Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fenrisúlfr skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært arbeidsløs, så det har jeg ikke hatt råd til. Lommebok, nøkler og telefon var det som lå på nattbordet, så jeg rasket det med meg på vei ut :)

Da håper jeg du får kommet deg tilbake på et tidspunkt, ikke en ålreit situasjon å være i :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bshagen said:
Quote

Lastene tas opp delvis som friksjon langs sidene på pælen og som spissmotstand. Dersom en har bløte jordlag (silt eller leire), ønsker en oftest å få pælespissen til å nå fjell eller et fast lag.

Ikke dum den men her nevnes det kun "leire" som en fellesnevner? Man har jo mange former for leire, eks. har vi i vårt boligfelt en del blåleire som er mer stabil og faktisk er regnet som et godt fundament.

Quote

De bedre grunnforhold må vel sies å være blåleire samt sandholdig jord/leire før fjell. 

Hadde vært greit å få noe innspill ift. påler og spesifikt kvikkleire. Håper noen kan belyse det.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Ikke dum den men her nevnes det kun "leire" som en fellesnevner? Man har jo mange former for leire, eks. har vi i vårt boligfelt en del blåleire som er mer stabil og faktisk er regnet som et godt fundament.

Hadde vært greit å få noe innspill ift. påler og spesifikt kvikkleire. Håper noen kan belyse det.

 

Hvis du ser her vil jeg anta at påling i kvikkleire er relativt enkelt. Om det kan gjøre deler av kvikkleiren ustabil og flytende får ekspertene svare på. Slik jeg forstår det fører for stor belastning til at kvikkleiren blir flytende og når leiren blir flytende gjør den all kvikkleiren den er i kontakt med også flytende. Dette skjer på sekunder.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Regner med at de fleste har det viktige lagret i "skyen", og for de som ikke har det, men har mulighet til det, så er det bare å starte nå.

"Skyer" kan forsvinne som dugg for sola, så jeg ville ikke stolt på det. Poenget må vel være off side-backup, altså lagring et fysisk annet sted enn hjemme. Personlig har jeg eksterne HDDer som jeg har fått skuffeplass til hos familie som bor andre steder. Så synkroniserer jeg hjemme-backupen med disse av og til. Jeg skyr sky-løsninger nettopp på grunn av usikkerheten rundt framtidig tilgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fagmann på peling, men regner med det lar seg gjøre å pele området trygt. Regner med det trengs mange skråstag i tillegg til de vertikale for å få armert mot skjærkrefter også. En annen ting som kan gjøres er å fylle borehull med salt så leira blir fast. F.eks et borehull per kvadratmeter i utsatte områder.

Leire er et problemmateriale man gjerne vil bli kvitt, men det kan faktisk brukes til å drøye betong til en viss grad (~10% eller noe sånt). Hørt på NRK Ekko en gang. Ellers så brukes visst enkelte typer leire som utgangspunkt for keramikk og tannkrem. Men det er nok kraftig overflod av råmaterialet leire i forhold til behovet for produktene det kan brukes i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Pc Lynet said:

 

Hvis du ser her vil jeg anta at påling i kvikkleire er relativt enkelt. Om det kan gjøre deler av kvikkleiren ustabil og flytende får ekspertene svare på. Slik jeg forstår det fører for stor belastning til at kvikkleiren blir flytende og når leiren blir flytende gjør den all kvikkleiren den er i kontakt med også flytende. Dette skjer på sekunder.

Har sett denne videoen og flere. Men ift. påler og stadig økt vekt på toppen er det som er spørsmålet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Pc Lynet said:

Veldig bra!

 

Quote

Overgangen til berg en spesiell utfordring

Quote

Det bør (skal) ikke settes stag gjennom kvikkleire

Quote

For å gjøre leira fastere der det behøves i bunnen under utgravingen og der det skal graves, blandes det inn kalk og sement

Quote

Sterke vibrasjoner som forplanter seg gjennom leirvolumet ut mot en fri kant, kan destabilisere hele volumet (typisk: sprengning i berget innenfor)


https://www.nettavisen.no/nyheter/se-oversikt-her-har-kvikkleire-alarmen-gatt-i-norge-de-siste-40-arene/s/12-95-3424068074

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Husker ikke noe ras på 90-tallet, men det har jo vært en del på Romerike. Noe er kanskje mindre ras som ikke har berørt folk og bygg eller fått rare oppmerksomheten i media. Vokste opp ikke så veldig langt unna deg, og der har vi så lenge jeg kan huske alltid snakket om kvikkleire og ras, at det skjedde et voldsomt ras der i vikingtiden og at det kan skje igjen. Vanskelig å finne info om dette sagnomsuste massive raset på nett, men det står i bygdebøker o.l. Huset jeg vokste opp i står i den kategorien som vurderes som farligst, altså i samme kategori som Ask. Egentlig gjør hele tettstedet jeg kommer fra det. Litt skummelt å tenke på.

Romerike er ganske utsatt for andre ting også, som flom. Husker godt hundreårsflommen i 1995 som ødela utrolig mye langs elvene. Det har også vært noen virkelig store stormer for noen år tilbake som rev med seg hus og gårder, Romerike er ganske utsatt når det først drar seg til på grunn av det flate terrenget.

hundreårsflommen husker jeg godt. Husker at vi kjørte ned til bensinstasjonen nede ved olavsagård, og der var det såvidt mulig å se skiltet som viste at det var et gangfelt der. Og husker godt hvordan forsvaret kom inn med sandsekker de plasserte rundt OBS.

 

Kan godt være at det var veldig lite. Mener å huske det var snakk om et jorde som lå i en skråning, kan ikke ha vært særlig stort. 

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (11 minutter siden):

Finnes det metoder eller simuleringer av et lignende ras med lignende masse som man kan bruke til å beregne hvor menneskene kan befinne seg? Vil tro at det er største sjanse for funn i nærheten av husrester, men om noen har kommet seg ut kan man sikkert drive langt i et slik ras.

Det er nettopp det de har gjort. Hvis man befant seg utendørs er man begravet i metervis med leire. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (9 minutter siden):

Finnes det metoder eller simuleringer av et lignende ras med lignende masse som man kan bruke til å beregne hvor menneskene kan befinne seg? Vil tro at det er største sjanse for funn i nærheten av husrester, men om noen har kommet seg ut kan man sikkert drive langt i et slik ras.

Det finnes. Jeg har kjennskap til flere sånne programmer, men det er ganske omstendelig og man må gjerne vite mer om leira og jordsmonnet enn det som er praktisk mulig å få til på kort varsel. Samt at man burde jo egentlig vite hvor de befant seg. Usikre simuleringer gir nok ikke valuta for innsatsen i letearbeidet.

Jeg tror det er både raskere, enklere og mer treffsikkert å ta utgangspunkt i hvor personene bodde og lete i ruinen. De har nok identifisert hvilken ruin som hadde hvilken adresse.

Pga leiras massetetthet så vil det aller meste av vrakgods og mennesker flyte oppå. Men det er utrolig mye vrakgods å løfte på og lete mellom. Både vegger, gulv, tak og ikke minst møbler og annet inventar. De ligger nok der en eller annen plass. Overflatevann har sikkert fylt fordypninger allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Blesten_i_vesten said:

Vokste selv opp på "korset" og husker tilbake til rundt 97 (96/98). Da kjørte mamma og jeg forbi en gård i Gjerdrum som ga vekk kattunger. Samtidig husker jeg også mamma sa noe om et ras i forbindelse med området og gården. Har tenkt på dette i etterkant, spesielt i forbindelse med raset i Sørum i 2016, men ikke funnet noe evidens for at det faktisk var et ras der. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? 

Der var også et mindre ras ved en gård mellom Kløfta og Ask noen år før det store raset i 2016 øst for Kløfta.  Det er desverre et noe utsatt område ser det ut som.  

Lenke til kommentar
Sitat

Finans Norge: Evakuerte i Gjerdrum får dekket leiebolig ut året

Alle de evakuerte etter skredet i Gjerdrum får dekket leiebolig ut 2021 etter at Finans Norge og Norsk Naturskadepool har sendt ut bransjeanbefaling.

– Vi informerer de evakuerte om at de i første omgang ut 2021 får dekning for midlertidig og alternativ bolig, så lenge de er beordret evakuert. Dette for å kunne gi mer ro i den vanskelige situasjonen for de berørte, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Rundt 1.000 personer er evakuert etter skredulykken, og det er varslet at ytterligere evakuering kan bli aktuelt.

Verdens beste land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...