Gå til innhold

Flere Model 3-eiere har hatt problemer med varmepumpen. Nå er en fiks klar


Anbefalte innlegg

Just now, Complexity said:

Fordelen er jo at man kan benytte spillvarme fra motor + slipper å ha en ekstra komponent for oppvarming av batteri.

Mitt svar var som respons på:
 

31 minutes ago, Complexity said:

har heller en egen PTC varmer til å varme batteriet med som bruker masse strøm.

(min uthev.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, sverreb said:

Mitt svar var som respons på:
 

(min uthev.)

Joda ble litt feil det det. Om man står i ro og forvarmer batteriet så bruker vel Teslan teknisk sett 1kW mere enn ID.3 til å varme opp batteriet.

2x 3.5kW motorvarme vs 6kW PTC varmer.

Usikker på om RWD utgavene bare varmer med 3.5kW eller om den brenner mer effekt på sin ene motor

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det er ikke noe unikt med den måten å gjøre det på. Polestar kjører motorene med lav effektivitet hele tiden... 😜

Haha sant det, og jeg tror ikke den heller benytter seg av spillvarmen fra motoren til å varme batteriene. ikke har den varmepumpe heller (enda) så er vel kun PTC det går i der og.

Men Polestar har vel ikke kalt denne bilen revolusjonerende. De har vel heller sakt at Polestar 2 er ett komprimiss de kunne få til her og nå.

VW kaller jo ID.3 fremtidens elbil som setter en helt ny standard i kompaktklassen.. En bil proppfull av inovasjoner..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, kremt said:

De 3.5 kW er nok alt den kan varme med da ja. Men så er jo batteriet 300 % mindre i vekt da det har bare 50 kWh mot awd sin 75 kWh.

Stemmer bra for SR+ hittil, men nå kommer jo Made In China utgaven av SR+ med LPF batterier som er mye større og tyngere..

Man fikk og kjøpt Long Range RWD en periode.


Men anntar de bare bruker litt lengere tid på å få opp varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 timer siden):

Model 3 kan hele tiden justere hvor effektive motorene skal være. Blir batteriet for kaldt kjører de bare motoren(e) litt mindre effektive så de skaper mere varme som da varmer opp batteriet.

Her ser dere eksempel på en Model 3 som har klargjort seg for superlading. Motorene er glovarme.

FB_IMG_1610643899581.thumb.jpg.ec00f9c979f632ce70b576e1f72e8d7e.jpg

VW ID.3 f.eks benytter seg ikke av spillvarme fra motorene, og har heller en egen PTC varmer til å varme batteriet med.

Uansett hvor mye man hater Tesla så må det være vanskelig å se at de ikke er temmelig ledende på teknologi.

Det er vel forbudt å taste på smart-telefonen når man kjører bil, så det bør kanskje stilles spørsmål til iPader også. Enten får man satse på AI-assistert systemovervåking, eller obligatorisk co-driver/systemoperatør!

Lenke til kommentar
1 minute ago, NERVI said:

Det er vel forbudt å taste på smart-telefonen når man kjører bil, så det bør kanskje stilles spørsmål til iPader også. Enten får man satse på AI-assistert systemovervåking, eller obligatorisk co-driver/systemoperatør!

Tror du skal slite med å finne en ny bil i dag som ikke har en skjerm hvor man styrer diverse funksjoner.

Når det skal sies så bruker jeg stemmen til å styre ganske mye i min bil, og de fleste biler i dag har vel noe form for stemmestyring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen magisk formel her som gjør at EN elbil kan være mye bedre enn andre på varme-effektivitet. Men det er mange små ting, som evolusjonsmessig presser seg frem.

Henting av varme fra batteri/drivverk f.eks. fordrer at man har brukt energi på å varme dette opp først, på en eller annen måte. Til slutt står man har optimalisert denne "magien" med varme fra interne komponenter, står man igjen med 2 vesentlige bidrag. Det ene er isolasjon og det andre er varmepumpe. Isolering kan vi forvente at bilene har relativt mye å hente på, men det vil gå på bekostning av vekt og innvendig plass. Varmepumpe vil selvfølgelig bidra til effektivitet, men har sine begrensninger i minusgrader. Likevel ser det ut til å kunne være mer å hente fra utelufta enn dagens modeller har klart så langt. Vi får vente på Model 3 erfaringer i mer moderate temperaturer...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Tror du skal slite med å finne en ny bil i dag som ikke har en skjerm hvor man styrer diverse funksjoner.

Når det skal sies så bruker jeg stemmen til å styre ganske mye i min bil, og de fleste biler i dag har vel noe form for stemmestyring.

Det må være en fordel når du kommer inn på en smal vei med en bobil foran deg. 
 

På min bil er det ett rykk med gear hendel så er alt i sportsmodus. Tar maks et halvt sekund. 
 

Men det tar nok lenger tid om du må si sett alt i sport modus? Spesielt om du fører en samtale samtidig

Lenke til kommentar
mrxx skrev (På 14.1.2021 den 14.41):

Har sett litt på videoene til TB i det siste, og octovalve/varmepumpe systemet til Tesla er utrolig imponerende. Ca 700 watt for å holde over 20+ i kupeen når det er -25 grader ute, under kjøring i 87 km/t. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten av slike prestasjoner. 

Ja utrolig imponerende, like effektiv som mange andre varmepumper.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Det må være en fordel når du kommer inn på en smal vei med en bobil foran deg. 
 

På min bil er det ett rykk med gear hendel så er alt i sportsmodus. Tar maks et halvt sekund. 
 

Men det tar nok lenger tid om du må si sett alt i sport modus? Spesielt om du fører en samtale samtidig

Trenger ikke sette en elbil i sports modus for å ta forbi kjøring😅 Iallefall ikke med model 3. Min er forøvrig alltid i sports modus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Trenger ikke sette en elbil i sports modus for å ta forbi kjøring😅 Iallefall ikke med model 3. Min er forøvrig alltid i sports modus.

Liker å veksle etter kjøreforholdene!

Hva sier du til bilen for å endre oppsett?

Fjæring strammere, mere ratt respons? Mere regenerering osv?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Liker å veksle etter kjøreforholdene!

Hva sier du til bilen for å endre oppsett?

Fjæring strammere, mere ratt respons? Mere regenerering osv?

Jeg endrer ikke på slikt, har stilt den inn slik jeg ønsker. Er ikke mange valgene å ta:) eneste er at jeg setter ned regen om vinteren, altså noe jeg gjør to ganger pr år, før jeg startet kjøretur:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (27 minutter siden):

Ja utrolig imponerende, like effektiv som mange andre varmepumper.

Det er svært vanskelig å sammenligne biler slik tb gjør. Har sett både m3 og vw id videoene. På model 3 frøs det på bakvinduene. Han hadde også isolert tak og div vindu. 
 

Det som avgjør mye er hvordan du ventilerer bilen. Skifter du ut luften ofte får du mindre dug problemer da menneskekroppen produserer damp.

Det er derfor svært mulig at vw rett og slett har et kraftigere varmeapparat og dermed kan varme opp mere luft pr tidsenhet. Tviler på at tesla har noe bedre varmepumpe enn andre. Vw mener jeg bruker co2 som energibærer. Det skal kunne gi god virkningsgrad. Han burde ha testet teslaen uten tileggsisolasjon

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er svært vanskelig å sammenligne biler slik tb gjør. Har sett både m3 og vw id videoene. På model 3 frøs det på bakvinduene. Han hadde også isolert tak og div vindu. 
 

Det som avgjør mye er hvordan du ventilerer bilen. Skifter du ut luften ofte får du mindre dug problemer da menneskekroppen produserer damp.

Det er derfor svært mulig at vw rett og slett har et kraftigere varmeapparat og dermed kan varme opp mere luft pr tidsenhet. Tviler på at tesla har noe bedre varmepumpe enn andre. Vw mener jeg bruker co2 som energibærer. Det skal kunne gi god virkningsgrad. Han burde ha testet teslaen uten tileggsisolasjon

Det var da isolasjon på id3'en og? På vinduer osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Jeg endrer ikke på slikt, har stilt den inn slik jeg ønsker. Er ikke mange valgene å ta:) eneste er at jeg setter ned regen om vinteren, altså noe jeg gjør to ganger pr år, før jeg startet kjøretur:) 

Jeg endrer ofte. Er det glatt kjører jeg ofte traction mode. Da kan man sladde ca 15grader uten inngrep og hjulene kan spinne litt. Nyttig i slaps. Er det ekstremt glatt setter jeg ned gassrespons og kjører lavere moment ut på hjula. Men som sagt på min bil tar det ett sekund å gjøre dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...