Gå til innhold

Flere Model 3-eiere har hatt problemer med varmepumpen. Nå er en fiks klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett litt på videoene til TB i det siste, og octovalve/varmepumpe systemet til Tesla er utrolig imponerende. Ca 700 watt for å holde over 20+ i kupeen når det er -25 grader ute, under kjøring i 87 km/t. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten av slike prestasjoner. 

Endret av mrxx
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tesla: Prøv denne oppdateringen jeg installerer på bilen din over internett nå. Om det ikke funker så kom hit så fikser vi det og gir deg lånebil i mellomtiden.

Volkswagen: Slå av aircondition manuelt når det er mindre enn 10 grader ute frem til vi kansje en dag finner ut hvordan vi skal løse dette.

Spol tilbake litt i tid så har du samme sak. Tesla måtte bruke tid på å finne frem til en midlertidig patch de også, mens folk hadde problemer. 

Eventuelt har du denne: 

Automatiske vindusviskere fungerer under pari:
Tesla: Prøv denne.
Tesla: Prøv denne. 
Tesla: Prøv denne. 
Tesla: Prøv denne. 
Tesla: Prøv denne. 
Tesla: Prøv denne. 
...

Eventuelt MCU som feiler der NHTSA undersøkelsen viser at planen til Tesla var å fortsette prøve å "stealth recalle" biler med å fikse dette frem til 2028.

 

Endret av oophus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Tesla: Prøv denne oppdateringen jeg installerer på bilen din over internett nå. Om det ikke funker så kom hit så fikser vi det og gir deg lånebil i mellomtiden.

Volkswagen: Slå av aircondition manuelt når det er mindre enn 10 grader ute frem til vi kansje en dag finner ut hvordan vi skal løse dette. Det nytter ikke å komme med bilen til oss.

Tesla: Du får ikke noe varme i det hele tatt og må skifte deler på verksted samtidig som det er ukjent om det er en permanent fiks eller et grunnleggende designproblem. Ryktene går på at når de fikk inn varmepumpe så ble de elektriske varmeelementene fjernet. En rimelig fail-safe.

VW: Varmeapparatet fungerer, men du må slå av AC for å forhindre dugging noe som burde være en levelig workaround i vinterhalvåret inntil en fiks kommer.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, mrxx said:

Ca 700 watt for å holde over 20+ i kupeen når det er -25 grader ute, under kjøring i 87 km/t. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten av slike prestasjoner. 

De klarer neppe å hente varme fra uteluften i -25, så da oppnår de vel bare dette ved å kjøle ned batteriet, noe som medfører ekstra ladetid, og "power limit".  https://www.youtube.com/watch?v=sj3vUh5RqMc

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (34 minutter siden):

De klarer neppe å hente varme fra uteluften i -25, så da oppnår de vel bare dette ved å kjøle ned batteriet, noe som medfører ekstra ladetid, og "power limit".  https://www.youtube.com/watch?v=sj3vUh5RqMc

 

 

Se fra ca 13:00. Tror ikke den henter varme fra batteripakken. Mesteparten kommer fra den lille varmen driveuniten lager under kjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Tesla: Du får ikke noe varme i det hele tatt og må skifte deler på verksted samtidig som det er ukjent om det er en permanent fiks eller et grunnleggende designproblem. Ryktene går på at når de fikk inn varmepumpe så ble de elektriske varmeelementene fjernet. En rimelig fail-safe.

VW: Varmeapparatet fungerer, men du må slå av AC for å forhindre dugging noe som burde være en levelig workaround i vinterhalvåret inntil en fiks kommer.

 

Leste du artikkelen? Tesla har jo en fix, man bytter sensorene med feil.

Feilen gjelder jo og bare biler utlevert i Desember, og ikke alle. Feilen på VW gjelder vel alle bilene som er levert i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, mrxx said:

 

Se fra ca 13:00. Tror ikke den henter varme fra batteripakken. Mesteparten kommer fra den lille varmen driveuniten lager under kjøring.

I et lukket system kan en varmepumpe bare flytte varme, ikke skape ny varme (bortsett fra eget strømforbruk)..  Se batteritemperatur ved video tid 20:14: 40.8 grader. Ved video tid 23:23 26.3 grader

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (13 minutter siden):

I et lukket system kan en varmepumpe bare flytte varme, ikke skape ny varme.  Se batteritemperatur ved video tid 20:14: 40.8 grader. Ved video tid 23:23 26.3 grader

Når bilen sto i ro var ihvertfall forbruket til å varme kupeen mange ganger høyere. Mulig at den utnytter litt av varmen i pakken rett etter lading, men det gir neppe mening å kjøle ned pakken for mye, da det vil gå utover rekkevidden. Poenget mitt var uansett at ingen andre er i nærheten av de spesifikasjonene denne nye Teslaen har under slike forhold. E-niroen og ID3en som han testet under lignende forhold etterpå var ikke i nærheten når det gjelder slike viktige ting som lade hastighet og forbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

VW ID.3 f.eks benytter seg ikke av spillvarme fra motorene, og har heller en egen PTC varmer til å varme batteriet med som bruker masse strøm.

Det er ingen praktisk forskjell i effektforbruk på å kjøre en motor med ugunstig fasevinkel og å skape varme i et resistivt varmeelement. Begge deler genererer 1W varme for hver watt som brennes av (I.e. ikke brukes til fremdrift)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mrxx skrev (3 timer siden):

Har sett litt på videoene til TB i det siste, og octovalve/varmepumpe systemet til Tesla er utrolig imponerende. Ca 700 watt for å holde over 20+ i kupeen når det er -25 grader ute, under kjøring i 87 km/t. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten av slike prestasjoner. 

Når den bare brukte 700 watt brukte den så lite pga heat scavenging fra batteri og drive unit, etterhvert som det kjølte seg ned gikk bilen tilbake til å bruke over 2 kilowatt igjen, ganske lik effektivitet som Kia E-Niro som han og testet under like forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Uansett hvor mye man hater Tesla så må det være vanskelig å se at de ikke er temmelig ledende på teknologien her.

 

På det bildet du viser kjøres det 3.5kW + 3.5kW batterivarme fra motorene mens batteriet lades med 50.9kW. Da hjelper det jo lite at man har brukt mindre strøm under kjøring.

varmepumpe har nok større betydning ved litt mer moderate temperaturer, når den kan hente varme fra uteluften.  Og for de som har behov for å kjøre i 200 km/t i -25 grader.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Leste du artikkelen? Tesla har jo en fix, man bytter sensorene med feil.

Spekulasjonen går på at sensorene etterhvert feiler i bruk pga. designet. Men det får man jo se hos de som har byttet.

Complexity skrev (49 minutter siden):

Feilen gjelder jo og bare biler utlevert i Desember, og ikke alle. Feilen på VW gjelder vel alle bilene som er levert i Norge.

Du skriver som om det skulle vært likeverdige problemer. Tesla sin feil gjør at man ikke kan bruke bilen. For ID.3 så er workaround å trykke på en knapp hvis det skulle være under 10 grader.

Det var du som dro inn overdrivelsene dine om ID.3. Da får du tåle saklig motbør uten å snakke om "hat" som du gjorde i en annen post her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gavekort said:

Sikker på at det er et eget PTC-element de bruker? Trodde normen var å bruke sløyfa til varmepumpa, enten den er assistert med PTC eller ei.

Nei akkurat hvordan det fungerer er jeg usikker på, men siden man får ID.3 både med og uten varmepumpe vil jeg tro av kostnadsmessige grunner at alle bare bruker en PTC varmer.
Om man ser Teslabjørn sine tester ser man at det går 6kW ekstra innimellom for å holde batteriet på 13 varmegrader.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, sverreb said:

Det er ingen praktisk forskjell i effektforbruk på å kjøre en motor med ugunstig fasevinkel og å skape varme i et resistivt varmeelement. Begge deler genererer 1W varme for hver watt som brennes av (I.e. ikke brukes til fremdrift)

Fordelen er jo at man kan benytte spillvarme fra motor + slipper å ha en ekstra komponent for oppvarming av batteri.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...