Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Massivt regn har skylt bort saltet dermed blir kvikkleire flytende, spesielt risiko område, rart de fikk lov å bygge golfbane der.

Det er uhyre lite gjennomstrømning i leire. Det er derfor det har tatt ~10 000 år før saltinnholdet ble så lavt som nå. Så nei, massivt regn i det siste har ikke skylda for at leira ble kvikk. Men regnet kan potensielt ha skylda for den lille utløsende faktoren. En ørliten utglidning i en bekk og så har det ballet på seg derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Jeg har bekjente som er på boligjakt i distriktet. Jeg følger derfor litt med for å kunne komme med råd. Når jeg først har funnet en bolig som passer min bekjentes behov i størrelse, standard og pris så sjekker jeg alltid farekart for kvikkleire, snøras, flom, landheving, radon, tilgang til strøm av god kvalitet, internett, offentlig vann og kloakk, skole og potensielle vei- og byggeprosjekter som kan gå ut over eiendommen. Vernestatus, LNFR, servitutter, utrykningstid for nødetater og risiko for arkeologiske funn er også ting man bør sjekke. Får man en ærlig beskrivelse av området fra en nabo så er det også gull verdt. Da kan man avdekke om f.eks en annen nabo lager trøbbel og ubehag i området.

Bra at folk blir mer oppmerksom på denne ene tingen, men det er altså mye mer enn det man bør passe på. Sånn sett er det ganske trist at folk hopper inn i budrunder og noen til og med kjøper usett. Det er svært høy risiko ved å stupe inn i noe så dyrt som et boligkjøp uten å skaffe svært god informasjon om hva man kjøper. Derfor er jeg tilhenger av at boligsalg bør bli en mer omstendelig prosess og at selger ikke kan fraskrive seg like mye ansvar for opplysninger og skader som i dag.

Hvor finner du all slik info?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Det er uhyre lite gjennomstrømning i leire. Det er derfor det har tatt ~10 000 år før saltinnholdet ble så lavt som nå. Så nei, massivt regn i det siste har ikke skylda for at leira ble kvikk. Men regnet kan potensielt ha skylda for den lille utløsende faktoren. En ørliten utglidning i en bekk og så har det ballet på seg derfra.

Kan det være is eller fuktighet? eller at noen har borret hull i jorden uten å vært klar over kvikkleiregrunn?

For tror antakelig menneske har delevis skyld på en måte.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAem89/norges-verste-skred-i-nyere-tid

Men angående dette 35 personer på 21 år er veldig lite sammenlignet mot trafikkulykker.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar

Kunne vært bedre om staten hadde bygget på slike steder, og støpt jernstenger i jorden. Dermed vil huset stå selv om jorden blir borte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
SneakyS skrev (17 minutter siden):

Hvor finner du all slik info?

Du må jo vite om det ligger på bergrunn, hva slags bergarter og viktigste at det er godt drenert på en skikkelig måte, ellers må du gjøre/påkoste det selv.

Strøm, internett og responstid helse og politi er vel ikke så vanskelig??? Google har mange av svarene samt google Maps...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Simen1 said:

Det er uhyre lite gjennomstrømning i leire. Det er derfor det har tatt ~10 000 år før saltinnholdet ble så lavt som nå. Så nei, massivt regn i det siste har ikke skylda for at leira ble kvikk. Men regnet kan potensielt ha skylda for den lille utløsende faktoren. En ørliten utglidning i en bekk og så har det ballet på seg derfra.

Skog.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Ja men dette var et risiko område, var ikke smart med en golfbane. Her må faglige og politiske vurderinger få følger, slik at vi etterser regelverk og unngår uheldig utbygging på slike steder i fremtiden.

0 golfere ble tatt, veldig små skadekostnader i forbindelse med golfbanen, mange beboere ble tatt og store verdier gikk tapt. Jeg mener derfor det er smart å legge golfbaner til slike steder. Det som ikke var smart var å bygge det boligområdet akkurat der.

SneakyS skrev (9 minutter siden):

Hvor finner du all slik info?

Jeg har bokmerket en masse ulike kart og info-tjenester i bokmerkemappe. Skal jeg søke så åpner jeg bare alle bokmerkene i mappa med et klikk og zoomer hver av tjenestene inn til det aktuelle stedet. NGI, NGU, NVE, Insar, kommunale reguleringskart, SVV, boligpriser, se eiendom, matrikkelen og noen flere.

LMH1 skrev (6 minutter siden):

Kan det være is eller fuktighet? eller at noen har borret hull i jorden uten å vært klar over kvikkleiregrunn?

For tror antakelig menneske har delevis skyld på en måte.

Jeg tror ikke mennesker har skyld i at leira ble kvikk. Det har den sikkert vært i hundrevis eller tusenvis av år. Jeg tror derimot at mennesker er den utløsende årsaken som fikk den allerede kvikke leira til å begynne å røre på seg i et lite område, og da var dominoeffekten i gang.

Kvikkleira = hele rekka med domonobrikker, som har stått der i hundrevis eller tusenvis av år.

Menneskelig aktivitet dyttet bare den første brikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kroat skrev (9 minutter siden):

Skog.jpg

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Du snakker om overflatepåvirkninger. Jeg snakker om gjennomstrømning av grunnvann nede i leiregrunnen, langt under overflaten. Det er denne grunnvanns-strøminga som vanner ut saltet over tusenvis av år og gjør leira kvikk, ikke overflatevannet. Overflatevannet påvirker bare risikoen for å utløse raset. Som gnisten som startet en skogbrann. Det er ikke gnisten sin feil at det var en skog der og vise verca.

Edit: Svaret mitt lengre opp her var en respons på @Gouldfan sin påstand: "Massivt regn har skylt bort saltet dermed blir kvikkleire flytende,". Dette stemmer altså ikke. Det er grunnvannstrømninger over tusenvis av år som har avsaltet leira, ikke massivt regn i vår tid.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Du snakker om overflatepåvirkninger. Jeg snakker om gjennomstrømning av grunnvann nede i leiregrunnen, langt under overflaten. Det er denne grunnvanns-strøminga som vanner ut saltet over tusenvis av år og gjør leira kvikk, ikke overflatevannet. Overflatevannet påvirker bare risikoen for å utløse raset. Som gnisten som startet en skogbrann. Det er ikke gnisten sin feil at det var en skog der og vise verca.

Edit: Svaret mitt lengre opp her var en respons på @Gouldfan sin påstand: "Massivt regn har skylt bort saltet dermed blir kvikkleire flytende,". Dette stemmer altså ikke. Det er grunnvannstrømninger over tusenvis av år som har avsaltet leira, ikke massivt regn i vår tid.

Eneste grunnen til at jeg nevnte det, er fordi mediene har sagt det, nå har jo Geologer advart mot golfbane, og om geologenes råd hadde blitt fulgt opp, så ville vi sannsynligvis ikke hatt denne katastrofen.

Greit at det tar tid å fjerne sedimenter med salt, men vi har vitenskap og regelverk, det med golfbane istedenfor skog er bare toppen av kransekaka....

 

Når Geologen sier -frykter alvorlig ras i Gjerdrum, for mange år siden, så er det jo pga vitenskap og kanskje jordprøver, han er ikke profet feks

.....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke følgt så nøye med saken, men ut i fra det eg leste i avisene, likner det mye på klassisk korrupsjon fra ØstEuropa. Noen gjør jobben sin og merker område som rødt. Litt tryllekunst - så blir det plutselig lovlig å bygge der. Gode fagfolk kommer med advarsler, men ingenting blir gjort. Så har vi ulykke. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Hva slags tiltak mener du boligeierne kunne gjøre? for hvis de ikke var de som er skylden at de kuttet trær eller vannet mye eller dårlig vedlikehold rør etc, men ofte har man ikke ansvar for ting uten for sin tomt så godt mulig er kommunen sin feil? Kan jo være vannlekasje eller ligdene. Rusten rør.

Jeg vil ikke legge noe skyld på boligeierne. De burde blitt informert bedre i forkant av salget. Områdebeskrivelse, risikovurderinger, faremomenter man bør være obs på etc. så de kunne tatt et mer bevisst valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Eneste grunnen til at jeg nevnte det, er fordi mediene har sagt det, nå har jo Geologer advart mot golfbane, og om geologenes råd hadde blitt fulgt opp, så ville vi ikke sannsynligvis ikke hatt denne katastrofen.

Greit at det tar tid å fjerne sedimenter med salt, men vi har vitenskap og regelverk, det med golfbane istedenfor skog er bare toppen av kransekaka....

Når Geologen sier -frykter alvorlig ras i Gjerdrum, for mange år siden, så er det jo pga vitenskap og kanskje jordprøver, han er ikke profet feks

Du snakker fortsatt om overflate-greier. Det er ikke overflategreier som har vannet ut leira dypt nede i grunnen nå i det siste. Hele greia med trær, golfbane, bekk og erosjon handler om overflata, ikke om avsalting dypt nede i leirgrunnen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Du snakker fortsatt om overflate-greier. Det er ikke overflategreier som har vannet ut leira dypt nede i grunnen nå i det siste. Hele greia med trær, golfbane, bekk og erosjon handler om overflata, ikke om avsalting dypt nede i leirgrunnen.

Jeg tror jeg heller til å høre på Geologen, mener du at han ikke vet hva leirgrunnen er?

Lenke til kommentar

Er mange slike tilfeller verden over der man har fått store hull i bakken, gjerne i bebodde områder med asfaltering og endringer i omgivelsene.

Personlig mener jeg at slike områder bør sikres på flere måter om man skal i det hele tatt bygges på dem, dvs det kan si at man må gjøre om massen eller fjerne og erstatte med noe mer sikkert.

Lenke til kommentar

Politiet har frigitt navnet på alle savnede i Gjerdrum

De savnede etter skredet i Gjerdrum er:

Eirik Grønolen (1989)

Irene Ruud Gundersen (1951)

Charlot Grymyr Jansen (1989)

Alma Grymyr Jansen (2018)

Bjørn-Ivar Grymyr Jansen (1980)

Ann-Mari Olsen-Næristorp (1970)

Victoria Emilie Næristorp-Sørengen (2007)

Marius Brustad (1991)

Lisbeth Neraas (1966)

Rasa Lasinskiene (1971)

Det opplyser politiet i en pressemelding fredag kveld.

Politiet skriver videre at «den omkomne er ikke identifisert, men er sannsynligvis en av personene på listen».

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...