Gå til innhold

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen


Anbefalte innlegg

"Likevel er det for meg merkelig at vi har laget et ladesystem som overhodet ikke er standardisert."

Jau, men slik blir det overalt hvor man lager noe før det er standarisert. Når folk rundt om i verden ikke engang går på dass på samme måte, så er det ikke det minste merkelig at vi gjør alt annet forskjellig.

Det kanskje mest merkelige her er at redaktøren i Teknisk f**kings Ukeblad prøver elbillading for første gang i det herrens år 2021! 😉

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Penguin said:

Tusen takk for et kompetent svar! Er du involvert i denne bransjen?

 

Nei, men jeg har en del erfaring med standardisering og kommunikasjon.

47 minutes ago, Penguin said:

Eller en annen måte som tillater anonym betaling. 

Så vidt jeg kan forstå av ISO 15118 så er det kanskje prinsippielt mulig. Jeg har ikke gått inn i det i en slik grad av detalj at jeg kan si det sikkert dog. Grunnen er at bilens unike identitet bare brukes til å sikre kommunikasjon mellom lader og bil. Selve betalingsinformasjonen følger en ontrakt som bilen gir til laderen som er signert av en kontraktsautoritet.  Kontrakten trenger ikke nødvendigvis inneholde en identitet. Den trenger bare å bevise at den er gyldig og at noen vil garantere for betaling.

I prinsippet kan også dette gjøre at en ladestasjon kan autentisere en kontrakt og dermed igangsette lading selv om kommunikasjon eller serverinfrastruktur er midlertidig nede.

51 minutes ago, Penguin said:

En protokoll som tillot å bruke en smarttelefon eller bilens innebygde display som informasjonskanal og betjeningsgrensesnitt hadde vært en naturlig ting å ønske seg.

Dette har egentlig ingenting med autentiseringen å gjøre. Når du har kommet dithen er selve ladestyringen veldig enkel og i sin helhet styrt av bilen. Ladestasjonen kan tilby informasjon, men det er mer en UI/UX ting.

53 minutes ago, Penguin said:

Og det må finnes en lavterskel mulighet for bilbyggere til å lage kjøretøy som kan koble seg på systemet uten å kjøpe seg inn til priser som effektivt forhindrer etablering av nye kjøretøyprodusenter.

Det er det som er grunnen til at man må insistere på standardisering og si nei til proprietære løsninger. Standardisering, selv om prosessen er litt som å lage pølser, er fortsatt den eneste farbare veien til å senke markedsbarriærene. Standarder slik de blir ratifisert i godkjente standardorganisasjoner sikrer åpenhet og tilgang på like vilkår.

56 minutes ago, Penguin said:

Systemet må muliggjøre at alle biler kan lokalisere ladestasjoner som er aktuelle og økonomiske for brukeren, gitt bilens faktiske lading, avstand til mål og ladere, ladekapasitet til bil og lader, ladekø. etc.

Jeg mener alt dette (unntatt kø) er standardisert informajon i OCPP alt (Open Charge Point Protocol). Det jeg kunne tenkt meg å se er en måte å reservere ladekapasitet langs en planlagt rute. Det ville, om det ble utbredt, kunne elliminere behovet for å ha mange ladere samlet på ett sted, men heller distribuere mange ladere der det ellers gir mer mening. Dette skjer da ved å flytte køen fra en fysisk kø til en virtuell. Da kan man tenke seg at man planlegger entur ved å legge inn en kjøreplan i bilens navsystem hvor bilen reserverer ladere langs ruten. Så kan du få beskjed om når det kanskje er gunstig å starte litt senere p.g.a. kapasitetsmangel langs veien, fremfor å komme til laderen og først da innse at du kunne startet senere.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er allerede et standard ladesystem. Det vil si to; Chademo og CCS. De aller fleste ladere støtter begge deler. Det som trengs er et standard system for betaling. F.eks. kortleser for bankkort. Som absolutt alle andre støtter.

Men dagens løsning er ikke spesielt mye vanskeligere hvis du følger denne oppskriften:

1. Skaff en universalbrikke som støttes hos flere operatører. F.eks. ladebrikken fra NAF, Elbilforeningen, den medfølgende til bilen, etc. Nå trenger du bare å tenke på én ladebrikke.
2. Registrer ladebrikken og kredittkortet hos følgende fire leverandører: Bilkraft, Mer, Fortum og Circle-K. Nå kan du lade på nesten alle hurtigladere i hele landet. 
3. Bruk ladebrikken når du lader i stedet for appen. Det er like enkelt som å bruke kontaktløs betaling på Rema 1000. Plugg i, scann brikken, og lad i vei.

Elbil-lading er vanskelig fordi brukerene ikke setter seg inn i hvordan det gjøres effektivt. Denne artikkelen er et kroneksempel på dette. Det kunne absolutt vært gjort enklere (ved å f.eks. støtte bankkort direkte på laderen), men det er ikke vanskelig. Det er umulig å dømme ladenettverket ut i fra én langtur gjort av en som aldri har verken ladet eller brukt elbil før.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

At det er en uting med proprietære løsninger, ja det er jeg enig i. Men Tesla valgte å gjøre det slik med sine superladere fordi ingen giddet å være med på satsningen når de trengte det. Nå er de størst og best på lading, og da er der kjipt å komme med ikke-tesla og stå i kø på de 2-6 punktene, mens Tesla har 20+ punkter på samme sted.

Ellers enig i artikkelforfatterens synspunkter. Et sabla knot å lade utenfor hjemmet og superladere. Funker særdeles dårlig med appene til operatørene, og laderne er for dårlig merket med både pris og hvordan de brukes. Og ofte vanskelig å tyde hvem som faktisk er operatøren.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Det er allerede et standard ladesystem. Det vil si to; Chademo og CCS. De aller fleste ladere støtter begge deler. Det som trengs er et standard system for betaling. F.eks. kortleser for bankkort. Som absolutt alle andre støtter.

Men dagens løsning er ikke spesielt mye vanskeligere hvis du følger denne oppskriften:

1. Skaff en universalbrikke som støttes hos flere operatører. F.eks. ladebrikken fra NAF, Elbilforeningen, den medfølgende til bilen, etc. Nå trenger du bare å tenke på én ladebrikke.
2. Registrer ladebrikken og kredittkortet hos følgende fire leverandører: Bilkraft, Mer, Fortum og Circle-K. Nå kan du lade på nesten alle hurtigladere i hele landet. 
3. Bruk ladebrikken når du lader i stedet for appen. Det er like enkelt som å bruke kontaktløs betaling på Rema 1000. Plugg i, scann brikken, og lad i vei.

Elbil-lading er vanskelig fordi brukerene ikke setter seg inn i hvordan det gjøres effektivt. Denne artikkelen er et kroneksempel på dette. Det kunne absolutt vært gjort enklere (ved å f.eks. støtte bankkort direkte på laderen), men det er ikke vanskelig. Det er umulig å dømme ladenettverket ut i fra én langtur gjort av en som aldri har verken ladet eller brukt elbil før.

Jeg synes den beste måten å dømme ladenettverk er en langtur av en som aldri har kjørt elbil før. På samme måte som fylling av bensin burde bedømmes av en som aldri har gjort det før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sampson said:

Har hatt EL 3 år nå og begynner å ha grei kontroll nå på dette med lading, RFID brikker letter det en del, men jeg har nå da altså 5(!!!) brikker..... 

5 brikker? Det holder med en, du kan legge inn nummeret på den ene på alle avtalene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig enig i at det burde være enklere enn å fylle bensin/diesel!

Ser for meg at en løsning for å håndtere "plug and play" og "anonym lading" kunne være at bilprodusenten kunne gått inn som mellommann/garantist. Da kunne ladestasjonen ha lest VIN og kontaktet produsenten med forespørsel om betaling er ok så lading kan starte, og så kunne fakturering ha gått videre mellom produsent og bileier. Litt som med tesla, men for alle merker.

Burde kanskje vært regulert i form av EU direktiv eller lignede så man som bileier ikke hadde blitt skviset for profitt da, men dette er detaljer utenfor det tekniske så der stopper jeg. :)

Angående trådløs lading ville jeg ikke hatt det på min bil i alle fall, CCS kontakt funker veldig greit og når man kjører såpass store strømmer for å lade er det greit å ikke legge et stort trådløs-tap på toppen igjen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (12 minutter siden):

Jeg synes den beste måten å dømme ladenettverk er en langtur av en som aldri har kjørt elbil før. På samme måte som fylling av bensin burde bedømmes av en som aldri har gjort det før.

Min sønn kjøpe el bil for noen måneder siden. Han hadde aldri kjørt elbil før.Har ikke hørt han klage på noe av dette. Han finner ladestasjoner og kommer seg fint frem. Han klager litt på rekkevidde ved kaldt vær men ellers så er han svært fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (26 minutter siden):

Jeg synes den beste måten å dømme ladenettverk er en langtur av en som aldri har kjørt elbil før. På samme måte som fylling av bensin burde bedømmes av en som aldri har gjort det før.

Deg om det. Kanskje vi burde la sjåfører ta oppkjøringen før de har lærekjørt. Eller la kirurger operere uten å ha tatt i en skalpell før. Du vet, hvis jeg ikke får til noe på første forsøk uten noen opplæring, så er det produktets feil, ikke min egen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (14 minutter siden):

Med fylling av bensin så er det viktigste å ikke bruke diesel. Bortsett fra det er det enklere å fylle enn å kjøre. Med elbil kan det føles motsatt.

Er lading så vanskelig på en elbil? Fra kommentarfeltene over og på side 1 ser det ikke så vanskelig ut på Tesla sin side.
Nå har jeg aldri tatt på en tesla eller en lade-stasjon så bare antar det ikke kan være så ille.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, ToVine said:

Ser for meg at en løsning for å håndtere "plug and play" og "anonym lading" kunne være at bilprodusenten kunne gått inn som mellommann/garantist.

Bilprodusenten vi da ha en dobbeltrolle. Husk bilprodusenten har et garantiansvar, om de kan benytte informasjonslekkasje fra lading kan du komme i en situasjon hvor de kan benytte dette i din disfavør. Bilprodusenten er dermed en av de som ikke uten videre bør ha adgang til din private informasjon. (Og ja jeg er klar over det også er andre kanaler for informasjonslekkasjer fra høyt instrumenterte biler, noe som nok kommer til å bli advokatmat i årene fremover)

I ISO 15118 er da også kontraktssignator og OEM (bilprodusent) to separate roller. Det er derfor ikke nødvendig at bilprodusenten tar denne rollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg så oser dette clickbait. EL bil er populært, samtidig så har vi fossilelskerne, så en artikkel som dette får vi mye trykk på!

Men nyhetsverdien er null. 
 

Lading med elbil er hverken tungvint eller vanskelig. Alt du trenger å gjøre er å være forberedt. På samme måte som at man undersøker områder man vurderer å reise på ferie til, så undersøker man også hva som skal til for å lade bil.

Prisen på lading er statisk og man lader ikke etter penger, men rekkevidde som trengs. 
Bestill en rfid brikke, legg den inn hos alle leverandører og lad. Det kan ikke være enklere. At du blir forvirret over forskjellig interface og app er jo som å klage på at vi har forskjellige bensinsstasjonkjeder med forskjellige produktmiks. Eller som å skulle gjøre det til et stort problem at noen restauranter har Coca Cola og andre Pepsi.

Videre så er disse brukervennlige tankene om oversikt over pris, forventet ferdigtid, ladeeffekt også ting som er helt irrelevant. Bilen må lade til den har nok strøm til å nå neste ladepunkt. Det tar den tiden det tar. Tar det 30 min, skulle man ønske det gikk 15 isteden. Tar det 15 min, så vil man heller ha det gjort på 10. 

Det er så mange variabler som spiller inn på effekt, alt fra kulde, til kapasitet på trafo, til spenning og dusinvis andre. Skal man kjøre EL, så må man leve med det. For nå iallfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med Tesla ser det lett ut (har ikke prøvd så kan ikke dele egen erfaring), men med andre merker er det kaos. Jeg har foreløpig klart meg fint med bare hjemmelading (rekkevidden er rimelig god nå, klarer greit 30-40 mil uten stopp selv vinterstid med min bil), men har også installert tre forskjellige apper på mobilen for å ha god dekning av rimelig hurtiglading alle steder jeg kan se for meg å kjøre i nær fremtid.

Synes artikkelen treffer spikeren rimelig godt, lading langs veien kan være ganske forvirrende før man blir vant til det

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Leatherass said:

Prisen på lading er statisk og man lader ikke etter penger, men rekkevidde som trengs. 
Bestill en rfid brikke, legg den inn hos alle leverandører og lad. Det kan ikke være enklere.

Å fylle bensin og diesel er enklere. Trenger ingen forberedelser, app eller brikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser det gjentagende ganger bemerkes at det ikke vises hvor mye strøm du trenger på ladestasjonene. Hvor mange drivstoffpumper viser hvor mye drivstoff du trenger?

Når det er sagt, så har alle hurtig og lynladere jeg har brukt, vist gjenværende på batteriet mitt når jeg har begynt og lade. Det gjør forresten heller ikke en vanlig drivstoffspumpe ;)

Ellers er jeg enige med de som anbefaler rfid, er mye enklere enn og knote med apper.

Også håper jeg du vil fortsette å prøve deg fram i vrimmelen av ladetilbydere.

- Torbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

Å fylle bensin og diesel er enklere. Trenger ingen forberedelser, app eller brikke.

Det er ikke enklere. Det går derimot raskere.

Du må like mye ha tilgang på et bankkort eller kontanter for å fylle bensin eller diesel. Det krever også forberedelser, registrering og apper. Om man «tapper» med et bankkort eller en brikke er helt samme fysiske øvelse.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel. Redaktøren har nok hatt litt uflaks men likevel er det høyst relevante spørsmål som stilles. Informasjon om mengde og pris er håpløst dårlig. Og antall ladestasjoner er et stort problem og jeg spår at til sommerferien vil vi oppleve gigantiske ladekøer på populære strekninger. Salget av elbiler er for høyt i forhold til antall nye ladestasjoner som bygges.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Leatherass said:

Det er ikke enklere. Det går derimot raskere.

Du må like mye ha tilgang på et bankkort eller kontanter for å fylle bensin eller diesel. Det krever også forberedelser, registrering og apper. Om man «tapper» med et bankkort eller en brikke er helt samme fysiske øvelse.

Forskjellen er at alle har bankkort. Ikke i nærheten like mange har brikke. Og bankkort eller kontanter funker alle andre steder også det gjør vel ikke brikken. Kjipt å ha egen brikke for drivstoff, matbutikk, kino og til fly.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...