Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Thorny skrev (5 minutter siden):

Krysser fingrene, men tror dessverre det er såpass dypt at selv om noen skulle være i live i en periode, så dør de av både nedkjøling og luftmangel :(

Folk i ras og jordskjelvs-utsatte områder bør nok alltid ha telefonen sin i nærhet...

Synes de pårørende nå gis falske forhåpninger til å finne noen i live ....vanskelig å skjønne at noen kan overleve etter så lang tid .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gir bort egen innsamlingsaksjon: – De trenger det mer enn meg

Slik går det å gi gaver bort til de som trenger de, de sløser, så en grunn for å ikke gi bort til ukjente.

Sitat

Synes de pårørende nå gis falske forhåpninger til å finne noen i live ....vanskelig å skjønne at noen kan overleve etter så lang tid .

Er vel ikke bedre å tro de er døde før de heletatt har blitt funnet men tror sansynligheten er liten, når hus raser i 50 meter og det er mye ting i det skal man være heldig hvis man ikke får fysiske skader i tillegg kan det være dårlig med luft, så sansynligheten er liten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, HDTV said:

Synes de pårørende nå gis falske forhåpninger til å finne noen i live ....vanskelig å skjønne at noen kan overleve etter så lang tid .

En puddel har jo ikke akkurat pels som er ment for norsk vinter. Aner ikke om den har vært fastklemt eller ligget under noe, men jeg tenker at når den har klart seg såpass bra så er det en god sjanse for at det kan ha gått bra for noen av de, såfremt de har landet inne i en luftlomme. Er ikke vits i å ta sorgen på forskudd heller, håp i en situasjon som dette er ekstremt viktig. Håp kan flytte fjell.

 

Mannskap har lagt styrofoam plater til å gå på foreløpig for å ta seg inn, og har begynt letingsarbeid. De vurderer kontinuerlig om det er trygg nok grunn til å bruke noe så tungt som en brolegger, og vil evt benytte seg av den senere hvis muligheten byr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (16 minutter siden):

En puddel har jo ikke akkurat pels som er ment for norsk vinter. Aner ikke om den har vært fastklemt eller ligget under noe, men jeg tenker at når den har klart seg såpass bra så er det en god sjanse for at det kan ha gått bra for noen av de, såfremt de har landet inne i en luftlomme. Er ikke vits i å ta sorgen på forskudd heller, håp i en situasjon som dette er ekstremt viktig. Håp kan flytte fjell.

Hva tror dere blir istedenfor husene som var der? kanskje høyhus eller skyskrapere? For problemet er vel veier og ligdene må vel fikses. Men litt usikker hvordan de gjør det? For de fleste tilfeller av ras er det mest fjell og billige veier, men vil tro det er vel for kostbart å støpe ny sement i området og lage broer og ligdene. Blir omtrent like kostbart å lage hus på vannet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja for teknisk mulig å flytte massen videre tilbake, men usikkert om det er verdt risikoen, største problemet er er veldig stort området, så blir nok veldig kostbart, og det er usikkert andre hus er i risikosonen.

Men det burde vel vært gjort tidligere ha fult på med stein eller ligdene. Så det ikke raser like mye.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Fenrisúlfr said:

Mannskap har lagt styrofoam plater til å gå på foreløpig for å ta seg inn

Liknende har jeg også tenkt: hvorfor legger man ikke ut forholdsvis store og robuste flytende konstruksjoner som 'øyer' i område som utgangspunkt for mannskap? Svært store gummibåter, lette flytebryggeelementer. (Det er en produsent for slike 50 km unna.) Skulle tro mye av sånt kunne legges ut med helikopter svært rask.

Endret av trikola
kun skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, LMH1 said:

Hva tror dere blir istedenfor husene som var der? kanskje høyhus eller skyskrapere? For problemet er vel veier og ligdene må vel fikses. Men litt usikker hvordan de gjør det?

Skal jeg gjette; jeg vil jeg tro at minst halve ask vil bli ubeboelig mtp sikkerhet rundt skred. Det eneste alternativet jeg ser rundt å bygge nye felt vil være i åsen som ligger mot Nittedal pga berggrunn. Jeg tror det er små blokker som evt vil bli bygd da. 

 

5 minutes ago, trikola said:

Liknende har jeg også tenkt: hvorfor legger man ikke ut forholdsvis store og robuste flytende konstruksjoner som 'øyer' i område som utgangspunkt for mannskap? Svært store gummibåter, lette flytebryggeelementer. (Det er en produsent for slike ikke langt unna svjv.) Skulle tro mye åv sånt kunne legges ut med helikopter svært rask.

Mannskapet må jo være fullt utstyrt før de går ut, og det vil kanskje da være vanskelig å bruke noe sånt forsiktig nok til at det ikke punkterer. Og alt som blir lagt ut kan jo komme i retur og være med på å skade personer og utstyr enda mer enn det bare leira alene ville gjort. Tipper de allerede har vurdert noe slikt uansett, dette er mannskaper med gode kunnskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J!nx skrev (4 timer siden):

Skulle tro at boligprisene (på hus bygget i områder med kvikkleire) går ad undas etter dette. Mulig vi skulle hatt et nasjonalt forbud mot å bygge også

Dette vil glemmes fort, desverre. Eiendomsmeglere, utbyggere og tomteiere ønsker sine profitt. Markedskreftene er veldig sterke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 minutter siden):

Dette vil glemmes fort, desverre. Eiendomsmeglere, utbyggere og tomteiere ønsker sine profitt. Markedskreftene er veldig sterke. 

Tvilsomt, svært tvilsomt. For alt vi vet så kan jo fort området bli deklarert som ubeboelig. Dette er et av de største rasene i moderne tid, og dette tror jeg kommer til å få en svært lang og stor utredning i etterkant. Dette vil få oppmerksomhet i media. Og at utbyggere osv driter i om det er farlig der eller "bare pga penger" syns jeg er en svært snever og konklusjon som ligner konspiratorisk. Ufint 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Tvilsomt, svært tvilsomt. For alt vi vet så kan jo fort området bli deklarert som ubeboelig. Dette er et av de største rasene i moderne tid, og dette tror jeg kommer til å få en svært lang og stor utredning i etterkant. Dette vil få oppmerksomhet i media. Og at utbyggere osv driter i om det er farlig der eller "bare pga penger" syns jeg er en svært snever og konklusjon som ligner konspiratorisk. Ufint 

Tror plankeby tenker på andre steder enn Gjerdrum. Det er mange byggefelt på kvikkleire og sikkert mange under planlegging. Forhåpentligvis blir det forbudt ved lov å bygge boliger på kvikkleire uten grundige uavhengige undersøkelser.

I denne saken virker det som om utbygger har leid inn ett privat konsulent firma som ga den konklusjonen som var stikk i strid med Norske geoteknisk institutt sin konklusjon. Utbygger kjøper seg tillatelse ved å betale en privat konsulent.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Tvilsomt, svært tvilsomt. For alt vi vet så kan jo fort området bli deklarert som ubeboelig. Dette er et av de største rasene i moderne tid, og dette tror jeg kommer til å få en svært lang og stor utredning i etterkant. Dette vil få oppmerksomhet i media. Og at utbyggere osv driter i om det er farlig der eller "bare pga penger" syns jeg er en svært snever og konklusjon som ligner konspiratorisk. Ufint 

Jeg visste til hus som er bygd og bygges på kvikkleire og utsatte steder generelt. Ikke konkret stedet på Gjerdrum.

Konspiratorisk? Tror ikke det, se bare hvor mye dritt det er blandt ulike konsulenter, utbyggere og firma innen eiendom. Der er etikk og moral totalt forkastet hos flere. Det er en bransje som trenger en stor opprydding. Mange saker i media omkring dette. Selv forbrukerrådet og andre er fortvilet over for dårlig lovverk. Det er et felt som er for mye preget av gråsonearbeid. 

Grådighet på profitt gjør at noen er villig til mye. Ikke direkte med 100% bevissthet om at man gjør noe som kan sikre manges død og alvorlig personskade. 

Dette er ikke ment/knyttet til hendelsen på Gjerdrum nå. Der skal man være forsiktig med å spekulere for mye. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Dubious said:

Alt som har skjedd under bordet kommer nok på bordet etter at de er ferdig med redningsaksjonen

Om det har vært penger under bordet. Tror jeg hverken betaler eller mottaker vil innrømme det etter hva som nå har skjedd.

Ellers er penger under bordet i byggesaker ingen nyhet.

https://e24.no/naeringsliv/i/9mJjWw/kommuneansatt-siktet-for-grov-korrupsjon

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger ingen korrupsjon, du trenger bare konkurranse så hard at marginene blir for små til at man har råd til å sjekke annet enn det som er lovpålagt.

 

 

Sjekket det leirekartet, min egen bolig står trygt men 2km unna er det et kvikkleirefelt med barneskole, ungdomsskole, barnehage og et lite boligfelt..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kahuna said:

Du trenger ingen korrupsjon, du trenger bare konkurranse så hard at marginene blir for små til at man har råd til å sjekke annet enn det som er lovpålagt.

Sjekket det leirekartet, min egen bolig står trygt men 2km unna er det et kvikkleirefelt med barneskole, ungdomsskole, barnehage og et lite boligfelt..

Hva skal man si ? 😐

 

Endret av Kroat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...