Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner den nødblinkingen er guffen å se hver gang man kikker på direkte-overføringen. Hvor lenge kan det blinke slik? Har det ikke gjort det snart et døgn allerede?

Ser også for meg at den bygningen til venstre for bilen skal rase hvert øyeblikk der den henger litt i løse luften føles det som.

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Winnowill said:

Kjenner den nødblinkingen er guffen å se hver gang man kikker på direkte-overføringen. Hvor lenge kan det blinke slik? Har det ikke gjort det snart et døgn allerede?

Ser også for meg at den bygningen til venstre for bilen skal rase hvert øyeblikk der den henger litt i løse luften føles det som.

Tanken kan jo potensielt vært relativt full, i tillegg til at batteriet vil vare en god stund alene. Den ble forlatt stående på tomgang etter sånn jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker de kan komme langt med håndverktøy. Motorsag for å skjære hull og komme til under tak etc. Jeg synes det tar veldig lang tid med for mye fokus på varmekamera og for lite på å søke fysisk i bygningsdelene. Mest sannsynlig ligger de gjenværende skjult for kameraene selv om de fortsatt lever. Men folk er jo ikke akkurat godt kledd kl 04 om natta så livet ebber sakte ut her mens de fikler med kameraene sine.

Redningsmenn har vært nede og reddet folk fra knuste hus. Hvorfor tror du at de ikke har vært å søkt på bakken? Om de har vært tilkoblet helikopter hele tiden får vi nok vite etterhvert. Det som ikke har vært trygt er folk til fots uten helikopter. De 10 som mangler nå døde momentant når de ble knust og begravet i leire og bygningsmasse. 

Sitat

Rundt klokken 05 onsdag morgen kjører Jan-Tore Bariås (60) fra Gjerdrum til jobben i Oslo.

 

Men han rekker kun å kjøre noen hundre meter før han blir møtt av noe han beskriver som en snøfokk.

 

– Så plutselig tilter faenskapet og panseret går rett ned i friluft, og bilen fyker kanskje syv til ti meter nedover, sier Bariås til VG.

 

– Jeg prøvde å telle sekunder til det smalt, og tenkte at dette skjer ikke.

 

Panseret krasjer rett ned i leiren og airbagen løses ut, før bilen tipper over på taket.

– Jeg ga meg selv en ordentlig ørefik, for nå drømmer jeg, tenkte jeg. Så fikk jeg løsnet selen, kom meg ut, og stod i et kullsvart krater av leire, og tenkte hva skal jeg gjøre nå?

 

Vandret i 45 minutter

Bariås forteller at han så hjørnet av et hus i fritt fall ovenfor seg, og ropte til dem der inne at de måtte komme seg ut.

– Det var helt surrealistisk, man tenker at man er med i en dårlig skrekkfilm.

Veggene rundt ham beveget seg, og Bariås tenkte at han måtte komme seg unna, og vasset videre i leiren. På hans ferd videre møtte han en eldre mann.

– Han hadde blitt med i et ras sånn 40–50 meter, og var barbeint og med kutt i pannen. Jeg tenkte at han ikke skulle være igjen alene, og han fikk jakken min.

Bariås anslår at han befant seg nede i skredet i rundt 45 minutter.

 

– Du blir litt redd, men samtidig får du et adrenalinkick. Jeg tenkte at jeg skal ikke dø her. Det er bare å gi gass og se hvor det ender hen.

 

Etter hvert hørte han lyden av helikoptre over dem, og de ble truffet av lys og oppdaget.

 

– Da ser de oss heldigvis. Det var utrolig bløtt og tungt å gå rundt der, så jeg vet ikke om vi hadde kommet oss opp selv.

 

– Merkelig slutt på et merkelig år

Bariås ble kjørt bort i ambulanse, og kom unna hendelsen uten alvorlige fysiske skader.

 

Han ble siden fraktet til rådhuset for registrering, og så med buss til Olavsgaard hotell, hvor han nå befinner seg.

Bariås skryter av hvordan katastrofen har blitt håndtert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eKa5Jy/jan-tore-var-fanget-i-skredet-i-45-minutter-tenkte-at-jeg-skal-ikke-doe-her

 

 

Lenke til kommentar
kytec skrev (5 minutter siden):

Tipper de som vet at huset deres står på kvikk-leire ikke har så mye høy i hatten nå. 

I denne tragedien er jeg glad mitt hus står 120 meter unna nærmeste røde kvikkleiresone.
Men er nok en vekker for mange som bor i kvikkleireutsatte områder.
Hva skal man si, man føler seg litt maktesløs overfor naturkreftene som tar med seg en bra jafs av et boligfelt natterstid i en periode der folk er blitt bedt av myndighetene å holde seg hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@bshagen Vi har nok både snakket og tenkt forbi hverandre. Beklager det. Jeg var ikke klar over at politiet hadde vært plaget med folk som tok seg inn i området.

@kytec For ordens skyld her er linken til kvikkleirekartet for de som er usikker: https://gis3.nve.no/link/?link=kvikkleire Rasområdet er markert med "lav risiko" i dette kartet. Ikke faresone n som i det andre kartet.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Winnowill said:

Kjenner den nødblinkingen er guffen å se hver gang man kikker på direkte-overføringen. Hvor lenge kan det blinke slik? Har det ikke gjort det snart et døgn allerede?

Det er veldig greit at det har stått en bil med nødblinken på ellers så kunne biler ha forsvunnet utfor. 

Med full tank og godt batteri kan den nok blinke et døgn eller to tipper eg. 

Det som er rart er at politiet ikke har satt opp flere lys og sperringer. Eller kanskje de har det, men eg har ikke sett det. 

Lenke til kommentar
kytec skrev (3 minutter siden):

Det er veldig greit at det har stått en bil med nødblinken på ellers så kunne biler ha forsvunnet utfor. 

Med full tank og godt batteri kan den nok blinke et døgn eller to tipper eg. 

Det som er rart er at politiet ikke har satt opp flere lys og sperringer. Eller kanskje de har det, men eg har ikke sett det. 

Slik jeg forstod det på en tidligere pressebrief, så var det Forsvaret og Heimevernet som stod for den sikringen - man kan se enkelte sperreringer i noen videoklipp.

Lenke til kommentar
kytec skrev (4 minutter siden):

Såg du demo-videoen av kvikkleire her i tråden, stabil som f, men med litt påvirkning så blir det rennende som vann. 

Såg den og derfor glad jeg ikke bor i området der kjøkkeninnredningen ramler av veggen når lastebilene kjører over farthumpen 50 meter unna huset slik noen av naboene mine litt lengere ned i veien som ligger i rødsonen har opplevd.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ronald Ulysses Swanson said:

Slik jeg forstod det på en tidligere pressebrief, så var det Forsvaret og Heimevernet som stod for den sikringen - man kan se enkelte sperreringer i noen videoklipp.

Ok, det er bra og forsåvidt forventet, men uansett var det veldig greit at den stod med nødblink til forsvaret kom. Og det er selvsagt ikke en prioritert oppgave å slå av hverken motor eller nødblink som den unge sjåføren (helten?) var inne på. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (2 timer siden):

Dette er nok bare begynnelsen på effekten klimaforandringene vil gi oss i Norge. Stadig mer regn og mildere vær gjør mange områder svært utsatt både for skred og flom. Ingen enkeltperson kan klandres for dette. Jeg ble en smule provosert når NRK indirekte klandrer utbygger av boligene med spørsmål som antyder til skyld. Det er typisk media å lete etter "hoder som skal rulle" i slike saker, når dette marerittet er over og det er tid for analyse og revurderinger. Klimaet er vanskelig å forutse - særlig i disse dager. 

700x300 meter er et utrolig stort område - her kunne det fort vært en nasjonal katastrofe med flere hundre døde. Forhåpentligvis blir det ny konsekvensutredning over hele landet på spesielt utsatte steder mtp klima-forandringene vi har i vente. Biologene våre blir ikke arbeidsløse med det første. 

Jeg håper at de som døde fikk en rask avslutning. Det å ligge begravet og sakte bli kvelt til døde må være en av de mest grusomme måtene å dø på. 10 døde i et så stort ras er faktisk ikke mye - selv om hvert liv er et liv for mye - kunne dette blitt katastrofalt. 

Møkka klode. Men livet er nok ikke til for å være fint. Man ser jo det. Naturen vår er skapt helt grusomt rævva. Vi skal vel helst leve som steinalder folk igjen. Men det høres for kjedelig ut 

Lenke til kommentar
kytec skrev (Akkurat nå):

Høres egentlig ganske kult ut, visstnok hadde de mye fritid. 

Men hvorfor er det feil å reise og gjøre slik vi gjør nå da? Jeg syntes det er greit og jeg. Men nei, naturen skal alltid ødelegge. Jeg er redd for å ha det bra, for da skjer det jo noe. Jeg skal slutte å bry meg om miljøet altså. For det er jo helt rævva uansett.

Lenke til kommentar

For det har aldri forekommet ras i norge tidligere? Nå må folk slutte å bli så redde for klima.. Hva skjer hvis vi neste år får mindre regn, er det også klimaendringer? Å hva hvis det har med naturlige variasjoner i golfstrømmen å gøre f.eks? Folk må slutte med å lese den politiske motiverte skremselspropaganda som servers av nrk med flere serverer.. Å hva spiller det noen rolle når vi er så få(blir stadig flere pga innvandring dessverre), da er det begrenset hva vi får gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...