Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Men noen har sjekket dollar kursen nå irriter meg at prisene ikke inkludert frakt og moms da 30 dollar blir 40 dollars med moms og frakt over 400 kr så billig er det ikke var billigere før. Er 15% salg på aliexpress.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen andre enn du selv som kan gjøre noe med at du irriterer deg. Du klarer ikke forholde deg til hvilke rammer disse handelsplassene eksisterer innenfor. Så bare legg det til side og forhold deg til norske nettbutikker som opererer mye, mye nærmere dine forventninger.

Du kaster bort din tid på en ønskeverden som ikke finnes. Legg det til side, nå. Dette er ikke for deg. 

Endret av tommyb
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, horrorr said:

Nei - please. Hadde håpet vi endelig var kvitt kunder som dette når de fant Ebay/Ali/andre. Ikke send sånne tilbake til oss.

Jeg beklager. Men for hans del er det nok det rette valget. For oss vanlige kunder hadde det kanskje vært best om han kjøpte alt fra eBay. Men vi vil jo heller ikke at eBay-selgere skal gi opp levebrødene sine. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så er det ikke problemet hvor han handler fra. Om han handler fra Norge, England eller Bolivia. Spørsmålene og klaginga kommer jo uannsett. Problemet er at han ikke skjønner hvordan hverken butikken eller varene han kjøper fungerer.

For de som har fulgt med på trådene hans, så skjønner man at det ikke er de tingene han klager på eller butikken han bestiller fra som er problemet.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Jeg beklager. Men for hans del er det nok det rette valget. For oss vanlige kunder hadde det kanskje vært best om han kjøpte alt fra eBay. Men vi vil jo heller ikke at eBay-selgere skal gi opp levebrødene sine. 

Seriøst hvor mange av ebay selgere har faktisk måtte gi opp, blir oppgitt basert på svarende deres, skal ha dere er til lite hjem.

Sitat

For de som har fulgt med på trådene hans, så skjønner man at det ikke er de tingene han klager på eller butikken han bestiller fra som er problemet.

Vel vi vet hvordan du er i linux forum og generielt, så du må gjerne ha egne meninger men hjelper lite. Siden man kan ikke produsere alt selv uansett.

Nå er jeg ikke mistfornøyd med alt coop prøver vel å gi gode tilbud sammen med andre matbutikker men det er elektroskjedene og 4g\5g og internetlevrandører som forsøker å overprise seg i markedet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men altså seriøst LMH1. Du er den eneste i denne tråden som IKKE ser problemet. Du vil ikke se det og du vil ikke innse det. Skjønner du ikke det at du ødelegger troverdigheten din for all framtid på forumet slik du holder på. Du snakker om ting du ikke har peiling på og du skriver veldig utforstålig.

Grunnen til at du får svarene du får, er rett og slett fordi at folk blir lei av tullet som du driver med. De gidder ikke hjelpe deg, for de vet at det ikke er noe vits. Skjønner du ikke at du ødelegger for deg selv med dette tullet ditt?

Hvorfor vil du ikke innse at det er DU som har feil?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Men man ser jo https://itavisen.no/2021/06/21/naer-halvert-ytelse-pa-wd-black-sn850-nar-koblet-til-x570-brikker/ så er ikke uvanlig å skyte at 5000 mb/s skal gi ekstrem responstid det handler bare om å tjene penger på tull så ikke si jeg bare tar feil du får skylde på ITavisen som tuller eller få du motbevise det. Selvfølgelig kan jo produktene variere og det er flere årsaker til man føler seg lurt men prinsippet for blir samme produsente og selgere ser kun ut i fra beste sider av produkter og nekter for at det er noe feil hvis det er feil er det 100% bruker feil. Er også vanlig selgerne og Asus support sier de ikke. Viste om problemet. Så dere får mene hva dere vil kan jo leve med troverdigheten min blir svekket men prøver å få frem fakta hadde folk fått riktig i informasjon ville de ikke kjøp x570 til 3000 kr eller mere

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Såklart vil produsentene og selgerne vise produktet sitt fra dets beste side. Man legger ikke ut en profil på Tinder og bare lister sine dårlige sider.

Det er derfor man alltid sjekker uavhengige tester og ikke bare tar selgers ord for god fisk før kjøp av noe som helst. Det handler så enkelt om logikk og sunn fornuft, noe man kommer langt med ved kjøp på Ebay.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

15 minutes ago, LMH1 said:

... det handler bare om å tjene penger på tull så ikke si jeg bare tar feil du får skylde på ITavisen som tuller eller få du motbevise det. Selvfølgelig kan jo produktene variere og det er flere årsaker til man føler seg lurt men prinsippet for blir samme produsente og selgere ser kun ut i fra beste sider av produkter og nekter for at det er noe feil hvis det er feil er det 100% bruker feil.

LMH1, vi, alle sammen, alle som skriver i denne tråden her, sliter veldig med å se sammenhengen mellom ditt forrige innlegg, og butikken du måtte velge å kjøpe produktet fra. Det eneste vi ser er at det finnes uheldige produktkombinasjoner. Det finnes ingen garanti for at to gode produkter fortsatt er gode når de sattes sammen. I eksemplet er det seriøse produkter fra seriøse produsenter som ikke virker godt sammen. Sånn skjer, og det har alltid vært sånne uheldige kombinasjoner. Som sagt har du da bedre vilkår juridisk om du har handlet innenfor Norge eller EØS. Jeg har gjort bomkjøp selv, det har vi alle, men det er faktisk nødvendig å vite hva man skal ha før man kjøper det. 

Du hopper fra tanke til tanke, og lar dem renne ut i tråden her uten å forsøke forstå det vi svarer. Så lenge noen har stamina til å svare, kan du tilegne deg nye perspektiver, det er opp til deg. Er dette bare en blogg, og vi bare forstyrrelser i tankerekka di?

Lærer du noe her? Hva har du lært så langt av 18 sider med andres forslag og perspektiver? 

Endret av tommyb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (17 minutter siden):

 Er dette bare en blogg, og vi bare forstyrrelser i tankerekka di?
Lærer du noe her? Hva har du lært så langt av 18 sider med andres forslag og perspektiver? 

Jeg prøver vel å få noen å finne løsning slik at det ikke blir alle ebay og aliexpress selger driver bevist å selger søppel finnes jo gode selgere også, men finnes også luringer som selger kun for å påføre kjøper tap med elendig produkter og elendig service, aliexpress skiller ikke på disse 2 om selgeren ikke vil ordne opp må kjøper betale returfrakten så du får mene om det er riktig løsing?

Normalsett særlig på ebay er de selgers tap men i lengden er det begrenset hvor mye selger kan tape. For det ender med dere sier enkelte selgere går konkurs.

PaladinNO skrev (17 minutter siden):

Såklart vil produsentene og selgerne vise produktet sitt fra dets beste side. Man legger ikke ut en profil på Tinder og bare lister sine dårlige sider.

Det er derfor man alltid sjekker uavhengige tester og ikke bare tar selgers ord for god fisk før kjøp av noe som helst. Det handler så enkelt om logikk og sunn fornuft, noe man kommer langt med ved kjøp på Ebay.

Nei men er det er jo viktig ut fra kjøpers side å få riktig bilde av produktet a man ikke tro de er osram eller forsterket kvalitet så noen ting er lett å vite er falsk 5g mobil under 4000 kr er stors sansylighet er falsk men prisen trenger ikke så si alt for er lønnsomt faktisk mere lønnsomt og ta høyere pris fordi da vet folk ikke om det garantert er falsk, noen kaster jo mobiler eller får de gratis og selger det så man kan jo være heldig få brukt mobil billig selv om risikoen er nok stor gleden er kortvari.

Så har jeg vel mere tro på AMD en intel men kan jo aldri vite kanskje intel er mindre risiko en amd for tiden for er jo kjent intel har feil på ytelse at bilig cpu gjør dårlig på turboboost og ligdene slik har kommer fra media og ikke produsentene selv så kjøper vet ikke hva de kjøper ofte særlig hvis produktet er nytt, produsentene er villig å selge halvferdig produkter for de vil jo gjerne selge, blir tap og ikke selge. Men man ser slike ting ofte at produsenter tar snarveier en heller komme med gode produkter.

Typisk spesielt aliexpress er det greit å selge noe 1-2 år brukt som nytt, på ebay kan man risikere å tape alt man solgte varen for i verstefall eller bli utestengt. Så hvorfor slik forskjellsbehandling? Skal alt være greit på aliexpress mens ebay så skal selgeren straffes? Eller mener dere riktig hvis det var brukt eller at kapasiteten er vesentlig dårlige eller man får dårlig produkt en oppgitt er kjøperen skal sitte med tapet?

For virker ut som dere holder med selgeren i slike tilfeller at er mere synd på stakars selgerne på ebay som ikke har mye rettighet de burde bruke tiden sin bedre på gi riktig informasjon istedenfor å selge å håpe at kjøper ikke oppretter sak.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
4 hours ago, LMH1 said:

Jeg prøver vel å få noen å finne løsning slik at det ikke blir alle ebay og aliexpress selger driver bevist å selger søppel finnes jo gode selgere også, men finnes også luringer som selger kun for å påføre kjøper tap med elendig produkter og elendig service, aliexpress skiller ikke på disse 2 om selgeren ikke vil ordne opp må kjøper betale returfrakten så du får mene om det er riktig løsing?

Oi, det var en setning som sårt trengte at du leste gjennom den og delte den litt opp før du postet den. Hvis, og det er bare hvis, jeg forstår hva du sier, så forsøker du gjennom diskusjon.no å løse utfordringen med luringer og selgere på eBay og AliExpress som bevisst selger søppel og har elendig service? 

Det er i såfall ikke mulig. Du kan ikke løse utfordringen med luringer og selgere på eBay og AliExpress her, for hverken selgerne eller representanter for eBay og AliExpress leser innleggene dine. De av oss som faktisk gjør det, forsøker av vårt gode hjerte og helpsomme legning å hjelpe akkurat deg til å unngå utfordringen med luringer og selgere på eBay og AliExpress, og det gjør vi gjennom å anbefale akkurat deg å ikke handle der. Det er en ganske enkel løsning, og vi har gjentatt den over 18 sider, men du har ikke ville hatt vår hjelp. 

Quote

For virker ut som dere holder med selgeren i slike tilfeller at er mere synd på stakars selgerne på ebay som ikke har mye rettighet de burde bruke tiden sin bedre på gi riktig informasjon istedenfor å selge å håpe at kjøper ikke oppretter sak.

Nei, jeg holder med deg. Det er jo derfor jeg svarer her. Og jeg har fått inntrykk av hvor plaget du er. Det er derfor jeg forsøker få deg til å ikke handle på plasser der du som forbruker har dårligere rettigheter enn i Norge/EU, for det spesielt høye nivået du har på forventninger til ettersalgsservice kan bare ikke oppnås der, spesielt ikke siden du kommuniserer veldig ustrukturert.

Selgerne på de to plattformene tjener nesten ikke penger per kunde, for å tjene penger må de komme seg gjennom flest mulig kunder på minst mulig tid. De er ikke villige til å tape masse tid på en kunde de ikke forstår, og de er heller ikke lovpålagt å gjøre det. De går bort fra en ulønnsom og uløselig dialog, og lar de automatiserte systemene på eBay/AliExpress sende deg en refusjon i stedet. Du må ikke like det, men du må forstå at det er faktisk sånn det er. Og når det er sånn det er, vet vi alle sammen at du ikke kommer til å bli fornøyd. Så gjør deg selv en tjeneste, og bare dropp det. 

Utover det, så har i alle fall jeg foreslått at du ber noen om å hjelpe deg med å formulere deg når du faktisk trenger support, fordi det er nær sagt umulig å følge deg når du skriver raskere enn du tenker. Som i setningen øverst i denne posten.

Jeg skal innrømme at selv om jeg skriver så klart og tydelig som jeg kan, så er mine svar ofte ganske lange. Jeg vet du bare kommer til å lese halvparten og henge deg opp i en eller to setninger som du er uenige i. Jeg vet at du ikke har tatt til deg noe som helst av det vi har skrevet her for å hjelpe deg. Jeg tar det hele som en øvelse i tålmodighet, å skrive tydeligere og ta bort argumenter som kan misforstås, og selv om du ikke har noe utbytte av dette, har faktisk jeg det. Jeg blir reinkarnert som katt i mitt neste liv, så tålmodig som jeg blir av dette. Inntil da tar jeg til takke med to likes og av og til en lyspære eller til og med et hjerte. Samme grunnen til at de andre fortsatt er her, tipper jeg. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (20 timer siden):

 går bort fra en ulønnsom og uløselig dialog, og lar de automatiserte systemene på eBay/AliExpress sende deg en refusjon i stedet. Du må ikke like det, men du må forstå at det er faktisk sånn det..

Noen som har testet å kjøpe bøker tror det ikke er moms på bøker? Samt sukkerprodukter eller over 3000 kr siden man kan få dobbelt smell eller bare dårligere avtale en hva som er lov verken eBay money back warranty eller aliexpress vil nok hjelpe deg i det tilfellet så men hva dere vil. Eller skal alt være vanskelig kun de smarteste og rikeste får som de vil?

 

Meningen med tråden er. Vise at risikoen er større en fordel ene noen får være uenige men er jo forskjell på de som klarer å skille de som bevist lurer og de som selger for å gjøre folk fornøyd.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok.

For å kjøpe bøker momsfritt må man huske på at det skal ikke være noe annet enn bøker i pakken. Jeg foretrekker Amazon for bøker. Bøker er dyre i Norge. For å skille en dårlig selger fra en god selger på eBay, kommer man dessverre seg lengst med litt erfaring, men systemet beskytter brukeren til en viss grad. Norge og EU har også ekstra beskyttelse for forbrukerne, så brukere som sliter med å gjøre research selv, slik som trådstarter, kan nyte godt av dette når de gjør feil hvis de bruker en norsk nettbutikk. Det gjenspeiles imidlertid i at prisene må dekke inn dette. Dermed er det mye å spare på utenlandshandel på enkelte typer produkter. Forbrukerelektronikk fra store, kjente produsenter er ikke slike typer produkter. Småting og nisjeprodukter er derimot det.

Det krever altså at man er villige til å klare seg med kun et minimum av ettersalgssupport, og gjøre grundig research selv både før og etter handelen. Selv om det kan være lite info å spore opp, som gjør man noen ganger må ta sjanser på at ting ikke er egnet for din bruk. Altså ikke noe man kan anbefale for alle.

Endret av tommyb
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Sitat

For å skille en dårlig selger fra en god selger på eBay, kommer man dessverre seg lengst med litt erfaring, men systemet beskytter brukeren til en viss grad. Norge og EU har også ekstra beskyttelse for forbrukerne, så brukere som sliter med å gjøre research selv, slik som trådstarter, kan nyte godt av dette når de gjør feil hvis de bruker en norsk nettbutikk. Det gjenspeiles imidlertid i at prisene må dekke inn dette. Dermed er det mye å spare på utenlandshandel på enkelte typer produkter. Forbrukerelektronikk fra store, kjente produsenter er ikke slike typer produkter. Småting og nisjeprodukter er derimot det.

Men det som er frusteren ting som åpenbart er scam ikke blir fjernet.

https://www.aliexpress.com/item/4000572259952.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2a7d2224QumvKu&algo_pvid=2b923e49-ee85-42f6-b43b-76e346bfe142&algo_exp_id=2b923e49-ee85-42f6-b43b-76e346bfe142-13&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000003124193998"}

Forsøkt å få selger å bevise ekteheten av denne faktisk bedre en 25% av orginal kapasiteten sliter å finne gode batterier for de beste telefonenbatterier (Ulefone power 5 og Energizer Power Max P18K Pop) Så er vel problemet om de selgerne jobber i posten og skriver falske sporingsnummer hjelper det lite på sikkerheten på brukerne. Samme med å lage dårlig tilbakemelding.

Men at tjedje produsenter i kina\nederlan har uorginale batterier med 30% er mere kapasitet en orginal sier vel sitt og prisen er billig og selgeren ikke vil gi dokumentasjon eller svare noe særlig sier jo sitt kan umulig være ekte. Ellers kunne jo selgere gitt video levetid sammenlignet mot orginal batteri.

Nå har jeg ikke helt sluttet å handle på ebay\aliexpress men er kun billige produkter jeg vurder. Da risikoen er for høy ofte på litt dyrere produkter som denne. Er sure penger å tape. Men kan leve med under 100 kr hvis det er kjeldent.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg ikke helt sluttet å handle på ebay\aliexpress...

Det synes jeg du så absolutt bør gjøre. Du har ingenting på Aliexpress å gjøre. Selv kona mi handler der uten problemer. Det at nettopp DU klarer å vikle deg inn i så mye trøbbel på Aliexpress er meg en gåte. (Eller ikke... når jeg ser hva du lirer av deg i denne tråden.)

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...