Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

PosteMonopolet skrev (23 minutter siden):

Så du frykter vel ikke at en så lavt priset Kina-strømforsyning kan være brannfarlig?

Frykter ikke dette noe mer enn at noe annet av alektronikk jeg har skulle gå fyken. Dessuten bruker jeg aldri disse enhetene når jeg ikke er tilstede. 

Så nei, det frykter jeg ikke :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (På 2.10.2021 den 4.12):

Mulig det. Litt usikker på hva du vil frem til dog?

Ikke noe annet enn at det er en del som selger disse under andre merkevarer, Conrad fører vel Joy-It, mens Walmart selger disse under navnet Perfet eller noe sånt, mens på Banggood og Ali selges det som oftest som Riden.

Har masse kina-greier selv, det meste fungerer helt fint, men kjøpte for mange år siden en T12 loddestasjon som også hadde jordingsledning internt, men som ikke var koblet til chassis i det hele tatt, og en T962 ovn, hvor kineserne hadde lagt opp jording, men på skruen ringkontakten var satt, hadde de brukt plastskiver som gjorde at det så å si ikke var kontakt. Det er jo enkelt å fikse, men viser at de som monterer sammen dette ikke alltid helt vet hva de driver med.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Ikke noe annet enn at det er en del som selger disse under andre merkevarer, Conrad fører vel Joy-It, mens Walmart selger disse under navnet Perfet eller noe sånt, mens på Banggood og Ali selges det som oftest som Riden.

Har masse kina-greier selv, det meste fungerer helt fint, men kjøpte for mange år siden en T12 loddestasjon som også hadde jordingsledning internt, men som ikke var koblet til chassis i det hele tatt, og en T962 ovn, hvor kineserne hadde lagt opp jording, men på skruen ringkontakten var satt, hadde de brukt plastskiver som gjorde at det så å si ikke var kontakt. Det er jo enkelt å fikse, men viser at de som monterer sammen dette ikke alltid helt vet hva de driver med.

Enig. Man må i enkelte tillfeller ha grunnleggende kunnskap om elektronikk for å handle fra Aliexpress. Men det kommer ann på hva man kjøper. En mobillader som ofte står på uten tilsyn ville jeg ikke tatt i bruk før jeg åpnet den å sjekket inni samt stresstestet den. Men jeg kjøper aldri slike ting derfra. 

RD60*** power supplyen har fått mye skryt og fungerer bra. Slike ting brukes jo heller aldri uten tillsyn. Vertfall veldig sjeldent. :)

Lenke til kommentar
toreae skrev (4 minutter siden):

Hvilket nettsted/app bruker dere for å spore pakkene? posten.no er vel ubrukelig? Har brukt https://parcelsapp.com/en/tracking, det kommer opp mange "sporinger", men jeg har jo ingen anelse om hvor disse "sporingene" er.

Jeg pleier ikke å spore pakkene. Jeg er klar over at det tar lang tid og ingenting av det jeg bestiller haster. Men jeg sjekker etter 3-4 uker hvis jeg ikke har fått noe. Det er sjelden man får varene før det har gått minst 3 uker. Noen ganger kan det ta ett par måneder. Man må bare ha is i magan :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (51 minutter siden):

Hvilket nettsted/app bruker dere for å spore pakkene? posten.no er vel ubrukelig? Har brukt https://parcelsapp.com/en/tracking, det kommer opp mange "sporinger", men jeg har jo ingen anelse om hvor disse "sporingene" er.

Man kan bruke flere for VR**********YP bruker jeg Yanwen Tracking, og da kan man faktisk få nytt Sporingsnummer som slutter på NO i noen tilfeller, det spørs litt hva man bestiller.

Eller China Post for sendinger med LM**********CN for eksempel. osv......

 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 5.10.2021 den 11.17):

Enig. Man må i enkelte tillfeller ha grunnleggende kunnskap om elektronikk for å handle fra Aliexpress. Men det kommer ann på hva man kjøper. En mobillader som ofte står på uten tilsyn ville jeg ikke tatt i bruk før jeg åpnet den å sjekket inni samt stresstestet den. Men jeg kjøper aldri slike ting derfra. 

RD60*** power supplyen har fått mye skryt og fungerer bra. Slike ting brukes jo heller aldri uten tillsyn. Vertfall veldig sjeldent. :)

Tja aldri hatt noe brann eller røyk med verken batterier eller ladere, men stoler ikke på watt og amp eller noe teknisk informasjon skriver bevist høyere watt for å vurdere kvalitet. Ikke sikkert tegn. Men største problem de er likegyldig samme med 12 måender reklamasjon når kjøper tar fraktkostnaden frem og tilbake. Så har ikke tiliten til kvaliteten, men man betaler jo lite for varen.

Dere må vurdere:

https://www.ebay.com/itm/202869301903?

https://www.aliexpress.com/item/4000056746310.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.106a4f26dYNDXR&algo_pvid=71605599-dfdc-45c9-a3c3-25858066c60a&algo_exp_id=71605599-dfdc-45c9-a3c3-25858066c60a-0&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000000129730120"}

Er 5.2 volt eller 5.06 for mye eller nok å degradere klokker som:

https://www.ebay.com/itm/184459812388?

For noe som selges som burde blitt opplyst om feil og mangel, men så lenge de varer i 90 dager er kjøperens problem, nå er lange fraktider også så halvparten av kjøpsbeskyttelsen går ut med frakten.

Lenke til kommentar
On 10/5/2021 at 5:28 PM, toreae said:

Hvilket nettsted/app bruker dere for å spore pakkene? posten.no er vel ubrukelig? Har brukt https://parcelsapp.com/en/tracking, det kommer opp mange "sporinger", men jeg har jo ingen anelse om hvor disse "sporingene" er.

https://www.17track.net/en

 - men den er hissig på å lagre cookies "of legitimate interest", så det kan bli en del luking først ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

Tja aldri hatt noe brann eller røyk med verken batterier eller ladere, men stoler ikke på watt og amp eller noe teknisk informasjon skriver bevist høyere watt for å vurdere kvalitet. Ikke sikkert tegn. Men største problem de er likegyldig samme med 12 måender reklamasjon når kjøper tar fraktkostnaden frem og tilbake. Så har ikke tiliten til kvaliteten, men man betaler jo lite for varen.

Dere må vurdere:

https://www.ebay.com/itm/202869301903?

https://www.aliexpress.com/item/4000056746310.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.106a4f26dYNDXR&algo_pvid=71605599-dfdc-45c9-a3c3-25858066c60a&algo_exp_id=71605599-dfdc-45c9-a3c3-25858066c60a-0&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000000129730120"}

Er 5.2 volt eller 5.06 for mye eller nok å degradere klokker som:

https://www.ebay.com/itm/184459812388?

For noe som selges som burde blitt opplyst om feil og mangel, men så lenge de varer i 90 dager er kjøperens problem, nå er lange fraktider også så halvparten av kjøpsbeskyttelsen går ut med frakten.

Jeg og flere andre har sagt det før. Du skjønner ikke greia. Hold deg unna AliExpress. Det er ikke noe for deg. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Du kommer med det samme oppgulpet gang på gang. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (23 minutter siden):
toreae skrev (På 5.10.2021 den 17.28):

Hvilket nettsted/app bruker dere for å spore pakkene? posten.no er vel ubrukelig? Har brukt https://parcelsapp.com/en/tracking, det kommer opp mange "sporinger", men jeg har jo ingen anelse om hvor disse "sporingene" er.

https://www.17track.net/en

 - men den er hissig på å lagre cookies "of legitimate interest", så det kan bli en del luking først ..

Parcelapp hadde dessverre bedre tracking på mine 3 pakker...

Lenke til kommentar

 

LMH1 skrev (10 timer siden):

Tja aldri hatt noe brann eller røyk med verken batterier eller ladere, men stoler ikke på watt og amp eller noe teknisk informasjon skriver bevist høyere watt for å vurdere kvalitet. Ikke sikkert tegn. Men største problem de er likegyldig samme med 12 måender reklamasjon når kjøper tar fraktkostnaden frem og tilbake. Så har ikke tiliten til kvaliteten, men man betaler jo lite for varen.

Dere må vurdere:

https://www.ebay.com/itm/202869301903?

https://www.aliexpress.com/item/4000056746310.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.106a4f26dYNDXR&algo_pvid=71605599-dfdc-45c9-a3c3-25858066c60a&algo_exp_id=71605599-dfdc-45c9-a3c3-25858066c60a-0&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000000129730120"}

Er 5.2 volt eller 5.06 for mye eller nok å degradere klokker som:

https://www.ebay.com/itm/184459812388?

For noe som selges som burde blitt opplyst om feil og mangel, men så lenge de varer i 90 dager er kjøperens problem, nå er lange fraktider også så halvparten av kjøpsbeskyttelsen går ut med frakten.

Jeg og sikkert flere andre som driver med elektronikk som hobby har en litt større forståelse av hva som skjer i en krets og hva man bør kjøpe samt se etter etc. Denne forståelsen har ikke du i det hele tatt og leter derfor opp skrekkscenarioer og linker til dette. Jeg kan også finne skrekkscenarioer med produkter som er godkjente i alle bauer og kanter, men holder meg for god til og havne i samme fellen som deg og linker derfor ikke til disse i denne tråden. Det resulterer bare i en krig av linker.

Når det er sagt, så er det mest trolig riktig det som blir sagt. Altså at billige ladere fra Kina kan være potensielt brannfarlige. Men dette gjelder veldig mye annet også. Selv batteripakkene i Tesla tar fyr av forskjellige grunner. Jeg regner med at denne bilen har gjennomgått de fleste tester og godkjenninger? Problemet er trolig at batteriet og kretsen rundt disse blir brukt opp mot maks spec, samt at teknologien er relativt ny til det bruket det er tiltenkt. 

En mobillader kan man få av god kvalitet fra Kina og AliExpress. Men trolig ikke hvis du kjøper den rimeligste du finner. Hvis ikke du forstår det, samt at kiineserne har en helt annen kultur når det kommer til å fremheve salg og regler rundt dette, så hold deg langt unna AliExpress. Dette har jeg sagt 100 ganger før og jeg anntar at denne gangen slett ikke blir den siste. Du får det bare ikke inn i nøtta. Hvor utrolig vanskelig kan det være?

Alt jeg kjøper fra Kina av elektroniske duppeditter holder generelt en god kvalitet, fordi jeg vet hva jeg er ute etter, jeg har lest tester, sett Youtube videoer og i det hele tatt gjort en del research før jeg kjøper. 

Det er veldig lett og stressteste en typisk mobillader/USB lader. Man utsetter den for maks ratet last over tid (mens man er til stede selvsagt) og ser hva som skjer. Man følger med på temperatur og ser på voltage drop. ved høyere last vil motstanden øke og spenningen gå noe ned. man skal kunne laste en 5V USB lader opp mot maks rating uten at spenning synker for mye. Rundt 4.8V bør den i mine øyne ikke gå under og klarer den 4.8V og maks last på feks. 2 ampere over en tid på la oss si 3 timer, så får den godkjent i min bok. 

Når det er sagt, så har jeg også åpnet enheter kjøpt over disk i Norge som feks. Wifi kontakter som kan switche opp mot 16 ampere. En av de, kjøpte jeg på Clas Ohlson og jeg tror den hette "Nexa". 

Denne brukte jeg for å slå av og på en 2000 watt vifteovn via wifi (app). Etter en stund begynte denne og henge seg opp og det som var skummelt var at den hang seg opp når ovnen var på. Altså ikke selve enheten og releet, men appen. Det var på ingen måte mulig for meg å slå av ovnen hvis dette skjedde. Den hadde heller ingen temperatursensor.

Jeg opplevde at boksen ble utrolig varm etter ca. en time i bruk og bestemte meg en dag for å åpne den opp. Releet på innsiden var missfarget av varmen og hvor var dette releet laget? Produsert i USA (Ikke i Kina). 

Releet var ratet for 16 ampere (220V). Jeg nevnte dette for Clas Ohlson og dem sa at jeg kunne få en ny enhet. Nei takk sa jeg, denne er jo potensielt livsfarlig. Et halvt år etterpå var denne ute av sortimentet dems... Hvorfor det mon tro?

Jeg kan fortsette i det lange og det brede her om produkter jeg har hatt som har tatt kvelden kjøpt over disk i Norge, men du skjønner sikkert poenget nå. (Eller kanskje ikke....)

Du gulper opp stadig ting om selgerne på AliExpress og hvor uærlige dem er og at du ønsker bedre kundeservice etc. I all enkelhet kan jeg si at dette kommer aldri til å skje at du blir behandlet som noenn særkunde av kineserne (eller av noen andre for den saks skyld). Legg bort den tankegangen. Hadde DU møtt på en kinseser som virket hyggelig og anbefalte deg gull og grønne skoger så hadde du gått rett på limpinnen. Det er gjerne slike som deg som ender opp med 10.000 watt høypresisjons benk forsterkere til 49 kroner, eller 50.000mA batteripakke som veier 500 gram til 29 kroner. 

Kineserne eller selgerne på AliExpress vil være effektive, selge mest mulig og en evt. klagesak må være korrekt, tydelig og høffelig. Så fort dem aner en vanskelig kar fra Norge som kverulerer så trekker dem seg bare ut, snakker litt dritt om deg internt før dem blacklister deg som kjøper og heretter vil du trolig bare få søppel fra dem. 

Det du ønsker er ikke mulig og oppnå. Du kan ikke få god førsteklasses service til latterlig lave priser samt varene tilsendt på under en uke for slikk og ingenting. Det er ikke mulig i det hele tatt. 

Kjøper du over disk i Norge av en lokal forhandler du stoler på vil du nok trolig få oppfyllt alle dine ønsker, bortsett fra prisen du betaler. 

Kan du for en gang skyld ta dette inn over deg og i det minste PRØVE og forstå at dine forventninger til AliExpress aldri vil bli innfridd?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skal man ha kvalitet og service må man betale for det.

Bestilte meg nettopp en kabeladapter for å kunne koble til OBD2-porten på en eldre Subaru Forester. Fant ikke kabelen på norske nettsider eller FINN, har ikke erfaring med AliExpress eller å bestille fra Asia, så valget falt på eBay og en selger med veldig godt rykte i England. Varen var godt beskrevet, hadde mye bilder og det var solgt 330 stk av den allerede. Prisen ble en god del høyere, men pytt pytt.

Hvorfor i alle dager skal man spinkespare på hver krone når man gjør et kjøp i utlandet? Det blir jo ekstremt mye plunder & heft hvis mottatt vare skulle vise seg å være for dårlig ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (41 minutter siden):

Skal man ha kvalitet og service må man betale for det.

Bestilte meg nettopp en kabeladapter for å kunne koble til OBD2-porten på en eldre Subaru Forester. Fant ikke kabelen på norske nettsider eller FINN, har ikke erfaring med AliExpress eller å bestille fra Asia, så valget falt på eBay og en selger med veldig godt rykte i England. Varen var godt beskrevet, hadde mye bilder og det var solgt 330 stk av den allerede. Prisen ble en god del høyere, men pytt pytt.

Hvorfor i alle dager skal man spinkespare på hver krone når man gjør et kjøp i utlandet? Det blir jo ekstremt mye plunder & heft hvis mottatt vare skulle vise seg å være for dårlig ...

ENig. Det kommer helt ann på bruken. Man kan kjøpe gode ting på AliExpress og samtidig spare mye penger. men man kan også kjøpe noe som er enda billigere på AliExpress som er så billig at det BØR lyse noen varsellamper hos de fleste. Tror det er her mange bommer. 

Kundeservicen på AliExpress er helt innafor hvis man tar det for det det er. De fleste selgerne jeg har vært i kontakt med er hjelpsomme, men engelsken dems er veldig dårlig så sørg for å ordlegg deg korrekt og vær saklig og ikke forlang for mye. 

Det største problemet er at varene blir ødelagt i frakten. Husk at varene blir sendt rundt halve kloden og gjerne via sjøen i store lasterom og pakkene blir lempet frem og tilbake ganske ofte. 

AV mine mangfoldige kjøp av AliExpress har jeg blitt "lurt" EN gang. Da kjøpte jeg en 24V 8A adapter. Dette adaptere klarte ikke å levere mer enn rundt 4 ampere. Jeg betalte bare 60 kroner for adapteret inkludert frakt, så jeg ga blaffen. Mye av delene i denne ble demontert og kan brukes i andre prosjekter og selve boksen kan jeg også bruke til noe nyttig jeg lager selv, så for meg gjorde ikke dette noe. 

Man kan ikke ta seg nær av sånt. Man forstår at det finnes en viss risiko for å bli lurt. jeg ser på det hele som et "spill". Som oftest så "vinner" jeg, men noen ganger går man også på et ubetydelig tap. Livet går videre :) 

Jeg tenker heller på alt jeg sitter igjen med etter flere år som kunde på AliExpress. Uendelige mengder med elektronikk som gjør verdagen min gøy. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut av ren nysgjerrighet, @BjerknezHvor mye ville noe som tilsvarer https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-med-usb-0-30-v-dc-5-a-p44309 kostet om jeg i stedet hadde kjøpt via AliExpress (eller annen lignende nettside)?

Kanskje jeg svidde av noen hundre kroner for mye .... 😱🙂

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Ut av ren nysgjerrighet, @BjerknezHvor mye ville noe som tilsvarer https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-med-usb-0-30-v-dc-5-a-p44309 kostet om jeg i stedet hadde kjøpt via AliExpress (eller annen lignende nettside)?

Kanskje jeg svidde av noen hundre kroner for mye .... 😱🙂

Til den summen der, så får du denne:

riden2.thumb.JPG.92b193662d8da51b27a49550dadfa58b.JPG

1200 watt 60v/18A power supply som har fått mye god omtale. Man får den i tre forskjellige varianter. RD6006P/RD6012/RD6018. 

Jeg har RD6018 (den største) men alle er like store i størrelse så dem kan evt. stables. 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (11 minutter siden):

Ut av ren nysgjerrighet, @BjerknezHvor mye ville noe som tilsvarer https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-med-usb-0-30-v-dc-5-a-p44309 kostet om jeg i stedet hadde kjøpt via AliExpress (eller annen lignende nettside)?

Kanskje jeg svidde av noen hundre kroner for mye .... 😱🙂

Kan godt være at denne holder til ditt bruk, men disse er ikke veldig nøyaktige og strømreguleringen samt "current limit protection" er ikke til å stole på. Jeg vet det fordi jeg har en lignende selv.

men ja, du får trolig en like bra en på AliExpress til halve prisen. Hvis du ikke bryr deg om garanti og tipp topp service og alt det der. :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...