Gå til innhold

Flere Model 3-eiere har hatt problemer med varmepumpen. Nå er en fiks klar


Anbefalte innlegg

46 minutes ago, Trestein said:

Det må være en fordel når du kommer inn på en smal vei med en bobil foran deg. 
 

På min bil er det ett rykk med gear hendel så er alt i sportsmodus. Tar maks et halvt sekund. 
 

Men det tar nok lenger tid om du må si sett alt i sport modus? Spesielt om du fører en samtale samtidig

Da bruker du jo ett halvt sekund lenger enn meg. Er jo bare å trykke inn gassen.

Har styringen i sport hele tiden. Ellers e det ikke mye å styre med på Model 3 under vanlig kjøring.

Stemmen bruker jeg til å sette varme, bytte radiokanal, slå på setevarme rundt om kring osv. Trenger ikke å se på skjermen for å gjøre slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 minutter siden):

Da bruker du jo ett halvt sekund lenger enn meg. Er jo bare å trykke inn gassen.

Har styringen i sport hele tiden. Ellers e det ikke mye å styre med på Model 3 under vanlig kjøring.

Stemmen bruker jeg til å sette varme, bytte radiokanal, slå på setevarme rundt om kring osv. Trenger ikke å se på skjermen for å gjøre slike ting.

Du svarte ikke på spørsmålet. Kan du endre alle innstillinger med stemmestyring?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Trestein said:

Du svarte ikke på spørsmålet. Kan du endre alle innstillinger med stemmestyring?

Hvilket spørsmål? Du spurte om det tar lang tid å sette alt i Sport modus?

Eneste Sport modusen bilen har er på styringen, og den har jeg alltid på da jeg liker at styringen er litt tung. Ser ikke helt hvorfor man skal bytte på dette før en forbikjøring heller.

Men ellers kan vel så og si alt styres med stemmen ja. Jeg har dog bare prøvd en brøkdel.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (38 minutter siden):

Jeg endrer ofte. Er det glatt kjører jeg ofte traction mode. Da kan man sladde ca 15grader uten inngrep og hjulene kan spinne litt. Nyttig i slaps. Er det ekstremt glatt setter jeg ned gassrespons og kjører lavere moment ut på hjula. Men som sagt på min bil tar det ett sekund å gjøre dette

Er ikke nødvendig med slike justeringer på min bil:) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trestein said:

Ja kona bruker dem ikke heller. 

Når samboeren min setter seg i min bil går styringe over i comfort. Og ratt, speil og sete justeres til hennes instillinger automatisk.

Trenger egentlig ikke å røre skjermen noe i det heletatt. Bare å sette seg inn å gi gass.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Når samboeren min setter seg i min bil går styringe over i comfort. Og ratt, speil og sete justeres til hennes instillinger automatisk.

Trenger egentlig ikke å røre skjermen noe i det heletatt. Bare å sette seg inn å gi gass.

Det gjør mine biler også om hun bruker sin nøkkel. 
 

Liker også funksjoner som at varme i speil og spylerdyser går på automatisk.

slår ofte av skjermen ved kjøring i mørket.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Altså, poenget er at jeg kjører en bil som ikke trenger altslags vås som dette. Den ligger godt på veien og håndterer slike ting selv, en trenger ikke klikke opp og ned i mente. Den fikser det selv. 

Vel jeg liker at bilen kan endres mens jeg kjører. For meg er det stor forskjell på hvordan jeg ønsker at bilen skal oppføre seg på smale svingete veier, på motorvei, ved kjøring i dyp snø, på våt is, osv. Godt å vite hvilken bil man ikke bør kjøpe da!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Vel jeg liker at bilen kan endres mens jeg kjører. For meg er det stor forskjell på hvordan jeg ønsker at bilen skal oppføre seg på smale svingete veier, på motorvei, ved kjøring i dyp snø, på våt is, osv. Godt å vite hvilken bil man ikke bør kjøpe da!

for min del ønsker jeg at bilen skal holde seg godt på veien når det er dårlig vær, det gjør den med standard settings. Men om jeg ønsker å gi slipp på dette, eller overføre mer effekt frem eller bak kan jeg absolutt gjøre dette. Men Det krever faktisk at bilen er i park. 

Tror du har vist det i flere år jeg, har iallefall sett sånn ut her inne :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 minutter siden):

VP i seg selv er antagelig omtrent likt som andre. Det smarte ligger i å bufre varmeenergi i batteriet for senere å bruke denne energien til å varme kupéen.

Har tenkt litt på det. Hva er lurest? Kjøle det hurtig ned for så å vedlikeholde varmen? Eller ikke kjøle og la det kjøle ned sakte? Ved korte turer er det første mest effektivt, på lengre turer vil strømforbruk øke på slutten pga at batteriet må holdes varmt og gjerne varmes enda mere pga hurtiglading. 
 

Den eneste fysiske forbedringen er at batteriet mister varme raskere når det er 25grader enn når det er 10grader. Man vinner nok noen wh på det avhengig av hvor utsatt det er for uteluft.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (28 minutter siden):

Hadde ikke Isolasjon på TM3 når han kjørte heller. Satte det på da han skulle campe. Virket ellers som at ID3 var bedre isolert enn Tesla.

Mener han hadde isolasjon i glasstaket hele tiden. Muligens på bakvinduer også.

Ellers så ser jeg at mine estimater for varmeforbruk i biler må oppjusteres. De bruker jo like mye strøm som varmepumpen jeg varmer opp 140kvadratmeter med. 2-3Kw effekt med varmepumpe. Om min bil bruker like mye er totalvirkningsgraden om vinteren over 40%. Jeg bruker ca 490wh pr km i 12 minus. Det er inklusive oppvarming av bil og motor. Tar man dette med i el bil energiregnskapet vil jeg tippe at strømforbruk inn til bilen(fra lader) fort kan bli 300wh pr km. Teslabjørn måler vel fort 4-5kwh for å forvarme bilen. Så må jeg kjøre til arbeid. 50km 10kwh. Forvarme bil og batteri før jeg kjører hjem 5Kwh. Så nye 10kwh 50km retur reise. Totalt ville jeg brukt 30kwh på 100km. Det betyr at jeg har 60% utnyttelsesgrad på energien jeg tilfører i forhold til el bil om vinteren.

Er strømprisen 1krone ville jeg fremdeles spare penger på å kjøre strøm, men fordelen er mye mindre om vinteren.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Mener han hadde isolasjon i glasstaket hele tiden. Muligens på bakvinduer også.

Jeg skumma gjennom videoen nå. Det er riktig som du sier at isolasjonen i taket var der hele tida. Han satte på bakvinduene et godt stykke uti testen. Langt oppi Østerdalen et sted. Så noe innsparing sammenlignet med standard var det nok. Like fullt ganske imponerende. Isolasjon i taket er jo levelig å bruke om det hjelper tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...