Gå til innhold

Amerikanerne fortsatt skeptiske til elbiler – her er årsakene


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Nordmenn betaler en del mer om man tar med nettleie. Og om det er slik som med vei, at amerikanerne ikke har bompenger og trafikkforsikringsavgift, så har de heller ikke en form for nettleie på strøm heller, da det kanskje er tatt over skatteseddelen som med mesteparten av infrastrukturen. I følge GasBuddy ligger bensinprisen i Texas på rundt $1.6 per gallon, noe som tilsvarer 3.6 kr/L. Det er ca. fire ganger mer enn i Norge.

Du mener vel 1/4-del av norsk pris...  Skulle tilsi en pris på 14,54 NOK  per liter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, zanta said:

Strømprisen i USA ligger stort sett på 10-20 cents/kWh, som med dagens kurs blir ca 100-200 øre/kWh. Strømprisen i Norge er langt lavere enn dette, min er på 33 øre/kWh akkurat nå, og har vært godt under 20 store deler av året.

Høy hastighet og store tunge biler gjør at forbruket er høyt, men når prisen er ca $2/gallon, eller ca 5 kr/liter, betyr det ganske lite om bilen bruker 0,9 eller 1,1 l/mil.

Snittet i 2019 var 13,01 cents per kWh. https://www.eia.gov/electricity/monthly/epm_table_grapher.php?t=epmt_5_6_a

Med dagens omvekslingskurs er det 112 øre/kWh.

Snittet i Norge i 2019 var 115,9 øre/kWh. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/nok-et-ar-med-hoye-strompriser-for-husholdninger

Altså det er ingen meningsfull forskjell på strømprisen. (I 2020 har prisene falt i Norge, men man må nesten anta at dette er midlertidig.)

Med 13,01 cents per kWh og 350 Wh/mile koster det 4,55 cents/mile med elbil.

Mens med $2,2/USG og 35 MPG koster det 6,28 cents/mile med fossilbil.

Altså det er litt rimeligere å kjøre elbil enn fossilt i USA, når man ser på en ganske gjennomsnittlig situasjon.

Dette er før man tar hensyn til off-peak strømprisene, som kan være *mye* lavere.

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Mener å ha lest at infrastrukturen er problemet, ikke nødvendigvis mengden kraft tilgjengelig. Men usikker på hva som stemmer, selv om skepsis (nytt er skummelt) virker logisk.

Jepp, der det er strømbrudd i USA er det ikke i det hele tatt mangel på kraft. Utfordringen er at manglende linjerydding og vedlikehold over mange år gjør at med en gang det blir varmt i været og vegetasjonen blir tørr så kan kraftlinjene forårsake branner. Nettselskapene er på ingen måte skjermet fra å bli saksøkt inn i konkurs, så med en gang det da blir varmt i været, så slår de rett og slett av kraftlinjenene for å unngå å bli saksøkt. Dette skaper naturlig nok masse krøll.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Med 13,01 cents per kWh og 350 Wh/mile koster det 4,55 cents/mile med elbil.

Mens med $2,2/USG og 35 MPG koster det 6,28 cents/mile med fossilbil.

Altså det er litt rimeligere å kjøre elbil enn fossilt i USA, når man ser på en ganske gjennomsnittlig situasjon.

Dette er før man tar hensyn til off-peak strømprisene, som kan være *mye* lavere.

Dette før man tar hensyn til de +$10 000 man betaler mer for en elbil og de økte forsikringsprisene. Det finnes ikke én økonomisk grunn til å kjøpe elbil i USA og så har man i tillegg de store avstandene på langtur.

Salget av elbiler gikk ned med nesten 10% i 2019. Jeg vet ikke om det har fortsatt i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Altså det er litt rimeligere å kjøre elbil enn fossilt i USA, når man ser på en ganske gjennomsnittlig situasjon.

Når man tar hensyn til nettleien, som (visstnok) ikke finnes i USA, er jeg enig i din vurdering når vi snakker om hjemmelading. I USA kjører man oftere lange avstander, og er mer avhengig av hurtiglading enn vi er her. P.t. er prisen (for Tesla Superchargers) ca 28 cents/kWh, eller ca 250 øre/kWh, som gjør at en bensinbil har mye lavere "drivstoffutgifter" enn en elbil når man ikke kan lade hjemme. Prisforskjellen på hjemme- og bortelading er stor her også, men elbiler har fortsatt lavere kostnader pga høyere drivstoffpriser her.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -l said:

Dette før man tar hensyn til de +$10 000 man betaler mer for en elbil og de økte forsikringsprisene. Det finnes ikke én økonomisk grunn til å kjøpe elbil i USA og så har man i tillegg de store avstandene på langtur.

Det er ikke meningsful forskjell i pris mot tilsvarende fossilbil. F.eks starter Model 3 på $37.990, mens Mercedes C-klasse starter på $41.600, Audi A4 starter på $39.100 og BMW 3-serie starter på $41.250. Innstegsmodellen til Model 3 er faktisk billigst, og situasjonen blir bare bedre om man sammenliger dyrere utgaver.

Og så vidt jeg vet er det tilnærmet ingen forskjell i pris på forsikring i USA.

13 minutes ago, uname -l said:

Salget av elbiler gikk ned med nesten 10% i 2019. Jeg vet ikke om det har fortsatt i år.

Tesla fortsetter å øke salget med nærmere 50% per år. Fallet i 2019 i USA var fordi noe av den begrensede produksjonen ved Fremont ble prioritert for Europa.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
7 minutes ago, zanta said:

Når man tar hensyn til nettleien, som (visstnok) ikke finnes i USA, er jeg enig i din vurdering når vi snakker om hjemmelading. I USA kjører man oftere lange avstander, og er mer avhengig av hurtiglading enn vi er her. P.t. er prisen (for Tesla Superchargers) ca 28 cents/kWh, eller ca 250 øre/kWh, som gjør at en bensinbil har mye lavere "drivstoffutgifter" enn en elbil. 

For en typisk kunde dekker superlading kanskje 5% av tilbakelagte km. Den høyere prisen på superlading spiller da ganske liten rolle.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det er ikke meningsful forskjell i pris mot tilsvarende fossilbil. F.eks starter Model 3 på $37.990, mens Mercedes C-klasse starter på $41.600, Audi A4 starter på $39.100 og BMW 3-serie starter på $41.250. Innstegsmodellen til Model 3 er faktisk billigst, og situasjonen blir bare bedre om man sammenliger dyrere utgaver.

Disse er ikke sammenlignbare på noen måte. Den mest ribbete Camry eller Mazda 6 kan til nød sammelignes med den $20 000 dyrere Model 3 LR. Selv om jeg 9 av 10 ganger hadde valgt Camryen. Selv til samme pris.

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Tesla fortsetter å øke salget med nærmere 50% per år. Fallet i 2019 i USA var fordi noe av den begrensede produksjonen ved Fremont ble prioritert for Europa.

Så 50% økning i USA fra 2019 til 2020. Notert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Disse er ikke sammenlignbare på noen måte. Den mest ribbete Camry eller Mazda 6 kan til nød sammelignes med den $20 000 dyrere Model 3 LR. Selv om jeg 9 av 10 ganger hadde valgt Camryen. Selv til samme pris.

Dette er din mening. (Og greit nok, det er fullstendig lov å hate Tesla.)

Men virkeligheten er at Model 3 en konkurrent til de nevnte bilene. Dette har vært kjent siden 2016 eller tidligere.

1 minute ago, uname -l said:

Så 50% økning i USA fra 2019 til 2020. Notert.

Nå mente jeg 50% økning globalt. Men de er nok ikke langt unna 50% i USA heller, ettersom de introduserte Model Y.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Dette er din mening. (Og greit nok, det er fullstendig lov å hate Tesla.)

Men virkeligheten er at Model 3 en konkurrent til de nevnte bilene. Dette har vært kjent siden 2016 eller tidligere.

Man trenger ikke hate Tesla for å foretrekke en bedre bil. Det med at Model 3 med den aller minste batteripakken konkurrerer med C-klasse etc er bare noe som er kjent for fansen. Ingen andre. Jeg har ikke sjekket, men jeg tror man får C-klasse med andre sete-opsjoner enn hvit og svart plast.

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Nå mente jeg 50% økning globalt. Men de er nok ikke langt unna 50% i USA heller, ettersom de introduserte Model Y.

Ikke langt unna 50% økning i USA. OK. Litt rart at de i disse tider sender ut mail til gud og hvermann med beskjed om at hele modellporteføljen er tilgjengelig for levering før nyttår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Man trenger ikke hate Tesla for å foretrekke en bedre bil. Det med at Model 3 med den aller minste batteripakken konkurrerer med C-klasse etc er bare noe som er kjent for fansen. Ingen andre. Jeg har ikke sjekket, men jeg tror man får C-klasse med andre sete-opsjoner enn hvit og svart plast.

Det bryr meg fint lite hva du foretrekker. Men det kan ikke kalles annet en Tesla-hat å ikke ville sammenligne Model 3 med de nærmeste konkurrentene. Det er egentlig helt latterlig dypt hat - selv om jeg f.eks skulle hate Audi, så ville jeg måtte være helt blåst for å ikke akseptere at A4 er en konkurrent til 3-serie, eksempelvis. "NEI, Audi A4 er IKKE en konkurrent til 3-serie, det er en konkurrent til LADA!!!!111!!"

1 minute ago, uname -l said:

Ikke langt unna 50% økning i USA. OK. Litt rart at de i disse tider sender ut mail til gud og hvermann med beskjed om at hele modellporteføljen er tilgjengelig for levering før nyttår.

De jobber med å få til 500.000 leveringer i 2020. (Opp fra 367.500 i 2019) Det er en fin milepæl å oppnå, spesielt i et så utfordrende år som 2020.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Det bryr meg fint lite hva du foretrekker. Men det kan ikke kalles annet en Tesla-hat å ikke ville sammenligne Model 3 med de nærmeste konkurrentene.

Det at du insisterer på å sammenligne en sinnsykt støyende og spartansk Model 3 SR+ med minimal rekkevidde på amerikanske highways, med en komfortabel C-klasse er ikke bare feil. Det sier også noe om hva slags vrangforestillinger som har fått lov til å feste seg i Tesla-ekkokammerne når du kaller folk som er uenig for "hatere".

Hadde Model 3 kommet med bensinmotor så hadde de naturlige konkurrentene vært Honda Accord, Hyundai og Camry/corolla. Og jeg tror den hadde tapt på alt som teller. Byggekvalitet, valgmuligheter og service, som for de ovennevnte merkene er helt overlegen Tesla.

Du insisterer på at Model 3 er premium. Men jeg kan bare se for meg at noen som har bestilt en Mercedes C-klasse må bruke jul og nyttårsaften på å reise langveisfra til en åpen parkeringsplass i gokk, hvor de sammen med flere hundre andre i slaps og snøvær blir gjetet rundt som sauer til de slutt blir møtt av en innleid 19-åring som har som eneste oppgave å skysse deg avgårde så fort som mulig slik at du ikke får sjekket bilen ordentlig. Noe som i følge de enorme sjekklistene mer trengs på Model 3 enn noe annet merke.

Jeg kommer rett og slett ikke på bilmodeller som er mindre "premium" enn Model 3.

Endret av uname -l
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -l said:

Det at du insisterer på å sammenligne en sinnsykt støyende og spartansk Model 3 SR+ med minimal rekkevidde på amerikanske highways, med en komfortabel C-klasse er ikke bare feil. Det sier også noe om hva slags vrangforestillinger som har fått lov til å feste seg i Tesla-ekkokammerne når du kaller folk som er uenig for "hatere".

Hadde Model 3 kommet med bensinmotor så hadde de naturlige konkurrentene vært Honda Accord, Hyundai og Camry/corolla. Og jeg tror den hadde tapt på alt som teller. Byggekvalitet, valgmuligheter og service, som for de ovennevnte merkene er helt overlegen Tesla.

Du insisterer på at Model 3 er premium. Men jeg kan bare se for meg at noen som har bestilt en Mercedes C-klasse må bruke jul og nyttårsaften på å reise langveisfra til en åpen parkeringsplass i gokk, hvor de sammen med flere hundre andre i slaps og snøvær blir skysset rundt som sauer til de slutt blir møtt av en innleid 19-åring som har som eneste oppgave å skysse deg avgårde så fort som mulig slik at du ikke får sjekket bilen ordentlig. Noe som i følge de enorme sjekklistene mer trengs på Model 3 enn noe annet merke.

Jeg kommer rett og slett ikke på bilmodeller som er mindre "premium" enn Model 3.

Tror ikke vi kommer noen vei. Tror jeg heller vil diskutere med folk som forholder seg til virkeligheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -l said:

bruke jul og nyttårsaften på å reise langveisfra til en åpen parkeringsplass i gokk, hvor de sammen med flere hundre andre i slaps og snøvær blir gjetet rundt som sauer til de slutt blir møtt av en innleid 19-åring som har som eneste oppgave å skysse deg avgårde så fort som mulig slik at du ikke får sjekket bilen ordentlig. Noe som i følge de enorme sjekklistene mer trengs på Model 3 enn noe annet merke.

Kjøpe en ny Tesla virker dessverre enda verre enn å kjøpe en brukt truse fra Craigslist :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde det var hele konseptet med model 3 at den er minimalistisk. 
 

Absolutt alt er fjernet i kupeen. Like mange opsjoner som en T ford. Dårlig lydisolasjon, mye støy fra hjuloppheng, utrolig dårlig vindusløsning med tanke på støy og frost, ingen head up display, ikke trekk foran takvindu (som man selfølgelig ikke kan velge bort) ikke valg av stoff/skinn sport eller comfortseter. Ikke el hengerfeste, ikke oppvarmet ratt, er det i det heletatt lyktevaskere på disse? Eller må man ut for å gjøre dem rene?

I tillegg har den en rekke funksjoner i displayet som andre har knapper til. Speil justering, intervall hastighet, rattinnstillig, luftdyser osv

ser ingentig premium med unntak av pris.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...