Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker de kan komme langt med håndverktøy. Motorsag for å skjære hull og komme til under tak etc. Jeg synes det tar veldig lang tid med for mye fokus på varmekamera og for lite på å søke fysisk i bygningsdelene. Mest sannsynlig ligger de gjenværende skjult for kameraene selv om de fortsatt lever. Men folk er jo ikke akkurat godt kledd kl 04 om natta så livet ebber sakte ut her mens de fikler med kameraene sine.

Tenker typisk Norsk tungrodd sommel. Det er kanskje ikke lett å bedømme det så mye fra vårt ståsted, men syns også det virker rart.
Er sikker på at Amerikanere, Japanere osv hadde gått mye mer effektivt tilverks for å finne de gjenværende.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, daruu said:

Jeg leste i en post på Facebook at det tidligere var skog over store deler av skråningen der - men at den var blitt hugget ned og erstattet av en golfbane. Hvis det stemmer så har man vel en medvirkende årsak der, vil jeg tro... 



Det tenkte jeg på også... hvor er trærne? Det er rasfare og kvikkleire mellom 15 og 25 meter som kan likvifiseres under trykk og nedbør. Skulle aldri vært bygd der til å begynne med. Og folk må nå forstå at f.eks trær ikke er noe man bare kan hugge ned uten sterke ringvirkninger på marken rundt, ikke bare i regnskogen, men også her på bjerget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har nylig vært en artikkel om en skole som skulle bygges og ble godkjent på grunn av trær i en skråning
Før bygging startet så har trærne blitt hugget og tomten er ikke lenger sikker, så ja, trær har en veldig stor sikkerhet og her vil nok den som eier golfbanen slite om de har hugget trær og laget dammen uten å søke om det.
Har de fått tillatelse så vil kommunen slite

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Frank Olsen said:

Jeg tror en utløsende faktor kan være den kunstig konstruerte dammen nede på golfbanen.
Å demme opp en bekk og anlegge en 150 meter lang dam i bunnen av en 30 meter høy skråning bestående av kvikkleire er ikke særlig smart....

Ja dammer og kvikkleire er ikke særlig smart....

gh.jpg

Endret av Kroat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

All leiting i rasområdet frå lufta i Gjerdrum vil stoppe mellom klokka 23 og 01 nyttårsaftan grunna faren knytt til fyrverkeri, seier innsatsleiar i politiet. Samtidig ber han lokalbefolkninga la vere å skyte opp fyrverkeri i det heile.

 

Sitat

Politiet jobbar med å få på plass eit forbod mot oppskyting av fyrverkeri i Gjerdrum, seier innsatsleiaren torsdag morgon. Foreløpig åtvarar dei alle som bur i området at oppskyting kan vere ein tryggleiksrisiko for leitemannskapa.

Jeg er ganske sikker på at folk på Gjerdrum vil respektere eventuelt forbud. Men hvis de likevel ikke flyr bør folk få lov til å sende opp utenfor en radius av en kilometer fra raset. Hvor farlig er egentlig litt fyrverkeri for ett helikopter? Jeg har selv flydd min DJI Drone nyttår midnatt uten problemer. 

Lenke til kommentar
Sitat

Dropp fyrverkeri

Pettersen kommer med en sterk oppfordring om å droppe fyrverkeri i nærheten av skredområdet på nyttårsaften.

– Raketter og fyrverkeri er en risiko for luftressursene. Vennligst ikke bruk fyrverkeri før kl. 23:00, sier han.

Han understreker at de søker etter overlevende.

https://www.nrk.no/norge/fortsatt-fare-for-nye-skred-pa-gjerdrum-1.15308597

De kan gi lov fra kl 2330-0030. Nasjonalt er det 1800-0200

Sitat

Jeg vil oppfordre til at fyrverkeri ikke brukes fordi vi har droner og helikopter med mannskap om bord i lufta. Det er en sikkerhetsrisiko for mannskapet, sier han.

 

Fra 23 til 01 vil det ikke være mannskap i lufta på grunn av risikoen for fyrverkeri. Det vil altså være en stans i aksjonen fra lufta i disse to timene på grunn av sikkerhetsrisikoen.

 

- Vennligst ikke bruk fyrverkeri før tidligst klokka 23.00 i kveld, ber innsatslederen.

 

- Vi tar nødvendige sikkerhetsvurderinger for våre mannskaper og vurderer fyrverkeriforbud fra nå og fram til 23, sier han.

 

Politiet vil komme tilbake med mer informasjon om dette.

Det gir mer mening. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52735

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Jeg forstår at fokuset er å finne folk i live, men er viktig å være realistisk ingen klarer å overleve så lenge i ett kaldt land som Norge. Det er noe annet rundt Middelhavet sommerstid der flere har overlevd i mange dager begravet i ruinener etter jordskjelv. 

Leirskred blir som ett snøskred det begraver folk. 

Sitat

Politiet kommer med siste nytt fra redningskasjonen på Ask i Gjerdrum. For en drøy time siden sa politiet at de fortsatt håper å finne personer i live. Det er ti personer som har status som savnet etter raset som gikk natt til onsdag.

- Vi tror at det er savnede i raset, sier innsatsleder Roger Pettersen.

- Politiet har gjennom natten jobbet i og ved rasstedet og vi har opprettholdt en aktivitet på flere områder. Vi har selvfølgelig hatt monitroering og aktivitet i området som er vurdert som rød sone. Vi har innsamlet informasjon og det ble også funnet en hund i natt, sier Pettersen.

Han forteller at politiet nå går gjennom informasjonen de har samlet inn og gjør vurderinger for det videre arbeidet.

Det jobbes også med å kartlegge boenhetene som er borte.

- Vi ser i utgangspunktet raset godt, men det gir oss detaljer og muligheten til å stedsplassere boliger før raset har skjedd. Det gir oss hjelp til å kartlegge hva som har skjedd og hvordan raset har utviklet seg.

- Og selvfølgelig opp mot dissse ti personene som er savnet og begynner å få god og nytting informasjon med tanke på det.

- Det er viktig for meg å presisere at vi søker etter overlevende. Dagslyset kommer og vil gi oss bedre sikt.

NVE fortsetter med sine undersøkelser og prøver utover dagen.

- De bidrar med sin ekspertise inn til oss og hvordan politiets innsats skal fortsette videre. NVE vurderer også om evakuerte områder kan frigis slik at folk kan få flytte hjem til sine boliger. Men det er et møysommelig arbeid og det skal være trygt for samlige som venter tilbake.

 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at fokuset er å finne folk i live, men er viktig å være realistisk ingen klarer å overleve så lenge i ett kaldt land som Norge. Det er noe annet rundt Middelhavet sommerstid der flere har overlevd i mange dager begravet i ruinener etter jordskjelv. 

Leirskred blir som ett snøskred det begraver folk. 

 

Noe redningsledelsen her og er veldig klar over.

Men så lenge det er håp så ønsker man å fokusere på å finne folk i live. I det øyeblikket man tar avgjørelsen fra å søke etter overlevende til å søke etter omkomne så vil både tilgang til ressurser og prioriteringen av disse endre seg betydelig. Da handler det ikke lenger om liv men å finne eventuelle omkomne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 minutt siden):

Noe redningsledelsen her og er veldig klar over.

Men så lenge det er håp så ønsker man å fokusere på å finne folk i live. I det øyeblikket man tar avgjørelsen fra å søke etter overlevende til å søke etter omkomne så vil både tilgang til ressurser og prioriteringen av disse endre seg betydelig. Da handler det ikke lenger om liv men å finne eventuelle omkomne.

Jeg ville heller brukt en annen formulering. Vi fortsetter søket som om vi leter etter overlevende, men dessverre så må vi anta at de 10 savnede er omkommet. 

Heldigvis vil man ikke risikere redningsmannskapets liv. De omkomne er nok begravd under metervis av leire. 

Sitat

23. juni 2017 kl. 10:16 

Avslutter søk etter rasomkomne

 

Politiet har nå helt avsluttet søket etter de to litauerne som ikke er funnet etter raset som gikk i Sørum i november i fjor. Saken er fremdeles under etterforskning. De pårørende er orientert om at søket avsluttes via den litauiske ambassaden.

https://www.nrk.no/osloogviken/stort-leirskred-i-sorum-1.13221933

 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (22 minutter siden):

 

Jeg er ganske sikker på at folk på Gjerdrum vil respektere eventuelt forbud. Men hvis de likevel ikke flyr bør folk få lov til å sende opp utenfor en radius av en kilometer fra raset. Hvor farlig er egentlig litt fyrverkeri for ett helikopter? Jeg har selv flydd min DJI Drone nyttår midnatt uten problemer. 

Vel. Nå er det vesentlig stor forskjell mellom dronen din og et helikopter med mennesker ombord. Ikke bare vil lysstøyen forstyrre piloten men det er og reell fare for katastrofalt havari dersom det kommer gjenstander inn i maskineriet.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville heller brukt en annen formulering. Vi fortsetter søket som om vi leter etter overlevende, men dessverre så må vi anta at de 10 savnede er omkommet. 

Heldigvis vil man ikke risikere redningsmannskapets liv. De omkomne er nok begravd under metervis av leire. 

https://www.nrk.no/osloogviken/stort-leirskred-i-sorum-1.13221933

 

Dessverre er dette snakk om prioritering av ressurser.

Dersom du går ut og sier at du helhjertelig mener at ingen av de savnede er mulig å finne i live lenger - hvordan vil du da forsvare bruk av alle tilgjengelige ressurser i området? Hvordan kan du forsvare bruken av mannskap i et svært farlig område når du mener at de allikevel ikke finner noen i live og fint kunne ha ventet noen dager med å søke området til det var trygt?

Alle avgjørelsene her skal tas på kort tid og kunne forsvares i ettertid med den informasjonen som en hadde på det tidspunktet avgjørelsen ble tatt. Og en slik formulering av håpet og oppdraget bidrar til å ta raskere beslutninger når det gjelder

Lenke til kommentar
nomore skrev (Akkurat nå):

Vel. Nå er det vesentlig stor forskjell mellom dronen din og et helikopter med mennesker ombord. Ikke bare vil lysstøyen forstyrre piloten men det er og reell fare for katastrofalt havari dersom det kommer gjenstander inn i maskineriet.

Da må fugler være en mye større risiko. En liten papp eller plastbit i turbinen bør ikke kunne bringe ett helikopter ned. Forbrukerfyrverkeri har en maks lovlig dimensjon på 50mm. At pilotene kan bli desorientert kan jeg godt forstå. Har selv vært ombord i ett passasjerfly som ble lyst på med grønn laser. Heldigvis kom den fra siden slik at ikke pilotene ble alvorlig blendet. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Da må fugler være en mye større risiko. En liten papp eller plastbit i turbinen bør ikke kunne bringe ett helikopter ned. Forbrukerfyrverkeri har en maks lovlig dimensjon på 50mm. At pilotene kan bli desorientert kan jeg godt forstå. Har selv vært ombord i ett passasjerfly som ble lyst på med grønn laser. Heldigvis kom den fra siden slik at ikke pilotene ble alvorlig blendet. 

Fugler ER en stor risiko for fly og helikopter. Men i motsetning til mennesker som bor der hvor en kan ilegge forbud mot å skyte opp fyrverkeri så kan en altså ikke pålegge fuglelivet i området å holde seg på bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 minutt siden):

Dessverre er dette snakk om prioritering av ressurser.

Dersom du går ut og sier at du helhjertelig mener at ingen av de savnede er mulig å finne i live lenger - hvordan vil du da forsvare bruk av alle tilgjengelige ressurser i området? Hvordan kan du forsvare bruken av mannskap i et svært farlig område når du mener at de allikevel ikke finner noen i live og fint kunne ha ventet noen dager med å søke området til det var trygt?

Alle avgjørelsene her skal tas på kort tid og kunne forsvares i ettertid med den informasjonen som en hadde på det tidspunktet avgjørelsen ble tatt. Og en slik formulering av håpet og oppdraget bidrar til å ta raskere beslutninger når det gjelder

Såvidt jeg forstår er det kun helikopter redningsmann og eventuelt damer som har vært nede i selve raset og søkt. Ressurser har vi nok av siden vi heldigvis foreløpig ikke har mistet kontrollen på koronaviruset i like stor grad som våre naboland. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...