Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

PaladinNO skrev (44 minutter siden):

2 - Svindel. Ta kontakt med selger FØRST for å be om pengene tilbake. Er man i tvil kan man være grei og godta ny vare. Å tape tid er en del av Ebay-spillet slik jeg ser det. Og hvis det ikke går (ingen respons fra selger), ta kontakt med stedet der varen ble kjøpt og be om pengene tilbake fra dem.
3 - Feil bruk. Gjør grundige undersøkelser på hva det er man kjøper før bestilling. Hvis samme vare også er tilgjengelig gjennom en seriøs forhandler et annet sted så er det også informasjon å finne om hvordan produktet skal fungere, og også beskrivelser tilgjengelig på nettet for bruk. Er man i tvil om bruken, enten det er egen kompetanse eller en tvilsom lav pris, så kjøper man ikke produktet. Så enkelt er det.

EDIT:
Garanti. Dette er en mer personlig holdning, men jeg anser ting bestilt fra utlandet, uansett hva det er, for å komme uten noen som helst form for garanti. Dette er noe av hva en betaler for ved bestilling i Norge, og Kina opererer ikke med norske garantier.

Hvis noe av dette er et problem så hjelper det ikke å klage om det på et forum. Da holder man seg unna Ebay / Aliexpress og handler kun der man er sikker på å få sine krav dekket og så får kostnaden bare bli det den blir.

Men noen sier bare de sender ny vare uten sporing så å be om ny vare med mindre de er greie sier de bare har sendt det og du aldri mottar noe, da blir det for sent å be aliexpress og ebay og penger igjen, så dårlig fremgangsmåte.

Prøver å gi tiden jeg kan gi men over 90 dager på ebay eller den tiden man får på aliexpress er ikke lang ofte så skulle det bli problemet gjør begge deler lite, ebay er vel enklere å be penger igjen en aliexpress men risikoen hvis selgeren er useriøs og oppretter sak på deg hjelper deg lite.

Du sier hvis man ikke vet om noe ikke virker eller ikke eller er søppel så kjøper man ikke, enkelt å si for deg man vet jo hvordan butikkene har tjent seg rått på usertifiserte munnbin og vaksiner som senere har blit kastet fordi de ikke følger standard satt i norge, blir samme å tro man får godkjente men faktisk er falske kopier selvlagt munnbind blir nesten samme.

Hvem som svinder hvem kan jo alltid diskuteres har man søppel selger man det ikke vet man om feil og mangel bør man informeres.

Nå er det slik man ikke er rettløst på ebay og aliexpress men risikoen hvis man har handle en del og hatt en del saker kan de telles negativ på fremtide saker. Men du får mene hva du vil hvis man for vet også butikker selger produkter som ikke bør selges hadde folk testet før de reiste til sverige klokker og kikkerter hadde de sett de ble lurt på varer som ikke virker. Noen gjør det bevis eller ubevist fordi å påføre kjøper et tap.

Du må gjerne mene:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/vil-styrke-forbrukernes-rettigheter/73911132

https://www.estatenyheter.no/na-blir-det-forbudt-a-selge-boligen-som-den-er/242172

Siden er mye fordel for selgeren å holde tilbake informasjon for bil og andre salggjenstander skal selges til overpris?

Nå gjelder vel lovene selv i kina og asia selv om muligens risikoen er større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man ikke fått varen så kan man klage til Ebay. Er ingen tidsfrist på det, med mindre man lar det gå år og dag. Har ikke handlet på Aliexpress så der kan jeg ikke uttale meg.

Munnbind og vaksiner er ikke noe man kjøper på Ebay som privatperson, som er temaet her, så det er totalt irrelevant. Kjøper man falske munnbind på Ebay har man seg selv å takke.

Det er de som bokstavelig talt selger søppel hvis det er penger å tjene. Slikt kalles svindlere, som ikke er noe nytt fenomen. Å handle på nett fra privatpersoner fra utlandet er alltid en risiko. Og man burde aldri bestille for summer man ikke har råd til å tape / være sikker på å få dekket. Det er også derfor skal man betale med VISA eller tilsvarende for da kan man som siste utvei gå i banken å kreve beløpet tilbake hvis man blir svindlet.

Kan forstå at det savnes omtaler om produkter man vurderer å kjøpe på Ebay, men legger du alltid igjen en anmeldelse på produkter som du kjøper fra f.eks. Komplett? Hva Ebay angår, småplukk til noen få kroner er virkelig ikke verdt tiden det tar å skrive om det.
Dessuten, alle auksjoner og salgsannonser på Ebay er tidsbegrenset (har selv massevis av Ebay-bokmerker til varer jeg har kjøpt som ikke lenger virker grunnet det), så hvorfor skrive om noe som uansett vil bli borte etterhvert?

Og nei, jeg "mener" ikke noe; jeg "sier" at norske forbrukerlover ikke gjelder for Kina, for de gjør ikke det. At "forbrukernes rettigheter styrkes", som beskrevet i artikkelen over, gjelder her i Norge.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jeg synes alle deltakere i denne tråden bør slutte og svare LMH1. Han forstår ikke og kommer aldri til å forstå. Den samme regla dukker opp igjen og igjen og jeg mistenker fyren for å trolle. 

Bare et tips :) 

Jepp, men jeg hadde litt ledig tid nå på morgenen. :)

Trolltanken har definitivt streifet meg.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (13 timer siden):

Har man ikke fått varen så kan man klage til Ebay. Er ingen tidsfrist på det, med mindre man lar det gå år og dag. 

Det er de som bokstavelig talt selger søppel hvis det er penger å tjene. Slikt kalles svindlere som ikke noe nytt fenomen. Å handle på nett fra privatpersoner fra utlandet er alltid en risiko. Og man burde aldri bestille for summer man ikke har råd til å tape / være sikker på å få dekket. Det er også derfor skal man betale med VISA eller tilsvarende for da kan man som siste utvei gå i banken å kreve beløpet tilbake hvis man blir svindlet.

Kan forstå at det savnes omtaler om produkter man vurderer å kjøpe på Ebay, men legger du alltid igjen en anmeldelse på produkter som du kjøper fra f.eks. Komplett? Hva Ebay angår, småplukk til noen få kroner er virkelig ikke verdt tiden det tar å skrive om det.
Dessuten, alle auksjoner og salgsannonser på Ebay er tidsbegrenset (har selv massevis av Ebay-bokmerker til varer jeg har kjøpt som ikke lenger virker grunnet det), så hvorfor skrive om noe som uansett vil bli borte etterhvert?

Og nei, jeg "mener" ikke noe - jeg "sier" at norske forbrukerlover ikke gjelder for Kina, for de gjør ikke det. At "forbrukernes rettigheter styrkes", som beskrevet i artikkelen over, gjelder her i Norge.

Jo mener det er 90 dager før selgeren får pengene hvis det ikke er endret, uansett er vel det ikke poenget å lage en sak, problemet hvis man først får avslag hos ebay gjør man størst sansylig det hos kredittselvskapet og paypal.

Prøver å legge anmeldser hvis det enten er positivt eller negativt hvis jeg finner ut av det. Men er vanskelig noen ganger å vite da det blir min erfaring og ikke andres, er jo mulig det er noe kopi og noe ekte vare noe mandagsutgaver etc.Man har jo ebay money back warranty og ligdene tjeneste fra aliexpress av en grunn men når det ikke hjelper er ikke mye mulig.

Lenke til kommentar

led.webp

Hva mener dere her dårlig LED pære eller for ventet å handle noe fra kina under 100 kr?

Hvor mye mener dere:

https://www.aliexpress.com/item/4000915734127.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6a2f243aBO4XuZ&algo_pvid=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6&algo_exp_id=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6-3

Eller mener dere man er dum hvis man forventer Osram halogen kvalitet fra aliexpress?

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er bruker feil ikke bruk over 36 volt over tid blir som å ta over 1.4 volt på CPU. Men ja rikoen er vel til stedet at pærene er dårlig laget og dårlig beskyttet mot overspenning og lyn så står ikke noe steder man bør bruke dimmer eller overbelastingvern eller sikring for best levetid.

Lenke til kommentar

https://www.lampegiganten.no/led-stav-r7s-117-6-mm-13w-2-800-k.html?gclid=EAIaIQobChMIuoaV0_Wh8QIVWRV7Ch21ZADTEAwYASABEgKrJfD_BwE&gclsrc=aw.ds nå finnes slike i Norge men vil være skeptisk på kvaliteten noe de handler fra aliexpress dyrt trenger ikke være god kvalitet. Legg merke til a++ nyeste energikrav er A høyest så de bruker utdatert energimerking så mener man har grunn de skaffer fra lavkostland med høy pris. Koster jo å dekke skadene ved transport.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (53 minutter siden):

led.webp

Hva mener dere her dårlig LED pære eller for ventet å handle noe fra kina under 100 kr?

Hvor mye mener dere:

https://www.aliexpress.com/item/4000915734127.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6a2f243aBO4XuZ&algo_pvid=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6&algo_exp_id=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6-3

Eller mener dere man er dum hvis man forventer Osram halogen kvalitet fra aliexpress?

 

Var den allerede ødelagt når du fikk den eller ble den ødelagt når du monterte den?.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (53 minutter siden):

led.webp

Hva mener dere her dårlig LED pære eller for ventet å handle noe fra kina under 100 kr?

Hvor mye mener dere:

https://www.aliexpress.com/item/4000915734127.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6a2f243aBO4XuZ&algo_pvid=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6&algo_exp_id=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6-3

Eller mener dere man er dum hvis man forventer Osram halogen kvalitet fra aliexpress?

 

Du ser på reviews at der er en del som skriver at produktet ikke virker som forventet. Selgeren har heller ikke noe god rating.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 20.5.2021 den 4.20):

Finnes jo noen brukere her på forumet som fortrekker å handle på aliexpress og ebay, men vil gjerne vite hva dems erfaringer er?

godt mulig man må ha god peiling at risikoen er stor for å føle seg lurt, da det ikke gir mye forklaring på bruksområdet.

Handlet masse på eBay. Typ mobilutstyr. Sikkert over hundre ganger. Hatt trøbbel en gang. Utover dette så er det en det en del jeg ikke har vært fornøyd med eller som har vært ødelagt i post men alltid pengene tilbake. De er redde for dårlige kommentarer og feedback, som de lever av. Telefoner ville jeg ikke kjøpt

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja men er ikke positivt med dårlig tilbakemeldinger men noen selgere blosser i det siden penger er årsaken til de selger tja har jo en del reklamasjoner på eBay og aliexpress så det telles ikke positivt hvis det blir over normalt. Siden er mange selgere som vet om feilene de selger siden derfor vil de bli kvitt det men noen sjekker ikke produktet før dem selger er latterlig. Ja 5g er elendig både fra wish og aliexpress og xiomi blir som å merke mobilene i dag 6g og fremtidsrettet når den dagen kommer vil det ikke virke. Noen selgere prøver å ta sak mot kjøper fordi omdømmet dems blir svekket om folk vet det er dårlig produkter. Men syns er viktig kjøper vet hva de får.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

led.webp

Hva mener dere her dårlig LED pære eller for ventet å handle noe fra kina under 100 kr?

Hvor mye mener dere:

https://www.aliexpress.com/item/4000915734127.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6a2f243aBO4XuZ&algo_pvid=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6&algo_exp_id=03a66f93-a81a-4b55-958d-ab6f631c63d6-3

Eller mener dere man er dum hvis man forventer Osram halogen kvalitet fra aliexpress?

 

Her har du vel egentlig bare et godt eksempel på at du ikke har gjort hjemmeleksen din. 7% av reviewene på det produktet er 1 stjerne.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Men problemet er mange https://www.christiania-belysning.no/augustus-gulvlampe-matt-krom

gulvlamper ikke er beregnet på store LED faktisk ikke på dimbar LED må bytte fjerne dimmeren og mye for å få den å virke. Nå er ikke alt LED lys bortkastet på ebay\aliexpress men styr unna glass og små LED pærer riskoen er stor for halogen og billig LED har kortere levetid. Er vel bedre de større i metal og plast vil jeg si men finnes noen som ryker lett i stykker også der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Men problemet er mange https://www.christiania-belysning.no/augustus-gulvlampe-matt-krom

gulvlamper ikke er beregnet på store LED faktisk ikke på dimbar LED må bytte fjerne dimmeren og mye for å få den å virke. Nå er ikke alt LED lys bortkastet på ebay\aliexpress men styr unna glass og små LED pærer riskoen er stor for halogen og billig LED har kortere levetid. Er vel bedre de større i metal og plast vil jeg si men finnes noen som ryker lett i stykker også der.

Dimmeren på lampa er sikkert en gammel analog dimmer som krever minimumsbelastning for å virke og den pæra på 15W selv om den er dimmbar blir for lite last til dimmeren til lampa som vil flimre eller på andre måte lage problemer.
Har lite med kvaliteten på LED pæra å gjør og alt med kvaliteten på dimmeren som du nå kjører på en annen last en det var laget for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...