Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fenrisúlfr skrev (5 minutter siden):

Er noen som bruker egen privat kontonr har jeg sett, så pass på og bruke offisielle innsamlinger som f.eks røde kors!

Jada, det er sant. Men noen av de er også initiativ som ligger åpent ute på f.eks facebook-grupper. Det betyr ikke at man er svindler for det, selv om kontoen er privat. Men for all del, sjekk alltid hvem man sender pengene til :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bshagen said:

Jada, det er sant. Men noen av de er også initiativ som ligger åpent ute på f.eks facebook-grupper. Det betyr ikke at man er svindler for det, selv om kontoen er privat. Men for all del, sjekk alltid hvem man sender pengene til :)

Litt dårlig ordlagt, men ja var egentlig det jeg tenkte når jeg skrev det. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (14 minutter siden):

Ble bekreftet i Dagsrevyen, at det er av de 10.

Reint formelt så har ein ikkje sikker identifikasjon uten at identiteten er bekrefta gjennom DNA, match mot tannlegedata, eller tilfredsstillande god match med medisinske opplysningar (tattoveringar, gamle beinbrudd, proteser og liknande). 

I dei fleste tilfeller er ein tidleg så sikker på identiteten at pårørande blir varsla. Sjølv om ein identitet i teorien kan bli forveksla så er sannsynlegheita liten om ein kjenner igjen personen, ser kva hus vedkommande er funnet i, osv. Men før identiteten er formelt avklart så går ein ikkje ut offentleg med opplysningar om identiteten. 

Lenke til kommentar

Når jeg bruker kart.finn.no og ser på flyfoto så seint som 2004 så er både rasgropa og hele byggefeltet skogkledt. Skog gir et visst bidrag for å holde på leira og veien som går på nedsiden var antatt å ha stabiliserende effekt. Om vi ser på hva som står igjen av veien  virker det også som det funket, bare ikke bra nok. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Når jeg bruker kart.finn.no og ser på flyfoto så seint som 2004 så er både rasgropa og hele byggefeltet skogkledt. Skog gir et visst bidrag for å holde på leira og veien som går på nedsiden var antatt å ha stabiliserende effekt. Om vi ser på hva som står igjen av veien  virker det også som det funket, bare ikke bra nok. 

Et stort tre drikker opptil 500-1000liter per døgn. EDIT: Dette er vel på våren og sommeren tror jeg 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Det skrives om boligfeltet og at det var sikret godt nok, men har ikke hørt noe om trærne som ble hugget eller golfbanen nedenfor
Kanskje på tide å se på hele raset..

Det ble også hugget masse trær rundt om på feltet i sommer, inkludert rett utafor hos meg. Da dro de også opp røttene med traktor.

Leiligheten min er nå 50 - 60m unna raskanten. Det er jævla vanskelig å ikke bare høre om de som har blitt borte i det skredet her, men å leve i uvisshet om jeg mister alt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper det tar måneder før de får stabilisert og sikret massene med forstøtninger sånn at det blir trygt å hente ut ting. Men jeg tviler på at det blir beboelig igjen så nært som 50-60m. NB. Dette er gjetninger, i et forsøk på å gi et balansert håp, ikke overdrevent håp eller pessimisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vokste selv opp på "korset" og husker tilbake til rundt 97 (96/98). Da kjørte mamma og jeg forbi en gård i Gjerdrum som ga vekk kattunger. Samtidig husker jeg også mamma sa noe om et ras i forbindelse med området og gården. Har tenkt på dette i etterkant, spesielt i forbindelse med raset i Sørum i 2016, men ikke funnet noe evidens for at det faktisk var et ras der. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? 

Har spurt mamma, men hun husker ikke noe, men syns det er rart jeg har klart å innbille meg dette fra barndommen av :blink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...