Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Sitat

Norsar på Kjeller er Norges jordskjelvsenter. Etter katastrofen på Gjerdrum har de på eget initiativ sjekket om det kan ha vært et jordskjelv som utløste det massive skredet i boligområdet bygget på kvikkleiregrunn.

- Vi har blitt eksperter på jordskjelv og det var viktig for oss å vite om vi kunne bidra til å forklare hendelsen. Vi har derfor sjekket tiden før for rystelser ekstra nøye, forteller administrerende direktør Anne Strømmen Lycke til Dagbladet.

- Så langt kan vi ikke se at det er noe som har utløst skredet, sier hun.

Det var Romerikes Blad som omtalte saken først.

For å være helt sikre, skal teamet også sjekke om det kan ha vært skjelv litt lenger tilbake i tid. Det arbeidet pågår nå, forteller Lycke.

Hun forteller at skadepotensialet jordskjelv utgjør i områder med mye kvikkleire, er stort.

- I Norge har vi lite kunnskap om sammenhengen mellom jordskjelv, rystelser og leirskred.

Nylig leverte Norsar en ROS-analyse til Lillestrøm kommune vedrørende faren for jordskjelv i områder med kvikkleire, som kommunen kan bruke under planleggingen av nye boligområder.

Gjerdrum ligger jo helt i nærheten av Lillestrøm, og skjelv kan ha stort skadepotensiale i slike områder, forteller hun.

Ifølge Lycke forekommer det stadig mindre jordskjelv i Norge - også på Østlandet, i hovedstaden og områdene rundt. Det er imidlertid skjelden at skjelvene er så kraftige at de fører til skader.

- Det er lite sannsynlig med slike jordskjelv i Norge, men om det skjer så er det jo ikke bra. Vi ville i hvert fall sjekke om det kunne være en utløsende faktor til denne tragiske hendelsen. Og det er det ikke.

Hvis du har sett filmen Skjelvet som er ekstremt overdrevet men i Oslofjorden ligger en gammel forkastning som har potensiale til ett eller flere kraftige skjelv. 

Sitat

Det jordskjelvet som i nyere tid har vakt mest oppsikt skjedde sør for Oslo 23. oktober 1904. Styrken var på 5,4 og skjelvet ble merket over store deler av Sør-Skandinavia og Nord-Europa. Det er ikke kjennskap om personskader i forbindelse med dette jordskjelvet, men mange skader på bygninger og spesielt piper ble konstatert.

https://www.jordskjelv.no/om-jordskjelv/jordskjelv-i-norge/historiens-bulder/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at raset fremdeles er i bevegelse - men altså det har gått 34 timer nå. Når kan man egentlig begynne å grave etter folk?

Det føles så galt å sitte og se på dette uten at noen faktisk forsøker å grave opp de som ligger under der...

Det kan ta uker eller måneder. Det er alltid idiotisk å risikere menneskeliv for å grave opp garantert døde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kryptodebunker said:

Det kan ta uker eller måneder. Det er alltid idiotisk å risikere menneskeliv for å grave opp garantert døde. 



De er vel bare garantert døde om ingen engang forsøker å hente dem opp. Kan de ikke være begravet i lommer? Eller er det nubbesjans for det?

Lenke til kommentar
Thorny skrev (3 minutter siden):

De er vel bare garantert døde om ingen engang forsøker å hente dem opp. Kan de ikke være begravet i lommer? Eller er det nubbesjans for det?

Det er vinter, leiren er iskald og husene er knust til pinneved. Er man begravet under leiren i sitt hus vil man til slutt gå tom for oksygen eller fryse i hjel. Med tanke på at husene har falt ned skrenten og flyttet seg opptil 400 meter med raset kan man være rimelig sikker på at de som overlevde er funnet. Jeg håper folk omtrent døde i søvne, slik at det ikke ble smertefullt og redselfullt. 

Redningsmannskapene har gjort en formidabel jobb med å redde og søke gjennom det som er mulig mens man er festet til helikopter. De som ringte inn til politiet rett etter raset og var klemt fast inne i husene sine er garantert reddet ut. 

Lenke til kommentar
Sitat

Odd Steinar kom seg ut av raset: − Jeg hadde gjerne byttet plass med datteren min

GARDERMOEN (VG) Odd Steinar Sørengen trodde det brant før han forsto at huset hadde rast sammen rundt ham. Nå savner han samboeren og datteren, som fortsatt er forsvunnet.

Naturkatastrofer er helt for jævlig. Jeg håper dette fører til at alle boliger på kvikkleire blir grundig utredet og sikret. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAkvAW/odd-steinar-kom-seg-ut-av-raset-jeg-hadde-gjerne-byttet-plass-med-datteren-min

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har lenge vært forbudt å bygge på Kvål utenfor Trondheim pågrunn av kvikkleire, og det er nok mange flere plasser det er forbudt allerede
Umulig å sikre 100%, som visst i dette skredet, så det beste er å bygge en annen plass

De brukte mange millioner på å sikre leiren i Storlerbakken for nye E6
(Bakken fra Klett og opp til Sandmoen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (4 timer siden):

Jeg forstår at raset fremdeles er i bevegelse - men altså det har gått 34 timer nå. Når kan man egentlig begynne å grave etter folk?

Det føles så galt å sitte og se på dette uten at noen faktisk forsøker å grave opp de som ligger under der...

Det er galt ja, ingenting er riktig når noe slikt skjer. Men man må fokusere på å ikke øke antallet også, 10 savnede kan fort bli 20 eller 30 om letemannskaper begynner å grave i ett ustabilt område. Førstepri vil alltid være å ikke øke antallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (2 timer siden):

Hydrolog Steinar Myrabø sier at han advarte kommunen i 2008.

safe-image.jpg

Sitat

Jeg advarte kommunen

Ingen vet hva som forårsaket kvikkleireraset natt til onsdag, men da utbyggingen i rasområdet startet i 2008, fikk Gjerdrum kommune advarsler om grunnforholdene.

https://www.nrk.no/norge/_-jeg-advarte-kommunen-1.15309066

 

 

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...