Jump to content
Redaksjonen.

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen

Recommended Posts

Jeg skulle fra vestlandet til østlandet i fjor en gang. Er medlem i bilring med tilgang på elbiler, så jeg undersøkte litt med lademuligheter og sånn. Litt som Hr. Redaktør. Etter en time med iherdig googling landet jeg på at "dette er f... meg for dumt". Så jeg droppa bilringen jeg faktisk er medlem i, og booka meg heller en Tesla via nabobil.

Det var en veldig grei opplevelse, og lysten til å kjøpe Tesla ble på ingen måte forminsket.

Det sagt: jada, også Teslaeiere opplever issues med lading. Men selve prosessen med å finne ut hva man trenger for å lade, hvor man kan og bør lade, og hva det koster etc... alt det var avsindig mye enklere å finne ut av med Tesla.

 

  • Like 8
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Jeg er enig i at mye rundt lading kan gjøres enklere, f.eks. mulighet for å betale med bankkort. Men her virker det som forfatter har gått inn med forutintatt sinn og med ønske om å finne mest mulig problemer.

Skal du på langtur er det hurtiglading som gjelder. Da har du to standarder; Chademo og CSS. Ikke vanskeligere enn Bensin og Diesel. Har du de fire vanligste appene kommer du deg stort sett rundt i hele landet. Har du de ikke, støtter omtrent alle leverandørene lading via SMS. 

Ja det er noe informasjon som mangler på "pumpen", f.eks. pris. Men det er ingen som lader for en 200‐lapp. Du lader det du trenger for å komme til mål, eller til neste ladestasjon. Resten lader du hjemme eller på jobben, og da teller du ikke kronestykkene akkurat.

Denne artikkelen skaper problemer ut av løse luften og gir elbiler et dårlig rykte. Ja, det er definitivt lettere å fylle bensintanken, men hurtiglading er ikke mye vanskeligere. Og ikke i nærheten av det som påstås her.

Eller, om man har problemer med å lokalisere ladere kan appene Ladestasjoner og Elton være gull verd.

Og et tips for fremtiden: ikke legg inn på langtur uten å sette deg inn i bilen først...

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Penguin skrev (15 minutter siden):

Om hurtiglading av elbil *oppleves* som et problem, så *er* det et problem.

Dette kan du si om absolutt alt man ikke kan. Det betyr ikke at alt er et problem. Det er forskjeller på hvordan man lader og drifter elbiler kontra fossilbiler. Det er forskjellig tankesett, men ikke verre enn at folk klarer å legge om vanene sine. Men forskjellig nok til at en dieselmann som legger ut på en spontan langtur i en bil han ikke kjenner til, og med et drivstoff han ikke kjenner til, kan få problemer. 

Jeg har i dag én elbil og én bensinbil. Det var uvant med elbil i begynnelsen, men nå vil jeg si det er mye enklere. De få gangene jeg trenger hurtiglading kan jeg fint leve med at det tar litt lenger tid og er litt mer knot enn å fylle bensin. Men et problem er det uansett ikke.

Share this post


Link to post

Jeg tror ikke du har funnet på problemene, men teksten er vinklet på en slik måte at det virker mye mer alvorlig enn det egentlig er. Om man sammenligner med bensinstasjoner, som er det ladestasjonene skal erstatte, så er det egentlig pris-infoen som er det største peoblemet. Jeg har flere ganger møtt bensinpumper som ikke virker, de er ikke immun de heller. Ladestasjonene kan jeg i det minste sjekke på forhånd via apper. Så jo, de er langt i fra perfekt, men det er også de tradisjonelle bensinstasjonene. Vi har heller ikke et landsdekkende felles nettverk av bensinstasjoner, og klarer oss fint uten. Man bør sammenligne med det man har, ikke med ønskedrømmen 🙂

Ellers er jeg helt enig med deg i at merkespesifikke ladestasjoner som Tesla Supercharger (og til dels Ionity) er en uting. 

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Ole Petter Pedersen said:

Andre i debatten her nevner Tesla, men etter mitt skjønn er det at hver enkelt bilprodusent skal ha prioprietære ladeløsninger, en særdeles dårlig løsning på lang sikt.

Skjønt enig i det. 

Om nå bare noen kunne kopiere den så langt beste løsningen og kanskje tilføre noen egne forbedringer på toppen. Men der er vi altså ikke. Enda. Hadde vært moro om noen av billadenettverksmenneskene kunne komme på banen her på forumet og fortelle om det er relle tekniske hindringer som stopper gode og brukervennlige hurtigladeløsninger.

"How hard can it be?" som det burde ha stått i viagrareklamen.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Vet ikke hvorfor man er så opphengt i å bruke apper når man lader. Jeg har selv lastet ned alle nødvendige apper, men bruker de kun til å sjekke status på ladere, og til å få registrert RFID brikken min, slik at jeg slipper å bruke apper når jeg skal lade. Jeg antar at mange av problemene man opplever skyldes kommunikasjon mellom app og lader. Min erfaring er at å lade med brikke stort sett har fungert uproblematisk i løpet av de 6 årene jeg har kjørt elbil.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Det er som er interessant er jo at mange av testene av nye elbiler også viser problemer med lading, fra bilens side. Enten det er hardware eller software problemer, så blir det uansett veldig kjedelig om man da i tillegg skal møte på tekniske problemer med en lader.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Ole Petter Pedersen skrev (2 timer siden):

[Denne artikkelen skaper problemer ut av løse luften og gir elbiler et dårlig rykte]

Jeg har ikke funnet på problemene jeg hadde med å lade. Som jeg også skriver, blir man mer vant til dette etter hvert. Men særlig to ting er et problem: 1) At pris er så uklart, når det ikke er noen grunn til det. 2) Ladere som faktisk ikke virker.

Så er det ikke min jobb verken å gi elbiler godt eller dårlig rykte, men å omtale det som er interessant rundt det voldsomme skiftet vi så vidt er i gang med fra fossil til batteridrevet bilpark.

En av mine kolleger leste kommentaren før publisering, og mente – basert på sin ladeerfaring som elbilsjåfør i en lengre periode – at jeg var altfor snill. Jeg ser ikke noe poeng i å være i overkant kritisk, men jeg synes det er all grunn til å spørre hvorfor vi ikke lager et enkelt ladenettverk landet over. Andre i debatten her nevner Tesla, men etter mitt skjønn er det at hver enkelt bilprodusent skal ha prioprietære ladeløsninger, en særdeles dårlig løsning på lang sikt.

Har hatt EL 3 år nå og begynner å ha grei kontroll nå på dette med lading, RFID brikker letter det en del, men jeg har nå da altså 5(!!!) brikker og avtaler for at det skal være nådd, så jeg støtter det fullt at media setter fokus på hvor kjett dette er, om markedet ikke evner å lage noe bedre enn det vi ser nå så er det regulering som gjelder.

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Hvorfor trenger man app eller brikke? Det er da kabel fra ladestasjon til bil? Bilen er jo full av teknologi, da burde det være fullstendig overflødig å ha app eller brikke oppå det. Det er ganske guffent å stå på en forblåst energistasjon og prøve å få ladestasjon til å virke en kald vårdag. Her burde myndighetene vært på banen. Krav om samme ladekontakt for alle el-biler. Krav om klar og tydelig oppgitt pris. Slutt med ulike priser for ulike merker. Er da ingen bensinstasjoner som har ulike bensinpriser om det er mercedes eller citroeng. Så er det ikke engang nødvendig med skjerm på ladestasjonen, det har jo bilen innvendig. Tesla ladestasjonene har vel ikke skjerm?

  • Like 4

Share this post


Link to post
2 hours ago, Penguin said:

Skjønt enig i det. 

Om nå bare noen kunne kopiere den så langt beste løsningen og kanskje tilføre noen egne forbedringer på toppen. Men der er vi altså ikke. Enda. Hadde vært moro om noen av billadenettverksmenneskene kunne komme på banen her på forumet og fortelle om det er relle tekniske hindringer som stopper gode og brukervennlige hurtigladeløsninger.

"How hard can it be?" som det burde ha stått i viagrareklamen.

 

Hva som skal til kommer an på hva du mener er 'best'?
Hvis du spesifikt sikter til det å bare kunne plugge inn for å lade, så er det en direkte følge at de ikke er bundet av å være nøtrale på hverken bilprodusent eller betalingsformidler. De trenger bare å lese VIN/MAC (som alle ladere kan) og slår opp i sin database over biler, som brukeren garantert må knytte til sin private informasjon hos produsenten. Tviviellt...så lenge det ikke trenger å fungere med mer en en aktør. Sikkerheten i løsningen er et spørsmål. Hva om det er mulig å lage en MitM løsning slik at du kan lade på en annens regning? Informasjonslekkasjen er et annet potensielt problem. Ikke at det ikke kan håndteres, men siden det er et lukket og proprietært system er det ikke tilgjengelig for inspeksjon og review.

For en ladeoperatører som skal betjener elbiler som overholder almenne standarder, så følger det at de trenger å konvergere både tekniske og juridiske løsninger på tvers av flere bilprodusenter og betalingsformidlere. Forhåpentligvis også slik at brukernes private informasjon ikke lekker til alle disse aktørene i samme slengen, og at sikkerheten er ivaretatt. Alt dette må i tilegg gjøres slik at det er regningssvarende (Et kriterie tesla ikke har siden laderne først og fremst er for å være en tilgift til bilene, ikke for å være en levedyktig virksomhet på egen hånd)

ISO 15118 er den relevante standarden for CCS, så dette kommer. ISO 15118 er i all hovedsak en kryptografistandard som beskriver en offentlig nøkkelinfrastruktur for å fasilitere sikker samhandling mellom bileier, bilprodusent, ladeoperatør og betalingsformidler.

Flere biler og ladestasjoner i bruk i dag støtter dette teknisk, men det underliggende avtaleverket kan fort ta mer tid.

Se: https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

 

Edited by sverreb
  • Like 4

Share this post


Link to post
9 minutes ago, sverreb said:

Hva som skal til kommer an på hva du mener er 'best'?
Hvis du spesifikt sikter til det å bare kunne plugge inn for å lade, så er det en direkte følge at de ikke er bundet av å være nøtrale på hverken bilprodusent eller betalingsformidler. De trenger bare å lese VIN/MAC (som alle ladere kan) og slår opp i sin database over biler, som brukeren garantert må knytte til sin private informasjon hos produsenten. Tviviellt...så lenge det ikke trenger å fungere med mer en en aktør. Sikkerheten i løsningen er et spørsmål. Hva om det er mulig å lage en MitM løsning slik at du kan lade på en annens regning? Informasjonslekkasjen er et annet potensielt problem. Ikke at det ikke kan håndteres, men siden det er et lukket og proprietært system er det ikke tilgjengelig for inspeksjon og review.

For en ladeoperatører som skal betjener elbiler som overholder almenne standarder, så følger det at de trenger å konvergere både tekniske og juridiske løsninger på tvers av flere bilprodusenter og betalingsformidlere. Forhåpentligvis også slik at brukernes private informasjon ikke lekker til alle disse aktørene i samme slengen, og at sikkerheten er ivaretatt. Alt dette må i tilegg gjøres slik at det er regningssvarende (Et kriterie tesla ikke har siden laderne først og fremst er for å være en tilgift til bilene, ikke for å være en levedyktig virksomhet på egen hånd)

ISO 15118 er den relevante standarden for CCS, så dette kommer. ISO 15118 er i all hovedsak en kryptografistandard som beskriver en offentlig nøkkelinfrastruktur for å fasilitere sikker samhandling mellom bileier, bilprodusent, ladeoperatør og betalingsformidler.

Flere biler og ladestasjoner i bruk i dag støtter dette teknisk, men det underliggende avtaleverket kan fort ta mer tid.

Se: https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

 

Tusen takk for et kompetent svar! Er du involvert i denne bransjen?

'Best' er hele spekteret fra "jeg vil lade hvorsomhelst og nårsomhelst helt uten å gjøre annet enn å plugge inn og få regning i nettbanken" til "jeg vil lade så anonymt som mulig, så ladeapparaturen kan kun spørre doningen min om konkrete kapasiteter og lade i henhold til det. Og så vl jeg betale på forhånd med umerkede panteflasker." Eller en annen måte som tillater anonym betaling.  (Ikke at jeg faktisk tror det vil bli mulig å hurtiglade anonymt, men rent prinsipielt burde det være mulig.)

En protokoll som tillot å bruke en smarttelefon eller bilens innebygde display som informasjonskanal og betjeningsgrensesnitt hadde vært en naturlig ting å ønske seg. (I de tilfeller brukeren *ønsker* informasjon/interaksjon.)

Og det må finnes en lavterskel mulighet for bilbyggere til å lage kjøretøy som kan koble seg på systemet uten å kjøpe seg inn til priser som effektivt forhindrer etablering av nye kjøretøyprodusenter.

Systemet må muliggjøre at alle biler kan lokalisere ladestasjoner som er aktuelle og økonomiske for brukeren, gitt bilens faktiske lading, avstand til mål og ladere, ladekapasitet til bil og lader, ladekø. etc.

Kan sikkert komme opp med mer...

 

Share this post


Link to post
Ole Petter Pedersen skrev (2 timer siden):

[Denne artikkelen skaper problemer ut av løse luften og gir elbiler et dårlig rykte]

Jeg har ikke funnet på problemene jeg hadde med å lade. Som jeg også skriver, blir man mer vant til dette etter hvert. Men særlig to ting er et problem: 1) At pris er så uklart, når det ikke er noen grunn til det. 2) Ladere som faktisk ikke virker.

Så er det ikke min jobb verken å gi elbiler godt eller dårlig rykte, men å omtale det som er interessant rundt det voldsomme skiftet vi så vidt er i gang med fra fossil til batteridrevet bilpark.

En av mine kolleger leste kommentaren før publisering, og mente – basert på sin ladeerfaring som elbilsjåfør i en lengre periode – at jeg var altfor snill. Jeg ser ikke noe poeng i å være i overkant kritisk, men jeg synes det er all grunn til å spørre hvorfor vi ikke lager et enkelt ladenettverk landet over. Andre i debatten her nevner Tesla, men etter mitt skjønn er det at hver enkelt bilprodusent skal ha prioprietære ladeløsninger, en særdeles dårlig løsning på lang sikt.

Problemene du beskriver er høyst reelle. Jeg har hurtigladet en del (ikke voldsomt mye siden jeg ikke trenger det i det daglige), men synes fortsatt det er mye knot med det. I det minste hvis jeg må lade på annet enn Tesla-superlader.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dette var tatt på kornet. Men jeg synes du legger lista litt lavt. Hvorfor i all verden skal det være like enkelt å fylle som med fossilt drivstoff. Det burde vært enklere. Når ny teknologi utvikles må det være en målsetning å lage enklere og bedre løsninger. Ikke vanskeligere. For egen del lever jeg av å formidle bruken av digitale løsninger, så jeg kommer til finne ut av dette. Verre er det for mange andre mennesker.
Hvorfor i all verden skal man være avhengig av apper, RFID brikker osv. koblet mot abonnement? Bilen å ladestasjon kan finne ut av dette. Her må standarder på plass. Informasjonen er der, men kan tydelig ikke utnyttes. Det burde vært så enkelt at alle mennesker kunne betjene dette, uten masse elektroniske duppedingser. Hvorfor må brukeren holde rede på bilens ladeteknikk og kapasiteter? Og ikke minst, hva en tilfeldig ladestasjon er i stand til å levere? Dette burde vært helt sømløst med informasjon på ladestasjonen og i infotainmentsystemet i bilen. Ideelt sett burde vi ikke styre med kabler heller. Trådløs ladning finnes. Satser på at den er på plass i biler snart. Da går teknikken fremover. Alt annet er bare tull.
Det er kjempepluss at Ole Petter Pedersen viser vei her og presser på bransjen. Vi vil at teknologien skal jobbe for oss, ikke i mot oss.

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Ole Petter Pedersen skrev (2 timer siden):

Andre i debatten her nevner Tesla, men etter mitt skjønn er det at hver enkelt bilprodusent skal ha prioprietære ladeløsninger, en særdeles dårlig løsning på lang sikt.

Det er jeg enig i og tror nok de vil åpne etter hvert. Men jeg synes du avfeier det for enkelt. Poenget er at de satt standarden for hvordan det bør gjøres allerede for 8 år siden. Ingen over, ingen ved siden av Tesla på ladenettverk. Dette bør ikke tas som en Tesla-reklame, men som et stikk til alle andre ladeoperatører.

Er det rart Tesla-eiere blir skremt fra å kjøpe noe annet når det stadig kommer slike artikler og venner og bekjente med samme erfaring? Er det rart noen får elbil i vrangstrupen etter gjentatte dårlige opplevelser pga udugelige ladeoperatører?

Løsningen er todelt: Tesla bør på eget initiativ åpne opp ladenettverket for alle og alle andre ladeoperatører bør forbedre seg minst dit Tesla var for 8 år siden. 100+ kW - plug & play - enkel prismodell - driftssikkert - god utbredelse - god integrasjon med navigasjonen i bilen. Teslas superladere glir som et silkebånd, alle andre er et rep med knuter i forhold.

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...