Gå til innhold

Aliexpress og ebay håpløst?


Anbefalte innlegg

Her har du forøvrig min foreløpige handleliste på AliExpress:

ali.thumb.PNG.5e8fafef52b25d6fc98bdef7ea30c739.PNG

Det ligger 71 stk. nøye utvalgte produkter i handlevognen. I Norge ville denne handlekurven havnet på på MINST tre ganger så mye. Når alle varer er mottatt har jeg da altså spart rundt 20.000 kroner (for ikke å ta i). Å det er KUN på dette kjøpet. Om et av produktene (som feks. markeringslyset på bildet over) ikke skulle virke driter jeg fullstendig i. Da går det i søpla. Tror du jeg gidder og bruke tid på og krangle med selger for slike filleting? 

Man kan ikke forvente og spare rundt 20.000 kroner OG motta førsteklasses service. Ved god fremgangsmåte og saklig tone ville jeg uansett trolig fått tilbake pengene, men jeg gidder ikke. Disse lampene inneholder stort sett noen ytters få basic komponenter og jeg kan reparere dem selv uten problemer. En motstand og en led diode til en samlet sum av 30 øre så er den fikset. 

Hvis du er ute etter å spare 200 kroner på ett kjøp tre ganger i året og krever høy grad av kavlitet over kundebehandlingen, så er du mer tjent med å handle over disk i Norge. 

DU HAR INGENTING PÅ ALIEXPRESS Å GJØRE! 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Det ligger 71 stk. nøye utvalgte produkter i handlevognen. I Norge ville denne handlekurven havnet på på MINST tre ganger så mye. Når alle varer er mottatt har jeg da altså spart rundt 20.000 kroner (for ikke å ta i). Å det er KUN på dette kjøpet. Om et av produktene (som feks. markeringslyset på bildet over) ikke skulle virke driter jeg fullstendig i. Da går det i søpla. Tror du jeg gidder og bruke tid på og krangle med selger for slike filleting? 

Men sjekk batterier til mobil,laptop LED lys med overspenning og overbelastingvern etc? Belter uten kvikksølv og nikkel alergi med på kjøpet.

Panasonic Showcases Flexible Battery That Can Power Wearables | TechTree.com

Mye som selges av batterier på ebay og aliexpress er brukte eller kopier av orginale.

Selger skriver orginal og ligdene sannheten er noe annet. Kan være alt fra blandet til falske.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Men sjekk batterier til mobil,laptop LED lys med overspenning og overbelastingvern etc? Belter uten kvikksølv og nikkel alergi med på kjøpet.

Panasonic Showcases Flexible Battery That Can Power Wearables | TechTree.com

Mye som selges av batterier på ebay og aliexpress er brukte eller kopier av orginale.

Selger skriver orginal og ligdene sannheten er noe annet. Kan være alt fra blandet til falske.

Ja, og så? Dette har Kineserne gjort i evigheter og kommer til å fortsette med i evigheter, om man skal ha noe som helst garanti for at det man kjøper er orginalt så bruker man seriøse forhandlere.

Om prisen er for god til å være sann, ja da er den ofte det, men det kan være en fordel å drive litt research før man kjøper noe.

For noen år siden kjøpte jeg en Kinakopi av en Fjellboremaskin som orginalt ble laget i Sverige og het Pionjar 120, Kineserne sin kopi heter YT27 og fungerer like bra/rævva som orginalen, men mye billigere, tror jeg betalte rundt 4-5000,- med dollarkursen dengang (var nesten nede i 4nok)

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

For ca. 3-4 uker siden bestillte jeg meg en Power Supply fra AliExpress til den nette sum av 1.200 kroner. Denne kan levere over 1000watt (60V/18 ampere). Den kom i posten i dag og jeg må jo delvis skru sammen samt koble denne selv. 

IMG_0418.thumb.jpg.1511dee6d9135914065c194f1140e0da.jpg

IMG_0419.thumb.jpg.52733e10e85dfedfac707fc7013a296a.jpg

IMG_0420.thumb.jpg.7676d0ad0df7d81bec82d4f779dc4c3a.jpg

IMG_0421.thumb.jpg.f8ed8bc0d7d8111d1905f43d000ea63d.jpg

IMG_0422.thumb.jpg.a7cff111e459f2ef1385663d645b9672.jpg

IMG_0423.thumb.jpg.d4f192eb0bed57443a958c7342253815.jpg

IMG_0424.thumb.jpg.946af07464751037a5120fdab28ae79b.jpg

IMG_0425.thumb.jpg.b4f80aa7cce9ffbbcaf436e4f11fb6d2.jpg

IMG_0427.thumb.jpg.5db8f4a9c89368c36400309136e0733e.jpg

IMG_0426.thumb.png.d6ee19175caf6ef70df30be2238dd1ca.png

Å har man sett! Jammen virket den også. Det manglet en skrue til dekselet og jeg kunne nok tatt en LMH1 og åpnet sak og klaget på dette, men tror du virkelig kineserne gidder å betale frakt for å sende en skrue halve jorden rundt? Hadde jeg klaget på noe slikt, så hadde jeg fort blitt svartelistet som kjøper og ved neste korsvei hadde dem kanskje sendt meg noe dritt bare på trass. 

I steden så gir jeg dem full pott siden enheten kom helt frem, og fungerer som den skal. Denne enheten koster rundt 4.000 kroner inkludert frakt i Norge sist jeg sjekket. Akkurat den samme enheten. Når man sparer nesten 3.000 kroner, så driter man liksom i denne ene skruen, som man uansett får kjøpt på Biltema for en krone. 

Man kan også styre denne enheten via en app på telefonen.

Jeg tror faktisk jeg skal kjøpe meg en til som er helt lik, men da en som heter RD6006P som er helt my og har høyere oppløsning. Den er ikke like kraftig som denne, men da har jeg en med høy oppløsning og en med mere kraft. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wil skrev (15 minutter siden):

Bjerknez: Sorry hvis jeg er dum, men hva skal du bruke/bruker du en sånn en til?

Det er en justerbar forsterker som gjør at jeg kan bestemme spenningen ut selv. Kan justere den fra 0-60 volt og den takler opp til 18 ampere. En arduino krever feks. 5V, en ESP8266 skal ha 3.3V og skal man teste feks. en 12V lyspære så trenger man 12V etc. Det er altså mye man kan bruke en slik til og et absolutt møst hvis man driver en del med elektronikk. :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betula skrev (21 timer siden):

Jeg synes at man i større grad er beskyttet på sider som Aliexpress og Wish i form av at du får i det minste pengene tilbake hvis du åpner det som en sak hvor du ikke har fått varene eller har mottat feil vare. Det gjør du ikke på for eksempel finn.no så vidt jeg forstår.

Ja men hvordan er holdingen til selgerne i slike sitvasjoner de blir sure og ber deg trekke tilbakekravet og ber deg dekke returfrakten.. Sier du gjør noe ulovlig, men når du ber om forklaring sier er det null svar å få de vil ikke tape en kr men driter om du taper penger.

Er jo også problemet med ladekort på ebay de informere lite om kostnad eller hvis de gjør det er prisen garantert feil og de sier er kunden sitt ansvar å sjekke pris og tar risikoen for problemer. Så de motarbeider rettighetene til kjøper i de grader. Man må godta og få ulv i foreklær ellers kan man risikere å kjøpe katta i sekken. Så ja systemene er bra hvis de bare virker men er jo synd på selgerne også, hadde de brukt mere tid ville problemet vært ungått men selgerne driter i at kundene taper penger. Så sant de ikke taper selv.

Men nå godtar wish\aliexpress falske varer, vil si du er bedre beskyttet på ebay der. Selv om man kan risikre å bli utestengt for falske krav. Så beskyttelsen er ikke 100% uansett men jeg er enig det er bedre en finn noen der nekter å betale gjennom paypal fordi risikoen er større for krav.

Vet en del produkter er falske man finner kun først det ut når man demonter produktet eller man kan se på skriften er annen farge og ligdene men hjelper lite med kun 90 dager hvis man ikke sjekker. Selv om ofte falske varer litt lengere så er prinsippet der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
toreae skrev (32 minutter siden):

Fikk dette settet lever i går. Første forsøk skulle det sendes fra Spania, men kom aldri, men jeg fikk pengene tilbake. Andre forsøk og det kom innen en måned fra kina. Fornøyd med det så langt, med jeg kastet bort 2 mnd i tro på at det kunne selges fra Spania.

Selges fra Spania? mener du der du velger hvor det skal Shippes fra? der må man velge Kina hver gang for oss som bor i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Dragonlove said:

Selges fra Spania? mener du der du velger hvor det skal Shippes fra? der må man velge Kina hver gang for oss som bor i Norge.

Hvorfor det? Er det høyere risiko for at det ikke skjer? Noen produkter står at de kan shippe til Norge fra diverse EU-land, andre står at de ikke kan. Det vil jo være en klar tidsfordel om den blir shippet fra EU, da gjerne med en litt høyere shippingkostnad.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (37 minutter siden):

Selges fra Spania? mener du der du velger hvor det skal Shippes fra? der må man velge Kina hver gang for oss som bor i Norge.

Shippes. Men selges fra blir vel det samme?

Fikk batteri til gammel Thinkpad solgt og shipped fra Tyskland (ebay). Brukte vel ca 14 dager.

Endret av toreae
Lenke til kommentar
tommyb skrev (16 minutter siden):

Hvorfor det? Er det høyere risiko for at det ikke skjer? Noen produkter står at de kan shippe til Norge fra diverse EU-land, andre står at de ikke kan. Det vil jo være en klar tidsfordel om den blir shippet fra EU, da gjerne med en litt høyere shippingkostnad.

Har stort sett bare vært mulig å shippe fra Kina det jeg har bestillt, tid er som regel ikke en issue, det meste jeg bestiller tar Max 2 uker.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Noen produkter står at de kan shippe til Norge fra diverse EU-land, andre står at de ikke kan. Det vil jo være en klar tidsfordel om den blir shippet fra EU, da gjerne med en litt høyere shippingkostnad.


Tror nok det varierer en del hvor raskt det egentlig går?
Årsaken til at en del selgere tilbyr dette, er på grunn av moms og gebyr.

Dersom produktene sendes fra annet EU-land, så slipper man moms og gebyr ... i andre EU-land.

Det virker som selgerne i Kina ikke har alle produkter på lager i et EU-land, men de sender gjennom EU-land, ofte tidligere østblokkland, Luxemburg osv. for at kjøpere i EU skal slippe moms og gebyr.

Stadig flere av EU-landene tar nemlig høye gebyr for kina-pakker, samt moms, mens i EU er det et felles marked hvor man slipper alt slikt tull.

Sverige og Danmark tar for eksempel et gebyr (ca 75,-) for hver eneste pakke fra Kina, selv om verdien er 2,- kroner, pluss moms.

Dersom selgeren i Kina sender gjennom f.eks. Luxemburg, som er et vanlig land å benytte seg av, så er momsen lavere enn i de fleste andre EU-land (17%), samt ingen gebyr å betale.

Slik er det jo ikke i Norge, så det spiller liten rolle hva man velger, det enkleste er sikkert bare å velge "Kina".

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Mener du power supplyen? Jeg så Cdon hadde denne på nettsidene sine til 3.700ish kroner (+frakt) 

Svidd barn har mange navn ... eller noe sånt?

"Riden" markedsføres under en rekke andre navn i Europa, deriblant "Joy-It", "Fesjoy", "Perfet", "Tomshine" osv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
On 9/28/2021 at 3:17 AM, Bjerknez said:

For ca. 3-4 uker siden bestillte jeg meg en Power Supply fra AliExpress til den nette sum av 1.200 kroner. Denne kan levere over 1000watt (60V/18 ampere). Den kom i posten i dag og jeg må jo delvis skru sammen samt koble denne selv.

Så du frykter vel ikke at en så lavt priset Kina-strømforsyning kan være brannfarlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...