Gå til innhold

Polygami er forbudt ifølge grunnloven


Anbefalte innlegg

ikkesidet skrev (På 29.1.2021 den 17.56):

polygami har samme klasse som homofil, pedofil. 

Hvorfor vil muslimer ødelegge norske verdier. Hvorfor tror muslimer at de kan gjøre hva de vil. 

Ser at mangen reagerer paa, at du sammenligner polygami, med pedofili.

Ser ogsaa at du sammenligner homofili, med pedofili.

Tolker jeg deg rett der?

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikkesidet skrev (På 29.1.2021 den 19.04):

polygami har samme klasse som homofil, pedofil. 


lovløshet og vold sprer seg som en pest over hele jorden

Polygami og homofili er ikke vold.

Pedofili trenger ikke å være voldelig, men det kan opplagt føre til fysiske skader og det er rimelig å anta at det kan føre til psykiske skader. Når barn er for små til å vurdere om det er fornuftig å ha seksuell omgang så er det rimelig å forby det ved lov.

Om denne grensen burde gå ved 14, 16, 18 eller 21 år kan alltids diskuteres.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 29.9.2022 den 18.00):

Polygami og homofili er ikke vold.

Pedofili trenger ikke å være voldelig, men det kan opplagt føre til fysiske skader og det er rimelig å anta at det kan føre til psykiske skader. Når barn er for små til å vurdere om det er fornuftig å ha seksuell omgang så er det rimelig å forby det ved lov.

Om denne grensen burde gå ved 14, 16, 18 eller 21 år kan alltids diskuteres.

-k

barneekteskap er ikke vold og polygami ikke vold  er satans vers

Tror du at det er en tilfeldigheter at alle disse grusomheter har funnet sted. Mennesker er riktignok fullt ut i stand til å tenke ut og begå fryktelige handlinger , men vi kan spørre: Når vi tenker på hvor stor deres ondskap har vært, virker det ikke da som om de har vært påvirket av en ond, usynlig makt.

Du må ikke tro at de metoder Satan benytter for å få folk til å følge satan, alltid er så lette å oppdage. Satan er en mester i å bedra. De metodene satan har benyttet i årtusenens løp, har vært så snedige at det idag er mange som ikke engang tror at han eksisterer. De betrakter ondskapen som noe helt normalt, som noe som alltid kommer til å eksistere. Satan opererer på mange måter slik som lederne for de store forbryterssyndikatene som har en svært så respektabel fasade, men som bak kulissene gjør onde ting.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (5 timer siden):

Satan er en mester i å bedra. De metodene satan har benyttet i årtusenens løp, har vært så snedige at det idag er mange som ikke engang tror at han eksisterer. De betrakter ondskapen som noe helt normalt, som noe som alltid kommer til å eksistere. Satan opererer på mange måter slik som lederne for de store forbryterssyndikatene som har en svært så respektabel fasade, men som bak kulissene gjør onde ting.

Det var svært så godt du kjente Satan da. Er du kanskje en av dem som styres av han? 

Det jeg synes er merkelig, er at kristne kan tro på dette og samtidig hevde at det finnes en uendelig mektig og god Gud som lar dette skje. Enten synes Gud at det er helt fint hva Satan gjør, eller så er ikke Gud mektig nok til å stoppe han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Capitan Fracassa skrev (På 1.10.2022 den 11.12):

Det var svært så godt du kjente Satan da. Er du kanskje en av dem som styres av han? 

Det jeg synes er merkelig, er at kristne kan tro på dette og samtidig hevde at det finnes en uendelig mektig og god Gud som lar dette skje. Enten synes Gud at det er helt fint hva Satan gjør, eller så er ikke Gud mektig nok til å stoppe han. 

Satan kan ikke se på hjertet ditt og satan kan heller ikke lese dine tanker men satan ser hva du gjør hvis du gjør onde gjerninger , da støtter Satan deg helt og fullt og du er nå tilhører Satan ætt.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (54 minutter siden):

Satan kan ikke se på hjertet ditt og satan kan heller ikke lese dine tanker men satan ser hva du gjør hvis du gjør onde gjerninger , da støtter Satan deg helt og fullt og du er nå tilhører Satan ætt.

Og dette vet du fordi...? 

... Eller sagt på en annen måte: Er dette fri fantasi, eller har du noe troverdig dokumentasjon på dette? 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Capitan Fracassa skrev (På 2.11.2022 den 18.38):

Og dette vet du fordi...? 

... Eller sagt på en annen måte: Er dette fri fantasi, eller har du noe troverdig dokumentasjon på dette? 

Morallovene er like stabile og virker like sikkert som de lover som styrer det livløse skaperverket eller de skapninger som ikke er utstyrt med fornuft. En som bryter morallovene kan ikke komme godt fra det. Å overtre disse bestemmelsene vil straffe seg, like sikkert som det vil straffe seg å ignorere tyngdeloven, selv om den som bryter dem, ikke alltid får sin straff med en gang.

Bibelen viser hvilket prinsipp morallovene virker i samsvar med, når den sier: Jehova Gud lar seg ikke spotte, for det som et menneske sår, det skal han og høste. For den som sår i sitt kjød, skal høste fordervelse av kjødet men den som sår i ånden, skal høste evig liv av ånden. ( Gal 6:7-8)

Som et bevis for den sannhet at Guds morallover ikke kan ignoreres , henleder apostelen Paulus oppmerksomheten på hva menneskene har gjort. Han påpeker at menneskene på grunn av at de har kunnet betrakte Jehova Guds skaperverk, burde ønske å lære om ham og tjene ham. Men det store flertall har forkastet ham og tjent guder som de selv har valgt seg.

Det at menneskene på den måten har sådd i kjødet har vært den viktigste årsaken til deres tragiske historie. Men i vår tid ser vi at kjødets gjerninger skaper større problemer enn noensinne og det i verdensomfattende målestokk. Rasefordommer, nasjonalisme, hykleri, umoral, uærlighet, narkotikamisbruk, forbrytelser, vandelisme og terrorhandlinger har skapt stor frykt og ulykkelige forhold på jorden. Ifølge Bibelen er en slik utbredt, åpenbar ringeakt for Guds morallover et bevis for at vi befinner oss i de siste dager for denne tingenes ordning.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (10 timer siden):

Morallovene er like stabile og virker like sikkert som de lover som styrer det livløse skaperverket eller de skapninger som ikke er utstyrt med fornuft.

Og da var det tiden for deg å poste tilfeldig babbel kopiert fra JW-sidene igjen. Babbel som ikke har noe som helst med diskusjonen du siterer å gjøre. Babbel som du ikke er interessert i å begrunne eller diskutere selv. 

Jeg kunne spurt deg om disse stabile morallovene inkluderer at det er greit å holde slaver, greit å drepe alle førstefødte, både menneskebarn og dyr, greit å drepe alle i et folkeslag, bortsett fra jentebarn man kan ta som sex-slaver, drepe mennesker fordi de gifter seg på tvers av folkeslag, osv. osv., men jeg vet jo at du uansett ikke er i stand til å diskutere babbelet du selv har kopiert og poster her.

Er det ei rute i JW-boka di du trenger å hake av, som sier at du må kopiere og poste tilfeldig babbel minst en gang i måneden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Capitan Fracassa skrev (På 5.12.2022 den 9.43):

Og da var det tiden for deg å poste tilfeldig babbel kopiert fra JW-sidene igjen. Babbel som ikke har noe som helst med diskusjonen du siterer å gjøre. Babbel som du ikke er interessert i å begrunne eller diskutere selv. 

Jeg kunne spurt deg om disse stabile morallovene inkluderer at det er greit å holde slaver, greit å drepe alle førstefødte, både menneskebarn og dyr, greit å drepe alle i et folkeslag, bortsett fra jentebarn man kan ta som sex-slaver, drepe mennesker fordi de gifter seg på tvers av folkeslag, osv. osv., men jeg vet jo at du uansett ikke er i stand til å diskutere babbelet du selv har kopiert og poster her.

Er det ei rute i JW-boka di du trenger å hake av, som sier at du må kopiere og poste tilfeldig babbel minst en gang i måneden?

er du ateist eller er for utviklingslære ?????

Lenke til kommentar
kumokk skrev (21 timer siden):

er du ateist eller er for utviklingslære ?????

Jeg er ateist, da jeg ikke har sett noen bevis for noen gud som når opp til mine krav for å tro på påstanden.

Og hva mener du med å være «for utviklingslære»? Evolusjon ved naturlig seleksjon er en vitenskapelig teori med mange gode beviser, så jeg ser absolutt god grunn til å tro på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/26/2022 at 4:46 PM, kumokk said:

eller er for utviklingslære

Dette gir ikke noe mening. Det er som å spørre om andre er

  • for gravitasjonsteori
  • for faststoffysikk
  • for elektronikk
  • for molekylærbiologi
  • for evidensbasert kunnskap

Vitenskap (herunder også utviklingslære) har ikke noe med tro eller ikke tro å gjøre. En ball faller til bakken når du slipper den selv om du personlig ikke tror Newtons gravitasjonslov fungerer. En transistor fungerer selv om du ikke forstår noe av faststoffysikk eller ikke tror på det. En radio eller en TV eller en datamaskin fungerer selv om du ikke tror på teorien bak. Osv.

Religion, derimot, er fullstendig avhengig av blind tro for å "fungere" (i den grad man kan si at overtro fungerer). Og religion fungerer ihvertfall ikke om du ikke tror på den.

Eller kort sagt: vitenskapelige teorier fungerer uavhengig av om du personlig tror på dem eller ikke.

Endret av Arve Synden
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Capitan Fracassa skrev (På 27.12.2022 den 13.51):

Jeg er ateist, da jeg ikke har sett noen bevis for noen gud som når opp til mine krav for å tro på påstanden.

Og hva mener du med å være «for utviklingslære»? Evolusjon ved naturlig seleksjon er en vitenskapelig teori med mange gode beviser, så jeg ser absolutt god grunn til å tro på den.

ervervede egenskaper for eksempel kunstig forstørrede lepper går ikke i arv til avkommet

Lenke til kommentar
10 minutes ago, kumokk said:

ervervede egenskaper for eksempel kunstig forstørrede lepper går ikke i arv til avkommet

Hvorfor i all verden drar du sånne stråmenn inn i denne konteksten? Det du sikter til her er lamarckisme, ikke evolusjonsteori.

Det er forbløffende hvor lite motstandere av evolusjonsteori og annen evidensbasert kunnskap kan om det de uttaler seg skråsikkert om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kumokk skrev (10 timer siden):

ervervede egenskaper for eksempel kunstig forstørrede lepper går ikke i arv til avkommet. 

Du gir meg følelsen av å diskutere med en 5-åring som slenger ut tilfeldige setninger hen nylig har hørt, men ikke aner hva betyr - og som i hvert fall ikke forstår mine svar. 

Jeg ville likt å høre hva du mener dette har med evolusjonsteorien å gjøre, men vet jo av erfaring at du aldri svarer, men kommer med noe nytt, usammenhengende neste gang. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kumokk skrev (10 timer siden):

ervervede egenskaper for eksempel kunstig forstørrede lepper går ikke i arv til avkommet

Jeg er ateist. Jeg tror at evolusjon og seleksjon utledet av Darwin forklarer dyr og planters egenskaper og historie på en god måte. Jeg tror at Lamarckiansk arv med rette har vært føyd til side, men at det i nyere tid finnes tegn på at slik arv i noen marginale tilfeller kan være reell.

-k

Lenke til kommentar
kumokk skrev (På 4.12.2022 den 22.52):

Morallovene er like stabile og virker like sikkert som de lover som styrer det livløse skaperverket eller de skapninger som ikke er utstyrt med fornuft. En som bryter morallovene kan ikke komme godt fra det. Å overtre disse bestemmelsene vil straffe seg, like sikkert som det vil straffe seg å ignorere tyngdeloven, selv om den som bryter dem, ikke alltid får sin straff med en gang.

Den Jesus du tror på brøt vel tyngdeloven. Hva ble straffen hans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...