler saker.

Muligens  slike billige tjenester  må spare penger, med mye annet men blir ikke mye kvalitet ut av det.

Muligens ebay er noe sikkere en aliexpress, når det kommer til å slippe å betale returkostnaden men begge må man passe på selv å gjøre til riktig tid og ta risikoen for noe går dårlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger må folk si dette til deg? 

Ebay og aliexpress er bare markedsplasser for at andre skal få solgt varer. Handler du på de nettsidene så handler du ikke fra aliexpress eller ebay. De bare formindler kontakten mellom deg og selger. En del av din jobb som bruker er å gjøre research på selgeren du handler hos. Sjekk anmeldelsen til selger, sjekk anmeldelsene på produktet. Bruk et kredittkort så du kan gå til de om ting går til helvette.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ja men syns du det er greit man man selge søppel og dårlig varer så er det kjøperen som sitter med tapet?

Siden det er mest urettferdig mot de seriøse bedriftene som gir god service og som ikke får solgt fordi det finnes også useriøse. Men ikke alltid lett å vite.

Hjelper kjeldent å:

Sitat

En del av din jobb som bruker er å gjøre research på selgeren du handler hos. Sjekk anmeldelsen til selger, sjekk anmeldelsene på produktet. Bruk et kredittkort så du kan gå til de om ting går til helvette.

Siden en del får bare positive og noen gir gode anmeldser så hjelper ikke meg, om anmeldsene er betalt eller sponset vet jeg ikke samme om noen selger velger å gi ting gratis til noen brukere, og dropper helt alle. Så er jo risiko. men forstår ikke hvorfor risikoen er større en fordelen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du har nå 16 sider med poster fra folk som har prøvd å forklare deg at du ikke kan forvente like god service som norske nettbutikker. Forventer du virkelig at en nettbutikk i Kina skal betale for at du sender varen tilbake til dem? Eller at de bare skal la deg beholde varen og få pengene tilbake om varen er som beskrevet, men du har hatt høye forventninger til den?

Det er veldig få som selger dritt og lurer kjøperne som bare får positive reviews på ebay eller aliexpress. Men om du kjøper noe fra en butikk som ble startet for en uke siden så er det vel ikke rart.

Jeg har handlet ting gjennom ebay, dealextreme og aliexpress i over 10 år nå. Noen ting har jeg vært fornøyd med, andre ting har gått rett i søpla. Men jeg har aldri forventet at ting skal være perfekt. Jeg forventer ikke samme service fra en random kinesisk nettbutikk som jeg forventer fra de norske. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (10 timer siden):

Du har nå 16 sider med poster fra folk som har prøvd å forklare deg at du ikke kan forvente like god service som norske nettbutikker. Forventer du virkelig at en nettbutikk i Kina skal betale for at du sender varen tilbake til dem? Eller at de bare skal la deg beholde varen og få pengene tilbake om varen er som beskrevet, men du har hatt høye forventninger til den?

Det er veldig få som selger dritt og lurer kjøperne som bare får positive reviews på ebay eller aliexpress.

Du får vurdere selv hva du mener men heldigvis noen som er villige å gi pengene tilbake så tapte ikke ekstremt mye, men alikevel du må gjerne mene at jeg bør være jævlig glad om noen selger vil gi refund i mitt tilfelle eller ungå jeg taper fordi de ikke kan svare eller gjøre meninger ut av det. Opp til deg, men syns det ikke er riktig at alle får dårlig omdømme fordi noen er userøse og bør vel være forskjell på kvalitet på selgerne også, finnes noen som forsøker i minstefall men noen som blir helt stille virker mye avhenger av selger ellers behandler aliexpress kjøperen dritt å må finne løsninger selv innen kort tid hvis ikke selger vinner? Så du får mene om jeg er på bærtur eller du kan bekrefte de er forskjell på selgerne.  Du må gjerne mene varen er som beskrivet når den ikke dukker opp en gang eller at den er vesentlig dårligere uten selger vil informere eller bekrefte. vi snakker om dette i uendlige men vi blir hvis aldri enig.

Lenke til kommentar

Det er SVÆRT få som er enig med deg på dette forumet whatsovever, men tenk deg litt om da. Nå har flere folk i denne tråden skrevet at de har bestillt masse fra utenlandske butikker, så da bør du nok innse at det er DEG det er problemer med, og ikke butikkene.

Det er noe som sier meg at du ikke skjønner hva som står på aliexpress og ebay, eller andre utenlandske sider.

Det bør være innlysende at man ikke bestiller varer fra sider man ikke forstår noe av.

Hvis du gjør det da, så må du ikke komme hit inn og klage på at ting ikke fungerer eller at du ikke får sikkelige svar når du klager. Jeg tror nemmelig ikke at det er varene du bestiller det er noe galt med. Det er du som ikke forstår noe av det du bestiller. Det er det som er problemet her.

Jeg vet ikke om du innser det selv, men alle som har svart deg i denne tråden skjønner at du ikke er flink til å skrive Norsk, og jeg leste en tråd som du posta på et annet forum på Engelsk/Amerikansk og det jeg leste var ille.

Hvis du skriver på samme uforstålige måten i klagene dine på engelsk, så skjønner iallefall jeg at du ikke får sikkelige svar.

 

En annen ting du må tenke på, er at du må ikke klage på svarene du får her inne og mene at svarene du får ikke er gode nok. Svarene du får er nemmelig mer enn gode nok. Det er bare du som ikke forstår det og når du ikke forstår det, så sier du at de ikke er gode nok. Det må du bare legge fra deg, og være glad for at du får svar. Plutselig så gidder ikke folk å svare deg, fordi at de er lei av at du bare klager på svarene du får.

Endret av wil
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hvis du gjør det da, så må du ikke komme hit inn og klage på at ting ikke fungerer eller at du ikke får sikkelige svar når du klager. Jeg tror nemmelig ikke at det er varene du bestiller det er noe galt med. Det er du som ikke forstår noe av det du bestiller. Det er det som er problemet her.

Så hvis det er så lett for å gi reltiske forventinger på produkte må du gjerne gjøre det i 16 sider på den tråden er ingen som sier hva man kan forvente av batterier på ebay og aliexpres, om man må være glad hvis man er så heldig å få 30% eller mindre av opprinnelig kapasitet.

Men dere legger skylden på meg at varen blir borte i posten eller at det funger dårlig.Hvis slik man skal behandle folk på forum så får vel heller bli det men ingen her ønsker å gi tilbakemelding på samme produkter jeg har testet.

Lenke til kommentar

Jeg forstår fortsatt ikke problemet. Hvis en vare ikke er mottatt skyldes det stort sett en av 3 ting:

1 - At varen faktisk er blitt borte i posten (slikt skjer en gang i blant, spesielt ved forsendelser som skal igjennom flere fortollinger). Ta opp saken med selger / frakttjenesten og be om oppdatert sporing (spør selger først, det er hans ansvar å kontakte frakttjenesten). Kan den ikke spores opp, be om ny vare eller pengene tilbake.

2 - At selgeren er en svindler og at varen faktisk aldri ble sendt, selv med et tilsynelatende autentisk pakkenummer. Ta kontakt med selger FØRST for å be om pengene tilbake. Og hvis det ikke går (la det gå en uke, ikke vær utålmodig), ta kontakt med stedet der pakken ble kjøpt (Ebay / Aliexpress) og be om pengene tilbake.

3 - Pakken er ikke kommet ennå. De fleste på Ebay oppgir bare et estimat, og det kan ta mye lengre tid enn det de oppgir. Vær tålmodig og sjekk sporingsnummeret, gjerne med flere sporingsnettsider. Selv bruker jeg AfterShip.com.
 

At en vare ikke fungerer som forventet skyldes også gjerne en av 3 ting:

1 - Skadet under transport. Slikt skjer når prisen presses nedover - alt koster, selv embalasje. Dokumentèr og kontakt selger for ny vare / pengene tilbake. Er selgers ansvar å få dekket sitt tap fra de som står for transporten.

2 - Svindel. Ta kontakt med selger FØRST for å be om pengene tilbake. Er man i tvil kan man være grei og godta ny vare. Å tape tid er en del av Ebay-spillet slik jeg ser det. Og hvis det ikke går (ingen respons fra selger), ta kontakt med stedet der varen ble kjøpt og be om pengene tilbake fra dem.

3 - Feil bruk. Gjør grundige undersøkelser på hva det er man kjøper før bestilling. Hvis samme vare også er tilgjengelig gjennom en seriøs forhandler et annet sted så er det også informasjon å finne om hvordan produktet skal fungere, og også beskrivelser tilgjengelig på nettet for bruk. Er man i tvil om bruken, enten det er egen kompetanse eller en tvilsom lav pris, så kjøper man ikke produktet. Så enkelt er det.
 

EDIT:
Garanti. Dette er en mer personlig holdning, men jeg anser ting bestilt fra utlandet, uansett hva det er, for å komme uten noen som helst form for garanti. Dette er noe av hva en betaler for ved bestilling i Norge, og Kina opererer ikke med norske garantier.

Hvis noe av dette er et problem så hjelper det ikke å klage om det på et forum. Da holder man seg unna Ebay / Aliexpress og handler kun der man er sikker på å få sine krav dekket og så får kostnaden bare bli det den blir.

Endret av PaladinNO
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...