Jump to content
Redaksjonen.

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen

Recommended Posts

hekomo skrev (3 timer siden):

De er visstnok i ferd med nettopp det, men jeg håper ikke de åpner for biler som ikke kan lade på minst 100 eller 150 kW el.l.

Det er egentlig dårlig nytt for andre ladetilbydere med de kompliserte løsningene sine, både når det gjelder selve ladingen og ikke minst betaling.

Det kommer nok ikke til å være gratis for ikke-Teslaer å lade på superchargers. Så da må en betalingsmetode på plass. Jeg tipper det blir en app. Og da er ikke superchargers noe bedre enn ladestasjonen ved siden av.

Jeg tror også prisen for ikke-Teslaer vil være høyere, slik at ikke alle strømmer til tesla-stasjonene. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
35 minutes ago, Kajac said:

Det kommer nok ikke til å være gratis for ikke-Teslaer å lade på superchargers. Så da må en betalingsmetode på plass. Jeg tipper det blir en app. Og da er ikke superchargers noe bedre enn ladestasjonen ved siden av.

Jeg tror også prisen for ikke-Teslaer vil være høyere, slik at ikke alle strømmer til tesla-stasjonene. 

Her i Nord vil den nok være bedre enn ladestasjonen ved siden av.. 

250kW vs 50kW..

  • Like 1

Share this post


Link to post
6 hours ago, hekomo said:

jeg håper ikke de åpner for biler som ikke kan lade på minst 100 eller 150 kW

Det bør egentlig være likegyldig hvor rask de lader - ved ventekø bør kanskje alle få begrenset ladetid (uansett hvor mye effekt de tar - samme tid i minutter). Jeg mener det eksisterer allerede en ordning at man ikke får mer enn 80% ved kødannelse?

Edited by trikola
lagt til presisering "samme tid i minutter"
  • Like 2

Share this post


Link to post
2 hours ago, Kajac said:

Jeg tror også prisen for ikke-Teslaer vil være høyere, slik at ikke alle strømmer til tesla-stasjonene. 

Dette er problematisk i forhold til regelverk rundt ikke-diskriminerende prising.

Må i så fall strukturere det som at de som kjøper Tesla får f.eks 8 års inkludert abonnement, mens de som ikke er abonnenter har høyere priser. Og så kan andre elbilister eventuelt kjøpe abonnement svært dyrt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
52 minutes ago, trikola said:

Det bør egentlig være likegyldig hvor rask de lader - ved ventekø bør kanskje alle få begrenset ladetid (uansett hvor mye effekt de tar). Jeg mener det eksisterer allerede en ordning at man ikke får mer enn 80% ved kødannelse?

Teslaer justerer automatisk ladegrensen til 80% når halvparten (?) av superladerplassene er opptatte. Men det kan fint overstyres ved å justere ladegrensen opp til 100% igjen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
58 minutes ago, trikola said:

Det bør egentlig være likegyldig hvor rask de lader - ved ventekø bør kanskje alle få begrenset ladetid (uansett hvor mye effekt de tar). Jeg mener det eksisterer allerede en ordning at man ikke får mer enn 80% ved kødannelse?

Lexus UX 300e er jo en relativt ny elbil som hurtiglader på litt over 30kW. Den må stå en time for å fylle sitt 50 kWh batteri, selv om laderen leverer 250kW..

Ville vært utrolig frustrerende å vente på at en slik skal lade seg ferdig når man selv bare trenger 20 minutter med laderen.

Tesla setter ladegrensen til 80% om det er mye kø (kan tvinges av) og man får bøter om man står plugget i laderen lenge etter man er ferdig å lade. Men bare om det mye pågang 

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (13 minutter siden):

Lexus UX 300e er jo en relativt ny elbil som hurtiglader på litt over 30kW. Den må stå en time for å fylle sitt 50 kWh batteri, selv om laderen leverer 250kW..

Ville vært utrolig frustrerende å vente på at en slik skal lade seg ferdig når man selv bare trenger 20 minutter med laderen.

Tesla setter ladegrensen til 80% om det er mye kø (kan tvinges av) og man får bøter om man står plugget i laderen lenge etter man er ferdig å lade. Men bare om det mye pågang 

Lexus UX 300e bruker Chademo, så det slipper du å tenke på. Verre med oss som har andregenerasjons Ioniq eller Mazda MX-30. De lader ikke så mye fortere 😛 

Er veldig spent på hva Tesla kommer til å gjøre. Det vil jo på mange måter være tidendes mageplask (for tesla-kundene) å tillate andre biler å lade på superchargere. For tesla-eierene her inne virker det jo som om supercharger-systemet er hovedgrunnen til at de valgte tesla. 

Jeg for min del kan ikke vente med å okkupere en supercharger en vinterdag med optimistiske 22 kW ladehastighet mens en sinna model X-eier vifter med knytteneven 🤣

Share this post


Link to post
Kajac skrev (12 minutter siden):

Lexus UX 300e bruker Chademo, så det slipper du å tenke på. Verre med oss som har andregenerasjons Ioniq eller Mazda MX-30. De lader ikke så mye fortere 😛 

Er veldig spent på hva Tesla kommer til å gjøre. Det vil jo på mange måter være tidendes mageplask (for tesla-kundene) å tillate andre biler å lade på superchargere. For tesla-eierene her inne virker det jo som om supercharger-systemet er hovedgrunnen til at de valgte tesla. 

Jeg for min del kan ikke vente med å okkupere en supercharger en vinterdag med optimistiske 22 kW ladehastighet mens en sinna model X-eier vifter med knytteneven 🤣

Det ville være rart om Tesla åpnet om for andre biler uten samtidig å sette tekniske krav til bilene angående effekt osv. Alternativt ha et 'Supercharger Light'-tilbud med tregere ladere på en egen rekke.

For min egen del er Superladernettet en av de 3 viktigste grunnene til å velge Tesla. Lang rekkevidde og rask lading er de to andre. Jeg har for øvrig erfaring med alternativet. Min forrige bil hadde verken lang rekkevidde, høy ladefart eller godt utbygd ladetilbud. Det siste var mindre problem enn man skulle tro siden jeg i praksis aldri hurtigladet med den bilen siden den var så håpløs på langkjøring. (det gikk jo, om du var villig til å ta sjansen på et lite samlivsbrudd)

Tesla Owners Club Norway tilbyr allerede en praktisk reisepakke med tjære og fjær med tanke på sånne som deg! 🤪

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Kahuna said:

Det ville være rart om Tesla åpnet om for andre biler uten samtidig å sette tekniske krav til bilene angående effek

Ved å begrense ladetiden (jeg presiserte noe oppe i mitt tidligere innlegg) så er det ikke Teslas problem eller Teslabileiernes: kundene får bare mindre energi, men opptar plassen ikke lengre enn en bil som lader 3-x ganger så fort.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har ikke vært borti en el-bil enda men lade styret minner litt om mobilladere før 2009 da hvert merke hadde sin(e) lader(e). Regner med det blir en enighet om felles standard om el-bil lading slik det ble med mobilladere i 2009(?) med Micro-USB (nå USB-C).

Fornøyd med diesel drikkeren min men mulig det blir en liten el-bil som #2 bil om/når vi trenger en bil til.

Share this post


Link to post
trikola skrev (4 minutter siden):

Ved å begrense ladetiden (jeg presiserte noe oppe i mitt tidligere innlegg) så er det ikke Teslas problem eller Teslabileiernes: kundene får bare mindre energi, men opptar plassen ikke lengre enn en bil som lader 3-x ganger så fort.

Høres ut som en oppskrift på sure kunder og dårlig PR, om de aldri så mye skriver det i brukervilkårene. Da er det bedre om de faktisk begrenser hvilke biler som får adgang. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mer nekter meg å registrere min Fortum brikke på Mer kontoen min.

Kundeservice begrunner dette slik:

"Det er rett og slett fordi Fortum er en konkurrent og har egne ladestasjoner rundt omkring i landet."

Løsningsforslaget dems var at jeg meldte meg inn i Elbilforeningen eller NAF for å få/kjøpe i en brikke som kan brukes hos fler leverandører i stede for å kunne registrere brikken jeg allerede har hos andre. Circle K har heldigvis ikke en slik tullete begresning.

Dette fortellre meg at Mer ikke har forstått markedet de konkurerer i, eller ønsker å være enkelt tilgjengelig for kunder.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
hekomo skrev (14 timer siden):
Simen1 skrev (På 6.4.2021 den 22.52):

Løsningen er todelt: Tesla bør på eget initiativ åpne opp ladenettverket for alle

De er visstnok i ferd med nettopp det, men jeg håper ikke de åpner for biler som ikke kan lade på minst 100 eller 150 kW el.l.

Det er egentlig dårlig nytt for andre ladetilbydere med de kompliserte løsningene sine, både når det gjelder selve ladingen og ikke minst betaling.

Ja det blir tøffe tider for andre ladetilbydere på markedet. Vi kommer nok til å se noen konkurser. Men markedet trenger nok en slik disrupsjon. Om det fører til flere eller færre ladere totalt sett vil tiden vise, men på kort sikt vil nok endel falle bort.

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden):
Kajac skrev (11 timer siden):

Jeg tror også prisen for ikke-Teslaer vil være høyere, slik at ikke alle strømmer til tesla-stasjonene. 

Dette er problematisk i forhold til regelverk rundt ikke-diskriminerende prising.

Er det ikke nettopp dette Ionity gjør?

Sitat

Må i så fall strukturere det som at de som kjøper Tesla får f.eks 8 års inkludert abonnement, mens de som ikke er abonnenter har høyere priser. Og så kan andre elbilister eventuelt kjøpe abonnement svært dyrt.

Er det sånn Ionity-bilmerkene gjør det?

  • Like 1

Share this post


Link to post
MegaMann2 skrev (6 timer siden):

Mer nekter meg å registrere min Fortum brikke på Mer kontoen min.

Kundeservice begrunner dette slik:

"Det er rett og slett fordi Fortum er en konkurrent og har egne ladestasjoner rundt omkring i landet."

Løsningsforslaget dems var at jeg meldte meg inn i Elbilforeningen eller NAF for å få/kjøpe i en brikke som kan brukes hos fler leverandører i stede for å kunne registrere brikken jeg allerede har hos andre. Circle K har heldigvis ikke en slik tullete begresning.

Dette fortellre meg at Mer ikke har forstått markedet de konkurerer i, eller ønsker å være enkelt tilgjengelig for kunder.

 

Du ville bare registrere selve brikken? Ikke ha en 'databasemessig' sammenkobling? Jeg gjetter på at brukerstøtte ikke skjønner forskjellen.

Synd, for akkurat der ligger det en åpenbar mulighet for bedre ladeopplevelse, en slags roaming hvor din ladebrikke fra en produsent automatisk kan brukes hos andre. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja.

Det er vel ikke verre enn å låne et WeCharge kort eller noe slikt fra de som har det, så får du VAG sin pris på 1.60 / kWh. Blir nok gjort i stor skala rundt omkring.

Share this post


Link to post
9 hours ago, Kajac said:

Lexus UX 300e bruker Chademo, så det slipper du å tenke på. Verre med oss som har andregenerasjons Ioniq eller Mazda MX-30. De lader ikke så mye fortere 😛 

Er veldig spent på hva Tesla kommer til å gjøre. Det vil jo på mange måter være tidendes mageplask (for tesla-kundene) å tillate andre biler å lade på superchargere. For tesla-eierene her inne virker det jo som om supercharger-systemet er hovedgrunnen til at de valgte tesla. 

Jeg for min del kan ikke vente med å okkupere en supercharger en vinterdag med optimistiske 22 kW ladehastighet mens en sinna model X-eier vifter med knytteneven 🤣

Godt poeng. Nå har jo Hyundai skjønt det og nye Ioniq klarer jo 220kW. Men det på 800V så spørs hva den klarer på Tesla sine 400V ladere. Er nok mere enn 22kW iallefall 😛 (som ironisk nok 7år gamle Tesla klarer med AC)

Ang. Chademo så har jo alltid Tesla kunnet lade på Chademo med en adapter, så at ingen har laget en adapter andre veien skjønner jeg ikke. Skulle tro det kom til å selge som bare juling.

 

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
35 minutes ago, Kahuna said:

Du ville bare registrere selve brikken? Ikke ha en 'databasemessig' sammenkobling? Jeg gjetter på at brukerstøtte ikke skjønner forskjellen.

 

Ja, bare kunne bruke Fortum brikken min for å starte/stoppe ladingen på Mer stasjoner. Det er det viktigste.

Bruker i dag Fortum brikken min på ladestasjonen hjemme i boretslaget, hos Fortum og hos Circle K.

Mer skal også ha 50 kr for sin Ladebrikkke...

Share this post


Link to post
MegaMann2 skrev (18 minutter siden):

Ja, bare kunne bruke Fortum brikken min for å starte/stoppe ladingen på Mer stasjoner. Det er det viktigste.

Bruker i dag Fortum brikken min på ladestasjonen hjemme i boretslaget, hos Fortum og hos Circle K.

Mer skal også ha 50 kr for sin Ladebrikkke...

Da mistenker jeg at de egentlig ikke skjønte hva du ville for innmaten i brikkene er rimelig generisk. Jeg var med på å sette opp en follow-me-print løsning en gang og for morro skyld knyttet jeg bankkortet mitt til min brukerkonto, null problem det. Men så slapp jeg å spørre brukerstøtte om lov da. :p 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...