Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (På 30.12.2020 den 14.23):

Tror nå ikke noen som går inn utløser et større skred. Uansett bør dem ikke få hjelp eller noe om dem velger å være idiot nok til å gå inn, skulle noe skje. Det er poenget. 

Selv om vi sender inn Breivik, og han blir tatt av et nytt skred, så er vel redningsmannskapet fortsatt pliktig til å hjelpe han ut? Prove me wrong.

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (3 timer siden):

Leiligheten min er nå 50 - 60m unna raskanten. Det er vanskelig å ikke bare høre om de som har blitt borte i det skredet her, men å leve i uvisshet om jeg mister alt.

Akkurat det tenkte jeg på, når jeg ser bilder av husene rundt skredkanten. Feks det ene svære der som står helt frampå kanten, men som ser helt og uskadet ut ennå.
Vet ikke om det har vært sagt noe om det, men hvis disse husene blir stående, kan de på noen måte reddes, eller kommer de til å bli revet uansett? Vil det bli noen som helst sjans til å hente ting utav de?

 

ilpostino skrev (1 time siden):

Kom på en ting: deler av Oslo sentrum er bygget på leire. Det er problematisk at deler av Oslo S sklir litt lengre ut mot sjøkanten for hvert år som går. Det kan bli spennende den dagen Barcode og andre deler av sentrum sklir ut på sjøen. 

Ja det er skremmende perspektiver vi har foran oss, har jeg også tenkt. Nevnte Gardemoen som ligger rett nordenfor skredområdene, ser jo ut som mye samme slags terreng der også, men hvor mye slik leire det er der vet jeg ikke. Men når man tenker på all sprengning og arbeid som har foregått der.
Og Oslo også, har sett for meg de verste skrekkscenarioer her. Da spesielt etter at ekspertise har forklart hvordan forholdene i slik leire har endret seg over tid gjennom de siste 10 000 år. Man kan lure på om store deler av østlandet er ei skorpe som ligger over et stadig mer skøpelig korthus av leire. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (1 time siden):

Vokste selv opp på "korset" og husker tilbake til rundt 97 (96/98). Da kjørte mamma og jeg forbi en gård i Gjerdrum som ga vekk kattunger. Samtidig husker jeg også mamma sa noe om et ras i forbindelse med området og gården. Har tenkt på dette i etterkant, spesielt i forbindelse med raset i Sørum i 2016, men ikke funnet noe evidens for at det faktisk var et ras der. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? 

Husker ikke noe ras på 90-tallet, men det har jo vært en del på Romerike. Noe er kanskje mindre ras som ikke har berørt folk og bygg eller fått rare oppmerksomheten i media. Vokste opp ikke så veldig langt unna deg, og der har vi så lenge jeg kan huske alltid snakket om kvikkleire og ras, at det skjedde et voldsomt ras der i vikingtiden og at det kan skje igjen. Vanskelig å finne info om dette sagnomsuste massive raset på nett, men det står i bygdebøker o.l. Huset jeg vokste opp i står i den kategorien som vurderes som farligst, altså i samme kategori som Ask. Egentlig gjør hele tettstedet jeg kommer fra det. Litt skummelt å tenke på.

Romerike er ganske utsatt for andre ting også, som flom. Husker godt hundreårsflommen i 1995 som ødela utrolig mye langs elvene. Det har også vært noen virkelig store stormer for noen år tilbake som rev med seg hus og gårder, Romerike er ganske utsatt når det først drar seg til på grunn av det flate terrenget.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (3 timer siden):

Det ble også hugget masse trær rundt om på feltet i sommer, inkludert rett utafor hos meg. Da dro de også opp røttene med traktor.

Leiligheten min er nå 50 - 60m unna raskanten. Det er jævla vanskelig å ikke bare høre om de som har blitt borte i det skredet her, men å leve i uvisshet om jeg mister alt.

Trist å høre at du er én av de berørte. Håper du holder motet oppe og at det vil gå bra tilslutt 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er jo vokst opp med historien om Verdalsraset i 1893, og har hatt historiene, skadene i terrenget og alt rundt det tett innpå meg hele livet. 116 mennesker døde, og over 100 gårder forsvant den natten. Men selv om jeg har vokst opp med det, så har jeg ikke greid å ta det skikkelig innover meg, det ble annerledes nå. 

Har veldig mye medfølelse med de som står midt oppi dette nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om det har vært sagt noe om det, men hvis disse husene blir stående, kan de på noen måte reddes, eller kommer de til å bli revet uansett? Vil det bli noen som helst sjans til å hente ting utav de?

Ved et tilsvarende skred så brukte de over 1 år på å sikre området

Vil tippe at de nærmest kanten er tapt allerede da de aldri vil være sikre, og de vil nok rase når det kommer regn eller mye snø

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Fenrisúlfr Fra hatlestadraset i Bergen i 2005:

 

Sitat

 

15 minutter i huset

På grunn av rasfaren fikk beboerne i den rasrammede rekken kun komme hjemom en rask tur for å hente personlige og nødvendige eiendeler.

– Vi fikk 15 minutter til å hente ting. Vi måtte bare røske med oss det vi trodde vi kunne trenge. Siden var vi aldri tilbake, sier Rune Skjelvik.

Den første tiden etter raset bodde familien på tre først hos Runes mor og så hos faren, før de leide en leilighet nær Danmarks plass.

Det meste av eiendelene deres var pakket ned av andre og plassert på et lager.

– Vi visste at det ville ta lang tid å rassikre området og eventuelt gjenoppbygge deler av husene. Selv om vårt hus ikke var særlig skadet, fristet det ikke å flytte tilbake. Da kommunen og forsikringsselskapet tilbød seg å kjøpe huset til takst, ville vi det, sier Rune.

 

 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (5 minutter siden):

snip

Om det ikke er av sentimental verdi så er det alltids forsikring man kan ta i bruk når den tid kommer, selv jeg forstår godt at det er ting man gjerne skulle hatt tak i av rent praktiske grunner. Har du lommebok og slike ting med deg i alle fall? For med det så har du liksom "det meste" inntil du får gå tilbake til huset ditt 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 minutter siden):

Hvorfor tar alt så lang tid i Norge?

Lenge siden svenskene kom for å hjelpe

Det var ikkje behov for redningslaget frå Trondheim før no, å sendt trønderane nedover og hatt dei sittande å vente uten å få jobbe hadde vært sløs med ressursar. Svenskane er spesialister på slikr arbeid, men no når ein har fått betre oversikt og ein kan starte å jobbe på ein annan måte så kan den norske redningstenesta ta over arbeidet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Kom på en ting: deler av Oslo sentrum er bygget på leire. Det er problematisk at deler av Oslo S sklir litt lengre ut mot sjøkanten for hvert år som går. Det kan bli spennende den dagen Barcode og andre deler av sentrum sklir ut på sjøen. 

Dette er nok utredet ganske bra og det er slått ned påler på sikker 40-50 meter som går til fjell. Det er samme forholdene her i Drammen også, og hele sentrum står på påler omtrent 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst går tanker og empati til de som har blitt direkte eller indirekte rammet av dette. En forferdelig tragedie!

Jeg har selv vokst opp på Romerike og et par steinkast unna området. Når vi tittet på bolig i området Ask (20+ år siden) var det mange som advarte mot kvikkleire og at man burde være selektiv ift. hvor man bosatte seg. De gamle kunne mye om dette der. Vi snakket med bønder og andre som hadde bodd i området i mange år.

Man ser at det er strøm i husene og en ting som slår meg litt nå er hva gjør man med boliglån, billån, strøm og andre infrastruktur utgifter (vann/kloakk, internett/TV, veihold etc.). Fryses dette pga. situasjonen? Situasjonen handler først og fremst om å sikre liv og helse så langt det går, men hva er mekanikkene rundt slike ting?

Jeg vil tro at et avmålt område rundt raset vil merkes som "ubeboelig" i langt tid fremover som betyr at en del hus som ikke er berørt eller fått setningsskader kan gå med i omfanget.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
25 minutes ago, bshagen said:

Om det ikke er av sentimental verdi så er det alltids forsikring man kan ta i bruk når den tid kommer, selv jeg forstår godt at det er ting man gjerne skulle hatt tak i av rent praktiske grunner. Har du lommebok og slike ting med deg i alle fall? For med det så har du liksom "det meste" inntil du får gå tilbake til huset ditt 

Jeg har vært arbeidsløs, så det har jeg ikke hatt råd til. Lommebok, nøkler og telefon var det som lå på nattbordet, så jeg rasket det med meg på vei ut :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

Dette er nok utredet ganske bra og det er slått ned påler på sikker 40-50 meter som går til fjell. Det er samme forholdene her i Drammen også, og hele sentrum står på påler omtrent 

Hm. Ja jeg ville ikke vært for trygg på noe sånt, mot naturkrefter som settes i sving. Påler..
Men håper det er holdbart.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Det var ikkje behov for redningslaget frå Trondheim før no, å sendt trønderane nedover og hatt dei sittande å vente uten å få jobbe hadde vært sløs med ressursar. Svenskane er spesialister på slikr arbeid, men no når ein har fått betre oversikt og ein kan starte å jobbe på ein annan måte så kan den norske redningstenesta ta over arbeidet. 

De er begge USAR, så de skal ha de samme kunnskapene
De har ikke sendt "vanlig" redningsfolk

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Fenrisúlfr said:

Jeg har vært arbeidsløs, så det har jeg ikke hatt råd til. Lommebok, nøkler og telefon var det som lå på nattbordet, så jeg rasket det med meg på vei ut :)

Flott å høre at det gikk bra med deg! Har man fått med seg mobil og et par plastikkort i dag klarer man seg langt. 
Vi har selv pakket ned masse varme jakker og klær men skjønte at det nå hadde kommet inn nok av dette?
  

22 minutes ago, bshagen said:

Dette er nok utredet ganske bra og det er slått ned påler på sikker 40-50 meter som går til fjell. Det er samme forholdene her i Drammen også, og hele sentrum står på påler omtrent 

På NRK i går var det en ekspert som forklarte dette med kvikkleire og sammenlignet det med snerk på eks. et malingsspann. Han mente at hvis man punkterte "snerken" så kunne det over tid føre til en kjedereaksjon? Det første jeg da tenkte på er hvis man slår ned slike påler, som i utgangspunktet er ment for å sikre jordmasser, hvordan det kan påvirke denne "snerken"? Hvordan vil påler og metallbjelker som slås ned helt til grunnfjellet påvirke kvikkleire laget? Man ser jo disse slås ned i hopetall der det bygges i Oslo sentrum (siste 20 år).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Det første jeg da tenkte på er hvis man slår ned slike påler, som i utgangspunktet er ment for å sikre jordmasser, hvordan det kan påvirke denne "snerken"? Hvordan vil påler og metallbjelker som slås ned helt til grunnfjellet påvirke kvikkleire laget? Man ser jo disse slås ned i hopetall der det bygges i Oslo sentrum (siste 20 år).

Hakke peiling, kanskje noen her inne kan slike byggetekniske ting, kunne vært spennende å fått en forklaring på hvordan dette fungerer :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...