Gå til innhold

Amerikanerne fortsatt skeptiske til elbiler – her er årsakene


Anbefalte innlegg

3 hours ago, 2LK70DN1 said:

Godt å se at ikke alle er elbilfanatikere på forumet til TU. Teslalobbyisten Salvesen har tilsynelatende tatt juleferie, men jeg regner med at han kommer sterkt tilbake...

At vi i fremtiden vil kjøre elbiler er åpenbart, men det irriterer meg at myndighetene presser det norske folk til å kjøpe elbiler med dårlig rekkevidde, dårlig kvalitet (Tesla) og kort levetid. La bilene utvikle seg gjennom evolusjon grunnet krav, det er mye billigere og bedre enn å bruke subsidier og tvang! Det norske folk bør få slippe å få være forsøkskaniner i elbilutviklingen!

Det som irriterer meg er mennesker  som ikke klarer å tenke lengre enn egen nesetipp. For de som faktisk har lyst til å reflektere rundt hva som er fornuftig bruk av fellesskapets middler, kan man sette seg ned å gruble på hvorfor vi ikke enda hardere avgiftsbelegger ting som fører til enorme helsekostnader i form av sykdom og for tidlig død rundt om i verden. Jeg skal tørre å spekulere i at som samfunn er prisen i subsidier til grønne tiltak særdeles fornuftig bruk. Har du lyst til å sette deg inn i problematikken har TU og andre i den senere tid gjenfortalt studier som viser til hvordan forurensing (mye takket være bil) fører til enorme helsekostnader, samt de enorme kostnandene knyttet til klimaendringene (som bil også står sentralt i).

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

De selges likt for likt I USA, skattefradragene til Tesla er vell borte der. Så trenger ikke vente🤷

Det er ikke store forskjellene i avgifter i USA, noe som betyr at elbiler ofte er ganske mye dyrere enn tilsvarende bensinbiler, spesielt når man kommer til de minste og billigste bilene, men også i mellomsegmentet. Når bilene begynner å bli store og dyre, som feks Cadillac Escalade, begynner forskjellen på bensin og el-utgavene å minke.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Det er ikke store forskjellene i avgifter i USA, noe som betyr at elbiler ofte er ganske mye dyrere enn tilsvarende bensinbiler, spesielt når man kommer til de minste og billigste bilene, men også i mellomsegmentet. Når bilene begynner å bli store og dyre, som feks Cadillac Escalade, begynner forskjellen på bensin og el-utgavene å minke.

Men det er jo litt av poenget, om en ønsker å se på utviklingen etter fjerning av avgiftene bør en jo se til USA og Tesla hvor dette nå er fjernet. Meg bekjent ble det ikke store endringene og iallefall ikke til det negative. 

Danmark har innført avgifter over flere år nå, samme skjer hver gang. Salget går opp før årsslutt, faller dramatisk i starten av det nye året og bygger seg oppover mot nye rekorder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Det som irriterer meg er mennesker  som ikke klarer å tenke lengre enn egen nesetipp. For de som faktisk har lyst til å reflektere rundt hva som er fornuftig bruk av fellesskapets middler, kan man sette seg ned å gruble på hvorfor vi ikke enda hardere avgiftsbelegger ting som fører til enorme helsekostnader i form av sykdom og for tidlig død rundt om i verden. Jeg skal tørre å spekulere i at som samfunn er prisen i subsidier til grønne tiltak særdeles fornuftig bruk. Har du lyst til å sette deg inn i problematikken har TU og andre i den senere tid gjenfortalt studier som viser til hvordan forurensing (mye takket være bil) fører til enorme helsekostnader, samt de enorme kostnandene knyttet til klimaendringene (som bil også står sentralt i).

Skal vi som nordmenn slutte med alle utslipp, kutte ut alt av kjøttproduksjon og konsum, forby alt som er usunt eller bidrar til et dårligere klima, nærmiljø, og er kostnadsbesparende, bare fordi at vi skal redde verden? Hva med friheten vår? Skal alt som er gøy være forbudt så lenge det kan være til en liten forargelse for alt og alle andre? Vi har jo allerede forbud mot pinneraketter, så det er vel ikke så vanskelig å få til... Bare ignorer at Kina, India, Japan og andre land fortsetter med utbygging av kullkraftverk, bare det er vi selv som betaler og forbyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men det er jo litt av poenget, om en ønsker å se på utviklingen etter fjerning av avgiftene bør en jo se til USA og Tesla hvor dette nå er fjernet. Meg bekjent ble det ikke store endringene og iallefall ikke til det negative. 

Danmark har innført avgifter over flere år nå, samme skjer hver gang. Salget går opp før årsslutt, faller dramatisk i starten av det nye året og bygger seg oppover mot nye rekorder. 

Det er ikke mangel på endringer i USA som er interessant, men det faktum at elbilsalget ikke har radikalt forandret seg slik som i Norge. Det beviser at elbiler ikke er konkurransedyktige og trenger kraftig subsidering og straff av konkurrentene for å klare seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (1 minutt siden):

Absolutt, avgiften på fossilbiler kan økes med 10% hvert år inntil de er borte. Samme med drivstoff.

Helt greit, men da kommer avgiftene på elbiler til å økes kraftig etterpå for å dekke opp om det enorme inntektsbortfallet. Det er naivt å tro at norske sosialdemokratikere på Stortinget kommer til å akseptere at det å kjøpe og eie bil kommer til å forbli skattefritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det er ikke mangel på endringer i USA som er interessant, men det faktum at elbilsalget ikke har radikalt forandret seg slik som i Norge. Det beviser at elbiler ikke er konkurransedyktige og trenger kraftig subsidering og straff av konkurrentene for å klare seg.

Det er ikke så lett å sammenligne et land med 350 millioner folk mot et land med 5 millioner folk. Endringen i USA kan rett og slett ikke skje like raskt som den kan her, ettersom produksjonskapasitet er fortsatt ganske begrenset.

Ser man på Tesla, så er bilene de selger stort sett tilsvarende priset som tilsvarende fossilbiler, og de øker salget med nærmere 50% per år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (11 timer siden):

Blir spennende å se utviklingen i Norge i årene som kommer. I øyeblikket er det en skrikende mangel på brukte dieselbiler grunnet dårlig salg de siste årene, men samtidig faller nybilsalget fordi folk ikke tør å kjøpe nye dieselbiler.

Jeg kjenner mange som bruker store summer på å vedlikeholde gamle dieselbiler fordi de ikke ønsker elbil og ikke tør kjøpe ny dieselbil. Personlig ser jeg ikke lengre noen glede i å kjøpe ny bil, og kommer nok til å beholde mine biler med forbrenningsmotor så lenge som mulig.

Det finnes ingen mangel. Det er bare etterspørsel. Du har ikke skjønt betydningen av ordet mangel. Klart det er mange som holder på sin gamle bil. Det kan være svært lønnsomt. Så er det jo også en del med endringspanikk. Enkelte har jo også gått hardt ut mot elbiler for flere år siden og sliter med omdømmet sitt om de skal ta til fornuft. Det er ikke noe galt med bilene, det er folkene som finner på problemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (19 minutter siden):

Det er ikke mangel på endringer i USA som er interessant, men det faktum at elbilsalget ikke har radikalt forandret seg slik som i Norge. Det beviser at elbiler ikke er konkurransedyktige og trenger kraftig subsidering og straff av konkurrentene for å klare seg.

Ja tror det er liten tvil om at salget i Norge er ekstremt på grunn av de store forskjellene i avgift her hjemme. Men Norge er i særklasse på avgifter, det er det vell ingen tvil om. Men både USA og Danmark har vist at innføringen av avgifter eller fjerning av subsider har kortvarige effekter på salget, trenden er lik. Altså stigende og stort sett kraftigt stigende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Helt greit, men da kommer avgiftene på elbiler til å økes kraftig etterpå for å dekke opp om det enorme inntektsbortfallet. Det er naivt å tro at norske sosialdemokratikere på Stortinget kommer til å akseptere at det å kjøpe og eie bil kommer til å forbli skattefritt.

Og hva så? Du kan bruke samme tankegang mot taxfree på flyplasser. Når alle handler der må det avvikles. Det er kun du som tror at dette skal forbli skattefritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Det stuper ikke akkurat, men det er på vei ned. I år ble det solgt rundt 84.000 elbiler. 

Og hvor mange bruktbiler (ikke el)  er til sammenlikning blitt solgt/omsatt hittil i år ?
Det er en også en trend og et faktum (mange overser) man må ta høyde for i årene som kommer når man svartmaler og spår bensinstasjonens død.

Nybilsalget går ned , bruktbilsalget derimot øker.
https://motor.no/bilsalget-nyheter-nyregistreringer/n-type-biler-selger-som-aldri-for/173230

Nybilsalg av ladehybrider går også opp
https://motor.no/bilsalget-nyregistreringer-ofv/toyota-pa-salgstoppen-kinesisk-pa-pallen/187075

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Ser man på Tesla, så er bilene de selger stort sett tilsvarende priset som tilsvarende fossilbiler, og de øker salget med nærmere 50% per år.

Men så er Tesla også ganske dyre biler som ligger priset omtrent samme som andre luksusbiler som BMW og Mercedes. Man får også kjøpt nye bile i USA til godt under $15 000, som 2020 Chevrolet Spark LS til $14,395 (124 000 kr). Hvor mange nye elbiler til under $15 000 kan tilby over 600 km rekkevidde og 200 kW eller raskere lading?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (Akkurat nå):

Og hvor mange bruktbiler (ikke el)  er til sammenlikning blitt solgt/omsatt hittil i år ?
Det er en også en trend og et faktum (mange overser) man må ta høyde for i årene som kommer når man svartmaler og spår bensinstasjonens død.

Nybilsalget går ned , bruktbilsalget derimot øker.
https://motor.no/bilsalget-nyheter-nyregistreringer/n-type-biler-selger-som-aldri-for/173230

Nybilsalg av ladehybrider går også opp
https://motor.no/bilsalget-nyregistreringer-ofv/toyota-pa-salgstoppen-kinesisk-pa-pallen/187075

Bruktbil salg er jo bare bytting, det har liten til ingen endring på drivstoff salg(sett vekk i fra endret bruksmønster). Det som slår inn er nysalg og vraking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, FrihetensRegn said:

Men så er Tesla også ganske dyre biler som ligger priset omtrent samme som andre luksusbiler som BMW og Mercedes. Man får også kjøpt nye bile i USA til godt under $15 000, som 2020 Chevrolet Spark LS til $14,395. Hvor mange nye elbiler til under $15 000 kan tilby over 600 km rekkevidde og 200 kW eller raskere lading?

Jeg er helt enig i at det foreløpig er store mangler i utvalget, spesielt når man ser på forskjellige prissegmenter. Men det blir bedre og bedre. De første elektriske pickupene kommer på markedet trolig i 2021, og USA *elsker* pickups. Ettersom batteriene blir billigere blir det også mulig med konkurransedyktige biler i lavere prissegmenter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, syar2003 said:

Og hvor mange bruktbiler (ikke el)  er til sammenlikning blitt solgt/omsatt hittil i år ?
Det er en også en trend og et faktum (mange overser) man må ta høyde for i årene som kommer når man svartmaler og spår bensinstasjonens død.

Nybilsalget går ned , bruktbilsalget derimot øker.
https://motor.no/bilsalget-nyheter-nyregistreringer/n-type-biler-selger-som-aldri-for/173230

Nybilsalg av ladehybrider går også opp
https://motor.no/bilsalget-nyregistreringer-ofv/toyota-pa-salgstoppen-kinesisk-pa-pallen/187075

Salvesen hadde et perfekt tilsvar. Men du har rett i at salget av ladehybrider også spiller inn. Disse erstatter stort sett rene fossilbiler, og reduserer altså etterspørselen etter drivstoff. Så 2% reduksjon i etterspørsel per år er konservativt.

(Import spiller også en rolle - hvordan går det med importen av brukte diselbiler? Noen som vet?)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (6 timer siden):

5% for drastisk og “stupe”?
Vegtrafikk drivstoffsalget har i 2020 en nedgang på 6%. . 
Den Norsk personbilparken er ved inngangen til 2020 på 2.8 mill personbiler hvor kun 260000 er rene elbiler . Hhv 1mill og 1.2 mill biler er bensin og diesel (kilde ssb).
En nedgang i 2020 kan tilskrives covid-19 iflg bransjeforeningen som understøttes av SVV sin vegtrafikkindeks

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2020/bli-oppdatert-pa-drivstoffsalget2/

Tallene jeg har vist til, er stort sett frem til 2019, som viser nedgang. At det er nedgang i 2020 også, må derfor ikke komme overraskende. Men samtidig er 2020 annerledesåret.

Jeg tror, at grunnen til at nedgangen i drivstoffsalget ikke har gått mere ned i 2020 enn de tallene du viser til, kommer av at det har vært en dreining av forbruksmønsteret i 2020 etter mars. Pga. koronatiltak er det færre som kjører til jobb, men desto flere kjører til hytta si. Og siden mange kjører hybridbiler, så klarer de ikke dekke all den kjøringen på el alene, men kjører mer på bensinmotoren enn de ellers ville ha gjort. Mange mennesker som har hatt mulighet til å sitte på hytta og hatt hjemmekontor midt i uka, enn det som er vanlig.

Legg så til at juli og august først og fremst, har vært en gedigen stor bilferieperiode. Igjen, mange som ikke klarer dekke kjøringen på elmotor og batteri, men bilen har slått over til bensinforbruk. Samtidig har mange som ellers ville tatt sydentur, og som ikke har hytte, valgt en "bli-hjemme-ferie", av frykt for veikaos og lite lyst til å sove på dyre norske overnattingssteder eller sove i telt.

Som sagt, det er min private analyse på hvorfor drivstoffsalget ikke har gått mere ned enn den generelle trafikkreduksjonen vi har sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Bruktbil salg er jo bare bytting, det har liten til ingen endring på drivstoff salg(sett vekk i fra endret bruksmønster). Det som slår inn er nysalg og vraking. 

Klart det har merkbar innvirkning - de neste 19 år i hvertfall. For at vi ser oppretthold av et stort drivstoffsalg. 
Ser man nasjonalt er ikke bruktbilsalg  bare bytting. Man må også ta med importerte biler i beregningen.
År 2050 derimot vil det nok være en stor endring fra idag.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (5 minutter siden):

Klart det har merkbar innvirkning - de neste 19 år i hvertfall. For at vi ser oppretthold av et stort drivstoffsalg. 
Ser man nasjonalt er ikke bruktbilsalg  bare bytting. Man må også ta med importerte biler i beregningen.
År 2050 derimot vil det nok være en stor endring fra idag.
 

Ja selvfølgelig brukt import er jo en økning, om den er større enn vrakingen. Det er jo poenget her, det eneste som øker drivstoffsalg er endret bruksmønster og økning i bestand. Går bestanden ned og bruksmønster tilnærmet likt går salget ned. Og det er jo dette en har sett de siste årene.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Legg så til at juli og august først og fremst, har vært en gedigen stor bilferieperiode. Igjen, mange som ikke klarer dekke kjøringen på elmotor og batteri, men bilen har slått over til bensinforbruk.

Dette er et ganske interessant tema som mange ikke er klar over. Til daglig er det kanskje ikke et problem, men ladekaos er en av de problemene som kan oppstå. Et familiemedlem har nylig kjøpt en hytte uten strøm, og den ligger meget landlig til med nærmeste ladestasjon ca. 80 km unna. Da må man enten ha en elbil med meget god rekkevidde, eller bare bruke en dieselbil istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...