Gå til innhold

Polygami er forbudt ifølge grunnloven


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (På 12.11.2021 den 18.27):

Nei det ene har ikke med det andre å gjøre.

Sodoma var grusomt, var blod fra menneskeoffer til demoner flytende i gatene og drap på alle fremmede og utstrakt voldtekt, bibelen sier at syndene rakte opp til himmelen, dvs ikke bare noe bøging eller unge jenter.....

Og jeg ber deg å ransake de holdningene.

I Norge er loven veldig lav for debut 16år, i mange andre land 18.

Om folk oppfører seg osv så ser jeg ikke noe problemer med at noen arabiske land som har 14 eller 15.

Vi har jo 16 i favør for ungdommer som debuterer ca en i denne alder.. 

I Araber land så gifter de seg seriøst inn i slik alder.

I Norge er dette rot på disko eller klassefest.

Jeg er vokst opp i det norske miljøet og forstår det, men jeg respekterer også mer det nomadiske ekteskap med ordnede forhold der jenta er 15-16...

Bibelen forteller at Satan og hans demoner er kilden til en ond ånd eller framherskende innstilling som gjennomsyrer den del av menneskeverdenen som velger å ignorere Guds lov. Bibelen forbyr for eksempel kjønnslig umoral.

Hva skjer når dette forbudet blir ignorert ? Det er ikke Jehovas påbud til menneskene om å ta vare på jorden som er årsaken til forurensningen. Jordens innbyggere ble i virkeligheten utsatt for en moralsk forurensing før de begynte å forurense sitt fysiske miljø. Det er et moralsk sammenbrudd som blir forårsaket av uvitende og griske mennesker som er årsaken til forurensingen. Årsaken er moralsk fordervede mennesker, virkningen er et forurenset miljø. 

Botemidlet er å undervise menneskene og få dem til å forandre seg. Da vil miljøet også bli renset. Når årsaken blir fjernet, blir også virkningen borte.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
ikkesidet skrev (På 14.11.2021 den 16.18):

Bibelen forteller at Satan og hans demoner er kilden til en ond ånd eller framherskende innstilling som gjennomsyrer den del av menneskeverdenen som velger å ignorere Guds lov. Bibelen forbyr for eksempel kjønnslig umoral.

Hva skjer når dette forbudet blir ignorert ? Det er ikke Jehovas påbud til menneskene om å ta vare på jorden som er årsaken til forurensningen. Jordens innbyggere ble i virkeligheten utsatt for en moralsk forurensing før de begynte å forurense sitt fysiske miljø. Det er et moralsk sammenbrudd som blir forårsaket av uvitende og griske mennesker som er årsaken til forurensingen. Årsaken er moralsk fordervede mennesker, virkningen er et forurenset miljø. 

Botemidlet er å undervise menneskene og få dem til å forandre seg. Da vil miljøet også bli renset. Når årsaken blir fjernet, blir også virkningen borte.

 

Jeremia tjente som Guds profet i Jerusalem på en en tid da mye uskyldig blod ble utgytt og byen var preget av avgudsdyrkelse, umoral og korrupsjon. Han var ikke den enste aktive profeten på den tiden, men de fleste andre var korrupte og tjente bare sine egne interesser. På hvilken måte? Jehova sier: Profeter og prester farer alle med avik. Lettvint vil de lege skaden i mitt folk når de sier Fred, fred og så er det ingen fred. ( Jer 6:13-14)

Til tross for landets moralske forfall prøvde de falske profetene å gi inntrykk av at alt var bra og at folket hadde fred med Gud, men slik var det ikke. Guds dom ventet dem.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
ikkesidet skrev (På 23.12.2021 den 13.33):

Jeremia tjente som Guds profet i Jerusalem på en en tid da mye uskyldig blod ble utgytt og byen var preget av avgudsdyrkelse, umoral og korrupsjon. Han var ikke den enste aktive profeten på den tiden, men de fleste andre var korrupte og tjente bare sine egne interesser. På hvilken måte? Jehova sier: Profeter og prester farer alle med avik. Lettvint vil de lege skaden i mitt folk når de sier Fred, fred og så er det ingen fred. ( Jer 6:13-14)

Til tross for landets moralske forfall prøvde de falske profetene å gi inntrykk av at alt var bra og at folket hadde fred med Gud, men slik var det ikke. Guds dom ventet dem.

vennskap med denne verden fører til ødeleggelse sammen med den. Denne verden er behersket av Satan

Jeg ( Jehova) vil hjemsøke jorden for dens ondskap og ugudelige for deres misgjerning og jeg vil gjøre ende på de overmodiges stolthet og kue voldsmenn tross.( Es 13:11)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dommer er som guder

Selv om Bibelen gir veiledning som vitner om dyp visdom , sier den ikke alltid det folk ønsker å høre. Den blir ofte anklaget for å være gammeldags. Hva kommer det av. Jo, Bibelens veiledning er til gagn for oss på lang sikt, men det krever ofte disiplin og forsakelse å følge den. Dette er ikke egenskaper som er populære i dag.

Ta for eksempel spørsmålet om ekteskap og moral. Bibelens normer her er svært strenge. De fastsetter monogami - en mann og en hustru. I dag blir disse normene ignorert av mange.

Denne verden er gjennomsyret av korrupsjon , politikere , politi, dommer. Ikke bare beryktede forbrytere, men også vanlige borgere ringakter loven og har liten omtanke  for sine medmennesker og deres eiendom. Jehova vil ikke i all evighet tolerere mennesker og organisasjoner som enten bevisst eller som et utslag av likegyldighet følger satans ledelse. De  vil ikke få fortsette å ringeakte Guds lov, misbruke jorden og ødelegge livet for andre. De vil bli krevd til regnskap på det som Bibelen kaller Jehovas dag, den store.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 29.1.2021 den 17.39):

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være ulovlig å ha flere koner i et sekulært land som Norge? Hvis folk ønske å ha de slik, hvorfor ikke? 

Staten burde ikke bry seg med mitt kjønnsliv. Det kan tenkes at flerkoneri er kompliserende for skatt, enkepensjon og andre ytelser, men vi burde uansett ha få særfordeler for de som lever i parforhold kontra single.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alexandroid skrev (På 29.1.2021 den 17.00):

Flerkoneri, eller bigami, er straffbart i Norge. Men det finnes likevel unntak.

Hvis du kommer fra et land hvor det er lov å ha flere koner som i Pakistan og Somalia har Utlendingsdirektoratet (UDI) tolket loven dithen at det ikke er straffbart for disse menn å ha kone både i Norge og i henholdsvis Pakistan eller Somalia, men man kan ikke ha flere koner i Norge

Jeg vet ikke hvor tydelig bibelen er på dette med å gifte seg

Jesus svarte dem: «Menneskene i denne verden gifter seg og blir giftet bort. 35 Men de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, de verken gifter seg eller blir giftet bort (Luk 20,34)

Om de 144.000, de som er frikjøpt fra jorden. Det er de som ikke har besmittet seg med kvinner, for de er som jomfruer. (Åp 14,4)

Monogamt ekteskap er ikke en kristen tradisjon opprinnelig. Dette var noe de kristne fikk fra romerne. Som alt den gang praktiserte monogame ekteskap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Sportsidiot skrev (På 9.7.2022 den 15.34):

Monogamt ekteskap er ikke en kristen tradisjon opprinnelig. Dette var noe de kristne fikk fra romerne. Som alt den gang praktiserte monogame ekteskap.

 

Samliv mellom en mann og en kvinne som ektemann og hustru i samsvar med en norm som er fastsatt i Bibelen. Ekteskapet er innstiftet av Jehova Gud ( Adam og Eva)

Lenke til kommentar
kumokk skrev (5 timer siden):

 

Samliv mellom en mann og en kvinne som ektemann og hustru i samsvar med en norm som er fastsatt i Bibelen. Ekteskapet er innstiftet av Jehova Gud ( Adam og Eva)

Korleis forklarer du då monogame forhold i land som ikkje er kristne? Eller sagt på ein annan måte, korleis kunne det finnes monogame i Amerika, Afrika og Asia før den fyrste misjonæren hadde fortalt dei om normen? 

Lenke til kommentar
kumokk skrev (5 timer siden):

 

Samliv mellom en mann og en kvinne som ektemann og hustru i samsvar med en norm som er fastsatt i Bibelen. Ekteskapet er innstiftet av Jehova Gud ( Adam og Eva)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Polygamy_in_Christianity
«Although the Old Testament describes numerous examples of polygamy among devotees to God, most Christian groups have historically rejected the practice of polygamy and have upheld monogamyalone as normative. Nevertheless, some Christians groups in different periods have practiced, or currently do practice, polygamy.[3][4] Some Christians actively debate whether the New Testament or Christian ethics allows or forbids polygamy[5]»

Lenke til kommentar

Jødene fikk ikke lov til å drive polygami av romerene -- hvis lover og filosofi også totalt farget kristendommen og skilte den fra jødedommen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marriage_in_ancient_Rome

Polygami er anerkjent tradisjon blant jødene -- bortsett fra at kulturen har blitt vasket bort over tusener av år av kristent styre i det meste av vesten.
https://www.myjewishlearning.com/article/polygamy-in-judaism/

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kumokk skrev (20 timer siden):

Samliv mellom en mann og en kvinne som ektemann og hustru i samsvar med en norm som er fastsatt i Bibelen.

Tenker du på Abraham som ble bedt om å få barn med Hagar i tillegg til Sara, Jakob som giftet seg med to søstre, Lot som hadde sex med sine to døtre, David som hadde 8 koner, eller hva?  Jeg ser ingen norm her.
 

Sitat

Ekteskapet er innstiftet av Jehova Gud ( Adam og Eva)

Står det noe som helst sted i Bibelen at Adam og Eva inngikk ekteskap? Eller finner du på ting?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Capitan Fracassa said:

Tenker du på Abraham som ble bedt om å få barn med Hagar i tillegg til Sara, Jakob som giftet seg med to søstre, Lot som hadde sex med sine to døtre, David som hadde 8 koner, eller hva?  Jeg ser ingen norm her.
 

Stemmer nok at det ikke er noe norm i store deler av GT annet enn muligens monogami i skapelsesberettningen. Jesus kan jo virke til å tolke det sånn, men hoved poenget i sammenhengen der er å ikke skille seg og gifte seg på nytt (Matt 19).
I moseloven skulle en konge ikke ta "mange" koner; 5 mos 17:7, men det holdt iallefall ikke Salomo. Som kanskje var den som har hatt flest og han kom på avveie.
Det er nok mer norm likt i NT. 
Bla Paulus i 1 Kor 7 (men for hors skyld skal hver mann ha sin egen hustru, og hver kvinne sin egen mann.) og 9:5 (Har vi ikke rett til å føre en søster med oss som hustru). Så er det også det med at en eldste/pastor/prest og en diakon/tjener i menighetene skal være "en kvinnes mann". Dette kan jo ses på som å være mot flerkoneri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig Polygami forbudt? 

Ikke at jeg egentlig kan tenke meg dobbelt så mye mas men er det ikke opp til den enkelte mann og kvinne å definere hvor mange partnere man ønsker i livet? På samme måte som det er galt av staten å hindre to av samme kjønn til å være glad i hverandre er det like galt at staten skal hindre en mann å være glad i to kvinner.. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er egentlig Polygami forbudt? 

Ikke at jeg egentlig kan tenke meg dobbelt så mye mas men er det ikke opp til den enkelte mann og kvinne å definere hvor mange partnere man ønsker i livet? På samme måte som det er galt av staten å hindre to av samme kjønn til å være glad i hverandre er det like galt at staten skal hindre en mann å være glad i to kvinner.. 

Ja.

Det er nok gamle tradisjoner som holder oss igjen, samt praktiske utfordringer (så som enkepensjon, differensiert sosialstøtte mellom single og par, etc).

Utgangspunktet bør være at staten ikke bryr seg om mitt kjønnsliv. Dermed bør staten ikke bry seg om jeg knytter et forbund med to kvinner, en kvinne og en mann eller et bjørketre i hagen. Hvis jeg vil ha en religiøs velsignelse av pakten så må det være opp til meg å finne en religiøs leder som vil gi meg det. 

-k

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Polygami er forbudt ifølge grunnloven
cuberen skrev (18 timer siden):

Stemmer nok at det ikke er noe norm i store deler av GT annet enn muligens monogami i skapelsesberettningen. Jesus kan jo virke til å tolke det sånn, men hoved poenget i sammenhengen der er å ikke skille seg og gifte seg på nytt (Matt 19).
I moseloven skulle en konge ikke ta "mange" koner; 5 mos 17:7, men det holdt iallefall ikke Salomo. Som kanskje var den som har hatt flest og han kom på avveie.
Det er nok mer norm likt i NT. 
Bla Paulus i 1 Kor 7 (men for hors skyld skal hver mann ha sin egen hustru, og hver kvinne sin egen mann.) og 9:5 (Har vi ikke rett til å føre en søster med oss som hustru). Så er det også det med at en eldste/pastor/prest og en diakon/tjener i menighetene skal være "en kvinnes mann". Dette kan jo ses på som å være mot flerkoneri.

Igjen.


Kristendommen måtte følge romerske lover -- det finnes ingen annen grunn til at de føyde seg til monogami enn at de ikke ønsket mer politisk press på seg enn det de allerede hadde.
Om de hadde pushet polygami så ville de hatt enda lavere odds for å overleve og spre religionen sin i Roma, og kristendommen ville kanskje til og med dødd ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

Igjen.


Kristendommen måtte følge romerske lover -- det finnes ingen annen grunn til at de føyde seg til monogami enn at de ikke ønsket mer politisk press på seg enn det de allerede hadde.
Om de hadde pushet polygami så ville de hatt enda lavere odds for å overleve og spre religionen sin i Roma, og kristendommen ville kanskje til og med dødd ut.

Nå var det ikke dette jeg responderte på.

Men, dette var dokumentasjonen fra Wiki siden du gav.
"and how it became entrenched in Christian doctrine that survived the
fall of the Roman state and ensured its survival and spread in later European (and subsequently
world) history" Det sier ikke så voldsomt mye annet at en antar at det er sånn kristen doktrine om monogami startet? (Uansett så er ikke kristen lære fra NT serie-monogamisk som virker var mer vanlig i Rom.)
Samme fyr sier i et annet skriv "Pauline Christianity may well have been monogamous because it evolved in a Greco-Roman context and not because of anything that was specific to this movement, let alone its latently polygamous Jewish background." Men er det grunnen alene? Jeg ser ikke at dette debunker noe annen grunn klart.

Det kan se ut som det var mulig for jøder å være mot polygami før Jesu tid, hvis dette stemmer.

"But even if polygamy was permitted by tannaitic halakhah, other halakhic systems counseled otherwise. During the Second Temple period, monogamy was preferred even on the conceptual plane by, above all, the Dead Sea Sect whose halakhah explicitly prohibited polygamy. In the reworked version of the statutes of the king in the Temple Scroll, it is stated: "he shall not take another wife in addition to her, for she alone shall be with him all the days of her life" (LVII 17-8). In the Damascus Covenant, criticism is leveled against the 'builders of the wall' (Pharisees?) in the following terms: 'they shall be caught in fornication twice; once by taking a second wife while the first is still alive...' [HI:JWGRP:85]

"it was known in Jewish society as represented in rabbinic literature, polygamy was not widespread in practice, especially not among the sages themselves." [HI:JWGRP:86]

Uansett tenker jeg at det heller mer mot skapelsesberettningen i bånn, Jesus og Paulus er begge mer opptatt av det Gud har sagt enn annen lov slik jeg kan se i min ferd med NT så langt. Farisererne sier: "Hvorfor bød da Moses å gi hustruen skilsmissebrev og skille sig fra henne?" Han sa til dem: For eders hårde hjertes skyld gav Moses eder lov til å skilles fra eders hustruer; men fra begynnelsen av har det ikke vært således." Ergo var noe tillatt som ikke var tillatt for alltid.

Hvorfor kan ikke dette stemme evnt? Men det er å sant at de begge var opptatt av å gjøre riktig ved å betale skatt og toll og ikke gjøre feil slik sett mot romersk lov for å ikke gi unødvendlig anstøt osv, men det betyr vel ikke at de ser på monogami som riktig kun fordi at Romer rike krevde det.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 27.9.2022 den 10.39):

Tenker du på Abraham som ble bedt om å få barn med Hagar i tillegg til Sara, Jakob som giftet seg med to søstre, Lot som hadde sex med sine to døtre, David som hadde 8 koner, eller hva?  Jeg ser ingen norm her.
 

Står det noe som helst sted i Bibelen at Adam og Eva inngikk ekteskap? Eller finner du på ting?

Jesus kristus mente ikke at beretningen i 1.Mosebok om mannens og kvinnens skapelse og deres forening i ekteskap er en naiv historie at den er en myte og altfor fantastisk til at man kan tro på den. Han viste at den er absolutt sann for han hadde selv vært til stede som Guds skapende representant. Jesus siterte som kritiserte ham: Har I ikke lest at han som skapte  fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru og de to skal være ett kjød. Så er de da ikke lenger to men ett kjød. Derfor, det som Gud har sammenføyd, det skal et menneske ikke atskille. ( Matt 19:3-6) 1.Mos 2:24) Da var da Jehova Gud førte dem sammen i ekteskap.

Et av Satans viktigste mål er å få menneskene til å bryte de lover Gud har fastsatt for bruken av forplantningsevnen og for ekteskapet og familielivet. De lover som Gud har fastsatt med tanke på vår lykke, sier at ugifte mennesker ikke skal ha seksuell omgang med noen og at gifte mennesker ikke skal ha seksuell omgang med noen annen enn sin ektefelle.

Lamek,etterkommer av kain var bigamist. Med tiden var det andre som fulgte hans eksempel. Fram til Noahs tid var at jorden ble fordervet for Guds åsyn og jorden ble full av urett og Gud så på jorden og se, den var fordervet for alt kjød hadde fordervet  i sin ferd på jorden.( 1.Mos 6:11-12)

Nå er samme igjen, korrupte og moral forfall gjort seg stadig mer. Den motbilledlige ark. Matt 24:37: Og som Noahs dager var , således skal menneskesønnens komme våre, for liksom de dagene før vannflommen åt og drakk, tok til ekte og ga til ekte, like til den dag da noah gikk inn i arken

Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 27.9.2022 den 15.13):

Hvorfor er egentlig Polygami forbudt? 

Ikke at jeg egentlig kan tenke meg dobbelt så mye mas men er det ikke opp til den enkelte mann og kvinne å definere hvor mange partnere man ønsker i livet? På samme måte som det er galt av staten å hindre to av samme kjønn til å være glad i hverandre er det like galt at staten skal hindre en mann å være glad i to kvinner.. 

Det er ikke forbudt å være glad i to eller flere, det er ikke forbudt å ha sex med to eller flere og det er ikke forbudt å bo sammen med to eller flere. Det er kun når du blander inn den utdaterte institusjonen "ekteskap" at det blir lovfestet forbudt. Ingen hindrer deg fra å leve i polygamiske forhold, du kan bare ikke gjøre dette i kombinasjon med å gifte deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Du er visst ikke mye interessert i å bruke diskusjonsforumet til diskusjoner du... 

I stedet for å svare på noe som helst, kommer du med en tullete og helt irrelevant preken. Hvorfor det? 

Fordi vedkommende er et Jehovas Vitne som gjør sin "misjoneringspraksis" på nett? Det @kumokk "skrev" var klippet ut fra jw.org og limt rett inn i forumet. Spamming er stort sett det eneste Jehovas Vitner er i stand til, ser det ut som.

 

Endret av Arve Synden
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...