Gå til innhold

Amerikanerne fortsatt skeptiske til elbiler – her er årsakene


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Jeg bestrider ikke at det «er» en nedgang. Bare metodikken og presentasjonen her inne med ord som «stuper» , spådommer om bensinstasjondød i 2020 osv. Det tar noen år før Norges (gamle) bilpark er erstattet fullt ut med 2021 modeller og nyere en dette. For å sette litt perspektiv på det - muligens ikke i min levetid ( er 58).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (11 timer siden):

@Ketill Jacobsen Er dieselbilen din ukurant (mindre attraktiv) merke/modell,  og eldre enn 5 år er det sannsynligvis årsaken til at den er tungsolgt. 

Økt salg av bruktbiler:
Diesel fortsatt konge i elbillandet Norge
Bruktbilsalget går så det gviner – og særlig dieselbiler er det fart i omsetningen av.

https://motor.no/bensin-bilparken-bilsalget/diesel-fortsatt-konge-i-elbillandet-norge/178953

 

Det er en BMW 530d touring, så den er naturligvis tungsolgt (for øvrig så er den som ny og helt feilfri og ikke en mm2 rust).

For mitt gode ryktes skyld så må jeg få presisere at dette er min sønns bil som jeg står for salget av. Jeg ville aldri ha eid en dieselbil (selv om denne bilen er fantastisk og veldig fornuftig. Min motvilje mht diesel har intet med fornuft å gjøre). For å si det med Jeremy Clarkson "diesel is fuel of satan". Ingen skal beskylde Jeremy for å være saklig og fornuftig!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg igjen i dette. Kjører hybrid og har ikke fylt tanken på nesten 3 måneder nå. Men i sommer gikk det en del tanker bensin på 5000 km tur/retur Lofoten. Da var det helt uaktuelt å lade på offentlige stasjoner. Fortum etc. er jo alt for dyre sammenlignet med fossilt drivstoff. Det er kun Tesla som har fornuftige priser på lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett noen videotester av endel amerikanske hybrider. Spesielt 530e.

Eierne lurer på hva kabelen er til. De kjører på konstant 80% batteri og nyter effektøkningen.

Bensin er for billig der borte til at el blir noe stor sak. Her i norge er det motsatt.

Folk plugger inn når de har mulighet. Hybrid biler gir ofte det beste av alt. Billig strøm hjemme. Oppvarmet bil om morgen.

Man slipper dyre hurtigladere,rekkevidde angst, ladere som ikke virker, lade kø, uforutsette omkjøringer, kolonne kjøring osv. 

Lenke til kommentar

Pickuper er fortsatt enormt populært i USA. Ikke bare er disse bilene populære, mange søker aktivt etter bilene med stor motor, rett og slett fordi de syns det er status / det er kult.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-2020-sales-greater-than-next-five-combined/

"However, Year-to-Date domination of the Model 3 is evident when numbers come into play. The Model 3 has been sold 196,106 times so far this year."

 

Salgsnummere for Ford F-150, som bare er én av en stor håndfull forskjellige pickups.

https://www.torquenews.com/9539/ford-f-150-continues-its-sales-dominance

"Ford sold nearly 900,000 F-150s in the 2019 model year. The 896,526 units was actually slightly down from the 2018 model year by 1.4%. However, the Ranger sold 89,571 units and heavy trucks saw an increase in sales of 36.5%. One of the most surprising increases was a 58.1% increase on sales of the Ford Expedition. Conversely, sales of the Ford Explorer fell 26.1%."

Altså at de enda tyngre og kraftigere pickupene faktisk ser et økt salg.

Nå er det klart ikke helt rettferdig av med å sammenligne den mestsolgte pickupen noensinne i mot en helt ny elbil, men det er utrolig hvor populære disse monsterne av noen biler er.

Lenke til kommentar
11 hours ago, FrihetensRegn said:

Jeg tror nok pris er enda mer dominerende. I USA har de ikke samme subsidier for elbiler som i Norge og bensin og dieselbiler blir ikke beskattet på samme måte. Da må elbiler bli mye billigere og samtidig vise at de kan by på samme rekkevidde som bensin og dieselbiler, samme pris, samme nytte og samme lademuligheter som bensinstasjoner kan tilby i dag. Dette er fortsatt noen år vekke.

En ting er prisen på bilene, det kan påvirkes med subsidier og avgifter. Det som er viktigere for de fleste er bilens driftsutgifter: Hvis jeg bodde i USA, hvor bensin koster 1/3 av prisen i Norge og strøm koster 4-5 ganger mer enn i Norge, ville jeg neppe vurdert elbil i det hele tatt.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

En ting er prisen på bilene, det kan påvirkes med subsidier og avgifter. Det som er viktigere for de fleste er bilens driftsutgifter: Hvis jeg bodde i USA, hvor bensin koster 1/3 av prisen i Norge og strøm koster 4-5 ganger mer enn i Norge, ville jeg neppe vurdert elbil i det hele tatt.

For ikke å glemme at muligheten for hjemmelading for mange er ikke-eksisterende. Spesielt i de større byene hvor man bor tett og gjerne i blokker/store leilighetskomplekser. Det å måtte reise rundt for og finne et sted å lade bilen, som koster meg tid, i tillegg til tiden jeg må vente på at bilen lader. Personlig ville jeg sett på det som ekstremt uattraktivt.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, zanta said:

En ting er prisen på bilene, det kan påvirkes med subsidier og avgifter. Det som er viktigere for de fleste er bilens driftsutgifter: Hvis jeg bodde i USA, hvor bensin koster 1/3 av prisen i Norge og strøm koster 4-5 ganger mer enn i Norge, ville jeg neppe vurdert elbil i det hele tatt.

Strømmen er ikke dyrere i USA enn i Norge. Mener snittet er på rundt 12 cents per kWh, og man kan være på halvparten av det off-peak, altså om natten når man lader bilen.

Og drivstoffbesparelsene er faktisk ikke ubetydelige, ettersom lavere bensinpris veies opp av mye høyere drivstofforbruk, generelt sett. Det selges veldig mye biler med forbruk over 1 l/mil, og diesel finnes knapt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Vertical^ said:

Pickuper er fortsatt enormt populært i USA. Ikke bare er disse bilene populære, mange søker aktivt etter bilene med stor motor, rett og slett fordi de syns det er status / det er kult.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-2020-sales-greater-than-next-five-combined/

"However, Year-to-Date domination of the Model 3 is evident when numbers come into play. The Model 3 has been sold 196,106 times so far this year."

 

Salgsnummere for Ford F-150, som bare er én av en stor håndfull forskjellige pickups.

https://www.torquenews.com/9539/ford-f-150-continues-its-sales-dominance

"Ford sold nearly 900,000 F-150s in the 2019 model year. The 896,526 units was actually slightly down from the 2018 model year by 1.4%. However, the Ranger sold 89,571 units and heavy trucks saw an increase in sales of 36.5%. One of the most surprising increases was a 58.1% increase on sales of the Ford Expedition. Conversely, sales of the Ford Explorer fell 26.1%."

Altså at de enda tyngre og kraftigere pickupene faktisk ser et økt salg.

Nå er det klart ikke helt rettferdig av med å sammenligne den mestsolgte pickupen noensinne i mot en helt ny elbil, men det er utrolig hvor populære disse monsterne av noen biler er.

Jepp, amerikanerne elsker pickup. Derfor kan man forvente mye høyere elbilsalg når de elektriske pickupene kommer på markedet fra 2021 og utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Vertical^ said:

For ikke å glemme at muligheten for hjemmelading for mange er ikke-eksisterende. Spesielt i de større byene hvor man bor tett og gjerne i blokker/store leilighetskomplekser. Det å måtte reise rundt for og finne et sted å lade bilen, som koster meg tid, i tillegg til tiden jeg må vente på at bilen lader. Personlig ville jeg sett på det som ekstremt uattraktivt.

De fleste i USA bor i eneboliger. Spesielt de som kjøper nye biler. "Urban sprawl" er veldig reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, FrihetensRegn said:

Skal vi som nordmenn slutte med alle utslipp, kutte ut alt av kjøttproduksjon og konsum, forby alt som er usunt eller bidrar til et dårligere klima, nærmiljø, og er kostnadsbesparende, bare fordi at vi skal redde verden? Hva med friheten vår? Skal alt som er gøy være forbudt så lenge det kan være til en liten forargelse for alt og alle andre? Vi har jo allerede forbud mot pinneraketter, så det er vel ikke så vanskelig å få til... Bare ignorer at Kina, India, Japan og andre land fortsetter med utbygging av kullkraftverk, bare det er vi selv som betaler og forbyr.

Diskusjonen er faktisk kommet lengre enn at jeg må forklare hvorfor man selv gjøre tiltak for at en selv skal ha det bra. Det har ingenting med frihet å gjøre eller de andre tulleargumentene du bruker. Forøvrig, vi mennekser kan ha to tanker i hodet samtidig, så da forstår du også (om du forsøker) at problemstillinger ikke fører til at andre problemstillinger ignorers.

Edit: redigerte vekk urelevant og kvass introduksjon.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så rart, ikke har de særlig av bommer,(de som er differensier ikke ice eller el), bensin priser på  6 kr literen. Til sammenligning koster det 4 kr per kwh på electrify america.

Får ikke snakke om kostnadene ved å kjøpe ny elbil vs bensin bil unntaket er de statene som er veldig generøse med å gi penger tilbake.

Kjører selv el i norge men hadde jeg bodd i usa hadde jeg nok heller kjørt en bil med diger v8`er.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Men så er Tesla også ganske dyre biler som ligger priset omtrent samme som andre luksusbiler som BMW og Mercedes. Man får også kjøpt nye bile i USA til godt under $15 000, som 2020 Chevrolet Spark LS til $14,395 (124 000 kr). Hvor mange nye elbiler til under $15 000 kan tilby over 600 km rekkevidde og 200 kW eller raskere lading?

Om valget sto mellom en Model S og en S Klasse, med prisene de har på strøm og bensin i USA, så hadde det blitt Mercedes uten et fnugg av tvil. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Strømmen er ikke dyrere i USA enn i Norge. Mener snittet er på rundt 12 cents per kWh, og man kan være på halvparten av det off-peak, altså om natten når man lader bilen.

Og drivstoffbesparelsene er faktisk ikke ubetydelige, ettersom lavere bensinpris veies opp av mye høyere drivstofforbruk, generelt sett. Det selges veldig mye biler med forbruk over 1 l/mil, og diesel finnes knapt.

Strømprisen i USA ligger stort sett på 10-20 cents/kWh, som med dagens kurs blir ca 100-200 øre/kWh. Strømprisen i Norge er langt lavere enn dette, min er på 33 øre/kWh akkurat nå, og har vært godt under 20 store deler av året.

Høy hastighet og store tunge biler gjør at forbruket er høyt, men når prisen er ca $2/gallon, eller ca 5 kr/liter, betyr det ganske lite om bilen bruker 0,9 eller 1,1 l/mil.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Strømprisen i USA ligger stort sett på 10-20 cents/kWh, som med dagens kurs blir ca 100-200 øre/kWh. Strømprisen i Norge er langt lavere enn dette, min er på 33 øre/kWh akkurat nå, og har vært godt under 20 store deler av året.

Nordmenn betaler en del mer om man tar med nettleie. Og om det er slik som med vei, at amerikanerne ikke har bompenger og trafikkforsikringsavgift, så har de heller ikke en form for nettleie på strøm heller, da det kanskje er tatt over skatteseddelen som med mesteparten av infrastrukturen. I følge GasBuddy ligger bensinprisen i Texas på rundt $1.6 per gallon, noe som tilsvarer 3.6 kr/L. Det er ca. fire ganger mindre enn i Norge.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...